- Katılım
- 20 Ağu 2007
- Mesajlar
- 4,147
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Savaş Uçakları - Savaş Uçakları Hakkında Genel Bilgiler & Resimler (Meraklısına)
1. Rus Savaş Uçakları
1.1. MiG-15
MiG-15 Fagot, 1947 yılında Mikoyan Gurevich ofisi tarafından üretilmiş tek motorlu ve tek kişilik bir uçaktır. Rusyanın ilk jet motorlu uçağıdır. Uçaktan İngiliz Rolls-Royce'un Nene turbojet motoru Klimov VK-1 şeklinde isimlendirilerek kullanılmıştır.Mig-15 kore savaşında ünlenmiştir.A.B.D ise bu uçağa karşı f-86 thunder'ı geliştirmiştir.
1 adet 37mm ve 2 adet 23mm top bulunmakta ve güdümsüz füze taşımaktaydı.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 10.1 metre
* Yükseklik: 3,7 metre
* Kanat açıklığı: 10,1 metre
* Servis tavanı: ?
Türü Av
Dönemi -
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1947
Hizmete giriş 1947
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 18000
1.2. MiG-17
MiG-17 Fresco, 1949 yılında Mikoyan Gurevich bürosu tarafında geliştirilen tek motorlu ve tek kişilik bir uçaktır. MiG-15'in geliştirilmiş versiyonudur. İlk kez bu uçakta AAM (Hava Hava) füzeleri kullanılmıştır.
Uçakta;
3 Adet 27mm top
4 Adet 57mm Roket
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-1 Alkali , AA-2 Atoll
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 11.1 metre
* Yükseklik: 3,8 metre
* Kanat açıklığı: 9,64 metre
* Servis tavanı: 15850
Türü Av/Bombardıman
Dönemi -
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1954
Hizmete giriş 1954
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 6000
1.3. MiG-21
Mikoyan MiG-21, (Rusça:Микоян и Гуревич МиГ), Mikoyan Gurevich tarafından 1956 yılında üretilmiş delta kanatlı bir uçaktır , tek motorlu ve tek kişiliktir. Onbeş adet versiyonu üretilmiştir. Ayrıca lisans altında Çin'de J-7 ismi ile üretilmiştir. Otuz ülkede kullanılmıştır. Kullanıldığı ülkeler arasında Rusya'da 1997 yılında, İsrail'de de 2000 yılında modernleşme geçirmiştir.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-2,AA-8 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
Yer görevleri için çeşitli bomba ve roket podları vardır.
Teknik özellikleri
* Motor:1 ad. Klimov R-11F300 turbojet,itiş gücü 64.7 kN
* Uzunluk: 13,5 metre
* Yükseklik: 7,2 metre
* Kanat açıklığı: 19 metre
* Ağırlığı:9080 kg
* Servis tabanı: 14.000 metre
Kullanan ülkeler
Kullanıma devam edenler
# Ermenistan
# Vlag van Azerbeidzjan Azerbaycan
# Bulgaristan Bayrağı Bulgaristan : 1963'ten 1990'a kadar Bulgaristan: 12 MiG-21F-13, 12 MiG-21PF, 20 MiG-21PFM, 6 MiG-21R, 15 MiG-21M, 20 MiG-21MF, 72 MiG-21bis (still in service), 1 MiG-21U, 5 MiG-21US and 33 MiG-21UM (hala görevde). [1]
# Şablon:CAM: MiG-21 hizmet dışı.
# Şablon:CRO: 12- 24 MiG-21bisD/UMD Kullanımda.
# Vlag van Cuba Küba: 1962'den 1983'e kadar Küba: 270 MiG-21 izleyen versiyonları: MiG-21F-13, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21PFMA, MiG-21U, MiG-21UM, MiG-21MF, MiG-21R ve MiG-21bis. 160 tanesi yenilenmiş olarak hizmete devam etmektedir.: 90 MiG-21bis, 60 MiG-21MF and 10 MiG-21UM.[2]
# Mısır
# Vlag van Ethiopië Etiyopya
# Vlag van Georgië Gürcistan
# Şablon:GUI
# Hindistan
# Vlag van Iran İran
# Vlag van Laos Laos: MiG-21 Hizmet dışı.
# Şablon:LBA: MiG-21, Kaç adet olduğu ve modeli bilinmiyor.
# Şablon:MAD: MiG-21 Hizmet dışı.
# Şablon:MGL: MiG-21 Hizmet dışı.
# Vlag van Mozambique Mozambik
# Vlag van Nigeria Nijerya: MiG-21 Hizmet dışı.
# Vlag van Noord-Korea Kuzey Kore
# Romanya: 48 MiG-21 LanceRs Kullanımda. 2008 Hizmet dışı[1]
# Sırbistan : 24 MiG-21 Bis, 6 MiG-21 UM ve bir MiG-21 M kullanımda [3]
#
# Şablon:SUD
# Vlag van Syrië Suriye
# Vlag van Turkmenistan Türkmenistan
# Şablon:VIE 124 MiG-21 Kullanımda.
# Vlag van Jemen Yemen
Eski kullanıcılar
* Vlag van Afghanistan Afganistan: 166 adet; 70 MiG-21MF, 40 MiG-21F-13, ve 50 MiG-21bis, were acquired by the Afghan Air Force. 13 adet F-13 örnekleri 1965 yılında bakım için verildi, yapımcı 1980 yılında bakım yapmadan iade etti.[2]
* Vlag van Algerije Cezayir
* Vlag van Wit-Rusland Beyaz Rusya
* Vlag van Burkina Faso Burkina Faso
* Vlag van Congo-Brazzaville Kongo Cumhuriyeti
Flag of Czechoslovakia Çekoslovakya:
* Vlag van Tsjechië Çek Cumhuriyeti Son MF, MFN NATO standardına yükseltildi. Uzun kullanılmayacak. CZAF Saab Gripen siparişi verdi.
* Şablon
DR
* Vlag van Finland Finlandiya: Avcı: MiG-21bis Fisbed-N (26; 1977-1998), MiG-21F-13 Fishbed-C (22; 1963-1986), Eğitim: MiG-21UM Mongol-B (2; 1974-1998), MiG-21US Mongol-B (2; 1981-1997), MiG-21UTI Mongol-A (2; 1965-1997)
* Vlag van Guinee-Bissau Gine Bissau
* Vlag van Hongarije Macaristan: 1962'den 2001'e kadar toplam 300 adet kullanıldı (MiG-21MF 1996'da hizmetten ayrıldı)
* Vlag van Indonesië Endonezya:
* Vlag van Irak Irak
* Vlag van Kazachstan Kazakistan
* Vlag van Kirgizië Kırgızistan
* Vlag van Mali Mali
* : MiG-21 .
* Vlag van Polen Polonya: 581 MiG-21 ve versiyonları (F-13, PF, PFM, M, R, MF, bis, U, US, and UM) 1961-1980 yılları arasında satın alındı, 2003'te hizmet dışı bırakıldılar.
* Rusya
* Vlag van Slowakije Slovakya
* Vlag van de Sovjet Unie Sovyet: MiG-21.
* Vlag van Oeganda Uganda
* Vlag van Oekraïne Ukrayna
* Vlag van Andorra Yugoslavya: 264 adet MiG-21'in 9 versiyonu (F-13, PF, PFM, M, MF, R, bis, US, UM)
1.4. MiG-23
MİG-23, Mikoyan Gurevich tarafında üretilen değişken kanat yapısına sahip Rus savaş uçağı. Özelliği ham pistlere de inebilmesi ve ayrıca MiG-23PD kodlu bir VTOL dikine kalkıp inebilen bir modelinin de mevcut olmasıdır. Yirmi bir ülkede onbeş ayrı modeli kullanılmıştır. Tek motorlu tek kişilik bir uçaktır. Ayrıca MİG-23C ve MİG-23U modelleri iki kişiliktir.
Uçakta;
* 1 Adet 23mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
* AA-7 ,
* AA-8
* AA-10 ,
* AA-11
füzeleri taşıyabilmektedir.
Türü Av/Bombardıman
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1967
Hizmete giriş 1971
Hizmetten çıkış 1998
Üretim adeti 5800
* Bright Red = Current operator
* Dark Red = Former operator
1.5. MiG-25 Foxbat
MİG-25 Foxbat 1965 yılında Mikoyan Gurevich tarafından üretilen bu uçak yüksek irtifa av önleme , keşif görevlerinde kullanılmıştır. Bu uçak batıda geliştirilmekte olan YF-12(SR-71), B-70 "Walkrie" ve F-108'e karşı önlem olarak geliştirilmiş fakat bu uçaklardan bazıları prototipten öteye gidemeyince F-106 ve B-70 uçaklarını önleme görevi yapmışlardır. Çift motorlu ve tek kişiliktir. Sekiz ülkede birçok versiyonu vardır.
Silah donanımı
Havadan-Havaya
* 4 x R-40R (AA-6 Acrid)
* 4 x R-40T (AA-6 Acrid)
* (2 x R-40) + (2 + R-60 (AA-8))
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 31.34 metre
* Yükseklik: 6 metre metre
* Kanat açıklığı: 12,6 metre
* Ağırlığı:35.000 kg
* Hız : 2.83 Mach
* Servis tabanı: 24.400 metre
Türü Önleme
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1965
Hizmete giriş 1965
Hizmetten çıkış 1999
Üretim adeti 1200
1.6. MiG-27
1974 yılında Mikoyan Gurevich üretilen uçak MİG-23 ün geliştirilmiş şeklidir , önce MİG-23 bir versiyonu şeklinde lanse edilen uçak yapılan değişikliklerle bu ismi kazanmıştır.Tek motorlu tek kişilik uçağın iki kişilik bir modeli vardır MİG-27K isimli bir modeldir.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-8
AGM (Hava Yer) görevleri için:
AS-12,AS-14 füzelerini kullanmaktadır.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 16,6 metre
* Yükseklik: 8,5 metre
* Kanat açıklığı: 14,26 metre
* Ağırlığı:18.000 kg
* Servis tabanı: 15,240 metre
Türü Karaya Saldırı
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1974
Hizmete giriş 1974
Hizmetten çıkış 1980
1.7. MiG-29
MİG-29 Mikoyan Gurevich tarafından 1977 yılında üretilmiştir .Dördüncü jenerasyona ait, üstün manevra yetenekli bir kısa menzil hava muharebe ve savunma uçağıdır.Birçok ilklere imza atan MiG-29, ilk iki alternatifli hava alıklarına sahip uçaktır. Ham zeminli pistlerden kalkış yaparken yerden fırlayan yabancı cisimlerin motora zarar vermemesi için ön hava emişlerini kapatıp gövde üstünde, kokpitin iki yanındaki klapeleri açarak emiş yapar.MiG-29 aynı zamanda ilk turbofan motorlu hava muharebe uçağıdır. Tek kişilik ve çift motorlu bu uçağın batıdaki karşılıkları F-15,F-16,F-18 dir. 24 ülkede kullanılmaktadır. Su-27’lerle birlikte Rus Hava Kuvvetleri’nin ana avcı gücünü oluşturmaktadır. En son modelleri olan MİG-29SMT ve iki kişilik MiG-29UBT’ler HUD, MFD, HOTAS gibi modern elektronik cihazlarla donatılmış, menzili 3500 km’ye çıkarılmış; kara saldırı görevlerini üstlenebilecek tarzda modernize edilmiştir. Havada bir sefer yakıt ikmali ile menzili 5500km’ye çıkmaktadır. Üstün manevra yeteneğine sahiptir. Dünyanın ilk kaska monteli nişanlama sistemine sahip uçağıdır. Motoru nükleer bir saldırıdan sonra da uçabilecek şekilde dizayn edilmiştir. 11G Manevra kabiliyetine sahiptir ki bu manevradan fazlasına MİG-29 izin vermediği için değil hiçbir pilot 11G'nin üzerine dayanamadığı için çıkılamamıştır, gerçekte MİG-29'un tam manevra sınırı bilinmemektedir. Ayrıca sadece MİG-29'a özgü "burun kaldırma" denen bir manevrası vardır ki özellikle itdalaşında ona ezici bir üstünlük verir. Pilot fırlatma koltuğu yere 200 metre mesafede dahi çalışmaktadır. Bu da pilot güvenliğini arttırıcı bir etkendir. Her biri kilotonluk olmak üzere 6 tane nükleer bomba taşıma kapasitesine sahiptir. NATO kod adı ”Fulcrum”dır.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA- 8,AA-10, AA-11 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
AS-12, AS-14 füzeleri vardır.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 17,3 metre
* Yükseklik: 4,7 metre
* Kanat açıklığı: 11,4 metre
* Ağırlığı:27215 kg
* Servis tabanı: 18400 metre
* Hız: 2,3 mach
* Motor:Turbofan Klimov RD-33
* Motorun İtiş Gücü: 81.4kN
Türü Av
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1977
Hizmete giriş 1982
Mig29 ve F16
1.8. MiG-31
Mig-31 Mikoyan Gurevich 1975 tarafından geliştirilen iki kişilik , iki motorlu yüksek irtifa önleme uçağı olan Mig-25'in geliştirilmiş türevidir.(Asıl görevi nükleer füzeler,casus uçaklar ve bombardıman uçaklarını önlemek ya da imha etmektir). Dünyanın mekanik olarak en yüksek performanslı hava üstünlük uçagıdır. Çok yüksek hıza ve çok iyi manevra kabiliyetine sahiptir ancak üretimden kaynaklanan hatalar nedeniyle görevini sukhoi su-27'ye kaptırmıştır. Batıda onun benzeri yoktur. Uçakta 200 km menzile sahip Zaslon radarı kullanılmaktadır. Son yıllarda modernize edilerek yer saldırı özelliğide kazanan Mig-31 , modern aviyonikler ve renkli ekranlı kokpite sahiptir. Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-9 , AA-11 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 21,5 metre
* Yükseklik: 6,60 metre
* Kanat açıklığı: 14,02 metre
* Ağırlığı:36,720 kg
* Servis tabanı: 20,700 metre
* Hızı:2.83 Mach
* Motor:Tumanski R-15BD-300
* Motorun İtiş Gücü : 49.78 kN
Türü Önleme
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1975
Hizmete giriş 1978
General characteristics
* Crew: Two (pilot and weapons system officer)
* Length: 22.69 m (74 ft 5 in)
* Wingspan: 13.46 m (44 ft 2 in)
* Height: 6.15 m (20 ft 2 in)
* Wing area: 61.6 m² (663 ft²)
* Empty weight: 21,820 kg (48,100 lb)
* Loaded weight: 41,000 kg (90,400 lb)
* Max takeoff weight: 46,200 kg (101,900 lb)
* Powerplant: 2× Soloviev D-30F6 afterburning turbofans
o Dry thrust: 93 kN (20,900 lbf) each
o Thrust with afterburner: 152 kN (34,172 lbf) each
Performance
* Maximum speed: Mach 3.03, 3,255 km/h (2,112 mph) at 13,000 m (42,650 ft)
* Combat radius: 720 km at Mach 2.35 (450 mi)
* Ferry range: 3,300 km (2,050 mi)
* Service ceiling 20,600 m (67,600 ft)
* Rate of climb: 208 m/s (41,000 ft/min)
* Wing loading: 666 kg/m² (136 lb/ft²)
* Thrust/weight: 0.85
* Maximum g-load: 5 g
1.9. SU-24 Fencer
Teknik özellikleri
* Mürettebat:2 Pilot
* Uzunluk: 22.67 metre
* Yükseklik: 6.19 m metre
* Kanat açıklığı: 17.63 metre
* Ağırlığı:35,910 kg
* Servis tabanı: 11,000 metre
* Hız:3.1 mach
* Motor 2× Saturn/Lyulka AL-21F-3A turbojets
* Motorun İtiş Gücü: 75 kN
Silahlandırma
* 1x GSh-6-23mm top
* 4x Kh-23 (AS-7 'Kerry')
* 4x Kh-25ML (AS-10 'Karen')
* 2x Kh-28 (AS-9 'Kyle')
* 2xRaduga Kh-58 (AS-11 'Kilter')
* 3xRaduga Kh-31P
* 2xKh-29L/T (AS-14 'Kedge')
* 2xKh-59
* 2xR-60 (AA-8 'Aphid')
* 2x R-73 (AA-11 'Archer')
* 2xKAB-500KR
* 2xKAB-500L
Kullanan Ülkeler
* Rusya
* Iran
* Suriye
* Kazakistan
* Ukrayna
Türü Av
Dönemi -
Üretici Sukhoi
İlk uçuş 1971
Hizmete giriş 1974
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 1200+
1. Rus Savaş Uçakları
1.1. MiG-15
MiG-15 Fagot, 1947 yılında Mikoyan Gurevich ofisi tarafından üretilmiş tek motorlu ve tek kişilik bir uçaktır. Rusyanın ilk jet motorlu uçağıdır. Uçaktan İngiliz Rolls-Royce'un Nene turbojet motoru Klimov VK-1 şeklinde isimlendirilerek kullanılmıştır.Mig-15 kore savaşında ünlenmiştir.A.B.D ise bu uçağa karşı f-86 thunder'ı geliştirmiştir.
1 adet 37mm ve 2 adet 23mm top bulunmakta ve güdümsüz füze taşımaktaydı.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 10.1 metre
* Yükseklik: 3,7 metre
* Kanat açıklığı: 10,1 metre
* Servis tavanı: ?
Türü Av
Dönemi -
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1947
Hizmete giriş 1947
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 18000
1.2. MiG-17
MiG-17 Fresco, 1949 yılında Mikoyan Gurevich bürosu tarafında geliştirilen tek motorlu ve tek kişilik bir uçaktır. MiG-15'in geliştirilmiş versiyonudur. İlk kez bu uçakta AAM (Hava Hava) füzeleri kullanılmıştır.
Uçakta;
3 Adet 27mm top
4 Adet 57mm Roket
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-1 Alkali , AA-2 Atoll
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 11.1 metre
* Yükseklik: 3,8 metre
* Kanat açıklığı: 9,64 metre
* Servis tavanı: 15850
Türü Av/Bombardıman
Dönemi -
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1954
Hizmete giriş 1954
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 6000
1.3. MiG-21
Mikoyan MiG-21, (Rusça:Микоян и Гуревич МиГ), Mikoyan Gurevich tarafından 1956 yılında üretilmiş delta kanatlı bir uçaktır , tek motorlu ve tek kişiliktir. Onbeş adet versiyonu üretilmiştir. Ayrıca lisans altında Çin'de J-7 ismi ile üretilmiştir. Otuz ülkede kullanılmıştır. Kullanıldığı ülkeler arasında Rusya'da 1997 yılında, İsrail'de de 2000 yılında modernleşme geçirmiştir.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-2,AA-8 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
Yer görevleri için çeşitli bomba ve roket podları vardır.
Teknik özellikleri
* Motor:1 ad. Klimov R-11F300 turbojet,itiş gücü 64.7 kN
* Uzunluk: 13,5 metre
* Yükseklik: 7,2 metre
* Kanat açıklığı: 19 metre
* Ağırlığı:9080 kg
* Servis tabanı: 14.000 metre
Kullanan ülkeler
Kullanıma devam edenler
# Ermenistan
# Vlag van Azerbeidzjan Azerbaycan
# Bulgaristan Bayrağı Bulgaristan : 1963'ten 1990'a kadar Bulgaristan: 12 MiG-21F-13, 12 MiG-21PF, 20 MiG-21PFM, 6 MiG-21R, 15 MiG-21M, 20 MiG-21MF, 72 MiG-21bis (still in service), 1 MiG-21U, 5 MiG-21US and 33 MiG-21UM (hala görevde). [1]
# Şablon:CAM: MiG-21 hizmet dışı.
# Şablon:CRO: 12- 24 MiG-21bisD/UMD Kullanımda.
# Vlag van Cuba Küba: 1962'den 1983'e kadar Küba: 270 MiG-21 izleyen versiyonları: MiG-21F-13, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21PFMA, MiG-21U, MiG-21UM, MiG-21MF, MiG-21R ve MiG-21bis. 160 tanesi yenilenmiş olarak hizmete devam etmektedir.: 90 MiG-21bis, 60 MiG-21MF and 10 MiG-21UM.[2]
# Mısır
# Vlag van Ethiopië Etiyopya
# Vlag van Georgië Gürcistan
# Şablon:GUI
# Hindistan
# Vlag van Iran İran
# Vlag van Laos Laos: MiG-21 Hizmet dışı.
# Şablon:LBA: MiG-21, Kaç adet olduğu ve modeli bilinmiyor.
# Şablon:MAD: MiG-21 Hizmet dışı.
# Şablon:MGL: MiG-21 Hizmet dışı.
# Vlag van Mozambique Mozambik
# Vlag van Nigeria Nijerya: MiG-21 Hizmet dışı.
# Vlag van Noord-Korea Kuzey Kore
# Romanya: 48 MiG-21 LanceRs Kullanımda. 2008 Hizmet dışı[1]
# Sırbistan : 24 MiG-21 Bis, 6 MiG-21 UM ve bir MiG-21 M kullanımda [3]
#
# Şablon:SUD
# Vlag van Syrië Suriye
# Vlag van Turkmenistan Türkmenistan
# Şablon:VIE 124 MiG-21 Kullanımda.
# Vlag van Jemen Yemen
Eski kullanıcılar
* Vlag van Afghanistan Afganistan: 166 adet; 70 MiG-21MF, 40 MiG-21F-13, ve 50 MiG-21bis, were acquired by the Afghan Air Force. 13 adet F-13 örnekleri 1965 yılında bakım için verildi, yapımcı 1980 yılında bakım yapmadan iade etti.[2]
* Vlag van Algerije Cezayir
* Vlag van Wit-Rusland Beyaz Rusya
* Vlag van Burkina Faso Burkina Faso
* Vlag van Congo-Brazzaville Kongo Cumhuriyeti
Flag of Czechoslovakia Çekoslovakya:
* Vlag van Tsjechië Çek Cumhuriyeti Son MF, MFN NATO standardına yükseltildi. Uzun kullanılmayacak. CZAF Saab Gripen siparişi verdi.
* Şablon
* Vlag van Finland Finlandiya: Avcı: MiG-21bis Fisbed-N (26; 1977-1998), MiG-21F-13 Fishbed-C (22; 1963-1986), Eğitim: MiG-21UM Mongol-B (2; 1974-1998), MiG-21US Mongol-B (2; 1981-1997), MiG-21UTI Mongol-A (2; 1965-1997)
* Vlag van Guinee-Bissau Gine Bissau
* Vlag van Hongarije Macaristan: 1962'den 2001'e kadar toplam 300 adet kullanıldı (MiG-21MF 1996'da hizmetten ayrıldı)
* Vlag van Indonesië Endonezya:
* Vlag van Irak Irak
* Vlag van Kazachstan Kazakistan
* Vlag van Kirgizië Kırgızistan
* Vlag van Mali Mali
* : MiG-21 .
* Vlag van Polen Polonya: 581 MiG-21 ve versiyonları (F-13, PF, PFM, M, R, MF, bis, U, US, and UM) 1961-1980 yılları arasında satın alındı, 2003'te hizmet dışı bırakıldılar.
* Rusya
* Vlag van Slowakije Slovakya
* Vlag van de Sovjet Unie Sovyet: MiG-21.
* Vlag van Oeganda Uganda
* Vlag van Oekraïne Ukrayna
* Vlag van Andorra Yugoslavya: 264 adet MiG-21'in 9 versiyonu (F-13, PF, PFM, M, MF, R, bis, US, UM)
1.4. MiG-23
MİG-23, Mikoyan Gurevich tarafında üretilen değişken kanat yapısına sahip Rus savaş uçağı. Özelliği ham pistlere de inebilmesi ve ayrıca MiG-23PD kodlu bir VTOL dikine kalkıp inebilen bir modelinin de mevcut olmasıdır. Yirmi bir ülkede onbeş ayrı modeli kullanılmıştır. Tek motorlu tek kişilik bir uçaktır. Ayrıca MİG-23C ve MİG-23U modelleri iki kişiliktir.
Uçakta;
* 1 Adet 23mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
* AA-7 ,
* AA-8
* AA-10 ,
* AA-11
füzeleri taşıyabilmektedir.
Türü Av/Bombardıman
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1967
Hizmete giriş 1971
Hizmetten çıkış 1998
Üretim adeti 5800
* Bright Red = Current operator
* Dark Red = Former operator
1.5. MiG-25 Foxbat
MİG-25 Foxbat 1965 yılında Mikoyan Gurevich tarafından üretilen bu uçak yüksek irtifa av önleme , keşif görevlerinde kullanılmıştır. Bu uçak batıda geliştirilmekte olan YF-12(SR-71), B-70 "Walkrie" ve F-108'e karşı önlem olarak geliştirilmiş fakat bu uçaklardan bazıları prototipten öteye gidemeyince F-106 ve B-70 uçaklarını önleme görevi yapmışlardır. Çift motorlu ve tek kişiliktir. Sekiz ülkede birçok versiyonu vardır.
Silah donanımı
Havadan-Havaya
* 4 x R-40R (AA-6 Acrid)
* 4 x R-40T (AA-6 Acrid)
* (2 x R-40) + (2 + R-60 (AA-8))
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 31.34 metre
* Yükseklik: 6 metre metre
* Kanat açıklığı: 12,6 metre
* Ağırlığı:35.000 kg
* Hız : 2.83 Mach
* Servis tabanı: 24.400 metre
Türü Önleme
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1965
Hizmete giriş 1965
Hizmetten çıkış 1999
Üretim adeti 1200
1.6. MiG-27
1974 yılında Mikoyan Gurevich üretilen uçak MİG-23 ün geliştirilmiş şeklidir , önce MİG-23 bir versiyonu şeklinde lanse edilen uçak yapılan değişikliklerle bu ismi kazanmıştır.Tek motorlu tek kişilik uçağın iki kişilik bir modeli vardır MİG-27K isimli bir modeldir.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-8
AGM (Hava Yer) görevleri için:
AS-12,AS-14 füzelerini kullanmaktadır.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 16,6 metre
* Yükseklik: 8,5 metre
* Kanat açıklığı: 14,26 metre
* Ağırlığı:18.000 kg
* Servis tabanı: 15,240 metre
Türü Karaya Saldırı
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1974
Hizmete giriş 1974
Hizmetten çıkış 1980
1.7. MiG-29
MİG-29 Mikoyan Gurevich tarafından 1977 yılında üretilmiştir .Dördüncü jenerasyona ait, üstün manevra yetenekli bir kısa menzil hava muharebe ve savunma uçağıdır.Birçok ilklere imza atan MiG-29, ilk iki alternatifli hava alıklarına sahip uçaktır. Ham zeminli pistlerden kalkış yaparken yerden fırlayan yabancı cisimlerin motora zarar vermemesi için ön hava emişlerini kapatıp gövde üstünde, kokpitin iki yanındaki klapeleri açarak emiş yapar.MiG-29 aynı zamanda ilk turbofan motorlu hava muharebe uçağıdır. Tek kişilik ve çift motorlu bu uçağın batıdaki karşılıkları F-15,F-16,F-18 dir. 24 ülkede kullanılmaktadır. Su-27’lerle birlikte Rus Hava Kuvvetleri’nin ana avcı gücünü oluşturmaktadır. En son modelleri olan MİG-29SMT ve iki kişilik MiG-29UBT’ler HUD, MFD, HOTAS gibi modern elektronik cihazlarla donatılmış, menzili 3500 km’ye çıkarılmış; kara saldırı görevlerini üstlenebilecek tarzda modernize edilmiştir. Havada bir sefer yakıt ikmali ile menzili 5500km’ye çıkmaktadır. Üstün manevra yeteneğine sahiptir. Dünyanın ilk kaska monteli nişanlama sistemine sahip uçağıdır. Motoru nükleer bir saldırıdan sonra da uçabilecek şekilde dizayn edilmiştir. 11G Manevra kabiliyetine sahiptir ki bu manevradan fazlasına MİG-29 izin vermediği için değil hiçbir pilot 11G'nin üzerine dayanamadığı için çıkılamamıştır, gerçekte MİG-29'un tam manevra sınırı bilinmemektedir. Ayrıca sadece MİG-29'a özgü "burun kaldırma" denen bir manevrası vardır ki özellikle itdalaşında ona ezici bir üstünlük verir. Pilot fırlatma koltuğu yere 200 metre mesafede dahi çalışmaktadır. Bu da pilot güvenliğini arttırıcı bir etkendir. Her biri kilotonluk olmak üzere 6 tane nükleer bomba taşıma kapasitesine sahiptir. NATO kod adı ”Fulcrum”dır.
Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA- 8,AA-10, AA-11 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
AS-12, AS-14 füzeleri vardır.
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 17,3 metre
* Yükseklik: 4,7 metre
* Kanat açıklığı: 11,4 metre
* Ağırlığı:27215 kg
* Servis tabanı: 18400 metre
* Hız: 2,3 mach
* Motor:Turbofan Klimov RD-33
* Motorun İtiş Gücü: 81.4kN
Türü Av
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1977
Hizmete giriş 1982
Mig29 ve F16
1.8. MiG-31
Mig-31 Mikoyan Gurevich 1975 tarafından geliştirilen iki kişilik , iki motorlu yüksek irtifa önleme uçağı olan Mig-25'in geliştirilmiş türevidir.(Asıl görevi nükleer füzeler,casus uçaklar ve bombardıman uçaklarını önlemek ya da imha etmektir). Dünyanın mekanik olarak en yüksek performanslı hava üstünlük uçagıdır. Çok yüksek hıza ve çok iyi manevra kabiliyetine sahiptir ancak üretimden kaynaklanan hatalar nedeniyle görevini sukhoi su-27'ye kaptırmıştır. Batıda onun benzeri yoktur. Uçakta 200 km menzile sahip Zaslon radarı kullanılmaktadır. Son yıllarda modernize edilerek yer saldırı özelliğide kazanan Mig-31 , modern aviyonikler ve renkli ekranlı kokpite sahiptir. Uçakta;
1 Adet 30 mm top
AAM(Hava Hava) görevleri için:
AA-9 , AA-11 füzelerini kullanmaktadır.
AGM (Hava Yer) görevleri için:
Teknik özellikleri
* Uzunluk: 21,5 metre
* Yükseklik: 6,60 metre
* Kanat açıklığı: 14,02 metre
* Ağırlığı:36,720 kg
* Servis tabanı: 20,700 metre
* Hızı:2.83 Mach
* Motor:Tumanski R-15BD-300
* Motorun İtiş Gücü : 49.78 kN
Türü Önleme
Üretici Mikoyan Gurevich
İlk uçuş 1975
Hizmete giriş 1978
General characteristics
* Crew: Two (pilot and weapons system officer)
* Length: 22.69 m (74 ft 5 in)
* Wingspan: 13.46 m (44 ft 2 in)
* Height: 6.15 m (20 ft 2 in)
* Wing area: 61.6 m² (663 ft²)
* Empty weight: 21,820 kg (48,100 lb)
* Loaded weight: 41,000 kg (90,400 lb)
* Max takeoff weight: 46,200 kg (101,900 lb)
* Powerplant: 2× Soloviev D-30F6 afterburning turbofans
o Dry thrust: 93 kN (20,900 lbf) each
o Thrust with afterburner: 152 kN (34,172 lbf) each
Performance
* Maximum speed: Mach 3.03, 3,255 km/h (2,112 mph) at 13,000 m (42,650 ft)
* Combat radius: 720 km at Mach 2.35 (450 mi)
* Ferry range: 3,300 km (2,050 mi)
* Service ceiling 20,600 m (67,600 ft)
* Rate of climb: 208 m/s (41,000 ft/min)
* Wing loading: 666 kg/m² (136 lb/ft²)
* Thrust/weight: 0.85
* Maximum g-load: 5 g
1.9. SU-24 Fencer
Teknik özellikleri
* Mürettebat:2 Pilot
* Uzunluk: 22.67 metre
* Yükseklik: 6.19 m metre
* Kanat açıklığı: 17.63 metre
* Ağırlığı:35,910 kg
* Servis tabanı: 11,000 metre
* Hız:3.1 mach
* Motor 2× Saturn/Lyulka AL-21F-3A turbojets
* Motorun İtiş Gücü: 75 kN
Silahlandırma
* 1x GSh-6-23mm top
* 4x Kh-23 (AS-7 'Kerry')
* 4x Kh-25ML (AS-10 'Karen')
* 2x Kh-28 (AS-9 'Kyle')
* 2xRaduga Kh-58 (AS-11 'Kilter')
* 3xRaduga Kh-31P
* 2xKh-29L/T (AS-14 'Kedge')
* 2xKh-59
* 2xR-60 (AA-8 'Aphid')
* 2x R-73 (AA-11 'Archer')
* 2xKAB-500KR
* 2xKAB-500L
Kullanan Ülkeler
* Rusya
* Iran
* Suriye
* Kazakistan
* Ukrayna
Türü Av
Dönemi -
Üretici Sukhoi
İlk uçuş 1971
Hizmete giriş 1974
Hizmetten çıkış *
Üretim adeti 1200+