Tüp Sistemler

:..asker..:

New member
Katılım
5 Tem 2005
Mesajlar
2,518
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
Bahtın güzel olsun , mutlu yaşa!
Tüp Sistemler

On beş kattan yüksek yapılarda, çerçeve sistemlerde çeşitli olumsuzluklar, eleman boyutlarındaki büyümeler, yatay yüklerin karşılanmasındaki zorluklar, maliyetlerdeki artışlar, üç boyutlu yeni yapı sistemlerinin gelişmesine neden olmuştur. Delikli içi boş, dikdörtgen kesit, daire kesit şeklinde birbirine yakın iç ve dış kolonlardan oluşan çerçeveli tüp veya çerçeveli boru türü sistemlerdir. Yapının tüm çevresi 3 m den daha küçük aralıklarla konulmuş kolon ve bunları bağlayan kirişlerden teşkil edilen dikdörtgen kesitli kutuya benzer yapıya tüp çerçeve denilir. Yapı çevresini oluşturan tüp duvarları yüksek ana kirişlere bağlanır. Sık kolon ve kat kirişlerinin birleşmesi ile oluşan çerçevelerden taşıyıcı sistem oluşur

Tüp sistemlerde yatay yüklere karşı;
a) Yatay yüklere paralel, iki cephe duvarı, yaklaşık çerçeve davranışı gösterir, kiriş ve kolonların eğilmesiyle yatay yük karşılanır.
b) Yatay yüklere karşı yapı tam olarak bir konsol tüp davranışı gösterir. Dış kolonlar sistemi, rijit diyafram şeklinde boş bir boru parçası gibi davranır. Tüp sistemlerde dış cephe duvarları, yatay yüklerin çoğunu veya tümünü karşılar, içteki rüzgâr bağlantılarına ve perdelere gerek yoktur. Yapı yüksekliği arttığında iç tüplerden ve çekirdekten yararlanılır. Sistemde deplasmanların %70’i, yatay yük doğrultusundaki duvarların çerçeve davranışı ile; %30’u da, kolonlardaki eksenel kuvvetlerden oluşur


Eğik Elemanlı Sistemler

Geleneksel çerçeveli sisteme eğik elemanların ilave edilmesi durumunda bu sistem eğik elemanlı çerçeve sistem olarak adlandırılmaktadır. Çerçeve sistemlerin en zayıf yönü olan ve bu tür sisteme sahip yapıların yıkılmalarına sebep olan rölatif kat ötelenmeleri, çekme ve basınç etkisinde kalan çok farklı düzenlemelerdeki eğik elemanlar sayesinde sınırlandırılmaktadır . Yerleştirilen eğik elemanlar genellikle bileşik eğilme etkisinde kalmaktadırlar. Ancak, eği1me momentleri merkezi yük yanında küçük kaldığından pratik ihtiyaçlar için bu elemanların merkezi basınç ya da merkezi çekmeye göre boyutlandırılmaları problem yaratmamaktadır

Rijit ya da mafsallı çerçeve yapılarda yatay yükler eğik elemanlar tarafından karşılanır. Bunlar kolonlarla beraber kafes kiriş gibi davranmaktadır. Binaya gelen yatay yükler (basınç ve çekme) yatay bileşenler tarafından karşılandığı için, eğik elemanlı sistemler, yatay yük altında yüksek dayanım gösterebilmektedir. Betonarme eğik elemanlarda tek diyagonallerin uygulanabildiği gibi çift diyagonaller de uygulanabilmektedir. Bu durumda bu diyagonaller kesme kuvvetlerine karşı basınç elemanları gibi davranmaktadırlar

Eğik elemanların kullanımı, özellikle kapı, pencere, v.b. yerler için boşlukların bırakılmasında zorluk oluşturabileceğinden, sınırlı olmaktadır. Eğik elemanlar binanın diğer fonksiyonlarına engel olmayacak şekilde yapıya yerleştirilmelidirler. Diğer taraftan bunların düzenlenmesinde, yatay yüklerin yön değiştirme ihtimalinin dikkate alınması ve çerçeve ile birleşim türünün uygun seçilmesi de gerekmektedir Aşağı3bazı eğik elemanlı sistemler görülmektedir.
 
paylaşım için teşekkürler. devamını bekliyorum.
 
Geri
Üst