:..asker..:
New member
- Katılım
- 5 Tem 2005
- Mesajlar
- 2,518
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
ZİRVEYE TIRMANMA YOLLARI(Kitap Özeti)
Yazarin Adi........................... .............................. Neil R.Sweeney
Yayinevi...................... .....Rota Yayin Yapim Tanitim Tic.Ltd.Sti
Kitabi Türkçeye Çeviren....................... ....................Yakut Eren
Özet Çikaran....................... .............................. Muharrem Yasar
Kitap, bir genel müdürün görevlerinin neler olmasi gerektigi, bu görevleri yerine getirirken ne gibi problemlerle karsilasabilecegi,bu gibi problemleri nasil çözümleyecegi hakkinda bizlere bilgi vermektedir.Genel müdür görevlerini yerine getirebilmesi için gerkli yetenekler,kisi üst düzeye ulasmadan,uzun vadede gelisir.
Bunlardan bazilari,ötekilerden daha fazla önem tasiyabilir.Basin-yayinda yapilan arastirmalar,danismanlarla ve otuz genel müdürleyapilan görüsmeler,on alti önemli yetenegin ideal bir genel müdürde olmasi gerektigini ortaya çikarmistir.Simdi sirayla bu on alti yetenegi inceleyelim.
A)YARATICI FIKIRLERI FARKETMEK VE GELISTIRMEK
Gelecegin genel müdürü olarak,yaratici fikirleri gelistirme ve bunu uygulayanlari da farketme becerisine sahip olmalisiniz.Yaratici fikirler üretmek için;gerekli bilgiye,hata yapmaktan korkmamak için hatalara karsi esnek bir tutuma,önseziye sahip olmaniz gerekir.Yaraticilik konusunda arastirmaci Roger Von Oech"in su sözleri manidardir.
"Kurallara karsi gelin,devrimci olun","Biraz oyun oynayin"
Iyi fikilrleri anlamakta en çok basari gösteren yöneticiler kulaga çok garip de gelse bu fikirleri oturup dinleyenlerdir.Yaratici ortam kisiye ihtiyaçlari olan gereçleri vermek, öne sürdügü teklifleri ilgiyle dinlemek,degerlendirip, derecelendirmektir. Ve bu projelerin ilk asamada gelecek vaadedip etmediklerini arastirma özgürlügünü onla ra tanimaktir.
Yaratici islem bes asamadan olusur.
1) Bilgi toplanmasi
2) Bilginin gözden geçirilmesi
3) Bilginin sindirilmesi
4) Aydinlanma noktasinin aranmasi
5) Mükemmellestirme
B) TAVSIYE ARAMAK
Akil danismak, üst düzey yöneticilik görevinin bir parçasidir. Tavsiye, uzmanlarin neyin, nasil yapilmasi gerektigini anlatmalarindan ibarettir. Tavsiye alma becerisi ise, nezaman tavsiye alinacagini, ya pilan tavsiyenin nasil degerlendirilecegini ve nereden alinacagini bilmekten olusur.
Sonuçta tavsiye alma islemi genel müdürün çok önemli becerile rinden biridir. Beceri, nezaman tavsiye alacaginizi bunu nereden ve kim den alacaginizi ve hem tavsiyeyi, hem de veren kisiyi nasil degerlendireceginizi bilmeyi gerektirir.
C) SIRKET POLITIKASIYLA ILGILI KARARLAR VERMEK
Belirsizlik ortaminda karar vermek gerçekten de bir çok yönetici için farkli bir tecrübedir. Belirsiz kosullarin ortak özellikleri vardir. Sorunlar ve firsatlar tam olarak belirlenemez. Kendi yargilariniz, fikirleriniz ve inançlariniz tüm kosullardaki gözlemlerinizi etkiler ama özellikle belirsiz durumlarda bunlar daha da önem kazanirlar.Tamamen mantikli olmaya ugrasmayin. Belirsizlile basa çikabilmek için mantik disi bir yaklasim da gereklidir.
Kendinizden emin bir karar vermek için gerekli tüm bilgiler mevcut olmadiginda, bir yönetici olarak gerilimle yasamayi ögrenmelisiniz. Hedefiniz gerilimi ortadan kaldirmak yerine orta dereceli bir gerilimle yasamak olmalidir.
Bir genel müdür olarak formüle ettiginiz tüm politikalarin basariyla sonuçlanmasi için elinizden geleni yapmalisiniz. Ama yenilgi olasiligini da kabül etmelisiniz. Yenilgi olasiligini kabül etmek olagan üstü bir basariya izin vermenin tek yoludur.
D) ORGANIZASYONLA ILGILI SEÇENEKLERI BILMEK
Bir organizasyonun yapisini kurmak, kimin hangi isi nasil ya pacagina karar vermeyi ve kisilerin birbirleriyle iliskilerinin neler oldugunu saptamayi gerektirir.Organizasyonda iki kisi asla ayni isi ay ni sekilde yapamaz;iki kisi ayni bilgiyi ayni sekilde kullanamaz.
Geleneksel rapor iliskisinde, bir kisi bir üste karsi sorum ludur.Buna komuta birligi denir ve organizasyonda herkesin sadece bir kisiden emir almasi gerektigi varsayimina dayanir.Öte yandan,matris yöntemini uygulayan organizasyonlarda,birr kisi,iki yada daha fazla ki siye rapor verir.
Alt düzey yöneticiler,bes ila sekizden fazla kisiyi yönetme melidirler.Oturmus ve tecrubeli bir örgütteki orta düzey müdürler, 12 kisiye kadar elemani yönetebilmelidirler.Eger rapor veren kisiler yeni ve tecrübesizse,bu sayi bes ila sekiz arasindadir.Kenneth Louden bu ko nuda söyle diyor;"Genel müdür ne yapacagina karar verene kadar, asagi düzeylerden kimsenin ne yapacagi belirlenemez."
E)ORGANIZASYONDA YENILIK YAPMAK
Yenilik bir organizasyonun kendini degistirme islemidir.Önce degisimin gerekli oldugu kabul edilir.Ardindan degisimi gerektiren ne denler siralanir.Bu nedenler tanimlandiktan sonra,degisiklik de saptan malidir.Yapilacak degisiklikle,organizasyon yeni kosullara uyum saglayabilmelidir.Yeniligin sorumlulugu genel müdüre aittir.
Bir yenilikçinin becerileri sunlar olmalidir; 1)Ne zaman yenilik yapacagini bilmek, 2)Ne kadar degistirecegini bilmek,3)Degisiklige karsi gösterilen duygusal ve zihinsel tepkileri bilmek, 4)Bir organizasyonda en az kargasa ile degisiklik yapmayi becerebilmek.
Organizasyonda yapilacak degisiklikler için gerekli bir baska beceri de,degisikliklerin doguracagi duygusal tepkileri farketmektir.Insanlar elestiri anlamina geldigi için,degisiklige karsi koyarlar.Isleri yapis biçimlerinde yanlis bir taraf oldugunu düsünürler.Bilinmeyene karsi bir korku uyandirdigi için,degisiklige karsi konur.Degisiklikten sonra islerin yoluna gireceginden emin olamazlar ve islerin daha da kötüye gidebilecegi duygusu uyanir.Degisiklik ayni zamanda alisilmis düzeni de bozar.Farklilasan islemler de kislerin daha fazla çaba göstermesini gerktirecektir.Eski is arkadaslarinin yerini baskalari alir,yeniiliskilerin gelistirilmesi gerekir.Insanlari genellikle baskalarinin kendilerine zorla degisikligi kabül ettirmeye çalismalarindan hoslanmazlar.Degisim islemi sirasinda katilimi saglamak,muhalefeti azaltir ve degisikligin kabül edilmesini kolaylastirir.
"Siki denetim,esnek olmayan kontrol ve kati standartlari olan organizasyonlar yikici yenilik biçiminde karsit görüsleri yaratir ve tesvik ederler."Scott Myers.
F)KOMITELER KURUP TOPLANTILARI YÖNETMEK
Aslinda toplantilarin genel müdürün asil görevi oldugu bileöne sürülmüstür.Toplantilara katilmak islerini bölmez,tam aksine islerin bir parçasidir.
Toplantilardan önce programin saptanip dagitilmasi gerektigini savunuyorlar.Böylece toplantiya katilacak olanlar hazirlikli gelirler.Bir toplantinin amaci bilgi vermek ve bilgiyi açikliga kavuturmaksa en uygun yöntem,önce güzel bir konusma yapmak,ardindan soru ve cevaplar almaktir.Taplantiyi yöneten kisi toplantida olup bitenleri özetlemeli.
Uzmanlar toplantinin 60 ila 90 dakika arasinda sürmesi gerektigini belirtiyorlar.Zamani böyle kisitlamanin nedeni,düsüncelerin 90 dakikadan sonra "dagilmasidir.Toplanti bundan fazla sürecekse,iki ayri gün yapilmali ve her iki günde de amaçlar ayri ayri belirtilmelidir.
G)STRATEJIK PLANLAR YAPMAK
Stratejik planlama taktik planlamadan farklidir.Taktik planlama,sirketin o gün yaptiklaridir.Oysa stratejik planlama sirketin gelecekte yapacaklarini planlar.Taktik planlama günlük islemlerle ilgili kararlari içerirken,stratejik planlama daha kapsamlidir.
Planlama,bir isi yapmadan önce ne yapacaginiza karar vermektir.O yüzden tüm planlama,gelecegi düsünmeyi gerektirir.Genel müdür olarak siz de gelecekteki varsayimlari düsüneceksiniz ve zaman kapsaminiz iki üç yil olacaktir.
Gelecegi tahmin edbilmenin yollari;
1)Isin geçen bes yiliniinceleyin
2)Is dalindaki güncel egilimleri gözönünde tutun
3)Uzmanlarin tahminlerini düsünün.
Stratejik planlama islemi bir sirketin,bilinmeyen gelecege tutsak olmasini engeller.Bu,sirketin,gelecekte ki kosullarla basa çikmayi ve ayakta kalmayi temin etme çabasidir.
"Is,bir yönüyle savas gibidir;Temel stratejisi dogruysa çok sayida taktik hatasi olsada girisim basariya ulasir."Robert Wood
H)ETKILEYICI KONUSMALAR YAPMAK
Bir genel müdür olarak yaptiginiz konusmalar lider olarak etkinliginizin bir ölçüsüdür.Iyice planlanmadan yapilan konusmalar kisileri ne degistirir,ne etkiler,ne de yönlendirir.
Temelde bir konusma yazmak,akla gelenleri kagida not almakla baslar.Taslak hazirlamak diger bir asamadir.Bütün notlarinizi okuyup konuyu anlamli bir biçimde düzene sokun.Taslak konusmanin kaba iskele tini olusturur.
Dinleyicilerin hemen tüm dikkatlerini size vermelerini bekle yemezsiniz.Bunu saglamak için vurucu bir açilis yapin.Dikkat çekme tek niklerinden birisi de sasirtici bir sey söylemektir.Kanit göstermeyen konusmaci inandirici olamaz.
Espiriler,ciddi bir konuda verilen mesaji süsler, dinlemeyi kolaylastirir ve mesaji kabül edilir hale getirir.En etkili sakacilar, yeri geldiginde hafif yollu saka yapanlar,insanlarla alay etmeyenler ve çok az ayrintiya girenlerdir.Konusmayi dramatik sekilde bitirin.
Konusma hazirlandiktan sonra,okuma egzersizi yapilmalidir. Bunun bir yolu,konusmayi bir aynanin önünde yapip teybe almaktir.Böylece konusmayi hem görsel,hem de isitsel açidan degerlendirebilirsiniz.
Konusma esnasinda,kagittan metni okumak yerine,metni hatirlatacak sembol ve küçük notlari önünüzde bulundurmalisiniz.Bu yaklasim duruma göre konusmada degisiklik yapmasini saglar.Konusmanin yapilacagi sahne dogru düzgün hazirlanmazsa,çok iyi yazilip okunmus bir konusma bile etkisini kaybedebilir.
I)OLAGANÜSTÜ YÖNETICILER SEÇMEK
Dogru kisilerin önemli yerlere getirilmesi,üst düzey yöneticisinin en önemli iki sorumlulugundan biridir.Sirketin çogu alaninda kararlar oldukça hizli verilebilir.Ama harcadiginiz zamannin karsiligini aldiginiz tek alan,personel seçimidir.Öteki alanlarda yapilan hatalar pahaliya malolsa da telafi edilebilir.Ama yönetici seçerken yapilacak hatalar felaketle sonuçlanabilr.
Genellikle üst düzey yönetici seçmek için üç ölçüt kullanilir
1)Meslek sicili 2)Kisisel özellikler 3)Yöneticilik becerileri.Bu ölçütler kullanililarak yönetici kisi seçilmeli.Bu kisi,geçmiste hizla yükselmis,olaganüstü zekaya sahip,baski belirsizlik karsisinda dengesini kaybetmeyen,çalismayi seven ve basaril bir meslek hayatina bagli,liderlere liderlik yapmasini ve onlari tesvik etmesini bilen, gelismis planlama,problem çözme ve karar verme yetenekleri olan,yöneticileri seçmis gelistirmis kisidir.
Kislisel bilgi formu,mülakat sorular (karsilikli görüsme) uzmanlarin görüsleri kisileri tanima kullanilan tekniklerdir.
I)OLAGANÜSTÜ YÖNETICILER YETISTIRMEK
Genel müdür düzeyine gelmis yöneticiler degisik niteliklerde insanlari yetistirmekle sorumludurlar.Olaganüstü yöneticiler yetistirmek için kisilere önemli görevler verin,randimanlarini degerlendirin ve becerileriningelistirilmesinde yardimci olun.Ögretmenlik yaparak, kurslara göndererek,özel görevler vererek yardimci olunabilir.en önemli egitim sekli ise onlara örnek olmaktir.Genel müdür bir kurulusta kisilerin olmak istedigi kisiyi temsil eder.davranislarina hayran olunur, becerileri taklit edilir.
J)GÖZARDI EDILEN SORUNLARI SAPTAYIP ÇÖZMEK
Isler yolunda gitmez desirkette hiç kimse sorunlari farketmezse,bir genel müdür olarak sorunu saptamak sizin görevinizdir.Sorun belirlendikten sonra,nedenleri ve çözüm yolu bulunmalidir.Çözüm yolu gelistirdikten sonra,uygulanmasini saglamalisiniz.Etkin bir genel müdür gözardi edilen sorunlari saptamak ve halletmek için gerekli beceriye sahiptir.
Gözardi edilen problemleri saptayip çözme becerisi,kritik noktalari bulmanizi bunlari ölçme yollarini gelistirmenizive üst düzey yönetim ekibine bunlari ölçmede yardimci olmanizi gerektirir.
K)BÖLÜMLERARASI ÇELISKILERI HALLETMEK
Genel müdür olarak çeliskinin nasil halledilecegini biliyorsaniz, bir kurulusta çeliski yararli olabilir.Çeliskileri çözümleme becerisi,yikici çeliski olasiligini azaltmak ve çeliskiyi yapici bir biçimde halletmeyi gerektirir.Karar vermeden önce astlarinizdan bilgi
alirsaniz yikici çeliski olasiligini azaltirsiniz.Karalarinizi satmak da çok önemlidir. Çeliskiyle ilgili kisilerin öfkelerini açikça ifade etmelerine izin vererek ve her iki tarafça kabul edilecek bir çözüm yolu bularak,çeliski halledilebilir.Böylece,verimli ,mücadeleci ve mutlu bir aileniz olur.
L)MÜMKÜN OLAN EN IYI ANLASMALARI YAPMAK
Bir genel müdür pazarlik yapabilme becerisine sahip olmalidir. Pazarlik yapacak taraflarin birbirlerine bagimli oldugu gerçegi bilinmelidir.Karsi tarafin kaybi pahasina, kazanma arzunuz varsa bunu bir kenara birakmalisiniz.Bir pazarlikçininbecerileri arasinda sorulari kullanmak,güçve bilgiyi iyi zamanlamak ve duygusal agirlikli konulari de netim altinda tutmak vardir.Bu becerilere ek olarak,pazarlik islemi iyi bilinmelidi.Bu islem,kaybedip kazanmaktan çoksoru sorarak ve bilgi alis verisinde bulunarak,karsi taraftan taviz alirken,kendinizden de bir seyler vermektir.
M)BAGLILIGI SAGLAMAK
Imaj önemlidir.Imaj organizasyonunuzdaki kisilerin sizi algilayis biçimidir.Personelde biraktiginiz izlenim,onlarin sorumluluk ve bagliligini belirleyecektir.Genel müdürlük imaji,çekicilik ve gücü yapici olarak kullanma gibi etkenler dayanir.Yaratilan imajlar,sizin yapip söylediklerinizin bir sonucudur. Sirket raporu sirketin amaçlarini ve is yapis biçimiyle prensiplerini açiklar.Bu amaç,sirketin elmanlarinin inandigi bir slogana dönüstürüldügünde duygusal çekicilik kazanir.
N)ÜST DÜZEY EKIBINI ÖZENDIRMEK
Bir sirketin genel müdürü olarak tesvik çalismalarinizin odak noktasi,en yakin çalistiginiz kisiler,genel müdür yardimcilari, bölüm sefleri,danismanlar ve yönetim kurulu üyeleri olmalidir.Bu insanlari çalismaya özendirme biçiminiz,kurulusunuzdaki öteki kisileri özendirme tarziyla yakindan ilgilidir.Siz örgütünüzün tümündeki özendirme tarzini benimsersiniz.
Bir genel müdür olarak islerin yapilmasini istiyorsaniz, sizinle çalisanlarin en güçlü ihtiyaçlariyla ilgilenmelisiniz.Bu ihtiyaçlar otnomi,basari ve güç ihtiyaçlari olabilir.Ayni zamanda onlarin orta yas endiselerini,özgürlük ve tek basina is yapma gereksinimlerini de anlamalisiniz.Genellikle bu,genel müdür olarak,serbest liderlik tarzini bilmeniz anlamina gelir.
O)ÖNEMLI SORULAR SORUP BILGI AGLARI KURMAK
Önemli sorular sormak ve etkin bir dinleyici olmak,sorulari nasil,ne zaman ve kime ssoracagimizi bilmeyi ve bilgi kaynagi olarak kimi kullanacaginizi saptamayi gerektirir.Bir genel müdürün sorulara verecegi cevaplar,aldigi bilginin miktar ve içerigini etkiler. Anlamli bilgiler istiyorsaniz,çok düzeyli,çok sayida bölümü içeren bilgi aglari kurmalisiniz....
Yazarin Adi........................... .............................. Neil R.Sweeney
Yayinevi...................... .....Rota Yayin Yapim Tanitim Tic.Ltd.Sti
Kitabi Türkçeye Çeviren....................... ....................Yakut Eren
Özet Çikaran....................... .............................. Muharrem Yasar
Kitap, bir genel müdürün görevlerinin neler olmasi gerektigi, bu görevleri yerine getirirken ne gibi problemlerle karsilasabilecegi,bu gibi problemleri nasil çözümleyecegi hakkinda bizlere bilgi vermektedir.Genel müdür görevlerini yerine getirebilmesi için gerkli yetenekler,kisi üst düzeye ulasmadan,uzun vadede gelisir.
Bunlardan bazilari,ötekilerden daha fazla önem tasiyabilir.Basin-yayinda yapilan arastirmalar,danismanlarla ve otuz genel müdürleyapilan görüsmeler,on alti önemli yetenegin ideal bir genel müdürde olmasi gerektigini ortaya çikarmistir.Simdi sirayla bu on alti yetenegi inceleyelim.
A)YARATICI FIKIRLERI FARKETMEK VE GELISTIRMEK
Gelecegin genel müdürü olarak,yaratici fikirleri gelistirme ve bunu uygulayanlari da farketme becerisine sahip olmalisiniz.Yaratici fikirler üretmek için;gerekli bilgiye,hata yapmaktan korkmamak için hatalara karsi esnek bir tutuma,önseziye sahip olmaniz gerekir.Yaraticilik konusunda arastirmaci Roger Von Oech"in su sözleri manidardir.
"Kurallara karsi gelin,devrimci olun","Biraz oyun oynayin"
Iyi fikilrleri anlamakta en çok basari gösteren yöneticiler kulaga çok garip de gelse bu fikirleri oturup dinleyenlerdir.Yaratici ortam kisiye ihtiyaçlari olan gereçleri vermek, öne sürdügü teklifleri ilgiyle dinlemek,degerlendirip, derecelendirmektir. Ve bu projelerin ilk asamada gelecek vaadedip etmediklerini arastirma özgürlügünü onla ra tanimaktir.
Yaratici islem bes asamadan olusur.
1) Bilgi toplanmasi
2) Bilginin gözden geçirilmesi
3) Bilginin sindirilmesi
4) Aydinlanma noktasinin aranmasi
5) Mükemmellestirme
B) TAVSIYE ARAMAK
Akil danismak, üst düzey yöneticilik görevinin bir parçasidir. Tavsiye, uzmanlarin neyin, nasil yapilmasi gerektigini anlatmalarindan ibarettir. Tavsiye alma becerisi ise, nezaman tavsiye alinacagini, ya pilan tavsiyenin nasil degerlendirilecegini ve nereden alinacagini bilmekten olusur.
Sonuçta tavsiye alma islemi genel müdürün çok önemli becerile rinden biridir. Beceri, nezaman tavsiye alacaginizi bunu nereden ve kim den alacaginizi ve hem tavsiyeyi, hem de veren kisiyi nasil degerlendireceginizi bilmeyi gerektirir.
C) SIRKET POLITIKASIYLA ILGILI KARARLAR VERMEK
Belirsizlik ortaminda karar vermek gerçekten de bir çok yönetici için farkli bir tecrübedir. Belirsiz kosullarin ortak özellikleri vardir. Sorunlar ve firsatlar tam olarak belirlenemez. Kendi yargilariniz, fikirleriniz ve inançlariniz tüm kosullardaki gözlemlerinizi etkiler ama özellikle belirsiz durumlarda bunlar daha da önem kazanirlar.Tamamen mantikli olmaya ugrasmayin. Belirsizlile basa çikabilmek için mantik disi bir yaklasim da gereklidir.
Kendinizden emin bir karar vermek için gerekli tüm bilgiler mevcut olmadiginda, bir yönetici olarak gerilimle yasamayi ögrenmelisiniz. Hedefiniz gerilimi ortadan kaldirmak yerine orta dereceli bir gerilimle yasamak olmalidir.
Bir genel müdür olarak formüle ettiginiz tüm politikalarin basariyla sonuçlanmasi için elinizden geleni yapmalisiniz. Ama yenilgi olasiligini da kabül etmelisiniz. Yenilgi olasiligini kabül etmek olagan üstü bir basariya izin vermenin tek yoludur.
D) ORGANIZASYONLA ILGILI SEÇENEKLERI BILMEK
Bir organizasyonun yapisini kurmak, kimin hangi isi nasil ya pacagina karar vermeyi ve kisilerin birbirleriyle iliskilerinin neler oldugunu saptamayi gerektirir.Organizasyonda iki kisi asla ayni isi ay ni sekilde yapamaz;iki kisi ayni bilgiyi ayni sekilde kullanamaz.
Geleneksel rapor iliskisinde, bir kisi bir üste karsi sorum ludur.Buna komuta birligi denir ve organizasyonda herkesin sadece bir kisiden emir almasi gerektigi varsayimina dayanir.Öte yandan,matris yöntemini uygulayan organizasyonlarda,birr kisi,iki yada daha fazla ki siye rapor verir.
Alt düzey yöneticiler,bes ila sekizden fazla kisiyi yönetme melidirler.Oturmus ve tecrubeli bir örgütteki orta düzey müdürler, 12 kisiye kadar elemani yönetebilmelidirler.Eger rapor veren kisiler yeni ve tecrübesizse,bu sayi bes ila sekiz arasindadir.Kenneth Louden bu ko nuda söyle diyor;"Genel müdür ne yapacagina karar verene kadar, asagi düzeylerden kimsenin ne yapacagi belirlenemez."
E)ORGANIZASYONDA YENILIK YAPMAK
Yenilik bir organizasyonun kendini degistirme islemidir.Önce degisimin gerekli oldugu kabul edilir.Ardindan degisimi gerektiren ne denler siralanir.Bu nedenler tanimlandiktan sonra,degisiklik de saptan malidir.Yapilacak degisiklikle,organizasyon yeni kosullara uyum saglayabilmelidir.Yeniligin sorumlulugu genel müdüre aittir.
Bir yenilikçinin becerileri sunlar olmalidir; 1)Ne zaman yenilik yapacagini bilmek, 2)Ne kadar degistirecegini bilmek,3)Degisiklige karsi gösterilen duygusal ve zihinsel tepkileri bilmek, 4)Bir organizasyonda en az kargasa ile degisiklik yapmayi becerebilmek.
Organizasyonda yapilacak degisiklikler için gerekli bir baska beceri de,degisikliklerin doguracagi duygusal tepkileri farketmektir.Insanlar elestiri anlamina geldigi için,degisiklige karsi koyarlar.Isleri yapis biçimlerinde yanlis bir taraf oldugunu düsünürler.Bilinmeyene karsi bir korku uyandirdigi için,degisiklige karsi konur.Degisiklikten sonra islerin yoluna gireceginden emin olamazlar ve islerin daha da kötüye gidebilecegi duygusu uyanir.Degisiklik ayni zamanda alisilmis düzeni de bozar.Farklilasan islemler de kislerin daha fazla çaba göstermesini gerktirecektir.Eski is arkadaslarinin yerini baskalari alir,yeniiliskilerin gelistirilmesi gerekir.Insanlari genellikle baskalarinin kendilerine zorla degisikligi kabül ettirmeye çalismalarindan hoslanmazlar.Degisim islemi sirasinda katilimi saglamak,muhalefeti azaltir ve degisikligin kabül edilmesini kolaylastirir.
"Siki denetim,esnek olmayan kontrol ve kati standartlari olan organizasyonlar yikici yenilik biçiminde karsit görüsleri yaratir ve tesvik ederler."Scott Myers.
F)KOMITELER KURUP TOPLANTILARI YÖNETMEK
Aslinda toplantilarin genel müdürün asil görevi oldugu bileöne sürülmüstür.Toplantilara katilmak islerini bölmez,tam aksine islerin bir parçasidir.
Toplantilardan önce programin saptanip dagitilmasi gerektigini savunuyorlar.Böylece toplantiya katilacak olanlar hazirlikli gelirler.Bir toplantinin amaci bilgi vermek ve bilgiyi açikliga kavuturmaksa en uygun yöntem,önce güzel bir konusma yapmak,ardindan soru ve cevaplar almaktir.Taplantiyi yöneten kisi toplantida olup bitenleri özetlemeli.
Uzmanlar toplantinin 60 ila 90 dakika arasinda sürmesi gerektigini belirtiyorlar.Zamani böyle kisitlamanin nedeni,düsüncelerin 90 dakikadan sonra "dagilmasidir.Toplanti bundan fazla sürecekse,iki ayri gün yapilmali ve her iki günde de amaçlar ayri ayri belirtilmelidir.
G)STRATEJIK PLANLAR YAPMAK
Stratejik planlama taktik planlamadan farklidir.Taktik planlama,sirketin o gün yaptiklaridir.Oysa stratejik planlama sirketin gelecekte yapacaklarini planlar.Taktik planlama günlük islemlerle ilgili kararlari içerirken,stratejik planlama daha kapsamlidir.
Planlama,bir isi yapmadan önce ne yapacaginiza karar vermektir.O yüzden tüm planlama,gelecegi düsünmeyi gerektirir.Genel müdür olarak siz de gelecekteki varsayimlari düsüneceksiniz ve zaman kapsaminiz iki üç yil olacaktir.
Gelecegi tahmin edbilmenin yollari;
1)Isin geçen bes yiliniinceleyin
2)Is dalindaki güncel egilimleri gözönünde tutun
3)Uzmanlarin tahminlerini düsünün.
Stratejik planlama islemi bir sirketin,bilinmeyen gelecege tutsak olmasini engeller.Bu,sirketin,gelecekte ki kosullarla basa çikmayi ve ayakta kalmayi temin etme çabasidir.
"Is,bir yönüyle savas gibidir;Temel stratejisi dogruysa çok sayida taktik hatasi olsada girisim basariya ulasir."Robert Wood
H)ETKILEYICI KONUSMALAR YAPMAK
Bir genel müdür olarak yaptiginiz konusmalar lider olarak etkinliginizin bir ölçüsüdür.Iyice planlanmadan yapilan konusmalar kisileri ne degistirir,ne etkiler,ne de yönlendirir.
Temelde bir konusma yazmak,akla gelenleri kagida not almakla baslar.Taslak hazirlamak diger bir asamadir.Bütün notlarinizi okuyup konuyu anlamli bir biçimde düzene sokun.Taslak konusmanin kaba iskele tini olusturur.
Dinleyicilerin hemen tüm dikkatlerini size vermelerini bekle yemezsiniz.Bunu saglamak için vurucu bir açilis yapin.Dikkat çekme tek niklerinden birisi de sasirtici bir sey söylemektir.Kanit göstermeyen konusmaci inandirici olamaz.
Espiriler,ciddi bir konuda verilen mesaji süsler, dinlemeyi kolaylastirir ve mesaji kabül edilir hale getirir.En etkili sakacilar, yeri geldiginde hafif yollu saka yapanlar,insanlarla alay etmeyenler ve çok az ayrintiya girenlerdir.Konusmayi dramatik sekilde bitirin.
Konusma hazirlandiktan sonra,okuma egzersizi yapilmalidir. Bunun bir yolu,konusmayi bir aynanin önünde yapip teybe almaktir.Böylece konusmayi hem görsel,hem de isitsel açidan degerlendirebilirsiniz.
Konusma esnasinda,kagittan metni okumak yerine,metni hatirlatacak sembol ve küçük notlari önünüzde bulundurmalisiniz.Bu yaklasim duruma göre konusmada degisiklik yapmasini saglar.Konusmanin yapilacagi sahne dogru düzgün hazirlanmazsa,çok iyi yazilip okunmus bir konusma bile etkisini kaybedebilir.
I)OLAGANÜSTÜ YÖNETICILER SEÇMEK
Dogru kisilerin önemli yerlere getirilmesi,üst düzey yöneticisinin en önemli iki sorumlulugundan biridir.Sirketin çogu alaninda kararlar oldukça hizli verilebilir.Ama harcadiginiz zamannin karsiligini aldiginiz tek alan,personel seçimidir.Öteki alanlarda yapilan hatalar pahaliya malolsa da telafi edilebilir.Ama yönetici seçerken yapilacak hatalar felaketle sonuçlanabilr.
Genellikle üst düzey yönetici seçmek için üç ölçüt kullanilir
1)Meslek sicili 2)Kisisel özellikler 3)Yöneticilik becerileri.Bu ölçütler kullanililarak yönetici kisi seçilmeli.Bu kisi,geçmiste hizla yükselmis,olaganüstü zekaya sahip,baski belirsizlik karsisinda dengesini kaybetmeyen,çalismayi seven ve basaril bir meslek hayatina bagli,liderlere liderlik yapmasini ve onlari tesvik etmesini bilen, gelismis planlama,problem çözme ve karar verme yetenekleri olan,yöneticileri seçmis gelistirmis kisidir.
Kislisel bilgi formu,mülakat sorular (karsilikli görüsme) uzmanlarin görüsleri kisileri tanima kullanilan tekniklerdir.
I)OLAGANÜSTÜ YÖNETICILER YETISTIRMEK
Genel müdür düzeyine gelmis yöneticiler degisik niteliklerde insanlari yetistirmekle sorumludurlar.Olaganüstü yöneticiler yetistirmek için kisilere önemli görevler verin,randimanlarini degerlendirin ve becerileriningelistirilmesinde yardimci olun.Ögretmenlik yaparak, kurslara göndererek,özel görevler vererek yardimci olunabilir.en önemli egitim sekli ise onlara örnek olmaktir.Genel müdür bir kurulusta kisilerin olmak istedigi kisiyi temsil eder.davranislarina hayran olunur, becerileri taklit edilir.
J)GÖZARDI EDILEN SORUNLARI SAPTAYIP ÇÖZMEK
Isler yolunda gitmez desirkette hiç kimse sorunlari farketmezse,bir genel müdür olarak sorunu saptamak sizin görevinizdir.Sorun belirlendikten sonra,nedenleri ve çözüm yolu bulunmalidir.Çözüm yolu gelistirdikten sonra,uygulanmasini saglamalisiniz.Etkin bir genel müdür gözardi edilen sorunlari saptamak ve halletmek için gerekli beceriye sahiptir.
Gözardi edilen problemleri saptayip çözme becerisi,kritik noktalari bulmanizi bunlari ölçme yollarini gelistirmenizive üst düzey yönetim ekibine bunlari ölçmede yardimci olmanizi gerektirir.
K)BÖLÜMLERARASI ÇELISKILERI HALLETMEK
Genel müdür olarak çeliskinin nasil halledilecegini biliyorsaniz, bir kurulusta çeliski yararli olabilir.Çeliskileri çözümleme becerisi,yikici çeliski olasiligini azaltmak ve çeliskiyi yapici bir biçimde halletmeyi gerektirir.Karar vermeden önce astlarinizdan bilgi
alirsaniz yikici çeliski olasiligini azaltirsiniz.Karalarinizi satmak da çok önemlidir. Çeliskiyle ilgili kisilerin öfkelerini açikça ifade etmelerine izin vererek ve her iki tarafça kabul edilecek bir çözüm yolu bularak,çeliski halledilebilir.Böylece,verimli ,mücadeleci ve mutlu bir aileniz olur.
L)MÜMKÜN OLAN EN IYI ANLASMALARI YAPMAK
Bir genel müdür pazarlik yapabilme becerisine sahip olmalidir. Pazarlik yapacak taraflarin birbirlerine bagimli oldugu gerçegi bilinmelidir.Karsi tarafin kaybi pahasina, kazanma arzunuz varsa bunu bir kenara birakmalisiniz.Bir pazarlikçininbecerileri arasinda sorulari kullanmak,güçve bilgiyi iyi zamanlamak ve duygusal agirlikli konulari de netim altinda tutmak vardir.Bu becerilere ek olarak,pazarlik islemi iyi bilinmelidi.Bu islem,kaybedip kazanmaktan çoksoru sorarak ve bilgi alis verisinde bulunarak,karsi taraftan taviz alirken,kendinizden de bir seyler vermektir.
M)BAGLILIGI SAGLAMAK
Imaj önemlidir.Imaj organizasyonunuzdaki kisilerin sizi algilayis biçimidir.Personelde biraktiginiz izlenim,onlarin sorumluluk ve bagliligini belirleyecektir.Genel müdürlük imaji,çekicilik ve gücü yapici olarak kullanma gibi etkenler dayanir.Yaratilan imajlar,sizin yapip söylediklerinizin bir sonucudur. Sirket raporu sirketin amaçlarini ve is yapis biçimiyle prensiplerini açiklar.Bu amaç,sirketin elmanlarinin inandigi bir slogana dönüstürüldügünde duygusal çekicilik kazanir.
N)ÜST DÜZEY EKIBINI ÖZENDIRMEK
Bir sirketin genel müdürü olarak tesvik çalismalarinizin odak noktasi,en yakin çalistiginiz kisiler,genel müdür yardimcilari, bölüm sefleri,danismanlar ve yönetim kurulu üyeleri olmalidir.Bu insanlari çalismaya özendirme biçiminiz,kurulusunuzdaki öteki kisileri özendirme tarziyla yakindan ilgilidir.Siz örgütünüzün tümündeki özendirme tarzini benimsersiniz.
Bir genel müdür olarak islerin yapilmasini istiyorsaniz, sizinle çalisanlarin en güçlü ihtiyaçlariyla ilgilenmelisiniz.Bu ihtiyaçlar otnomi,basari ve güç ihtiyaçlari olabilir.Ayni zamanda onlarin orta yas endiselerini,özgürlük ve tek basina is yapma gereksinimlerini de anlamalisiniz.Genellikle bu,genel müdür olarak,serbest liderlik tarzini bilmeniz anlamina gelir.
O)ÖNEMLI SORULAR SORUP BILGI AGLARI KURMAK
Önemli sorular sormak ve etkin bir dinleyici olmak,sorulari nasil,ne zaman ve kime ssoracagimizi bilmeyi ve bilgi kaynagi olarak kimi kullanacaginizi saptamayi gerektirir.Bir genel müdürün sorulara verecegi cevaplar,aldigi bilginin miktar ve içerigini etkiler. Anlamli bilgiler istiyorsaniz,çok düzeyli,çok sayida bölümü içeren bilgi aglari kurmalisiniz....