Polise olağanüstü yetki

Ŧ ℓ ε ŧ ¢ ħ

ےσℓđ
Altın Üye
Katılım
3 Eki 2005
Mesajlar
13,708
Reaction score
0
Puanları
0
Yaş
37
3333837.jpg


Polise olağanüstü yetki TBMM'ne sunulan yasa teklifi kabul edilirse, artık polis kimi gözüne kestirirse durdurup arayabilecek. Gerektiği yerde şiddet kullanması bile yasal hale gelecek.

* Polis şüphelenirse, istediği herkesi rahatlıkla durdurup arayabilecek

* Durdururken ihtarda bulunmayacak

* Gerektiği zaman, gerektiği kadar zor kullanabilecek.

* Parmak izinizi alıp fotoğrafınızı çekebilecekler

* Eğer şüpheli durumdaysanız, gözaltına alınana kadar sizi istedikleri kadar

alıkoyabilecekler




AK Parti Sivas Milletvekili Selami Uzun ve 3 milletvekili tarafından TBMM Başkanlığına sunulan teklif, Polis Vazife ve Selahiyet Kanununda değişiklik yapıyor. Polis, kişileri ve araçları; bir suç veya kabahatin işlenmesini önlemek, suç işlendikten sonra kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya kabahatlerin faillerinin kimliklerini tespit etmek, hakkında yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş kişileri tespit etmek, kişilerin hayatı, vücut bütünlüğü veya malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut veya muhtemel bir tehlikeyi önlemek amacıyla durdurabilecek.

POLİS "DUR" DEDİ Mİ DURACAKSINIZ


Durdurma yetkisinin kullanılabilmesi için, polisin tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği izlenime dayanan makul bir sebebin bulunması gerekecek. Süreklilik arz edecek, fiili durum ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi yapılamayacak.
Polis, durdurduğu kişiye durdurma sebebini bildirecek ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilecek; kimliğini veya bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz edilmesini isteyebilecek.
Durdurma süresi, durdurma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu süreden fazla olamayacak.
Durdurma sebebinin ortadan kalkması halinde kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilecek.
Polis, durdurduğu kişi üzerinde veya aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı halinde, kendisine veya başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına yönelik gerekli tedbirleri alabilecek. Ancak bu amaçla kişinin
üzerindeki giysinin çıkarılması veya aracın, dışarıdan bakıldığında
içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemeyecek. Görevlerin yerine getirilmesi sırasında, polis tarafından gerekli işlemler için durdurulan kişiler ve araçlarla ilgili hükümler saklı kalacak.
Polis, görevini yerine getirirken, kimliğini belirleyen belgeyi gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilecek. Bu kişilere kimliğini ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık gösterilecek.
Polis, kimlik sorgulaması süresince kişiyi ve aracı bekletebilecek. Bu sorgulama işlemi sırasında kimlik bilgileri kayda geçirilebilecek.
Belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda bulunması dolayısıyla ya da diğer nedenlerle kimliği belirlenemeyen kişi tutularak durumdan derhal Cumhuriyet savcısı haberdar edilecek. Bu kişi, kimliği açık bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına alınacak ve gerekirse tutuklanacak. Gözaltına ve tutuklamaya karar verme yetkisi ve usulü bakımından Ceza Muhakemesi Kanunu hükümleri uygulanacak.
Kişinin kimliğinin belirlenmesi durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline derhal son verilecek.
Nüfusa kayıtlı olmadığı için kimliği tespit edilemeyen kişilerin nüfusa kayıtlarının temini için gerekli işlemler yapıldıktan sonra, fotoğraf ve parmak izi tespit edilerek kayda alınacak.
Kimliği tespit edilemeyen kişinin yabancı olduğunun anlaşılması halinde, Pasaport Kanunu ve Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılacak.

PARMAK İZİ VE FOTOĞRAF KAYDI YAPILACAK


Parmak izi ve fotoğrafların kayda alınması konusunda da değişiklik yapılıyor. Buna göre, polis; gönüllü, her çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen belge almak için başvuruda bulunan, başta polis olmak üzere, genel veya özel kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi olarak istihdam edilen, Türk vatandaşlığına başvuruda bulunan, sığınma talebinde bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan sair yabancı, gözaltına alınan kişilerin parmak izini alacak.
Alınan parmak izleri, Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde oluşturulan bir sisteme kaydedilerek saklanacak. Parmak izi, ait olduğu kişinin kimlik bilgileriyle birlikte, ne zaman ve kim tarafından alındığı belirtilmek suretiyle sisteme kaydedilecek. Ancak, parmak izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmeyecek.
Olay yerinden elde edilen ve kime ait olduğu henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait olduğu tespit edilinceye kadar ilgili soruşturma dosya numarasıyla birlikte sisteme kaydedilecek.
Bu sistemde yer alan bilgiler, kimlik tespiti, suçun önlenmesi veya yürütülen soruşturma ve kovuşturma kapsamında maddi gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla, mahkeme, hakim, Cumhuriyet savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilecek.
Kolluk birimleri, kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı kurabilecek.
Sistemde kayıtlı bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından ve ne amaçla kullanıldığının denetlenebilmesine imkan tanıyan bir güvenlik sistemi kurulacak.
Sistemde yer alan kayıtlar gizli olacak; amaçları dışında kullanılamayacak.
Sisteme kayıtlı olan parmak izi ve fotoğraflar, kişinin ölümünden itibaren 10 yıl; kayıt tarihinden itibaren 80 yıl geçtikten sonra sistemden silinecek.
Parmak izi ile fotoğrafların sistemde kaydedilmesi ve saklanmasıyla bu kayıtlardan yararlanmaya ilişkin diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı tarafından Adalet Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikle düzenlenecek.

ADI: ÖNLEME ARAMASI OLACAK


Polis, tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş, sulh ceza hakiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hallerde mülki amirin vereceği yazılı emirle; kişilerin üstlerini, araçlarını, özel kağıtlarını ve eşyasını arayacak; alınması gereken tedbirleri alacak, suç delillerini koruma altına alarak gerekli işlemleri yapacak.
Arama talep yazısında, arama için makul sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte gösterilmesi gerekecek.
Arama kararında veya emrinde; aramanın sebebi, konusu ve kapsamı, aramanın yapılacağı yer, zaman ve geçerli olacağı süre belirtilecek.
Önleme araması; Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu kapsamına giren toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı yerde veya yakın çevresinde, özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya sendikaların genel kurul toplantılarının yapıldığı yerin yakın çevresinde, halkın topluca bulunduğu veya toplanabileceği yerlerde, öğretim ve eğitim özgürlüğünün sağlanması için her derecede öğretim ve eğitim kurumlarının ve yüksek öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve çıkışlarında, umumi veya umuma açık yerlerde, her türlü toplu taşıma araçlarında, seyreden taşıtlarda yapılabilecek.
Konutta önleme araması yapılamayacak; kamuya açık olmayan işyerleri ve diğer kapalı alanlardaki önleme araması ise ancak hakim kararıyla olabilecek. Ancak polis, kişilerin hayatı veya vücut bütünlüğüne karşı işlenmesi muhakkak olarak öngörülen ya da işlenmekte olan bir suçun önlenmesi amacıyla, ayrıca bir karar veya emre gerek olmaksızın ve yardım istenmiş olup olmamasına bakılmaksızın kişilerin konutuna ve işyerine girebilecek.
Spor karşılaşması, miting, konser, festival, toplantı ve gösteri yürüyüşü ve benzeri toplumsal etkinliklerin düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu haller, gecikmesinde sakınca bulunan hal var sayılacak.
Polis, tehlikenin önlenmesi veya bertaraf edilmesi amacıyla güvenliğini sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; unvan, sıfat veya görevlerine, diğer özel kanunlarla kendilerine tanınan istisnalara ve herhangi bir emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik cihazlarla, gerektiğinde elle kontrol etmeye ve aramaya yetkili olacak. Bu yerlere girmek isteyenler, kimliklerini, sorulmaksızın ibraz etmek zorunda olacak.

GEREKTİĞİNDE ZOR KULLANABİLECEKLER


Polis, görevini yaparken direnişle karşılaşması halinde, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkili kılınıyor.
Zor kullanma yetkisi kapsamında, direnmenin mahiyetine ve derecesine göre ve direnenleri etkisiz hale getirecek şekilde kademeli olarak artan nispette bedeni kuvvet, maddi güç ve kanuni şartları gerçekleştiğinde silah kullanılabilecek.
Bedeni kuvvet; polisin direnen kişilere karşı veya eşya üzerinde doğrudan doğruya kullandığı bedeni gücü, maddi güç ise polisin direnen kişilere karşı veya eşya üzerinde bedeni kuvvetin dışında kullandığı kelepçe, cop, basınçlı su, göz yaşartıcı gazlar veya tozlar, fiziki engeller, polis köpekleri ve atları ile sair hizmet araçlarını ifade edecek.

İHTAR YAPMADAN ZOR KULLANABİLECEK


Zor kullanmadan önce ilgililere direnmeye devam etmeleri halinde doğrudan doğruya zor kullanılacağı ihtarı yapılacak. Ancak, direnmenin mahiyeti ve derecesi göz önünde bulundurularak, ihtar yapılmadan da zor kullanılabilecek.
Polis, zor kullanma yetkisi kapsamında direnmeyi etkisiz kılmak amacıyla kullanacağı araç ve gereç ile kullanacağı zorun derecesini kendisi takdir ve tayin edecek. Ancak, toplu kuvvet olarak müdahale edilen durumlarda, zor kullanmanın derecesi ile kullanılacak araç ve gereçler, müdahale eden kuvvetin amiri tarafından tayin ve tespit edilecek.
Polis, kendisine veya başkasına yönelik bir saldırı karşısında, zor kullanmaya ilişkin koşullara bağlı kalmaksızın, TCK'nın meşru savunmaya ilişkin hükümleri çerçevesinde savunmada bulunacak.
Polis; meşru savunma hakkının kullanılması kapsamında, bedeni kuvvet ve maddi güç kullanarak etkisiz hale getiremediği direniş karşısında, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde, hakkında tutuklama, gözaltına alma, zorla getirme kararı veya yakalama emri verilmiş olan kişilerin ya da suçüstü halinde şüphelinin yakalanmasını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde silah kullanmaya yetkili olacak.
Polis, silah kullanmadan önce kişiye “dur” çağrısında bulunacak. Kişinin bu çağrıya uymayarak kaçmaya devam etmesi halinde, önce uyarı amacıyla silahla ateş edilebilecek. Buna rağmen kaçmakta ısrar etmesi dolayısıyla ele geçirilmesinin mümkün olmaması halinde ise kişinin yakalanmasını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde silahla ateş edilebilecek.
Polis, direnişi kırmak ya da yakalamak amacıyla zor veya silah kullanma yetkisini kullanırken, kendisine karşı silahla saldırıya teşebbüs edilmesi halinde, silahla saldırıya teşebbüs eden kişiye karşı saldırı tehlikesini etkisiz kılacak ölçü ve oranda duraksamadan silahla ateş edebilecek.

ADLİ GÖREVLER VE YETKİLER DE GENİŞLİYOR

Polis, bir suça ilişkin olarak kendisine yapılan sözlü ihbar ve şikayetleri ve görevi sırasında öğrendiği suça ilişkin bilgileri yazılı hale getirecek.
Bir suç işlendiği veya işlenmekte olduğu bilgisini edinen polis, bu bilginin doğruluğunun anlaşılması halinde, elkoyduğu olayları, yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri derhal Cumhuriyet savcısına bildirecek ve Cumhuriyet savcısının emri doğrultusunda gerekli soruşturmaya başlayacak.
Olay yerinde görevine ait işlemlere başlayan polis, bunların yapılmasına engel olan veya yetkisi içinde aldığı tedbirlere aykırı davranan kişileri, işlemler sonuçlanıncaya kadar ve gerektiğinde zor kullanarak bundan men edecek.
Olay yeri dışında kalan ve o suça ilişkin delil elde edilebileceği yönünde kuvvetli şüphe sebebi bulunan konut, işyeri ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda yapılacak işlemler için Ceza Muhakemesi Kanununun arama ve elkoymaya ilişkin hükümleri uygulanacak.

TEŞHİS


Polis, olaydaki failin, gözaltına alınan şüpheli ile aynı kişi olup olmadığının belirlenmesi bakımından zorunlu olması halinde, Cumhuriyet savcısının talimatıyla teşhis yaptırabilecek.
Tanıklıktan çekinebilecek olanlar, teşhiste bulunmaya zorlanamayacak.
İşleme başlanmadan önce, teşhiste bulunacak kişinin faili tarif eden beyanları tutanağa bağlanacak.
Teşhis işlemine tabi tutulan kişilerin birden fazla ve aynı cinsten olması, aralarında yaş, boy, ağırlık, giyinme gibi görünüşe ilişkin hususlarda benzerlik bulunması gerekecek. Teşhis için gerekli olması halinde, şüphelinin görünüşüyle ilgili gerekli değişiklikler yapılabilecek. Teşhis işlemine tabi tutulan kişilerin her birinde, teşhis sırasında bir numara bulundurulacak.
Teşhiste bulunan kişi ile teşhis işlemine tabi tutulan kişilerin birbirini görmemesi sağlanacak. Teşhis işlemi en az iki kez tekrarlanacak ve teşhiste bulunması istenen kişiye, şüphelinin teşhis edilecek kişiler arasında yer almıyor olabileceği hatırlatılacak.
Teşhis işlemine tabi tutulan kişilerin, bu işlem sırasında birlikte fotoğrafları çekilerek veya görüntüleri kayda alınarak soruşturma dosyasına konulacak.
Şüphelinin fotoğrafı üzerinden de teşhis yaptırılabilecek. Ancak tek bir fotoğraf veya aynı kişinin farklı fotoğrafları üzerinden teşhis yaptırılamayacak. Değişik kişilerin fotoğraflarının aynı büyüklük ve özellikte olmaları gerekecek. Teşhis işlemi tutanağa bağlanacak.

-İSTİHBARAT BİLGİLERİ DELİL OLMAYACAK-


Polis; TCK'da tanımlanan uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti, suç işlemek amacıyla örgüt kurmak, silahlı örgüt veya bu örgütlere silah sağlama, silah kaçakçılığı suçları, Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan ve hapis cezasını gerektiren suçlar,Terörle Mücadele Kanununda tanımlanan terör örgütünün faaliyeti
çerçevesinde işlenen suçlarda istihbarat faaliyetinde bulurken her
türlü beşeri ve teknik imkandan faydalanacak.
Elde edilen istihbarat bilgileri, soruşturma veya kovuşturmada delil olarak kullanılamayacak.

kaynak

yorumum: Avrupa Birliği dayatmasıyle yapılan "hatadan" dönülmesine yönelik çalışmalar iyi bir gelişme
 
Ŧ ℓ ε ŧ ¢ ħ' Alıntı:

AK Parti Sivas Milletvekili Selami Uzun ve 3 milletvekili tarafından TBMM Başkanlığına sunulan teklif, Polis Vazife ve Selahiyet Kanununda değişiklik yapıyor.
[/U]

hayret yaw akepeden böle bişey çıkması ilginç.. oy toplama çalışmaları için mi yaptılar acaba...:durdurun
 
yaw zaten bunların bır cogunu polis yapıyor hemde yasal bır sekılde yenı bır sey degıl kı ıstersenız bı arastırın derım bunlar yenı degıl bos ısler bunlar bos onemlı olan polisin yakaladıgı sucluya en agır cezayı verebılmektır. Ankarada yapılan bombalı saldırıyı gerceklestıren sahıs bır polisi komalık edenler arasında bas rolu oynuyordu bılınen ve bılınmeyen bır cok eyleme katılmıstır bunlardan sadece bılınenler belgelenmıstır eger bu sahıs yakalandıgında gerektıgı gıbı cezalandırılsaydı (sadece ıkı sene cezaevınde yatmıstır ) sımdı o Ankarada bana gore sehıt olanlar hala yasaıyor olacaklardı ve bız bu acıyı cekmeyecektık oyle polisin yetkısını artırıyoruz demekle olmaz bu ısler tekrar soyluyorum bos ıs bunlar onemlı olan suca en agır cezayı verebılmektır o da bızıde yokkkkkkk.......
 
İnsan hakları adına pek de olumlu bir gelişme değil.


(Sözlerimi çarpıtmayın!)
 
Sevdim Bu isi Ama Acimdan Zararli Gibi Görünüo :D:D
 
KöstebeK' Alıntı:
İnsan hakları adına pek de olumlu bir gelişme değil.


(Sözlerimi çarpıtmayın!)

bu önlemlerin alınması gerekli
biliyosun ki insan haklarının uygulanabilmesi için güvenli bir ortam olması gerekir
insan haklarının açısından iyi olmayacağı doğru
ama bir süreliğine bunlara katlanmak zorunda her T.C. devleti yurttaşı
yaşama hakkı en önemli insan hakkı!!!
 
En İyisi oLur Zaten YapıyoLarda
Yasal oLsa Daha iYi oLur.
Kameraların Önunde felan...
 
Ya bıraksınlar bu işleri .
Biz haberlerde hırsızın içerde olduğu halde eve giremeden polisin taş atıp çıkartmaya çalıştığı günleri biliriz .
Saçma sapan ab uyum yasaları muhabbetine elini kolunu zaten bu hükümet bağladı polisin , askerin .
Şimdide halka şirin görüncez diye böyle şeylerle uğraşıyorlar .
Geçinizzzz . . .
 
polis zor kullana bilicek felan diyo buneya resmen istedikleri şekiillde takılcaklar insan hakları felan diyolar önlesinler işte
 
Batıya ayak uydurmaya çalışan insanlar olduğu müddetçe daha çok önlem alacağız biz ama hiç bir faydası olmayacak. Batı kültürü İişte hepsi bu... batıya ayak uyduruyoruz, onların yaşayış tarzına özeniyoruz ve dolayısıyla şuç işleme oranı otamatikmen artıyor.

Ama biz kendi kültürümüzü korusak çocuklarımızı islam kültürü üzerine yetiştirsek bunlara hiç gerek kalmayacak.Biz bunu uygulayamıyorsak daha çok yasa çıkarırız , polis sayısını arttırırız, sert önlemler alırız.... ama yinede hırsızlık ,cinayet ve daha bir çok suçun işlenmesinin önüne geçemeyiz.

ahhh bir uyanabilsek
 
Polis bu yetkileri alırsa en çok masum sıradan vatandaşlar Mağdur olur,incitilir,onuru rencide edilir çünkü hep böyle olmuştur geçmişte.
 
iyi bir gelişmede POLİSİMİZ umarım ki abartmaz olayı ama PKK'Lıların hepsine vursunlar JOP ile...
 
polisler eli sopasında sonucu bekliyodur şimdi :)
 
iyi hoş ta bu yasa kayışı kopmuş sisteme nası uygulanacak uygulansa uygulansa suçsuza falan olursa hiç şaşırmam suçluda elini kolunu sallar durur..Sağda solda...
 
bu yetkilerin olması kesinlikle doğru bir karar geç bile kalındı amerikada polisin insan vurma yetkisi bile var. Kimse polisten korkmaz oldu amerikada polis deyince akan sular duruyor.gördünüz en son maçta resmen polisi dövdüler.Yetkileri elinden alınan polis sıradan bir vatandastan farksız...iç güvenliğimiz açısından tamamen doğru bir karar..Aylarca tv de gördük polise küfür eden tüküren dayak atan adamları.sıkıyorsa şimdi atsınlar..
 
bu uygulamadan dürüst kanunlara saygılı insanların korkmasına gerek yok.kanunsuz çakallar korksun.

bu ülkede istediğin gibi suç işleyip ondan sonrada polise karşı sen kimsin bana dokunamassın edebiyatları karşısında polis iyi vaatandaşı korumaya çalışıyordu.herkes kanunlara uymak zorundadır.eğer bu yasalar çıkarsa kanunsuzların kafasına balyoz gibi inecektir.insan hakları ve demokrasi adına da olsa dünyanın hiçbir ülkesinde suçlulara bu kadar serbestlik yoktur.demokrasi suçun önlenmesi ve suçtan zarar gö ren insanların korunmasını da içerdiğini bazıları aklından çıkarmasın.çıkarıyorsa bu balyoz onların kafasına da inmeli
 
almanyadaki taninan 80 yillardaki ddr hükümeti aklima geldi .. yok polis gelsin yatagima girsin .. cok ama cok vahim birsey ... bence olmamasi icin gerekirse kan dökmek gerek

bir filozof söyle der

Emniyeti icin hürriyetini veren herikisinide kaybedecektir
 
Geri
Üst