Oyunuzu bana verin!
“Ah bana verecekler şu şehrin yönetimini..!”, “Ah bir başa geçsem!..”, “Bu kadar zor mu küçük ve basit bir işi yapmak, anlamıyorum!” gibi sitemlerde bulunanlara, yıllardır sanal ortamda bu isteklerini sınayabilme imkânı sunan SimCity serisi, yepyeni bir şekilde karşımıza çıkmaya hazırlanıyor.
SimCity Societies isimli yeni SimCity oyunu, artık seriden biraz kopma çabası sergilemekte. Bunun anlamı klasik, “şehrin alanlarını belirle, gerekli ihtiyaçları karşıla, ileri sar, koca bir şehrin olsun, mutlu ol” sisteminin dışına çıkılıyor olması. Hazırlanan yeni oyunda sadece “bina”larla değil tüm “vatandaş”larla ilgilenilecek.
Sanal şehrimiz daha da güzelleşiyor!
Hatırlayacağınız üzere eski oyunlarda, fabrika, mağaza veya ev şeklinde belirlediğimiz alanlara elektrik ve su sağlayınca bu bölgeler toprağa atılmış tohum misali kendiliğinden ortaya çıkıyor ve büyümelerini izliyorduk. Bundan sonra Societies’de tüm binaları kendi elimizle yerleştireceğiz. Bu bir anlamda oyunu daha zor ve komplike kılsa da geliştirilmiş arayüz ve yönetimsel araçlarla bunları yapmak oyundan alınan hazzı yükselttiği gibi, SimCity serisini bugüne kadar olduğundan çok daha “esnek” hale getiriyor. Yeni sistemi biraz daha açıklayalım. Oyunda 3 tip bina var: Nüfusun artması için evler, gelirin artması için işyerleri, ve şehir sakinlerinin eğlenecekleri Venues mekânları. Venues dediğimiz bölgeler, oyunda çok önemli bir yer tutacak. Çünkü eğer insanlar mutsuz olurlarsa, işe gitmeyecekler, kanun dışı işler bile yapmaya başlayabilecekler (duvarları boyamak gibi). Yapı sistemine birkaç ek bilgi daha vermek gerekirse, artık su için boru döşemek, elektrik için hat çekmek gibi dertler tarih oluyor. Tüm bunlar otomatik sağlanacağı gibi, vergi sistemi de tamamen kaldırılmış ve yapılan binalara gelen vatandaşlardan kazanılan gelir sistemi oyuna eklenmiş. Aslında SimCity Socities bir nevi “City Tycoon + Sims” konseptine çekilmeye çalışılmış. Hem ayrıntılı hem de oynanışı kolay ve eğlenceli.
Pardon, şehir merkezine nasıl gidebilirim?
Oyunun üzerinde Tilted Mill çalıştığı için Tilted Mill’in eski projelerinden birçok benzerliği Societies’de görebileceğiz. Mesela Caesar IV’de olduğu gibi şehri tek tıklamayla rahat rahat görüntüleyebileceğiz veya işlerine giden vatandaşlarımızın ne yaptığını gün boyu izleyip Sims’lerde olduğu gibi tepelerindeki “ruh hali” işaretinden mutlular mı değiller mi anlayabileceğiz. Vatandaşlarımızın (Simlerimizin) ruh hallerini etkileyecek olan belli başlı altı değişken bulunmakta ki bunları da yapacağımız binalar yükseltecek veya düşerecek. Bu değişkenler şunlar: Üretkenlik (Productivity), Huzur (Prosperity), Yaratıcılık (Creativity), Ruhsallık (Spirituality), Otorite (Authority) ve Bilgi (Knowledge). 350 tip bina bulanacak olan oyunda, tüm bu değişkenleri veya yapmak istediğimiz şehire göre bazılarını en iyi seviyeye getirmeye çalışacağız; ancak tabii daha ilk aşamadan elimizin altında 350 binanın tümü birden bulunmayacak. Bu da oyundaki yeni bir anlayış denilebilir, yani bölüm geçerek veya sizden istenen işleri yaptıkça yeni tip binalar yapıma açılacak. Bu sayede mesela metro hattı yapabilmeyi edinince artık trafik sorunumuz çok azalmış olacak. Azalan trafik, işine çabuk giden stressiz vatandaş demek, bu da mutluluk olarak geri dönüşüm demektir.
Sadece bina mıdır yani?
Yukarıdaki paragraflarda bahsettiğim üzere SimCity Societies esnek bir oyun olarak hazırlanmakta. Şehrinizi nasıl kuracağınız size kalmış. İster parklarıyla, gölleriyle bir eğlence şehri kurun, ister dev gökdelenleriyle büyük bir metropol, ister küçük bir kasaba; isterseniz okulları, üniversiteleri ile bir “öğrenci şehri” yapın, isterseniz fabrikaları, atölyeleri ile bir “sanayi şehri” yapın. Tabii yaptığınız şehrin görüntüsü de aynen yapmak istediğinizle paralel olacak. Bunu da şehirdeki kameralarla izleyebileceksiniz. Unutmadan hatırlamakta yarar var. Mesela büyük bir sanayi şehri yaptınız. Bu durumda şehirde yaşayan insanlarınızın karakteristik özellikleri de buna göre şekil alacak. Yani mutlu etmeniz gereken binlerce “işçi” vatandaşınız olacak. Bundan ötürü ücretleri, çalışma yerlerini, trafik sorunlarını, çalışma saatlerini iyi ayarlamanız gerekecek.
Tüm oyunda yapabilecekleriniz sadece binalarla ile sınırlı değil. İsterseniz bir kültür bile yaratabilirsiniz; sosyal cemiyetler, gruplar kurup vatandaşlarınızın bunlara katılmasını sağlayabilirsiniz. Societies’de insanlara odaklanıldığı, dolayısıyla onların tüm isteklerini, ihtiyaçlarını takip etmemiz gerektiği için grafik motoru da Caesar IV ve Children of the Nile benzeri bir sistem olarak karşımıza çıkacak. Yani şehri çok yakından izleyip, insanları rahatlıkla takip edebileceğiz. Bu tabii aslında daha küçük bir nüfus demek oluyor. Eski serilerdeki gibi milyonluk nüfuslara artık çıkamayacağız.
Oyunun kimi hayranları oyundaki bu köklü değişiklikleri iyi yönde yorumluyor, diğer kimi hayranları ise kötü. Ancak görünen o ki oyun dünyasına çok yakında daha değişik bir “SimCity” katılmak üzere. Bekleyip göreceğiz...
-alinti-