Dünya öküz ile balığın üstündedir

nelez

New member
Katılım
17 Şub 2007
Mesajlar
310
Reaction score
0
Puanları
0
"Dünya öküz ile balığın üstündedir"
bu hadisi şerifle alakalı neler düşünüyorsunuz?

Bu hadis;
İbni Abbas (r.a.) gibi zatlara isnad edilen sahih bir rivayettir
 
Dünya, öküz ve balığın üzerindedir." (Hâkim, el-Müstedrek: 4:636; el-Münzirî, et-Terğib ve?t-Terhîb: 4:257; el-Heysemî, Mecmeu?z-Zevâid: 8:131.)

Hz. Muhammed'in anlatmak istediği:

On dört asır önce, Hz. Muhammed ve Sahabelerinin yaşadığı asırda en önemli iki geçim kaynağı çiftçilikle avcılıktı. Bu şimdi de kısmen böyledir. Ziraatın sembolü öküz, avcılığın sembolü ise balıktır. İşte, Peygamberimiz "Dünya öküzle balığın üstündedir," hadisiyle bu hakikate parmak basmış, insanların geçiminde en mühim iki kaynağı gayet beliğ bir tarzda ifade etmiştir.

Melek meselesi ise : Allah yarattığı her mahluk için bir melaike vazifelendirmektedir. Bunlara "Müekkel Melekler" diyoruz. Dünyanın da iki tane müekkel melaikesi vardır ki, bunların isimleri "Sevr" ve "Hut"tur. Yani "Öküz" ve "Balık"

umarım açıklayıcı olmuştur....
 
Dünya, öküz ve balığın üzerindedir." (Hâkim, el-Müstedrek: 4:636; el-Münzirî, et-Terğib ve?t-Terhîb: 4:257; el-Heysemî, Mecmeu?z-Zevâid: 8:131.)

Hz. Muhammed'in anlatmak istediği:

On dört asır önce, Hz. Muhammed ve Sahabelerinin yaşadığı asırda en önemli iki geçim kaynağı çiftçilikle avcılıktı. Bu şimdi de kısmen böyledir. Ziraatın sembolü öküz, avcılığın sembolü ise balıktır. İşte, Peygamberimiz "Dünya öküzle balığın üstündedir," hadisiyle bu hakikate parmak basmış, insanların geçiminde en mühim iki kaynağı gayet beliğ bir tarzda ifade etmiştir.

Melek meselesi ise : Allah yarattığı her mahluk için bir melaike vazifelendirmektedir. Bunlara "Müekkel Melekler" diyoruz. Dünyanın da iki tane müekkel melaikesi vardır ki, bunların isimleri "Sevr" ve "Hut"tur. Yani "Öküz" ve "Balık"

umarım açıklayıcı olmuştur....


:clap:clap
 
Peygamber Efendimizin her sözü farklı hikmetler içerir. Bu Hadis-i Şerifte de farklı hikmetler söz konusudur. Şöyle ki Peygamber Efendimiz(S.A.S.) bu Hadis-i Şerifi bir anda değil de farklı zamanlarda söylemiş olması muhtemeldir.Dünyanın boğa takımyıldızının ve balık takımyıldızının gökyüzünde bulunduğu zamanlarda söylemiş olabilir.(Bilindiği gibi 12 takımyıldız güneşin yıl boyunca çizdiği yay içinde yer alırlar ve her yıl aynı tarihlerde gökyüzünde aynı konumlarda görülürler.)
İşin diğer bir boyutu da Rasulu Ekrem (S.A.S.) Efendimiz zamanında dünya tarım ve avcılık ile besleniyordu.İnsanlar tarlalarını kara saban ile sürerlerdi. Tabi pek çok hayvan tarla sürme, ekip-biçme işleminde kullanılsada en yaygını öküz idi. Diğer tarftan avcılığın en çok insanın istifade ettiği ve en yaygın olanı balık avcılığı olduğu için numune olarak balık gösterilmiş ve bu yolla dünya balığın sırtındadır denmiştir. Yani dünya mutlak olarak öküz ve balığın sırtındadır denmemiştir. Belki aslı şöyledir; dünya öküz ve balığın sırtından besleniyor. Yani dünyayı bu iki hayvan besleyip nesillerin devamı için yiyecek teşkil ediyor.Diğer bir ifadeyle dünyayı sırtlıyorlar demiştir.
 
sağaolun arakadaşlar verdiğiniz bilgiler için teşekkur ederim
 
Ben tatmin olmadım....Balık ve öküz meselesi eski Türk inançları arasında.... Muhtemel ki bu hadis bu eski inançların etkisiyle türetilmiş....Rivayetlerin sağlam olması o hadisin ille de sahih olduğu anlamına gelmez...
 
Ben tatmin olmadım....Balık ve öküz meselesi eski Türk inançları arasında.... Muhtemel ki bu hadis bu eski inançların etkisiyle türetilmiş....Rivayetlerin sağlam olması o hadisin ille de sahih olduğu anlamına gelmez...

bir insan tatmin olmamakla kendisini şartlandırmışsa elden başka birşey gelmez...

tatmin olmak istiyorsansa internet denen nimet elinin altında...

Araştırır bulursun.. Tatmin olur veya olmazsın oda senin bileceğin birşey...

Yukarıdaki arkadaşlar mesajdan tatmin olmuşsa, sende olamıyorsansa diyecek birşey yok...
 
biraz düşün istersen.....
 
Dünyanın öküzle balığın üstünde olduğunu söyleyen bir hadis var mı?

“Dünya, öküz ve balığın üzerindedir.” bk. Hâkim, el-Müstedrek: 4:636; el-Münzirî, et-Terğib ve’t-Terhîb: 4:257; el-Heysemî, Mecmeu’z-Zevâid: 8:131.


Evet bu söz bir hadis-i şeriftir. Ama acaba her zaman hak ve hakikat söyleyen Peygamber Efendimiz bu sözüyle neyi anlatmak istemiştir?

Muhtemelen bu mecazi bir sözdür, fakat halk hakikat anlıyor. Bilindiği gibi söz üç manada kullanılır: Hakikat, mecaz ve kinaye. Söz söylendiği manada kullanılırsa "hakikat" olur. Söz, kendi manasından başka bir mana için söylenmişse ve kendi manasında kullanılmasına bir mani varsa "mecaz" olur. Bir şey hakiki manasıyla değil de, bu hakiki mananın aksi ile ifade olunuyorsa o söze "kinaye" denir.

Mesela, "odun" kelimesi yakılacak şey manasında kullanılırsa hakikattir. Şayet bu kelimeyle bir kimsenin kalın kafalı, zarafetten habersiz olduğunu anlatmak istiyorsak bu mecaz olur. Deyimlerimiz tamamen mecazi sözlerdir. "Ağzı kulaklarına varıyor" deriz ve bu sözümüzle bahsettiğimiz kişinin çok sevinçli olduğunu, memnuniyetini ifade ederiz; ağzın gidip de kulağa misafir olmasını değil.

Mecazın "akli" ve "lügavi" olmak üzere iki kısmı vardır. Ayrıca, alakası teşbih olan mecazlara "istiare" başka türlü alakası bulunanlara da "mürsel mecaz" denmektedir.

Asıl meseleye gelirsek; Dünya öküzle balığın üstündedir, sözünde kastedilen mana nedir?

Peygamber efendimiz bununla şu üç manayı anlatmak istemiştir:

Birincisi: Cenab-ı Hak yarattığı her mahluk için bir melaike vazifelendirmektedir. Bunlara "Müekkel Melekler" diyoruz. Dünyanın da iki tane müekkel melaikesi vardır ki, bunların isimleri "Sevr" ve "Hut"tur. Yani "Öküz" ve "Balık".

İkincisi: On dört asır önce, yani Peygamberimiz ve Sahabelerinin yaşadığı asırda en önemli iki geçim kaynağı çiftçilikle avcılıktı. Bu şimdi de kısmen böyledir. Ziraatın sembolü öküz, avcılığın sembolü ise balıktır. İşte, Peygamberimiz "Dünya öküzle balığın üstündedir," hadisiyle bu hakikate parmak basmış, insanların geçiminde en mühim iki kaynağı gayet beliğ bir tarzda ifade etmiştir.

Üçüncüsü: Bilindiği gibi, tekniğin henüz yeterince gelişmediği devirlerde dünyanın durduğuna, güneşin döndüğüne inanılırdı. Halbuki zamanla bunun tersinin doğru olduğu kesin olarak anlaşıldı. Eski bilgilere inanan insanlara bu gerçeği doğrudan doğruya anlatmak kolay değildi. Böyle yapılsaydı, belki de birçok insanlar İslam nurundan istifade edemeyeceklerdi. Resul-i Ekrem, bir edebi sanat yaparak cevap vermiş ve o asrın insanlarını tatmin etmiştir.

Dünya güneşin etrafında dönerken hayali on iki menzilden geçer. Biz bunlara "burçlar" diyoruz. Bu burçlardan ikisinin adı "öküz" ve "balık"tır. Peygamber efendimize ayrı ayrı zamanlarda dünyanın ne üstünde durduğu sorulmuş, o da birinci defasında "öküzün", ikinci defasında "balığın" üstünde duruyor diye buyurmuştur. Bu cevaplarıyla, soru vakitlerinde dünyanın öküz ve balık burçlarından geçmekte olduğunu, fakat güneşin sabit olduğunu da on dört asır önceden haber vermiştir.

Peygamber efendimiz mecazlı ve kinayeli bir sözle üç büyük hakikati en güzel şekilde dile getirmiş, hem o asırdaki, hem de daha sonraki asırlardaki muhataplarını tatmin etmiştir.


Ömer Sevinçgül​
 
Geri
Üst