Bu hafta 2011in en iyilerinden Sürücünün (Drive) vizyona girmesini fırsat bilerek sinema tarihinde model oluşturmuş kiralık katil filmlerine bakış attım. Gangster filminin alt türü olarak görülebilecek bu alan; Uzakdoğu, ABD ve Fransada kendine temsil bulmuş, suç dünyası üzerine söyledikleriyle öne çıkan ve kiralık katil özelinden ziyade parayla tutulmuş suçlu kahramanlarıyla dikkat çeken bir format. 15 filmlik seçkiyi oluştururken Sürücüyü yeni vizyona girdiği için özellikle dışarıda bıraktığımı da ekleyeyim.
Gangster filminin fazla olmasa da birkaç alt türe açıldığını görebiliriz. Bunların arasında en öne çıkanları destansı gangster filmi, stilize gangster filmi, kiralık katil filmi, Hong Kong kaynaklı triad film ve Japonya kaynaklı yakuza filmidir. İşte bunların arasında da genelde 30ların Hollywood bazlı safkan tabanının yenilenme sürecini takip ederiz. Kiralık katil filmlerinin yeri geldiğinde hikaye tabanıyla suikast filmi ve casusluk filmi ile akrabalık kurduğu görülse de esasen kendi yolunu çizmiş bir alan olduğu nettir.
1967de Seijun Suzuki ve Jean-Pierre Melville imzalı iki klasik ile girdiği sinema yolculuğunda, duygusal, karizmatik, yalnız ve psikolojisi bozuk suçlu tanımlarının analizini yapmaya çaba göstermiştir. Bu tarih önemli bir mihenk taşı görevi görürken öncesinde kara filmin içinde münferit bir motif olan tetikçiyi gerçek bir analiz malzemesine dönüştürmüştür. Nihayetinde kiralık katil filmleri, 30lardaki Amerikan safkan gangster filmleri örneklerinin izinde Hollywoodda, 40larda Fransız gangster filmlerinin çıkışıyla Fransada, yakuza filmlerinin etkisiyle birazcık Japonyada ve elbette Hong Kong bazlı triad filmin içinde çokça karşımıza çıkmıştır.
1967de Seijun Suzuki ve Jean-Pierre Melville imzalı iki klasik ile girdiği sinema yolculuğunda, duygusal, karizmatik, yalnız ve psikolojisi bozuk suçlu tanımlarının analizini yapmaya çaba göstermiştir. Bu tarih önemli bir mihenk taşı görevi görürken öncesinde kara filmin içinde münferit bir motif olan tetikçiyi gerçek bir analiz malzemesine dönüştürmüştür. Nihayetinde kiralık katil filmleri, 30lardaki Amerikan safkan gangster filmleri örneklerinin izinde Hollywoodda, 40larda Fransız gangster filmlerinin çıkışıyla Fransada, yakuza filmlerinin etkisiyle birazcık Japonyada ve elbette Hong Kong bazlı triad filmin içinde çokça karşımıza çıkmıştır.














