Namazda Otururken Şahaddet Parmağını Kaldırmak

Uzunefe

Altın Üye
Altın Üye
Katılım
22 Haz 2005
Mesajlar
13,353
Reaction score
0
Puanları
0
Şehâdet parmağı ile işâret etmenin câiz olduğunu bildiren hadîs-i şerîfler çokdur. Hanefî mezhebindeki âlimlerin bir kısmı da, böyle söylemişdir. Hanefî mezhebindeki kitâblar, çok dikkatle okunursa, parmak kaldırmanın câiz olduğunu bildiren haberlerin, üsûl bilgileri olmayıp nevadir (az bulunan) haberlerden olduğu görülecektir.

İşâret etmenin harâm olduğunu söyliyen âlimler vardır. Mekrûh olduğunu bildiren fetvâlar mevcûddur. İşâret edilmez, üsûl haberleri böyledir diyenler çokdur. O hâlde, bizim gibi mukallidlerin, hadîs-i şerîf vardır diyerek, işâret etmeğe kalkışmamız ve böylece, birçok müctehidlerin fetvâları ile harâm veyâ mekrûh ve yasak olduğu bildirilen bir işi yapmamız doğru olmaz.

Hanefî mezhebinin âlimleri, işâret için bildirilen hadîs-i şerîflerin çok ve başka başka olduğunu görünce, namâz hakkındaki kesin ve açık emirlere uygun olmayan, fazla bir hareketin yapılmamasını söylediler. Çünkü namâzda esâs, fazla hareketden sakınmak ve olgun bir şekilde bulunmakdır.
Kaynak:
Mektubat, İmam-ı Rabbani, 312.Mektup


arkadaşlar ben şimdiye kadar sadece " La İlahe İllallah " derken şahaddet parmağımı kaldırdım harammış demek..
 
bende şafilerde görmüştüm sanki, şu ana kadar yapmadım olayın muallakta olması yeter. teşekkürler aydınlattığın için uzun..
 
valla sımdı hangısıne ınanalım ,anlamadımkı

dini konulara karsı cok hassasımdır,dinde hassastır.

Agzından cıkıcak yanlıs bır sözle bıle dınden cıkabılırsın

Sonuc olarak sasırdım suan :s hangısını yapim yapmıyım
 
bende bugune kadar hep yaptım.Çelişkide kaldım şimdi yapsakmı yapmasakmı
 
benim bildigim şafi mezhebineki kişile yaparlar..ettehiyatü yü okurken ''enla''(Allah tektir anlamındaymıs) derken işaret parmagı kaldırılıyor..şafiler yapıyor diye biliyorum ben de..günah mı degil mi hiç bilmiyorum
 
Bence dinimizde bu türden şeyler yoktur hem olsa bile bunu herkez biliyorki insanın içinde olan şey önemlidir. Sen tamamen içten ve yürekten yapıyorsan elbetkide kabul görülür. Bence içimizi ferah tutalım arkadaşlar.
Şunuda eklemek istiyorum arkadaşlar. Bir Hadis-i şerif'de Hac görevinin yapılması gerektiğini ancak Hacca gitmek için hazırlanan paranın bir fakire veya yetime veriilmesi veyahutta bir hırsız tarafından çalınmasında bile o kişinin Allah (c.c) katında hac görevini yerine getirmesine yeter diyor. Çünkü insanın içinde var olan birşey. Bunuda ona benzetmek mümkün içinde olsun yeter Allah (c.c) katında kabul görülür
 
beyler yapmayın kım haram dıyo..o bır sunnetdır ben her zaman yapıyorum LA ILAHE ILLALLAH kısmında..kesın hukum koyamayız bırden haram dıye..
 
bu meselenin kesin haram olduğuna dair bilgilere rastlamadim ...bende şahsen sunnet olduğu bilgisindeyim...tenzihen mekruh diyenlerrde olmus...bir çok yerde sunnettir anlaminda bilgiler var..mektubati rabbani dedigimiz ve İmam Rabbani'ye ait kitap guzeldir ama tam olarak fıkıh kitabi degildir..boyle olmasida bu kitap o zaman bizi ilgilendirmezde demiyorum...

kesin haram olmasi yonunda iyi bir arastirma sarttir diyorum....ibn-abidin cok teferruatli bir kaynaktir...hanefi fikhi konusunda..kutuphanemde mevcut evde..yarin daha net bilgiler paylasabilirim...

ayrica cokta kafaya takilacak bir mevzu degildir..asil kafaya takilacak namazlara ne kadar onem veriyor veya vermiyoruz...veriyorsakta namazin fazlari vacipleri konusundaki dikkatimiz onemlidir..cunku namazin icinde bulunan farz ve vacipler namazin bozulmasina sebep verebiliyor....ayrintilarda takilmak dikkatleri farkli yone cekebilir..bana kalirsa namaz farzlari ve vacipler ve hukmu konusunun uzerinde daha cok durmak daha faydali olacaktir...

Hacktr' Alıntı:
Bence dinimizde bu türden şeyler yoktur hem olsa bile bunu herkez biliyorki insanın içinde olan şey önemlidir. Sen tamamen içten ve yürekten yapıyorsan elbetkide kabul görülür. Bence içimizi ferah tutalım arkadaşlar.
Şunuda eklemek istiyorum arkadaşlar. Bir Hadis-i şerif'de Hac görevinin yapılması gerektiğini ancak Hacca gitmek için hazırlanan paranın bir fakire veya yetime veriilmesi veyahutta bir hırsız tarafından çalınmasında bile o kişinin Allah (c.c) katında hac görevini yerine getirmesine yeter diyor. Çünkü insanın içinde var olan birşey. Bunuda ona benzetmek mümkün içinde olsun yeter Allah (c.c) katında kabul görülür


dinimizde her turlu mesele ile ilgili bilgi mevcuttur...okursak ve araştirirsak bunu apacik gorebiliriz...elbetteki herşeyi yurekten ve gonulden yapalim rabbimizde bunu kabul eder...ama herşeyi bir kurali ve prensibi vardir ve bunlari oğrenmek de muslumanlara farzdir...bir şeyi bilmesekte rabbe doğru bir yoneliş oldugu icin elbetteki kabul gorur...ama sureklide bilmeden sadece gonulden rabbe yonelmek gonulden rabbe yonelen kişi rabbinin emirlerini bilir mantiginada ters olur...

ayrica hac konusunda ki hukumler ile ilgili kaynak gosterirsen iyi olur...hadisi rivayet eden..hangi kitap ve hadisin hukmunun aciklanmasi ile ilgili...
 
ARkadaşlar hanefi mezhebinde La İlahe İllallah derken İlahe kısımında kaldırılıyor ve bunun sünnet olduğu öğretilmişti bana.Şafiler baştan kaldırılıyordu ama haram ifadesi çok yanlış.Bence kesin bilinmeyen konu hakkında yorum yanlıştır.
 
Arkadaşlar hakkında bilgimizin olmadığı şeylerde çok kolay hüküm verebiliyorz. imam rabbani böyle söyedi die "evet bu yoktur" diyebilir miyiz!! dikkat edelim arkadaşlar! ben bu konuyu araştırdım. şafi değilim. hanefi mezhebindenim. ama ben namazda oturduğum zaman işater parmağımı hadisteki gibi kaldırıyorum! bunu işte sahih hadislere dayanarak söylüyorum. ufak çapta bi araştırma ile bulabileceğiniz bir şey! ülkemizde fıkıh üzerine olan çoğu kitap hanefi mezhebine göre yazıldığı için bu tarz bilgilerin insanlar tarafından bilinmemesi normal. işte öğrenmek için araştırma yapmak lazım. google gibi bir nimeti değerlendirelim arkadaşlar! ve photoshopc arakdaşın dediği gibi böyle ayrıntılara takılmayalım. ben size hemen iki dk da bulduğum bir kaynaktan hadisleri aktaracağım. kitaptan yazmaya ne gerek var demi =] .....

i66295_351ehadetparma287305.bmp


İbnu Ömer radıyallahu anhuma'dan, (şöyle dedi: ) Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem namazda (teşehhud için) oturduğunda (şehadet) parmağı ile kıbleye doğru işaret ederdi. Bakışlarını da ona (şehadet parmağına) dikerdi.[702]

Vail İbnu Hucr radıyallahu anh'dan, (şöyle dedi: ) Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'i (namazda teşehhud için oturduğunda) baş ve orta parmağını halka yapıp, şehadet parmağını kaldırıp (onunla) (Allah'ın birliğine şehadet ederek) dua ettiğini gördüm.


İŞARETTEN MAKSAD PARMAĞI HAREKET ETTİRMEKTİR

Vail İbnu Hucr radıyallahu anh'dan, şöyle dedi: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in nasıl namaz kıldığını görmek istedim. Ve (şöyle yaptığını) gördüm. ........... Sonra parmaklarından ikisini (yani baş parmak ile orta parmağı) halka yapıp (şehadet) parmağını kaldırdı ve hareket ettirerek onunla (Allah'ın birliğine şehadet ederek) dua ediyordu.[704]

Vail İbnu Hucr radıyallahu anh'dan, şöyle dedi: (Yukarıdaki hadis gibi zikrettikten sonra şöyle devam etti.) Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'i gördüm ki, (teşehhüde oturduğu vakit şehadet parmağını) hareket ettirerek onunla dua ediyordu. Ve sonra, soğuk bir zamanda geldim. Herkesin üzerinde (kışlık) elbiseleri vardı. (Parmaklarını) elbiselerinin altından hareket ettirdiklerini gördüm.[705]

Nafi'den, şöyle dedi: Abdullah İbnu Ömer radıyallahu anhuma namazda (teşehhüd için) oturduğunda, ellerini dizlerinin üzerine koydu. (Şehadet) parmağı ile de işaret ederek bakışları da onu (yani parmağını) takib ediyordu. Ve sonra şöyle dedi:

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bu (yani parmak işareti) şeytana demir kamçıdan daha şiddetlidir" dedi.[706]

Saad İbnu Ebi Vakkas radıyallahu anh'dan, şöyle dedi: Ben, (teşehhüdde) parmaklarımla dua (işaret) ederken yanımdan Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem geçti (benim bu hareketimi görünce) şehadet parmağını göstererek "Tekle tekle" dedi.[707

PARMAK HAREKETİNİN BİRİNCİDE OLDUĞU GİBİ İKİNCİ TEŞEHHÜDDE DE YAPILACAĞI

Abdullah İbnu Zubeyr radıyallahu anhuma'dan, şöyle dedi: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem (namazda) ilk ve son teşehhüd için oturduğunda ellerini dizlerinin üzerine koyar ve sonra (şehadet) parmağı ile işaret ederdi.[708
 
LifeForRent arkadaşımız çok güzel açıklamış Allah razı olsun kafam karışmıştı teşekürler...
 
RomeoMAD' Alıntı:
valla sımdı hangısıne ınanalım ,anlamadımkı

dini konulara karsı cok hassasımdır,dinde hassastır.

Agzından cıkıcak yanlıs bır sözle bıle dınden cıkabılırsın

Sonuc olarak sasırdım suan :s hangısını yapim yapmıyım


din bi kelime değil ki ama.

bi kelimeyle kim dinden çıkar ki?

içindeki iyi niyetse.
 
Arkadaşlar genelde sağ elin işaret parmağının kaldırılması şafii mesebinde görülür ve sünnet olduğu için yapılır. Zaten arkadaşlar sünnet olduğunu delillerle göstermiştir. Aamacına gelince, işaret parmağı şahadet parmağı olarak bilinir ve tahhiyat okunurken, Eşhedü... diye başladığında kaldırılır ve la ilahe illallah dedikten sonra indirilir. Bu hareketin manası; Şahadet ederimki ALLAH birdir. Bu sırada şahadet parmağının kaldırılması ise bu şahadetin fiziki uygulanışıdır.
 
Geri
Üst