GENEL MAKSAT HELİKOPTER TEDARİK PROJESİ
Genel Maksat Helikopter Tedarik Projesi Türk Silahlı Kuvvetleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyacı olan toplam 84 adet Genel Maksat helikopterinin yurt içi imkanların azami şekilde kullanılarak
Sikorsky veya AgustaWestland firmaları ile işbirliğine dayalı uygun proje modelleri çerçevesinde tedarik edilmesini içermektedir.
Proje çerçevesinde, 5 Aralık 2007 tarihinde yapılan Savunma Sanayii İcra Komitesi kararıyla mevcut ihale iptal edilerek, Türk Silahlı Kuvvetleri ve diğer kamu kurumlarının ihtiyacı olan Genel Maksat Helikopterlerinin tedarik edilmesi kapsamında, uzun vadeli işbirliğine dayalı bir üretim modeli esas alınarak
AgustaWestland ve Sikorsky firmaları ile Sözleşme müzakerelerin başlatılmasına karar verilmiştir.
Söz konusu projenin TUSAŞın Ana Yükleniciliği modeli altında gerçekleştirilmesi yönünde çalışmalar devam etmektedir.
TUSAŞ ve İstanbul Teknik Üniversitesi arasında imzalanan Hafif Ticari Helikopter Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Projesi 2002 yılından beri 3 Sözleşme dönemi halinde yürütülmektedir.
Projenin ana hedefleri, havacılık teknolojileri, özellikle döner kanatlı hava araçlarının analizi, tasarımı ve imalatı alanlarında ulusal bilgi düzeyini "Bilgi Üreten Seviyeye" ulaştırmak, yerel endüstri ile işbirliği içerisinde ileri teknolojilere dayalı yerel üretimi desteklemek ve bir prototip helikopter üretmektir.
Birinci Dönem Sözleşmenin kapsamı, gövde yapısının kavramsal tasarımı olarak oluşmuş, TUSAŞ bu edimini başarıyla yerine getirerek Birinci Sözleşme Dönemini tamamlamıştır.
Halen yürütülmekte olan İkinci Dönem Sözleşme, kavramsal tasarımı oluşturulmuş gövde yapısının detay tasarımının tamamlanması ve mock-up oluşturulması işlerini içermektedir. Birinci bölüm tasarım işleri ve bazı mock-up işleri gerçekleşmiş, ikinci ve son bölüm tasarımları ve kalan mock-up işleri devam etmektedir.
Halen yürütülmekte olan Üçüncü Dönem Sözleşme, Helikopter Gövdesi Alt Parçalarının Üretimi ve Gövdeye Entegrasyonunu kapsamaktadır. Bu kapsamda muhtelif gövde ve kuyruk parçalarının üretimi, birleştirilmesi ve gövdeye entegrasyonu işleri yapılmaktadır.
Hiç motor üretimi demiyor
YARASA (S-70 BLACK HAWK)
YARASA Programı; Şirketimizin Savunma Sanayii Müsteşarlığına karşı Ana Yüklenicilik sorumluluğu altında Özel Kuvvetler Komutanlığına ait dört adet
Sikorsky S70 Black Hawk helikopterlerine iki ayrı fazda uygulanacak olan bir geliştirme ve modernizasyon projesidir. Programın birinci fazı Ek Yakıt Tankı Entegrasyonu (AFTI) projesi olup, ikinci fazı ise Aviyonik Entegrasyon (AVINT) projesi olarak isimlendirilmiştir.
YARASA modernizasyon programının ikinci fazını oluşturan
AVINT; S70 Black Hawk helikopterlerine yönelik sistem geliştirme, aviyonik sistem entegrasyonu ve platformun yapısal ve elektriksel alt yapısının yeniden tasarlanarak oluşturulmasına yönelik olarak Şirketimizin kritik bir projesi olarak kabul edilmektedir.
Program çerçevesinde gerekli sistem ve yer testleri tamamlanan YARASA konfigürasyonlu birinci helikopter ilk uçuşunu 20 Eylül 2007 tarihinde başarı ile gerçekleştirmiştir. Halen Birinci helikopterin Uçuş Testleri periyodu devam etmekte olup Mart-2008 sonu itibari ile 29 adet uçuş testi tamamlanmıştır.İkinci ve Üçüncü helikopterlere yönelik AVINT uygulama çalışmaları da devam etmektedir.
COUGAR AS-532
Şirketimiz ve Fransız Eurocopter arasında oluşturulan EUROTAI konsorsiyumu ile SSM arasında imzalanan Phenix-II sözleşmesi kapsamında, 1997-2003 yılları arasında Hava Kuvvetleri Komutanlığı için 20, Kara Kuvvetleri Komutanlığı için 10 olmak üzere toplam 30 adet Cougar AS-532 Helikopteri üretilerek teslim edilmiştir. Bu program, TUSAŞ'ın ilk döner kanatlı hava aracının üretim programı olması nedeniyle büyük önem taşımaktadır.
İlk iki helikopter Fransadaki Eurocopter tesislerinde, geri kalan 28 adedi ise TUSAŞ tesislerinde üretilmiştir. Söz konusu helikopterlerin motor, pal ve dişli kutusu hariç gövdesinin tamamı TUSAŞ tesislerinde imal edilmiştir. İmalat, montaj, sistem entegrasyonu ve uçuş testlerini kapsayan program Haziran 2003de son helikopterin K.K.K.lığına teslimiyle başarı ile tamamlanmıştır.
COUGAR AS-532 GENEL MAKSAT
Şirketimiz, 1997-2003 yılları arasında Kara Kuvvetleri Komutanlığı için altı adet Cougar AS-532 Genel Maksat helikopteri üretmiştir.
COUGAR AS-532 ARAMA / KURTARMA (SAR)
Şirketimiz, 1997-2003 yılları arasında Kara Kuvvetleri Komutanlığı için dört adet, Hava Kuvvetleri Komutanlığı için de 14 adet olmak üzere toplam 18 adet Cougar AS-532 Arama Kurtarma (SAR) helikopteri üretmiştir.
COUGAR AS-532 SİLAHLI ARAMA KURTARMA (CSAR)
Şirketimiz, 1997-2003 yılları arasında Hava Kuvvetleri Komutanlığı için altı adet Cougar AS-532 Silahlı Arama Kurtarma (CSAR) helikopteri üretmiştir.
ATAK Helikopteri:
ATAK programı Kara Kuvvetleri Komutanlığının ihtiyacı olan 51 adet kesin, 41 adet opsiyonel Taarruz/Taktik Keşif Helikopterinin kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda özgünleştirilip üretilmesi ve entegre lojistik destek sağlanmasına yönelik olarak başlatılmıştır. 2007 yılında imzalanan sözleşmeler doğrultusunda TUSAŞ ana yüklenici olarak belirlenirken, ASELSAN ve AgustaWestland firmaları da TUSAŞın alt yüklenicileri olmuşlardır. TUSAŞ,
AgustaWestland firmasının A129 temel konfigürasyon helikopterinin modifiye edilmesi ve T-129 ATAK Helikopteri konfigürasyonuna ulaşılmasına yönelik olarak; performans ve uçuş mekaniği analizleri, yapısal modifikasyon, uçuşa elverişlilik ve kalifikasyon işlemleri, ASELSANın tasarlayacağı sisteme yönelik olarak operasyonel, sistem/alt sistem ve fonksiyonel tanımlamaları, elektrik ve grup-A kiti modifikasyonu, SEL kabul testleri, yer, uçuş ve EMI/EMC testlerini gerçekleştirerek SSMye karşı helikopterin nihai tasarım ve performans sorumluluğunu üstlenmiştir. Ayrıca, AgustaWestlandın gerçekleştireceği motor değiştirme ve otomatik uçuş kontrol bilgisayarı ve uçak sistemleri izleme bilgisayarı modifikasyonlarına yönelik mühendislik faaliyetlerine de aktif katılım sağlanmaktadır.
Kırmızı yerleri oku Bu üretilen helikopterin neresi yerliymiş söyle...
Bence kaportası yerli ...
kaynak TAİ kendi sitesi
Kısaca elalemin artığını modernize edip kullanacağız.
Sorarım bir helikopteri modifiye etmek üretmekmidir.Yoksa var olanı değiştirmekmidir..