aSLihaN
New member
İnternet’in; yetersiz alt ve üstyapıya, her anlamda geç kalınmışlığa, amaç, plan ve denetimden yoksun bir yapılanmaya rağmen, son birkaç yılda, çeşitli kesimlerden kişi, kurum ve kuruluşların çabalarının da etkisiyle, gelecek için umut verici bir gelişim sürecine girdiği ülkemizde, başta kadınlar olmak üzere, tüm insanlar için daha özgür, daha yaşanılır bir dünyanın kapıları aralanmıştır.
Toplumsal yaşamı ilgilendiren birçok olgu ve gelişme gibi İnternet de başlangıçta kadınlara daha geç ulaşmıştır. Ancak tarihsel süreç incelendiğinde, bu gecikme, diğerleri yanında dikkate alınamayacak kadar küçük bir boyuttadır.
İnternet’in sunduğu olanakların farkına varmalarının ardından kadın kullanıcıların sayısının belirgin biçimde artmıştır.
İnternet’te Türk Kadını:
Türkiye’deki kadın internet kullanıcılarına ilişkin (Yaş, eğitim düzeyi, toplumsal rol ve statü, ekonomik durum, medeni hal, iş, internet'e erişim olanakları ve kullanım biçimleri, çevreye göre dağılımlar ve kesişmeler vb. verileri içeren) dikkate değer kaynakların bulunmaması nedeniyle, bu konuda sunulacak bilgiler, tahmin ve bireysel bilgilerin ötesine geçmemektedir.
Türkiye İnternet'inin yukarıda değinilen sorunları, bu bilinmezlikle doğru orantılı bir etkileşim içerisindedir. Bu bilgi yetersizliği yalnızca kadın kullanıcılar açısından değil, tüm yönleriyle İnternet kullanımı ve her kesimden kullanıcılar bağlamında geçerlidir.
Türkiye’de İnternet kullanımı hakkında, bilimsel bir değeri olmayan ve tahminden öteye geçmeyen çok kısıtlı ölçüdeki veri, bir fikir vermesi açısından, aşağıda sunulmaktadır:
Türkiye’deki İnternet kullanıcılarının sayısı yaklaşık 1 milyon kişi olarak tahmin edilmektedir. Bu rakamın yaklaşık %15’ini kadın kullanıcılar oluşturmaktadır.
Kullanım yerlerine göre kullanıcı sayısı, azalan sırada şöyle tahmin edilmektedir.
İnternet kafe kullanıcısı
İşyeri kullanıcısı
Ev kullanıcısı
Üniversite, dernek, vakıf, vb. kurum kütüphaneleri kullanıcısı
Kullanıcı profili açısından kullanıcı sayısı, azalan sırada şöyle tahmin edilmektedir:
17-25 yaş grubu gençler ve öğrenciler
internet erişimine sahip işyeri çalışanları
25 yaş ve üstü, orta-üst gelir düzeyinde ev kullanıcıları
Akademisyenler
İnternet Ortam ve Araçları ve Kadınlar:
Chat (IRC-Internet Relay Chat)-Sohbet
Web tabanlı chat kanal ve odaları, mIRC ve benzeri yazılımlarla ulaşılan chat kanal ve odaları, bir ya da daha fazla kişiyle iletişim olanağı veren ICQ (I Seek You) ve benzeri uygulamalar aracılığıyla genelde yalnızca yazılı olarak yapılan sohbeti tanımlamaktadır. Donanım, yazılım ve İnternet bağlantısı uygunsa, sohbet; sesli ya da görüntülü olarak da yapılabilir. Karşılıklı dosya aktarımı da olanaklıdır.
Chat ve Türk Kadını
Chat, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de, temel olarak arkadaş edinmek amacıyla kullanılmaktadır. Bu araştırma sırasında ve öncesinde yapılan gözlemler ve görüşmeler sonucu, ‘chat yapma’ amaçları ve biçimleri açısından kadın ve erkek kullanıcılar arasında belirgin bir fark olmadığı saptanmıştır.
Kadınların, chat yapma nedenleri ve chat’e ilişkin deneyimleri hakkındaki sorulara verdikleri yanıtlar aşağıda örneklenmiştir :
Toplum içinde kolaylıkla dile getiremeyeceği görüş, düşünce ve deneyimleri paylaşmak...
Arkadaş (Dost, sevgili) olunabilecek insanlarla tanışmak...
Yaptığı etkinliklere katkıda bulunabilecek insanlara ulaşmak...
Belirli konularda bilgi edinmek (ya da bilgisini paylaşmak)...
Yaşamını renklendirecek, heyecan ve hareket katacak kişiler ve etkinlikler bulmak...
Günlük yaşamın getirdiği yorgunluk, sıkıntı ve kaygılardan arınmak ve rahatlamak...
www ve Türk Kadını
Yukarıda çeşitli yönleriyle açıklanmaya çalışıldığı üzere, Türkiye İnterneti, özellikle son 1-2 yılda, ivmesini artıran bir gelişim sürecine girmiştir. Ancak, ilgili kişi, kurum ve kuruluşların İnternet’in önemini algılamada ve Türkiye’nin İnternet dünyasına katılımını sağlamada geç kalışları, bu süreci zora sokmuştur. Türkiye İnterneti halen emekleme aşamasından kurtulma sürecindedir; ve bu gerçeklik, İnternet’te Türkçe içeriğin niteliği ve niceliğine aynen yansımaktadır. Kaçınılmaz olarak, İnternet’te Türk kadınına ilişkin içerik açısından da durum, en olumlu yaklaşımla, böyledir.
Türk İnterneti’nin içinde bulunduğu durum; kendisine ilişkin tanımlamalar, sınıflamalar ve istatistiki veri elde etmeye yönelik araştırmalar yapma olanağını vermemektedir.
Kaynak
Ergün KURU
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Radyo Televizyon Sinema Bölümü
1999-2000 Mezuniyet Projesi
Toplumsal yaşamı ilgilendiren birçok olgu ve gelişme gibi İnternet de başlangıçta kadınlara daha geç ulaşmıştır. Ancak tarihsel süreç incelendiğinde, bu gecikme, diğerleri yanında dikkate alınamayacak kadar küçük bir boyuttadır.
İnternet’in sunduğu olanakların farkına varmalarının ardından kadın kullanıcıların sayısının belirgin biçimde artmıştır.
İnternet’te Türk Kadını:
Türkiye’deki kadın internet kullanıcılarına ilişkin (Yaş, eğitim düzeyi, toplumsal rol ve statü, ekonomik durum, medeni hal, iş, internet'e erişim olanakları ve kullanım biçimleri, çevreye göre dağılımlar ve kesişmeler vb. verileri içeren) dikkate değer kaynakların bulunmaması nedeniyle, bu konuda sunulacak bilgiler, tahmin ve bireysel bilgilerin ötesine geçmemektedir.
Türkiye İnternet'inin yukarıda değinilen sorunları, bu bilinmezlikle doğru orantılı bir etkileşim içerisindedir. Bu bilgi yetersizliği yalnızca kadın kullanıcılar açısından değil, tüm yönleriyle İnternet kullanımı ve her kesimden kullanıcılar bağlamında geçerlidir.
Türkiye’de İnternet kullanımı hakkında, bilimsel bir değeri olmayan ve tahminden öteye geçmeyen çok kısıtlı ölçüdeki veri, bir fikir vermesi açısından, aşağıda sunulmaktadır:
Türkiye’deki İnternet kullanıcılarının sayısı yaklaşık 1 milyon kişi olarak tahmin edilmektedir. Bu rakamın yaklaşık %15’ini kadın kullanıcılar oluşturmaktadır.
Kullanım yerlerine göre kullanıcı sayısı, azalan sırada şöyle tahmin edilmektedir.
İnternet kafe kullanıcısı
İşyeri kullanıcısı
Ev kullanıcısı
Üniversite, dernek, vakıf, vb. kurum kütüphaneleri kullanıcısı
Kullanıcı profili açısından kullanıcı sayısı, azalan sırada şöyle tahmin edilmektedir:
17-25 yaş grubu gençler ve öğrenciler
internet erişimine sahip işyeri çalışanları
25 yaş ve üstü, orta-üst gelir düzeyinde ev kullanıcıları
Akademisyenler
İnternet Ortam ve Araçları ve Kadınlar:
Chat (IRC-Internet Relay Chat)-Sohbet
Web tabanlı chat kanal ve odaları, mIRC ve benzeri yazılımlarla ulaşılan chat kanal ve odaları, bir ya da daha fazla kişiyle iletişim olanağı veren ICQ (I Seek You) ve benzeri uygulamalar aracılığıyla genelde yalnızca yazılı olarak yapılan sohbeti tanımlamaktadır. Donanım, yazılım ve İnternet bağlantısı uygunsa, sohbet; sesli ya da görüntülü olarak da yapılabilir. Karşılıklı dosya aktarımı da olanaklıdır.
Chat ve Türk Kadını
Chat, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de, temel olarak arkadaş edinmek amacıyla kullanılmaktadır. Bu araştırma sırasında ve öncesinde yapılan gözlemler ve görüşmeler sonucu, ‘chat yapma’ amaçları ve biçimleri açısından kadın ve erkek kullanıcılar arasında belirgin bir fark olmadığı saptanmıştır.
Kadınların, chat yapma nedenleri ve chat’e ilişkin deneyimleri hakkındaki sorulara verdikleri yanıtlar aşağıda örneklenmiştir :
Toplum içinde kolaylıkla dile getiremeyeceği görüş, düşünce ve deneyimleri paylaşmak...
Arkadaş (Dost, sevgili) olunabilecek insanlarla tanışmak...
Yaptığı etkinliklere katkıda bulunabilecek insanlara ulaşmak...
Belirli konularda bilgi edinmek (ya da bilgisini paylaşmak)...
Yaşamını renklendirecek, heyecan ve hareket katacak kişiler ve etkinlikler bulmak...
Günlük yaşamın getirdiği yorgunluk, sıkıntı ve kaygılardan arınmak ve rahatlamak...
www ve Türk Kadını
Yukarıda çeşitli yönleriyle açıklanmaya çalışıldığı üzere, Türkiye İnterneti, özellikle son 1-2 yılda, ivmesini artıran bir gelişim sürecine girmiştir. Ancak, ilgili kişi, kurum ve kuruluşların İnternet’in önemini algılamada ve Türkiye’nin İnternet dünyasına katılımını sağlamada geç kalışları, bu süreci zora sokmuştur. Türkiye İnterneti halen emekleme aşamasından kurtulma sürecindedir; ve bu gerçeklik, İnternet’te Türkçe içeriğin niteliği ve niceliğine aynen yansımaktadır. Kaçınılmaz olarak, İnternet’te Türk kadınına ilişkin içerik açısından da durum, en olumlu yaklaşımla, böyledir.
Türk İnterneti’nin içinde bulunduğu durum; kendisine ilişkin tanımlamalar, sınıflamalar ve istatistiki veri elde etmeye yönelik araştırmalar yapma olanağını vermemektedir.
Kaynak
Ergün KURU
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Radyo Televizyon Sinema Bölümü
1999-2000 Mezuniyet Projesi