Raportör Reddini İstedi

mesut67 kardeşim sanırım sen hukuk konusunda az çok bilgiye sahipsin..Bana söylermisin bu anayasa değişikliği sana veya bana ne gibi yararlar getirecek?işte değişiklik maddeleri:
***
- Anayasa Mahkemesi'nin yapısı değişiyor. Mahkeme 19 üyeden oluşacak. Yüce Divan kararlarına yeniden inceleme istenebilecek. Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru da yapılabilecek.
- 16 üyeyi Cumhurbaşkanı, 3 üyeyi TBMM seçecek. (TBMM 2 üyeyi Sayıştay, 1 üye baro başkanlarının avukatlar arasından gösterecekleri adaylar içinden seçiyor) / (Cumhurbaskanı 3 üyeyi Yargıtay, 2 üyeyi Danıştay, 1 üyeyi Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, 3 üyeyi YÖK'ün göstereceği üyesi olmayan öğretim üyelerinden, 5 üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar veya Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından; 2 üyeyi yüksek öğrenim görmüş Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları arasından seçer.)
- Üyeler, 12 yıl görev yapacak. Bir üye iki defa seçilemeyecek.
***
Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu'nun yapısı değişiyor. Buna göre kurul 21 asıl, 10 yedek üyeden oluşacak. Kurul başkanı yine Adalet Bakanı olacak. Adalet Bakanı müşterarı da kurulun tabii üyesi olacak.
Kurulun 4 asıl üyesi hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından Cumhurbaşkanı'nca, 1 asıl ve 1 yedek üyesi Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından Anayasa Mahkemesi'nce, 3 asıl ve 2 yedek üyesi Yargıtay üyeleri arasından Yargıtay Genel Kurulu'nca, 1 asıl ve 1 yedek üyesi Danıştay üyeleri arasından Danıştay Genel Kurulu'nca, 7 asıl ve 4 yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından adlî yargı hâkim ve savcılarınca, 3 asıl ve 2 yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından idarî yargı hâkim ve savcılarınca 4 yıl için seçilecek. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilecek.
Kurulun meslekten çıkarma cezasına ilişkin olanlar dışındaki kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulamaz.
***
Geçici 15. madde yürürlükten kaldırılıyor, 12 Eylül'e yargı yolu açılıyor.
- Siyasi yasaklar 5 yıldan 3 yıla indiriliyor
- YAŞ kararları yargı denetimine açılıyor
- Kamu denetçiliği kavramı oluşturuluyor
- Memur ve kamu görevlisine toplu sözleşme hakkı tanınıyor
- Askere sivil yargı yolu açılıyor
- Yurtdışına çıkma hürriyeti ancak suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hâkim kararına bağlı olarak sınırlanabilecek
- Disiplin kararları yargı denetimi dışında değil.
- Siyasi partilerin mali denetimini Sayıştay yapacak.

Hukuk fakültesi öğrencisi bile bu maddelerin bugünkü hükümeti dokunulmazlık altına alma anlama geldiğini bilir..Burada seni-beni ilgilendiren birşey yok..lütfen doğruları savunalım..partilere göre değil ülke çıkarlarına göre konuşalım,tartışalım..Önce yaranın nerede olduğunu bilelim ondan sonra tedaviye başlayalım.ondan sonra neşter vuralım..ama organ hırsızlığı yapmayalım..devletin kurumlarını ele geçirmeye çalışmayalım..Bunları yaparken de ben demokrasi getiriyorum demeyelim..Lütfenn
bak kardesım bılgım az felan degıl bılakıs bu sene mezun oldum hukuk fakultesınden:DD ve taslagıda ıyı bılıyorum okudum da sınıfta da fazlasıyla tartısmalrını yapıyorduık senın gıbı dusunenler var bnm gıbı dusunenler var ve her zaman olacaktır da demokrasının geregı budur sen farklı dusunursun ben farklı dusunurum hangımızın cogunlugu fazla ıse o kazanır ve olay bıter..
bak kardesım bu saydıgın maddelerı ıyı bılıyorum fakat sımdıye kadar kı anayasa mah. nın yapısından hsyk nın yapısından hıc mı rhatsızlık duymuyorsun. hsyk da atanmıs7 tane peygamber gıbı adam astıgım astık kestıgım kestık keza any. mah. oyle bu maddelere hıc bı hukukcu karsı cıkmaz dogrusu da budur kıta avrupası hukukununda sıstemı de boyle amerıkanında kardesım nıye sz muhalefet oluyorsunuz. bak arkadasım ssen ıyıce akp dusmanı olmussun dıkkatını cekerım uyelerın bı kısmını akp atamıyor meclıs atıyor ıyı oku:D
bnm hukuk bılgımle de dalga gecme bu maddelerle alalakalı hukukcularla yapılmıs sempozyumlar var onları dınlemenı tavsıye ederım!!!
 
bak kardesım bılgım az felan degıl bılakıs bu sene mezun oldum hukuk fakultesınden:DD ve taslagıda ıyı bılıyorum okudum da sınıfta da fazlasıyla tartısmalrını yapıyorduık senın gıbı dusunenler var bnm gıbı dusunenler var ve her zaman olacaktır da demokrasının geregı budur sen farklı dusunursun ben farklı dusunurum hangımızın cogunlugu fazla ıse o kazanır ve olay bıter..
bak kardesım bu saydıgın maddelerı ıyı bılıyorum fakat sımdıye kadar kı anayasa mah. nın yapısından hsyk nın yapısından hıc mı rhatsızlık duymuyorsun. hsyk da atanmıs7 tane peygamber gıbı adam astıgım astık kestıgım kestık keza any. mah. oyle bu maddelere hıc bı hukukcu karsı cıkmaz dogrusu da budur kıta avrupası hukukununda sıstemı de boyle amerıkanında kardesım nıye sz muhalefet oluyorsunuz. bak arkadasım ssen ıyıce akp dusmanı olmussun dıkkatını cekerım uyelerın bı kısmını akp atamıyor meclıs atıyor ıyı oku:D
bnm hukuk bılgımle de dalga gecme bu maddelerle alalakalı hukukcularla yapılmıs sempozyumlar var onları dınlemenı tavsıye ederım!!!

Ben seninle dalga geçmiyorum arkadaşım..
Her kurumda sorun olur,olacaktır ona katılıyorum fakat o kadar hakim ve savcı açığı varken böyle bir düzenleme yapılmayıp,hsyk başkanlığını adalet bakanının yapmasına devam edilmesi,anayasa mahkemesi üyelerini hukukçu olmayanlardan seçilmesi ve çoğunluğu olan bir partinin gelecek 10-20 yıl boyunca görev yapacak üye seçmesi bir düzen getirme olayı mı??üye seçecek çoğunluk partisinin kendi görüşünden insanları bu kurumlara seçeceği aşikar ve apaçık ortadadır..bu mu düzenleme?bu mu demokrasi?bunun adı hükümette ve cumhurbaşkanlığında kim varsa onun borusu öter gibi birşey..yani yasama,yürütme ve yargıyı kavramlarını akp yasama yasama,yürütme ve yargısı diye değiştimek demektir..kim iktidardaysa yargı da onun eli altında demektir..
Senin hukuki bilgine birşey demedim,demek istemem de..fakat hukuk fakültesinde Yargının hiçbir kuruma bağlı olmaması ve bağımsız olması gerektiği öğretilen ilk cümledir..
 

Ben seninle dalga geçmiyorum arkadaşım..
Her kurumda sorun olur,olacaktır ona katılıyorum fakat o kadar hakim ve savcı açığı varken böyle bir düzenleme yapılmayıp,hsyk başkanlığını adalet bakanının yapmasına devam edilmesi,anayasa mahkemesi üyelerini hukukçu olmayanlardan seçilmesi ve çoğunluğu olan bir partinin gelecek 10-20 yıl boyunca görev yapacak üye seçmesi bir düzen getirme olayı mı??üye seçecek çoğunluk partisinin kendi görüşünden insanları bu kurumlara seçeceği aşikar ve apaçık ortadadır..bu mu düzenleme?bu mu demokrasi?bunun adı hükümette ve cumhurbaşkanlığında kim varsa onun borusu öter gibi birşey..yani yasama,yürütme ve yargıyı kavramlarını akp yasama yasama,yürütme ve yargısı diye değiştimek demektir..kim iktidardaysa yargı da onun eli altında demektir..
Senin hukuki bilgine birşey demedim,demek istemem de..fakat hukuk fakültesinde Yargının hiçbir kuruma bağlı olmaması ve bağımsız olması gerektiği öğretilen ilk cümledir..

hocam sorarım sana sımdı oturanlar bagımsız mı yanı bı dusun bakalım...

anysa mah. hukukcu olmayanlarda ssecılmesı dıye bırsey soyledın merak etme hukukcu olmayanı oraya secmeler meclıs bı suru hukukcu var hocam canını sıkma
em bak en azından sure vermısler 10 20 yıl:D
sımdıkılere bak emeklı olana kadar:DD
sen canını sıkma hocam bu reform paketı cok ıse yarayacak bosuna felaket tellalıgı yapmayalım .. dıkkat edersen bıreysel basvuru hakkı da geldı anym ye bu mu kotu hem maddeyı dıkkatlı okursan cogunlugu meclıs secmıyor 2 3 uyeyı secıyor gerısını her zamn kı usul cumhurbaskanı atıyor..
12 eylul darbeecılerıne yargı yolu acıldı bunda daha ıyı adalet mı olur ya bak gor sımdı bınlerce magdur olmus ınsanlarımız dava acıcak hakkını arıyacak
ınan bana bu reformlar yarıgıyı oncekınden daha bagımsız hale getırecektır..

hsyk kararlarına karsı yargı yolu yok bılırsın...eee bu karsı nıe cıkmıyorsun hocam adalet bu mu kac tane hakım savcımız magdur oldu ..ısye bunları goz onune alın yargı guvencesı boyle saglanır...bu yazdıklarımı dıkkate alırsan sevınırım...
 
Anayasa Mahkemesi Raportörü: İptal davası reddedilmeli

Anayasa Mahkemesi Raportörü: İptal davası reddedilmeli



Reform paketiyle ilgili davada kritik süreç baş-ladı. Anayasa Mahkemesi Raportörü Ali Rıza Ço- ban, raporunu Başkan Haşim Kılıç'a teslim etti. Çoban, raporunda, değişikliğin Anayasa'ya uygun olduğunu vurguladı. Hukukçuların neredeyse tamamının belirttiği gibi, "Yüksek Mahkeme esasa giremez ve yasama süreci bitmediği için paketi iptal edemez." dedi.


1982 darbe Anayasası'nda önemli değişiklikler içeren reform paketiyle ilgili davada kritik döneme girildi. Anayasa Mahkemesi Raportörü Yrd. Doç. Dr. Ali Rıza Çoban, raporunu tamamlayarak dün Anayasa Mahkemesi Başkanı Haşim Kılıç'a teslim etti. Çoban, raporunda hukukçuların neredeyse tamamının altını çizdiği gerçeklere dikkat çekti. Öncelikle, değişiklik paketinin Anayasa'ya uygun olduğunu belirtti. 'Esas denetimi' yapılamayacağını kaydetti. Ayrıca yasama süreci devam ettiği için Yüksek Mahkeme'nin paketi iptal edemeyeceğini ve referandumu engelleyemeyeceğini vurguladı.

Raporda, Anayasa Mahkemesi ve Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu (HSYK) ile ilgili değişikliklerin de Anayasa'daki hukuk devleti ilkesine uygun olduğu tespitine yer verildi. Rapor, Anayasa Mahkemesi üyelerine dağıtılırken, dava, Başkan Haşim Kılıç'ın belirleyeceği bir günde görüşülerek karara bağlanacak. Hukukçular, iptal talebinin reddini isteyen Raportör Ali Rıza Çoban'ın Anayasa'nın gereğini yerine getirdiği görüşünde birleşti.

Anayasa Mahkemesi, 8 Haziran'da davanın ilk incelemesini yapmış ve paketi şekil yönünden inceleme kararı almıştı. Dün 130 sayfalık raporun sunulmasıyla birlikte, davayla ilgili kritik süreç de başlamış oldu. Raportör Ali Rıza Çoban, hazırladığı raporu Anayasa Mahkemesi Başkanı Kılıç'a sundu. Kılıç'ın da raporu üyelere dağıttığı belirtildi. Alınan bilgilere göre raporun dayandığı temel tez; anayasa değişikliğinin referandumla kabul edilmeden yasalaşmayacağı, yasalaşmayan bir normun da denetlenemeyeceği şeklinde. Anayasa Mahkemesi, 8 Haziran'da davanın ilk incelemesini yapmıştı. Çoban, ilk incelemeye ilişkin raporunda da benzer bir görüş ortaya koymuş ve yasalaşmayan anayasa değişikliğine dava açılamayacağının altını çizmişti. Bazı üyeler de bu görüşü desteklemiş, Engin Yıldırım ile Nuri Neciboğlu davanın reddini istemişti. Diğer üyelerin oylarıyla 2'ye karşı 9 oyla davanın şekil yönünden incelenmesine karar verilmişti.

Raportör Çoban, dünkü raporunda, anayasa değişikliklerinin esas denetimi yapılamayacağını vurgularken Anayasa Mahkemesi'nin daha önceki bir kararına da 'içtihat örneği' olarak atıf yaptı. Bu da cumhurbaşkanını halkın seçmesini öngören anayasa değişikliğine açılan iptal davasıydı. Mahkeme, 2007/72 esas sayılı kararında bu talebi reddetmişti. Raporda, "Anayasa'nın 148. maddesinde, anayasa değişikliklerinde Anayasa Mahkemesi'ne tanınan denetim yetkisinin, 'teklif, oylama çoğunluğu ve ivedilikle görüşülemeyeceği' şartlarına uyulup uyulmadığı hususları ile sınırlanmıştır. Esas yönünden denetime olanak tanınmadığı gibi, 148. maddede tüketici biçimde sayılan koşulların dışında şekil yönünden denetim yapılması olanaksızdır." denildi. Anayasa'nın değiştirilmesi sürecinden de bahsedilerek bu şekil şartlarının sağlandığı tespitine yer verildi.

Anayasa değişikliği teklifinin TBMM üye tamsayısının en az üçte birinin yazılı teklifiyle (184) başlatılacağı, tekliflerin Genel Kurul'da iki defa görüşülmesinin zorunlu olduğu kaydedildi. Değişiklik teklifinin kabulünün, Meclis'in üye tamsayısının beşte üç çoğunluğun oyu ile mümkün olduğu ifade edilen raporda, paketin referandum aralığı olan 330'un üzerinde oyla kabul edildiği, Cumhurbaşkanı'nca da referanduma sunulmak üzere Resmi Gazete'de yayımlandığı hatırlatıldı. Anayasa paketinin referandumda yüzde 50'nin üzerinde evet oyu alması ve Yüksek Seçim Kurulu'nun (YSK) referandum sonuçlarının Resmi Gazete'de yayımlanmasından sonra yürürlüğe gireceği belirtildi. Yasalaşmayan anayasa değişikliğinin denetlenemeyeceği vurgulandı.

Öte yandan mahkeme üyeleri dün akşam saatlerinde bir araya gelerek raporu müzakere etti.

Mahkeme üyesi FULYA KANTARCIOĞLU HAKKINDA REDDiHAKİM TALEPLERİ VAR

Anayasa Mahkemesi, iptal davasını üye Fulya Kantarcıoğlu'nun ihsası rey (görüşünü önceden belli etme) tartışmaları altında görüşecek. Kantarcıoğlu'nun, eski Adalet Bakanı Seyfi Oktay'la anayasa değişikliğinin iptaliyle ilgili görüşmeleri yasal dinlemeye takılmıştı. Mahkeme Üyesi, bu konuşmalarında, dava hakkında ihsası rey niteliğinde bilgi veriyordu. Oktay da bu bilgileri, davayı açan CHP'nin o dönemki lideri Deniz Baykal'a aktarıyordu. Sivil toplum kuruluşları ve vatandaşlar Kantarcıoğlu hakkında reddihakim talebinde bulunmuştu. Kantarcıoğlu ise, ihsası rey iddialarına kulak asmayarak, davadan çekilmeyeceğini açıklamıştı. Ancak Anayasa Mahkemesi'nin kuruluş kanununa göre, reddihakim talepleri hakkında Yüksek Mahkeme'nin bir karar vermesi gerekiyor. Savunma Avukatları Derneği Kurucu Başkanı Hayel Özenç, "Bu kadar aleniliğe rağmen Kantarcıoğlu'nun üye sıfatıyla görüşmelere katılması hukuk etiğinin kaldıracağı bir tutum değildir." diyor. Hukukçular Derneği Başkanı Cahit Özkan da "Bütün bunlara rağmen görüşmelere katılacak olması inanılır gibi değil. Mahkeme heyetinin görüşmelerden önce bu konuyu ele alması gerekiyor." değerlendirmesini yapıyor.

Süreç bundan sonra nasıl işleyecek?

Anayasa Mahkemesi Başkanı'nın belirleyeceği bir günde raportörün raporu görüşülerek dava karara bağlanacak. Anayasa Mahkemesi'nin Anayasa'nın 148. maddesinin ikinci fıkrasındaki şekil şartlarına göre bir inceleme yapması durumunda paketin iptal edilmeyeceği belirtiliyor. Ancak Yüksek Mahkeme, eğitim özgürlüğüyle ilgili Anayasa'nın 10 ve 42. maddeyi iptal kararında olduğu gibi şekil denetimi adı altında esas denetimi yapması halinde paketin iptali yolu açılmış olacak. İptal çoğunluğu sağlanması halinde, birkaç ihtimal gündeme gelecek. Maddelerin tümünün iptali halinde referanduma gidilemeyecek. Anayasa Mahkemesi ve HSYK gibi yargı ile ilgili maddeler iptal edilirse paketteki diğer maddeler referanduma sunulacak. Anayasa Mahkemesi, parti kapatma ve anayasa değişikliği iptal davalarında nitelikli çoğunlukla karar verebiliyor. İptal için 11 üyeden 7'sinin oyu gerekiyor. Salt çoğunluk (6-5) iptal için yeterli olmuyor.

kaynak
 
Benzer konular birleştirildi..
 
Geri
Üst