laik olmak

paradigm

New member
Laiklik ilkesini mantigimla degerlendirmeye calisiyorum..ama cikmazlarim var.. arkadaslarin yorumlarini bekliyorum.. Belki dusunemedigim bir nokta vardir..cikmazim kisaca su sekilde:

1) Aslina derinlemesine degerlendirildiginde gercekten dinde zorlama yok..yani laiklik dinimizin ozunde var..surdan anlayabiliriz tum muslumanlar tum ibadetlerine baslarken istenen ilk sart "Niyet etmektir" hic ilgilenmeyen arkadaslar bile bazilarinin namaz kilarken ilk once niyet ettiklerini duymustur.. Niyet etmek su manaya geliyorr.. Allahim ben bu isi inandigim icin, karar verdigim icin, mantigima uydugu icin, bilincli bir sekilde yapiyorum.. yoksa zorlamayla yapsam ibadetlerin ilk sartini dahi yerine getiremem ..yani zorlama olmamasi dinin de emri..

2) Peki sorun ne..niye bazi insanlar anlamiyoo veya bizden farkli dusunuyoo? inceleyebildigim kadariyla..Islam dinini diger dinlerden ayiran bir felsefesi var.. islam dini muslumanlarin bu dunyasi ve diger dunyasini duzenlemeye calismis ve bazi kurallar getirmistir.. Kurallardan bazilari inancla ilgili olmakta birlikte bazilari tamamiyla dunyevi hayat uzerinedir.. Olayi biras daha acarsak.. kisiler laik olmaz kurumlar laik olur..yani bir kisi ben "hem besiktasliyim hem de butun takimlara esit mesafedeyim" diyemez..yaa besiktaslidir ya da tum takimlara esit mesafededir.. yani kisi hem laik im hem muslumanim diyemez.. eger ben inanmayanlara da ii davranicam onlari zorlamicam derse o zaten islam dininde var..birinci maddede acikladim.. Peki kisiler laik olamazssa? duvarlar mi laik olacak? Yani kurumlar nasil laik olur? veya sole sorayim dogru olduguna inandiginiz bir husus varsa niye insanlar onu kullanmiyor.. ya dogru olduguna inanmiyor..ya da inaniyor ama uygulamiyorsunuzdur.. Eger Laiklik din ve dunya islerini ayirmak ise..bu su demek oluyor.. Allahim biz sana inaniyoruz.. ama senin ekonomi , sosyal duzen, aile..vb ayetlerine inanmiyoruz ..biz bunlarin yerine aklimiza gore olanlari koyuyoruz.. o zaman su olay cikiyoor.. biz Kuranin bir kismina inanip uyguluyor..bir kismina inanmiyomuyuz?

durum bu.. cikamadim isin icinden :)
 

VANILLA SKY_

New member
durum bence o deil..cok fazla derine inme.din ve devlet isleri tamamen birbirinden ayridir..Kitabımız da sadece ahlaki anlatımlar war.sosyal iliskiler,aile falan...Ekonomiye ve yonetime karistigini belirten yazilar yok diye biliyorum..

Kesinlikle dini devlet islerine karistirmamak gerekir kisa ve oz dusuncem bu..
 

paradigm

New member
yaa miras hukuku, ceza hukumleri..vs vs? bu konularin kuran"da olup olmadigini bilen var mi? varsa bunlari bir musluman gozetmek zorunda mi? bilen arkadaslarin yorumlari nedir?
 

Ŧ ℓ ε ŧ ¢ ħ

ےσℓđ
paradigm' Alıntı:
yaa miras hukuku, ceza hukumleri..vs vs? bu konularin kuran"da olup olmadigini bilen var mi? varsa bunlari bir musluman gozetmek zorunda mi? bilen arkadaslarin yorumlari nedir?
Kuran-ı Kerimde sosyal ve toplumsal konular hakkında ayetler var
laiklik anlayışına göre bunları insan istediği şekilde algılayabilir
fakat laiklik anlayışında devletin bunlara uyması söz konusu değildir
benzerlikler illa olacaktır ama uygulamalar farklı olabilir.

Örneğin dinimizde hırsızlık yapmak günahtır.Kul hakkı yemektir.
Şerri hükümlere göre hırsızlık yapanın eli kesilir.

T.C. Devleti yasalarına göre de hırsızlık yapmak suçtur(benzerlik bu)
fakat cezası o kişinin elinin kesilmesi değildir.
 

Aktuğ

Altın Üye
zaten günümüzde din ve dewlet işleri hiiiiiçççç karışmıyo birbirine
 

osiris_cemo

New member
1-Dinde zorlama olmaması laiklik anlamına gelmez :D hata orada.Laikliğin tam manasını kolayca bulabilirsin elinin altında internet var.Aklındaki soru işaretlerini kolayca silebileceğin pek çok kaynak var.Burada kimse sana net bir fikir verecek tüm sorularının cevabını verebilecekmi "zannetmem" sen en iyisi araştır ve bul.Nacizane tavsiyem budur.

2-Laik olan bir devlet "dini felsefe" ile yönetilmez.Kişiler laik değildir ancak bu kişi bir kurumda halka hizmet verirken bu hizmetlerini "din" bağlamında değil vatandaşlık bağlamında verir.Böylece laikliğide kamu alanında uygulamış olur.
Hem insanlarda hem müslüman olup hemde diğer dinlerin mensuplarına hoşgörü ve empati içerisinde yaklaşabilir,bir arada yaşayabilir.

3-Hiç bir din insanların sosyal yaşantılarının tümünü içeren onların ilişkilerini düzenleyen yasaların TAMAMINI içermez.Geri kalan kısımlarında yine din alimleri kutsal kitaplara bakarak KENDİLERİNCE çıkarımlar yapar ve "Dinsel Kanunlar ve düzen(Kısaca şeriat)" yaratırlar ki bu zaten diğer toplumsal kuruluşların yaptığı "meclis" kanun ve kararnamaler gibidir.Aralarındaki fark Şer-i düzende kanun koyanlar din adamı Laik düzende ise toplumun kendi seçtiği vekilleridir.
 

J@CK@L

[ υηƒσяgιν&#11
Biz hukuk devletiyiz kurana göre değil T.C yasalarına göre haraket ediyoruz.
Türkiyede yaşayan insanlarda yada türklerde ki öncelikli özellik onun bir türk olması müslüman yada hristiyanlığı 2. plandadır.Bu şekilde de olunca laiklik iyiki var. yoksa hacılardan hocalardan bilmem nelerden başımızı alamazdık.
Asla gelişemezdik.
bakın müslüman diğer ülkelere .. yahu hiçbirine insan gitmek istemez (mekke hariç tabi hac durumundan dolayı)
niye istemez çünkü görünen köye gitmeye gerek yok (buda başka atasözü :hhmanD )
 

ŤêΧâŠ

Altın Üye
arkadaşım çok dalmısın konuya bazen benimde senin gibi düşündüğüm durumlar oluyo benim de kafama takılıyo..
 

türk ocağı

serdengeçti
İnsan; Allah'ın kulu. İnsana o ruhu veren, ona yaşaması için tüm imkanları sunan Allah, insanı kendi başına buyruk bir hayat değil elbetteki onun istediği gibi bir hayat yaşamasını istemiş bu hayatın nasıl olacağınıda kuran-ı kerim ve peygamberimizin örnek hayatında izah edilmiştir.
Din işleri ayrıdır(?)
Din hiçbirşeyden ayrı değildir. Din herşeyi kapsar, devlet veya başka bir kurum bundan ayrı değildir.
İnsan kendi koyduğu kurallara göre değil;
Allah'ın koyduğu kurallara göre yaşamalıdır. Bu kurallar zaman ve mekan üstüdür. Ezelde ve ebedde geçerlidir.
Sorduğun soru geniş kapsamlı ve ayrıntılı bir konudur. Buradan tartışarak veya yorumlanarak açıklanamaz.
 

HTML

Üst