Minare’den İslama Bakış

TraFoo

Banned
Katılım
3 Ağu 2009
Mesajlar
2,032
Reaction score
0
Puanları
0
pic.php

Minare’den İslama Bakış

İsviçre’de 29 Kasım’daki halkoylaması sonunda, “minare” yapımına “yasak” getirilmesinin kabulü, gerek Batı’yı gerekse İslam dünyasını ayaklandırdı.

Her iki toplumun, özellikle Batı toplumunun medyası, İsviçre’yi ağır bir dille “kınıyor”; buna İsviçre medyası da katılmış durumda.

Ne ki, Batı basınında “sorun”un “kınama”yla “köklü” biçimde, çözülmeyeceğine yer verenler de var.

Örneğin; Financial Times (01.12.2009), “minare”ye “yasak” getirmenin İslam “bağnaz”larının, Avrupa’nın “insancıl” (hümanist) geleneklerine yönelttiği “tehdit”leri ele almaya yaramıyor, dedikten sonra:

“Kadınların şeriata göre eşit olmayan statüleri, işte bu tehditlerden biri” diye açıklıyor. Ve: “Minare yasağından daha da öne çıkan bu gibi sorunlara, birlikte yaşadığımız Müslümanların çözüm bulmaları gerektiğini” belirtiyor, altını çiziyor.

Ayrıca bunun önemini: “İsviçre dışındaki öteki ülkelerde de halkoylaması yapılabilir ve aynı sonuçlarla karşılaşılabilir!” uyarısıyla da ortaya koyuyor.

Bu tür, yani Müslümanlardan beklenen “çözüm” uyarılarına, hep yaptığımız gibi yine kulak asmayabiliriz.

Ama bu uyarının Müslüman yazarlarca, daha “derin”leştirilerek daha “cesur”ca ortaya konması karşısında, aynı tutumu sürdürmek de artık zorlaşıyor.

Örneğin; 2 Aralık tarihli Katar gazetesi El Şark’ın yazarı F. Hüveydi: “Minare, İslam kimliğinin işaretlerinden biri haline getirildi. (...) Oysa geçmişte minareler hiçbir zaman mescidin temel parçası olmadı. Ve dindarlar, secde etmeye uygun ve temiz olan her mekânın mescit olduğunu biliyordu. Geçmişte mana, binadan önemliydi” diyerek, Müslümanların daha “yumuşak” bir “tutum” içinde olmalarını istiyor.

Ürdün’de yayımlanan bir gün önceki El Düstur’da yer alan yazısında Hüseyin Revaşada ise: “Yasağa rasyonel yaklaşın. Minareyi dinin değişmez kuralı olarak görmeyin!” diyor Müslümanlara. Ayrıca İsviçrelilere dönerek de: “Minareler, bu İslami semboller korku verici ‘mızrak’lar değil!” diye seslenip onları “anlayışlı” olmaya çağırıyor.

Çok güzel de, halkının yüzde 99’u Müslüman olan bir ülkenin, Türkiye’nin Başbakanı vurgulaya vurgulaya: “Minareler ‘süngü’müz!” demişse, İsviçreliler kime inansın?

Öte yandan El Tahavi de, The Washington Post’ta: “Minare konusu, kadının durumuyla ilgili (inanç) görüşlerin tartışılmasını güçleştiriyor” diye vurguluyor. (01.12.2009)

Oxford İslami Eğitim Merkezi Başkanı ve Summertown İmamı Taj Hargey, The Times’ta oldukça ilginç uyarılar yapıyor, “cesur” öneriler sunuyor.

Diyor ki: “Minareler, namaz çağrısını iletiyor müminlere. Ama artık bunu modern ‘teknoloji’ üstlendi” diye anımsatıp camilere geçiyor.

“Avrupa’daki camilerde, Doğu tasarımlarını bırakmalı; çevresiyle uyum içinde harmanlanan namaz mekânları yapılmalı” biçiminde dile getiriyor önerisini.

Ve sürdürüyor: “Artık, Müslümanlar ‘kültür’le ‘iman’ı birbiriyle karıştırmamalı, ayırmalı!” demesiyle de “İslam” için oldukça “köklü”, “değişim”e açık “yapısal” bir öneride de bulunuyor T. Hargey.

Ama daha “cesur”ları da var: “Müslümanlar köklerini içinde yaşadıkları toplumdan alan, bir tür ‘İsviçre İslamı’ uygulamalı” örneğinde olduğu gibi.

Bu öneri bir bakıma “İslam”da yeniden “düzenleme”yi, “reform”u çağrıştırmıyor mu?

Ayrıca T. Hargey bu önerisinin nedenini açıklarcasına: “... dinciler, ‘ortaçağ şeriatı’nı -taşlayarak öldürme ve ötekileri- bu ‘çarpık teoloji’yi onaylayıp, Müslüman karşıtı hisleri alevlendiriyorlar” diyerek “İslam şeriatı”na yeni bir değerlendirme getiriyor.

Müslüman yazarların “minare” tartışmasına bu bakış açısı oldukça düşündürücü.

İslam şeriatına bu tür bir yaklaşım, bu denli “açık”ça ortaya koyuş son yıllardaki basınımızda yer almıyor. Oysa almalı.

MERİÇ VELİDEDEOĞLU
Cumhuriyet Minare’den İslama Bakış @ Kuvayi Milliye Haber Detay
 
tamam isviçrelileri anladıkta...
bu cumhuriyet yazarını ne germiş...
islama orta çağ medeniyeti diyenin ya tarih bilgisi yok ,yada insanlıkla alakası yok..
,,minare bir semboldür.bugun minareyi kaldıran yarın ,camide namazı 4 vakite düşürür sonra sadece cuma namazı ,sonrada yasaklar....
tek seferde yutamazsan ,,parçala yut.....
o yüzden onların insanlık anlayışı kendi türlerine geçerlidir...
domuzdan post
gavurdan müslüman olana kadar dost olmaz...
 
Geri
Üst