HONDA
Honda Accord serisi için yegane dizel motor. Tamamen yeni Accord 2.2 dizel Salon ve Tourer D segmentinin yeni standartlarını belirliyor. Yüksek tork, düşük yakıt tüketimi, düşük emisyon ve sınıfına öncülük eden sürüş konforu. Tamamen alüminyum Honda tarafından dizayn edilmiş, dünyada ilk kez yarı katı döküm metodunu kullaan motor EU2004 uyumluluğu göze çarpan performans ile ekonomi dengesi, 5 vites manuel şanzıman, VSA Sport modellerde opsiyonel, Executive versiyonlarda ise standart, geniş standart donanım listesi ve yeni hızlı ısıtma kalorifer sistemi, standart 16 inch tekerlekler, artırılmış zerafet için geniş iç ve dış motor sesi, emici paneller, yenilenmiş ön ve arka süspansiyon stabilize barı, yeni motor montajı ve tork kolu ile bağdaştırılmış yüksek tork motor çıkışı.
Hem salon hemde Tourer modeli bu yılın başlarında satışa sunulduğundan itibaren herkes tarafından beğenilen Honda Accord serisi şimdi şirketin damgasını vurduğu yeni dizel motor ve seriyi tamamlayan 2.0 ve 2.4 litrelik DOCH i-VTEC benzinli motorlarıyla tüm müşteri segmentlerinde Accord sahiplerini karşılıyor.
Bu Honda için ilk kez tamamen evinde güçlü geleneksel Japon yaratıcılığı ile ve tasarlayıp ürettiği 2,2 i-CTDi motordan beri çok önemli bir atak.Yeni güç paketini canlı tutan birçok şey var. Hondanın ön sezili müşterilerinin tüm koşullarda en iyi performansı beklemeleri hayal kırıklığı olmadı ve baştan sona belirlenmiş kriterler, performansın bir harmanını yerine getirdi, kibarlık ve becerikliliğe, pazarın en iyileriyle yarışmaya.
Yoğun Geliştirme ve Dünya Birincisi Üretim Tekniği
Zorlayıcı hedefler, birçok yeni teknolojinin geliştirilmesi ve detaylara gösterilen özene teşekkürler, dizel Accord’un dış verileri birçok anahtar parametleri karşılıyor. 100 km’de kombine yakıt tüketimi 5.4 litre (Tourer için 5.8 litre) ve 2000 devirde max tork 340 Nm değerleri; Audi A4 TDi 130 ve BMW 3.20 ile karşılaştırıldığında ilerleme olarak değerlendirilebilir. Bu performans kayıplarının ve 4000 rpm’deki 140 PS’in hiçbiri yanıtlanabilinen bir seviyede değil ve düşük motor gürültü ve titreşimli hızlanma son derece rahat ve konforlu sürüş için yapıldı. 0-100 km/s hızlanma sadece 9.4 saniye (tourer için 10,1 sn.) ve 80-120 km/s ise 11.2sn.
Tüm bu koşullardaki performans, düşük emisyon -143 ve 153g/km CO2- ile tamamlandı, sırayla EuroIV kurallarının gereksinimlerine kolay geçiş sağladı.İstatiskiklerin ardında tarif edilen, ikinci nesil ortak hat direk enjeksiyon, silindir başına 4 supap, DOCH, değişken ağızlı turboşarj ve intercooler. En büyük önem ve özen, gelişim programının hedefindeki özel alüminyum kapal kapaklı silindir bloğu yapımındadır.
Bunun yapımını mümkün kılan sadece orjinal yarı katı döküm metotu kullanan Honda gelişmiş üretim tekniğinin yarattığı yüksek derecede düz, küçük ve hafif motor. Yüksek tork mükkemmel hızlanma ve şehir içi için yanıtlanabilen düşük hız kullanımını sağlıyor.
En İyi Sürüş Konforu ve Motor Torku
2,2 i-CDTi dizel motorun karakteristiklerinden sonra rahatlık için ideal hale getirildi, Accort kullanıcılarının uzun mesafe sürüş gereksinimleri ve kusursuzca tamamlayan Accord’un kontrolü, iyi performans ve birinci sınıf aerodinamik. Bu uzun yol şoförlerine düşük stres, düşük ulaşım masrafı ve olağandışı düşük gürültü seviyesi öneriyor ve zarif sürüş karakteristiği benzinli Accord modellerini hedefliyor. Güçlendirilmiş düşük motor devrindeki tepki verme ve hızlanma vites değişiminin minimal seviyede tutulmasını sağlıyor.
Bir dizel tasarımında üreticilerin hedefi yolculara bir dizel araçta olduğunu unutturmaktır. Honda bu saygı çerçevesinde yeni standartları belirlemeyi amaçladı ve benzin motorlu araçlara yaklaşan bir dizel motor üretti. Motorun doğal karakteristikleri gürültü oluşumunu düşürülmesinin birinci sırada olmasında büyük rol oynadı; ek olarak sarkaç motor montaj sistemi, kaput altı akustik motor koruması,motor tabla altı ve ses köreltme izolasyonu uygulaması kabine sızan gürültünün minimize edilmesine büyük yartım sağladı.
Dizel motorlar, benzinli motorlar kadar hızlı ısınmazlar,bu kabin ısınma gereksinimlerinin sağlanmasındada probleme neden olabilir. Hondanın novel çözümü yeni ısıtma sisteminin gelişimi oldu. Şöyleki soğuk hava ilk önce klimaya daha sonra ise motor soğutma sistemine gönderilerek ısıtılıyor. Bu ısıtma performansı ile bu sistem egzoz gazı tahliye edilmediği zamanlarda geleneksel sistemlerden çok daha kaliteli.
Accord un benzinli modeliyle karşılaştırıldığında diğer farklar ise artırılmış torku karşılamak için revizyondan geçirilmiş süspansiyon ayarları, yeni şasi ve extra motor alanı için çapraz elemanlar ve bir yeni tork kolu konum noktası.
FORD
Yeni 1.8L Duratorq TDCi motor gelişmiş ortak yakıt yollu (common rail) enjeksiyon sistemi sayesinde güçlü ve yumuşak bir sürüş sağlarken, tüm devir aralıklarında üstün çekiş gücü sunuyor. 1400 bar’a kadar basınç üretebilen yakıt pompası yakıtı silindirlere son derece ince zerrecikler halinde püskürtüyor. Bu olağanüstü verimli yanma, motor hızından bağımsız, sarsıntısız bir güç ve yakıt ekonomisi sağlıyor.
Gürültüyü azaltmak için püskürtülen yakıt miktarı ve zamanlaması yüksek hassasiyetle (1 milimetreküplük yakıt miktarı ve 3 milisaniyelik zaman aralıkları için) belirleniyor. APC sistemi ise motorun sesini !dinleyerek! gürültüyü azaltmak için gerekli düzeltmeleri yapıyor.
Sonuç : son derece gürültüsüz ve yumuşak bir sürüş. 115HP gücündeki yeni 1.8L Duratorq TDCi dizel motor, 250Nm torku sadece 1850 devirde üretiyor. Benzersiz ’overboost’ özelliği sayesinde ani hızlanma durumunda ve sollamalarda tork maksimum 280Nm’ye kadar çıkabiliyor.
OPEL
Yeni nesil Opel Astra. Üçüncü nesil Astra’nın dış görünümünü tamamlayan en tipik özellikleri; yeni tasarım dili, belirgin tasarım hatları, dengeli orantıları, sıkı, gergin yüzeyler ve ince bir sanatla yaratılan ayrıntılarıdır. Adam Opel AG Başkanı ve Genel Müdürü Carl-Peter Forster, tamamen yenilenen model serisinin konumu hakkında şunları dile getirdi: ‘Yeni Astra, geçmişte başka hiçbir büyük-ölçekli üretim modelinin yapamadığı kadar, Opel markasının dinamiklerini temsil ediyor, bu dinamiklerin bir sembolü. Etkileyici tasarımı ile kompak sınıfa cesur bir anlatım kazandırdı.
Kompak sınıfta, Zafira ve Meriva ile aslında çok güçlü bir şekilde temsil edildiğimizden, Astra’nın model tasarımında kişiselliği, duyguları ve heyecanı çok daha fazla ön plana çıkartma fırsatını yakaladık. Bu da bizi açıkça rekabetten ayrı ve uzak tutuyor, ya da diğer bir deyişle, rekabet edilemeyen bir konuma getiriyor.’
Üçüncü nesil Astra’nın altı çizilmesi gereken başlıca ileri teknolojik özellikleri arasında, Sürekli Süspansiyon Kontrolü özelliğine sahip Elektronik (CDC) IDSPlus süspansiyon sistemi.
İsteğe bağlı temin edilen IDSPlus sistemi, tek bir butona basınca çalışan, performansı yüksek sürüş özellikleri sağlayan çok özel bir spor mod ile piyasaya çıkıyor. Ayrıca en modern, en ileri mühendislik teknolojisi özelliklerine şunlar da dahil: Bu sınıfta bir ilk olarak sunulan AFL Sürüşe Duyarlı Ön far sistemi, karanlıkta otomobilin far ışıklarını otomatik olarak açan otomatik dış aydınlatma kontrol sistemi ve yeni TWINPORT benzinli ve ‘common rail’ turbo dizel motorlar.
Beş-kapılı yeni Astra, 2004 ilkbaharında satışa sunulacak. Daha sonra yeni Astra’nın bir ‘station wagon’ versiyonu ve üç-kapılı sportif modeli piyasalara çıkacak. İlk başlangıç aşamasında motor hacimleri 1.4 litreden 2.0-litreye kadar ve maksimum güçü de 80 hp’den 200 hp’ye kadar olan beş çeşit benzinli motor ve üç çeşit turbo motor ile satışa sunuluyor.
Tüm motorlar, en modern, en ileri teknolojili ECOTEC dört-valflı motor birimleri olup Euro 4 ekzos emisyonu standartlarını karşılamakta. Bunların arasında en yeni motorlar, 1.9- litre 150 hp CDTI dizel ve 2.0-litre 170 hp turbo benzinli motorlar. Bu motorlara, 200 hp 2.0 turbo gibi, standart olarak yeni altı ileri manüel şanzıman eşlik ediyor.
Opel, ayrıca beş ileri manüel şanzıman ve çok daha ileri düzeyde geliştirilmiş olan Easytronic şanzıman seçeneğinide sunmaktadır. Dengeli orantılar, yeni Opel Astra’nın yine çok önemli tipik bir özelliğidir. Yüksek omuz - tasarım çizgisi, güçlü kama biçimi, özellikle dikkat çekici bir şekilde vurgulanan çamurluklar ve çok net, belirgin kesimli camları, Opel’in yeni tasarım dilinin birer parçası.
Yeni Opel Astra’nın cesur yüzü; geniş bir ön-panjur ve üç-boyutlu farlar ile donatıldı. Büyük arka stop lambalarında, ayrıntılara ne kadar önem verildiğini görebilirsiniz. Arka stop lambalarda yine bir ilk olarak, çok özel bir ‘yarı-saydam’ teknoloji kullanılmıştır. Tavanın eğri tasarım-çizgisi, gittikçe incelen ön ve arka çıkıntılar, uzun dingil mesafesi (2.61 metre) ve tekerlekler arası iz genişliği Astra’ya çok sportif bir dış görünüm verir. Ayrıca yeni Astra, yine bir ilk olarak 18-inçlik hafif alaşımlı alüminyum jantlarda sunulmaktadır. Opel Tasarım Direktörü Martin Smith, bu konuda şu açıklamayı yaptı: ‘Üçüncü nesil Astra ile, Opel’in yeni tasarım dilinin özellikle dinamik, son derece anlamlı ve etkileyici yönünü gösteriyoruz.
Astra’nın dışgörünümü ile içgörünümü büyük bir bütünlük içinde tasarlandı. İç mekânın yüzey malzemeleri ve şekilleri görsel kalite ve dokuma kalitesi açısından çok üstündür.’ Çok özel model tasarımına ilişkin bir ipucu, kaputtaki tasarım çizgisi olup; bu çizgi iç mekânın içerisine doğru orta konsola kadar devam eder. Yeni Astra, genişleyen boyutları sayesinde içindeki yolcular için bir önceki nesile göre daha geniş alan sağlar. (Yeni Astra yaklaşık 14 santimetre daha uzun, iki santimetre daha geniş ve dört santimetre daha yüksektir.) Özellikle çevik, dinamik kullanım, yol-tutuş ve üstün aktif güvenlik özellikleri, yeni Astra’nın IDS şasini geliştirirken en önemli hedefler olmuştur.
Süspansiyon sisteminin başlıca özellikleri, önde McPherson gergi kolları ve bir yardımcı şasi ve arkada çift-duvarlı, U-şekil profilli bir torsiyon çubuğudur.
Yeni Astra’da kullanılan son derece modern tasarım, yalnızca klasik torsiyon çubuğu milinin tüm avantaj-larını sürdürmekle kalmaz, bir model serisi içindeki farklı versiyonların ihtiyaçlarına göre de ayarlanabilir. Yeni Astra ile isteğe bağlı olarak temin edilen ve altı çizilmesi gereken çok önemli bir teknik spesifikasyon Sürekli Süspansiyon Kontrolü özelliğine sahip Elektronik (CDC) IDSPlus süspansiyon sistemi.
Buradaki temel özellik, üç CANBUS sistemli yeni elektronik mimarî yapıdır. CDC sistemi sayesinde amortisörler, yol sathındaki veya sürüş tarzındaki değişikliklere, anında tepki gösterir ve o anda hüküm süren koşullara göre kendilerini otomatik olarak ayarlar. Ayrıca IDSPlus sistemi ile Astra’nın sürücüsü bir spor mod’a geçiş yapabilir. Spor mod ile, amörtisör özellikleri kontrol edildiği gibi, gaz pedalının tepkisi ve elektro-hidrolik direksiyon için yardımcı güç desteği de kontrol edilir. Easytronic şanzıman seçeneğinde yüksek motor hızlarında da vites seçimi yapabilirsiniz.
ISUZU
Japon Isuzu, Saab için V6 dizel motor üretecek. Saab "9-5" binek otomobillerinin 2958 cc V6 direkt enjeksiyonlu 6DE1 dizel motorlarını şimdi Japon Isuzu üretiyor. 12 Temmuz’da yapılan törenle Japonya’da Fujisawa tesisinde üretime başlandı.
Isuzu’nun yetkili direktörü Yoshio Kagawa, 200 davetliye yaptığı konuşmada bu başarının motorun kalitesi ve Isuzu’nun teknolojik üstünlüğünün sonucu olduğunu söyledi.
Üretilecek V6 dizel motor, elektronik olarak kontrol edilen yüksek basınçlı "common rail" yakıt enjeksiyon sisteminin yanı sıra turbo şarj ve intercooler ünitesi içerirken, silindirler dahil birçok parçada hafif alaşımlı alüminyum kullanılıyor.
Isuzu’nun ürettiği bu yüksek performanslı motor kendi sınıfında dünyanın en hafif ve en ufak dizel motoru olarak kayıtlara geçti. Motor aynı zamanda dünyanın en sıkı emisyon regülasyonu olan Euro III’e uymakta.
MERCEDES
Dizel yeniden doğuyor: Mercedes-Benz’in CDI Teknolojisi Dünyanın Dizele Bakışını Değiştiriyor.
İlk kez Mercedes-benz tarafından geliştirilen CDI teknolojisi, dizel motorlar için yepyeni bir gelecek anlamına geliyor. Her gün daha fazla kullanıcı Mercedes-Benz dizel motorları tercih ediyor, hiç alışık olmadıkları bir güç ve sessizlikle tanışıyor. CDI teknolojisinin sağladığı yakıt ekonomisi ise dizelin geldiği noktanın en iyi örneği.
Mercedes-Benz mühendislerinin büyük bir titizlikle geliştirdikleri CDI teknolojisinin bir diğer özelliği de çevreciliği. Dizel tarihinde yepyeni bir sayfa açan ve yeni nesil dizel motorlarının öncüsü olan CDI yalnızca Mercedes-Benz otomobillerde ve ticari araçlarda, farklı güç seçenekleriyle yer alıyor. Dizel motorların ekonomisiyle benzinli motorların performansını, konfordan ve sessizlikten ödün vermeden birleştirmek üzere üzere yola çıkan ve CDI teknolojisini yaratan Mercedes-Benz mühendisleri, şimdi bunun da bir adım ötesi için çalışıyor.
Devrim Yaratan Buluş CDI
Artık pek çok otomobil dizel modellerinde doğrudan püskürtme sistemini kullanıyor. Dizel motorların bilinegelen gürültülü çalışma sistemine son veren, eskisine oranla daha fazla güç ve ekonomi sağlayan yeni nesil dizel motorlar, geleneksel dizel motorların "papucunu dama attı" diyebiliriz. Bugün neredeyse moda olan ve dizel teknolojisinin kaderini değiştiren bu sistemin mucidi, otomotiv sektöründe pek çok ilki gerçekleştiren Mercedes-Benz.
CDI teknolojisinin büyük bir AR-GE çalışması başlatmış. Bu çalışmalarda dizel motorlar incelenmiş. Eksikleri ve tüketici gereksinimleri belirlenmiş ve ortaya CDI teknolojisi çıkmış. CDI teknolojisinin dizel motorlara kazandırdığı pek çok özellik arasında dört önemli unsur öne çıkıyor. Dizel motorların bilinen gücünün ötesinde bir güç, benzersiz bir ekonomi, Avrupa normlarında çevre duyarlılığı ve en önemlisi sessizlik.
İşin Sırrı Doğrudan Püskürtme
CDI ; Common Rail Direct Injection.Yani doğrudan püskürtme sistemi, bilinen dizel motorlara göre daha farklı. Yakıt ara bir odaya alınmadan doğrudan ortak hatta geliyor, buradan direkt pistonların üzerine püskürtülüyor ve yakıt karışımının tamamında aynı anda başlayan bir yanma sağlanıyor. Püskürtme basıncı oranı yüksek olduğu için buji yer almıyor. Buji olmaması servis maliyetini ve yakıt tüketimini düşürüyor.
Artık Daha Güçlü
Dizel motorlar yüksek güçleriyle bilinir.CDI teknolojisi dizel motorların bu gücünü bir kat daha artırmış. Doğrudan püskürtme ilkesi, torkun yani çekiş gücünün daha yüksek olmasını sağladığı için CDI teknolojisinin çekiş gücü de çok yüksek. Yakıt püskürtmedeki bu fark sayesinde daha fazla yanma sağlanarak motor içindeki patlama daha yüksek düzeylere çıkarılmış. Elbette dizel bir mercedes’i kullanmak , herhangi bir dizel otomobili kullanmakla kıyaslanmayacak kadar keyif verici.
Tutumlu Değil Cimri
"Dizel motorlar ekonomiktir." Dizel motorlar hakkında hep bu söylenirdi. Çünkü kullandıkları yakıt diğer yakıtlara oranla daha ekonomikti.Mercedes-Benz’in CDI teknolojisiyle yalnızca yakıt alırken değil yakıtlara oranla daha konomikti.
Mercedes-Benz’in CDI teknolojisiyle yalnızca yakıt alırken değil onu kullanırken de ekonomi sağlanmış. CDI teknolojisinin doğrudan püskürtme sistemi, aldığı yakıtı pistonlara eşit dağıtarak ve daha fazla yanmanın gerçekleşmesini sağlayarak yakıtın daha verimli kullanılmasına olanak veriyor. Ara bir bölme kullanmadan pistonlara doğrudan ve düzenli püskürtülen yakıtın büyük bir kısmı yanarak güce dönüşüyor. Sistemin dayanıklı olması ise başka bir avantajı.
Bir Ses Duydunuz Mu?
Dizel motorlar hep gürültücü olmalarıyla bilinirdi. Mercedes-Benz’in CDI motorları sayesinde eski dizel motorların pek çok özelliği tarihe karıştı. Bunlardan biri de ses.
CDI teknolojisindeki eski dizel motorların hep rahatsızlık veren gürültücü tarafı yerini büyük ölçüde sessizliğe bırakmış. Çünkü eski dizel motorlarda mekanik sistemin yerine getirdiği birçok işlev, CDI teknolojisinde elektronik olarak gerçekleştiriliyor. Bu da motorun daha gürültüsüz çalışmasını sağlıyor. Ayrıca püskürtmenin tek bir hattan değil, dört farklı enjeksiyon üzerinden yapılması da motorun sessiz olmasını sağlayan etkenlerden biri. CDI teknolojisinde motorun bütün birimlerinin uyum içinde çalışması sağlanmış. Böylece motor gürültüsü de en aza indirilmiş.
Bunun dışında artık düşük devirlerde bile yüksek bir verim söz konusu. Buna bir de Mercedes-Benz otomobillerin benzersiz ses yalıtımı eklenince, özellikle otomobilin içinde motor sesi duymak mümkün olmuyor. Mercedes-Benz konforu CDI teknolojisinin gücüyle bir araya gelince sürüş keyfi daha da artıyor.
Çevrenin Geleceği
Mercedes-Benz’in çevreye duyarlılığı herkesçe bilinir. Kullandığı teknolojilerde bu hassas kriter her zaman ön planda olmuştur. CDI teknolojisi de yalnızca sessizliği ile değil, her şeyiyle çevreci. Motora giren yakıtın neredeyse tamamı yandığı için motorda daha az yakıt oluşuyor. Bu da egzozdan çıkan gazı en aza indiriyor.
Bunun yanı sıra egzozda yer alan geri dönüşüm sistemi sayesinde zehirli gaz havaya verilmeden önce filtre ediliyor. Bu da Avrupa Birliği normlarına uygun egzoz emisyon değerleri anlamına geliyor.
CDI Şimdilik 9 Farklı Modelde
CDI motorlar artık neredeyse bütün Mercedes-Benz otomobillerinde kullanılmaya başlandı. 9 farklı modelde, benzinli motor seçeneklerinin yanında sunulan CDI motorlar Mercedes-Benz otomobillere yaraşır bir güç sunuyor. Mercedes-Benz, 160 CDI’dan 400 CDI’a uzanan farklı CDI motor seçenekleri sunuyor. Bu modeller A 160 CDI, A 170 CDI, C 200 CDI Sedan, C 220 CDI Sedan, C 270 CDI Sedan, C 200 CDI Station, C 220 CDI Station, C 270 CDI Station, C 200 CDI Station, C 220 CDI Station, C 270 CDI Station, C 200 CDI SC (Sportcoupé), C 220 CDI SC (Sportcoupé), C 270 CDI SC (Sportcoupé), E 220 CDI, E 270 CDI, E 320 CDI, S 320 CDI, S 400 CDI, CLK 270 CDI (Coupé), ML 270 CDI, ML 400 CDI, G 400 CDI, G 270 CDI.
RENAULT
dCi 1.5 Motor Artık Clio HB’de…
Clio Symbol modeli ile lanse edilen ve büyük satış başarıları elde eden 1.5 dCi motor artık Clio HB’de…Türkiye pazarına sunulduğu 2002 yılının Mart ayından itibaren Clio Symbol satışlarının %60’ını oluşturan Clio Symbol 1.5 dCi versiyonunda bulunan 1.5 dCi motor, 2003 yılı Mart ayından itibaren Clio HB modelinde de kullanılmaya başlandı.
Renault, Clio 1.5 dCi lansmanı ile Clio Symbol 1.5 dCi satışları sonucunda elde ettiği başarıyı tekrarlamayı hedefliyor. 2002 yılı Mart ayında Türkiye pazarına 1.2 16v 75 BG, 1.4 16v 98 BG, 1.6 16v 110 BG ve 2.0 16v 172 BG olmak üzere 4 farklı motor seçeneği ile sunulan Clio ürün gamı Mart ayında Türkiye pazarına sunulacak 1.5 dCi motorlu versiyon ile genişliyor. Bu yeni versiyon ile Clio’nun sınıfının liderleri arasındaki yerini daha da pekiştirmesi bekleniyor.
Yeni teknoloji ürünü, Common Rail Direkt Enjeksiyonlu, 1461 cm3 hacimli, 1.5 dCi turbo dizel motor Delphi Automotive Systems ile birlikte geliştirilen yeni tip yüksek basınçlı bir dizel enjeksiyon sistemine sahip. Sürüş keyfine öncelik veren Clio piyasanın en düşük yakıt tüketimi ve kirlilik emisyon oranlarına sahip : karma pistte 1.5 dCi 65 BG ile 4,3 l/100 (115 g CO2/km). Renault tarafından geliştirilen 1.5 dCi turbo Dizel motor hafifliği ile de büyük avantaj sağlıyor: motor ağırlığı sadece 127 kg.
Sürüş Zevki, Yakıt Tüketimi ve Emisyonların Azalması
Bu yeni nesil dizel motor ile Clio 1.5 dCi, Avrupa karma parkur üzerinden sadece 4,3l/100 km’lik bir yakıt tüketimi, 115 g/km indirilmiş CO2 emisyonları sergiliyor. Şehir içinde azaltılmış silindir hacmi ve motorun hafifletilmesi yakıt tüketiminin azaltılmasına büyük ölçüde katkıda bulunuyor.
1.5 dCi motor ile sağlanan bu iyileştirme, bazı rakip modellerin aksine, sürüş zevki ve performans arasında seçimde bulunmaya gerek kalmadan, özellikle aracı birçok donanımdan yoksun bırakma alternatifi ya da kullanım zevkine zarar verebilecek şekilde vites oranlarını aşırı uzatma seçiminde bulunmadan elde ediliyor.
En alt devirlerden itibaren 160 Nm ile, 1,5 dCi motor daha canlı yeniden hızlanmaları mümkün kılıyor. Motorun esnekliği ve düşük devirlerdeki güç rezervi, cevap zamanı kısaltılmış düşük ataletli bir KKK turbo-kompresörün uyarlanmasıyla daha da güçlendirildi. 1.5 dCi 65 BG motorun son derece düşük yakıt tüketimleri önemli tasarruf imkanı sağlıyor.
Aktif ve Pasif Güvenlik Alanında Renault Farkı
Renault Clio 1.5 dCi’de, pasif güvenlik yönünden kapsamlı olarak gözden geçirilen gövdenin yanı sıra, güç limitörlü (ön koltuklarda 400 kg) ve ön gergili emniyet kemerleri ile birlikte adaptatif ön hava yastıkları sunuluyor. Bu grup kafa-göğüs yan hava yastıkları ile tamamlanıyor. Yeni Clio’da arka yan koltuklar ile ön yolcu koltuğunda üç noktalı Isofix çocuk koltuğu sistemi bulunuyor. Yolcu hava yastığının anahtarla devreden çıkarılmasıyla bu donanımın ön koltuğa uyarlanması da mümkün olabiliyor.
Zengin Ekipmanlar
Clio 1.5 dCi versiyonu Authentique ekipman seviyesi ile pazara sunuluyor. Clio 1.5 dCi’nin iç mekanında elektrik takviyeli hıza duyarlı hidrolik direksiyon, elektrikli ön camlar, yükseklik ayarlı direksiyon, direksiyondan kumandalı radyo teyp, immobilizer standart olarak sunuluyor. Dış ekipmanlar olarak ise standart olarak sunulan renkli camlar, gövde rengi tamponlar, çift optik ön farlar, akıllı cam silecekleri ve uzaktan kumandalı merkezi kilit dikkat çekiyor.
PEUGEOT
HDI: Çığır Açan Teknoloji
Hdi teknolojisi temel bir yapısal elemana dayanmaktadır: Ortak Yakıt Yolu sistemi (common rail). Elektronik olarak kontrol edilmekte olan enjektörler yüksek basınç altında (1350 bar) tutulan ortak bir yakıt besleme yoluna bağlıdır. Ortak yakıt yolu sistemine has çok yüksek doğruluk oranına sahip bir elektronik beyin motor sıcaklığı, hava sıcaklığı, atmosferik hava basıncı ve hatta haz pedalının konumu da dahil bir çok parametreyi gözlemler.
Bu faktörleri göz önüne alarak elektronik beyin otomobilim motoru içindeki yakıt besleme, püskürtme basıncı ve yakıtın silindirlere püskürtülme hızı gibi şlemleri düzenler. Enjektörler her silindirin içine çok kesin miktarlarda yakıtın püskürtülmesini sağlayan değişken kontrol kafalarına sahiptir. Ayrıca elektronik beyin yakıtın silindirlere en doğru zamanda püskürtülmesini garantiler. Püskürtülen yakıt miktarı ve püskürtme süresi, püskürtme basıncından ve motorun döngüsünden bağımsız olarak ayarlanır.
Bu fonksiyonların ayrıştırılması: -Ön veya pilot püskürtme nin belirli miktarda ve sürede yapılmasını ve bunun neticesinde motor gürültüsünün ve motor tarafından atılan krili gazların miktarını azaltılmasını -Ateşleme kıvılcımı ve gereken güç çıkışına göre ayarlanan ana püskürtme yapılmasını olanaklı kılar..
HDI Güç Dağıtımı
Yakıt ekonomisi sağlamanın yanında güç üretimi ve ivmelenmeyi iyileştirmek için sübap sistemi sürtünmeyi azaltacak şekilde tasarlanmıştır. Pistonlar, miller ve motor sübapları önemli oranda hafifletilmiş (%50) ve bunun neticesinde motordaki hareketli parçaların ataleti azaltılmıştır. Düsük devirlerde ataklık…
Ortak Yakıt Yolu sistemi motorun düşük devirde çalıştığı durumlarda bile yakıtın yüksek basınç altında püskürtülmesini sağlar. Bu özellik motorun düşük devirlerde daha fazla çekiş gücü üretmesini ve bu yüksek çekiş gücünü geniş bir devir yelpazesinde verebilmesini sağlar. Bunun sonucu olarak daha yumuşak, daha atak ve gerektiğinde güvenli ve kolay olarak kllanıcı isteklerine cevap verebilen bir motor elde edilmiş olur.
Gürültü ve Titreşim Seviyesinde Önemli Azalma
Ön püskürtme veya pilot püskürtme silindirlerin esas yakıt püskürtmesi olmadan once ısınmasına yardımcı olur ve böylece ateşleme zamanını ve yanma sürecinin başlangıcında ki yakıt ateşlenmesini kısaltır.
Bunun sonucu olarak dizel motorlarda mevcut olan tipik tıkırtı sesi azaltılır ve motor gürültüsü benzinli motorların seviyesine düşer. Azaltılmış motor sürtünmesi, ekstra hafif hareketli parçalar ve motor bloğunun özel dizaynı sayesinde motorun sebep olduğu türeşimler minimum seviyeye iner.
SONUÇ: Sıradışı yolcu konforu
HDI: Ekonomik Kullanım ve Bakım Maliyetleri
HDI motor bir önceki jenerasyon dizel motorlarla karşılaştırıldığında %20 yakıt ekonomisi sağlar. Ayrıca periyodik bakım aralıkları ve maliyetleri de bir önceki jenerasyon dizel motorlara gore daha düşüktür. Bu mükemmel ekonmiklik üç önemli eknolojik yeniliğin sonucudur.
1) Ortak yakıt yolu sistemi.. Bosch ile birlikte geliştirilmiş olan ortak yakıt yolu sistemi yüksek basınç pompası kullanmaktadır(1350 bar). Silindirlere püskürtülen yakıt miktarı elektronik beyin sayesinde kesinlikle ayarlanabilmektedir. Püskürtme deliklerindeki küçük çaplı memeler yakıtın yanmadan once tamamen buharlaştırılmasını garantilemektedir.
2) Özel dizayn edilmiş yanma odası Yanma odası mükemmel bir hava sirkülasyonu sağlayacak şekilde dizayn edilmiştir ve ideal bir yakıt-hava karışımı sağlanmasını garantilemektedir..Bu özellik yakıt-hava karışımının neredeyse tamamen yanmasına katkıda bulunur ve çok yüksek bir verimlilik sağlar.
3) Yeni tip motor yağı.. HDI motor yüksek ekonomi sağlaması için yeni tip bir motor yağı kullanmaktadır.
HDI: Çevreye Saygı
HDI teknolojisi ve özellikle de "pilot püskürtme" özelliği daha verimli yanma ve yakıtın tamamen yakılmasını sağlar. Bu da egzoz gazlarının azaltılması demektir.
Normal standartlarla karşılaştırıldığında HDI motor sera etkisi yapan gazlarda (CO2) %20, ozona zararlı gazlarda %50 ve kurum parçacıklarında %50 azalma sağlamaktadır.
HDI motor çevrenin korunmasına katkıda bulunmaktadır.
PSA (Peugoet, Citroen) ile Common Rail
Karışım elektronik olarak kumanda edilen yüksek basınç pompası ve common rail sistem ile hazırlanmakta, onun vasıtasıyla enjeksiyonlar elktrohidrolik (bosch) veya piezoelektrik (siemens) kontol aktüatörü olarak kullanılmaktadır. Tüm turbo dizellerde kullanılan Common rail sistemi Peugeot tarafından su üzerine çıkarıldı, 1500bara kadar yüksek enjeksiyon basıncına izin verildi.
Yüksek basınç pompası ile radyal uygulama ile yüksek basınç meydana getirildi. Basınç kontrol valfi nokta bağımlı olarak işleyerek, yüksek basınç sisteminde verilen basıncı sağlıyor. Elektronik motor devir sayısı ve motor yüküne göre bağlı olarak enjeksiyon basıncını düzenliyor. Aracın elektronik kontrollöründen çıkan krank mili sensöründen gelen datalara (motor hızı ve ateşleme açısı) ve kam mili sensöründen gelen sinyallere (1.silindirin sıkıştırma zamanında olduğunu) göre enjeksiyonun ihtiyacı olan tam tam basıncı sağlamaktadır. Sıcaklık sensörü motorla ilgili hava ve yakıt sıcaklığını bildirmektedir.
Türkiye’nin Dizel Motoru
Ford ve PSA Grubu’nun ortak geliştirdiği common rail dizel motor, Türk pazarın yüzde 50’sini elinde bulunduruyor.
Akaryakıt fiyatlarında yaşanan aşırı artış, tüketicilerin otomobil talebindeki alışkanlıkları değiştirdi. Avrupa’nın en pahalı akaryakıtını kullanır hale gelen Türk tüketicisi, çözümü daha düşük yakıt tüketimi sunan otomobilleri satın almakta buldu.
Teknolojik gelişmeler çerçevesinde selefleriyle kıyaslanmayacak kadar yüksek konfor sunar hale gelen dizel otomobiller, pazarın yüzde 20’sini ele geçirmiş durumda. Bundan iki yıl önce Türkiye’deki binek otomobil pazarının sadece yüzde 2’si dizel motorlu araçlardan oluşuyordu.
Dizel otomobil pazarı Avrupa’nın pek çok ülkesinde yüzde 50’leri aşmış durumda idi. Almanya, İtalya ve Avusturya gibi ülkeler dizel otomobillerin en çok tercih edildiği ülkeler. Türk tüketicisinin dizel otomobillere yönelik yüksek talebiyse dünyaca ünlü otomobil üreticilerini harekete geçirdi.
Halen Citroen, Fiat, Ford, Opel, Peugeot ve Renault pazarın en çok tercih edilen markaları; Ford ve PSA Grubu’nun ürettiği 1.4 litrelik common rail dizel motorsa, Türk dizel otomobil pazarının yüzde 30’una hakim bulunuyor.
Ford’un ‘TDCi’, Peugeot ve Citroen’in ‘HDI’ adıyla tanıladıkları common rail dizel motorun daha önceki jenerasyon dizel motorlara göre en önemli avantajı yakıt tüketiminin yüzde 20 düşük olmasıdır. Düşük devirlerde dahi maksimum torkunu sunan bu motorun emisyon oranları da başarılıdır. (Avrupa’nın büyük bir bölümünde, tüketicilerin ödeyeceği taşıt vergisi, emisyon oranları dikkate alınarak hesaplanıyor)
Teknolojisi Yüksek
Gelelim motorun teknolojik ayrıntılarına.. High Pressure Direct Injection kelimelerinin baş harflerinden oluşan HDI, ‘Yüksek Basınçlı Direkt Enjeksiyon’ sistemi anlamına geliyor.
HDI teknolojisinde yakıt, yüksek basınç altında doğrudan yanma odasına püskürtülüyor. HDI teknolojisi temel bir yapısal elemana dayanmakta: Ortak Yakıt Yolu Sistemi (Common-Rail) Elektronik olarak kontrol edilmekte olan enjektörler, yüksek basınç altında (1350 bar) tutulan ortak bir yakıt besleme yoluna bağlı.
Ortak yakıt yolu sistemine has çok yüksek doğruluk oranına sahip bir beyin, motor sıcaklığı, atmosferik hava basıncı ve hatta gaz pedalının konumu da dahil bir çok parametreyi gözlemliyor. Bu faktörleri göz önüne alarak elektronik beyin otomobilin motoru içindeki yakıt besleme, püskürtme basıncı ve yakıtın silindirlere püskürtülme hızı gibi işlemleri düzenliyor. Enjektörler her silindirin içine çok kesin miktarlarda yakıtın püskürtülmesini sağlayan değişken kontrol kafalarına sahip.
Ayrıca elektronik beyin yakıtın silindirlere en doğru zamanda püskürtülmesini garanti ediyor. Püskürtülen yakıt miktarı ve püskürtme süresi, püskürtme basıncından ve motorun döngüsünden bağımsız olarak ayarlanıyor.
Ön püskürtme veya pilot püskürtme, silindirin esas yakıt püskürtmesi olmadan önce ısınmasına yardımcı oluyor ve böylece ateşleme zamanını ve yanma sürecinin başlangıcındaki yakıt ateşlemesini kısalıyor. Bunun sonucu olarak dizel motorlarda mevcut olan tipik tıkırtı sesi azaltılırken, motor gürültüsü benzinli motorlar seviyesine düşüyor. Azaltılmış motor sürtünmesi ve motor bloğunun özel dizaynı sayesinde motorun sebep olduğu titreşimler minimuma iniyor.
TDI Teknolojisi
Common rail teknolojisinin tersine TDI teknolojisinde yakıt ortak yakıt yolu sistemine sahip değil. Pompa enjektörü nedeniyle yakıt silindirler içerisine 2050 bar gibi çok daha yüksek bir basınçla püskürtülür. Bu TDI araçların HDI’lara göre daha atak olmasını sağlar. Fakat bu tip motorların titreşimi ve gürültü düzeyi HDI’lardan daha fazladır.
Multijet ve CDTI
Powertrain firması tarafından geliştirilen bu motorların HDI motorlardan en büyük farklılığı HDI motorlarda yanma odasına bir değil, küçük miktarda bir ön püskürtme ve bunu takip eden daha yüksek miktarda esas püskürtmeden oluşan iki dizel yakıt enjeksiyonu sağlanması, Multijet ve CDTi motorlarda çoklu yakıt püskürtmesi (3 ila 5) yapılmasıdır. Bu motorların performansı TDI motorlara ciddi rakip olabilecek kadar yüksektir. Ancak yine gürültü seviyesi HDI’a göre yüksek kalmaktadır.
Honda Accord serisi için yegane dizel motor. Tamamen yeni Accord 2.2 dizel Salon ve Tourer D segmentinin yeni standartlarını belirliyor. Yüksek tork, düşük yakıt tüketimi, düşük emisyon ve sınıfına öncülük eden sürüş konforu. Tamamen alüminyum Honda tarafından dizayn edilmiş, dünyada ilk kez yarı katı döküm metodunu kullaan motor EU2004 uyumluluğu göze çarpan performans ile ekonomi dengesi, 5 vites manuel şanzıman, VSA Sport modellerde opsiyonel, Executive versiyonlarda ise standart, geniş standart donanım listesi ve yeni hızlı ısıtma kalorifer sistemi, standart 16 inch tekerlekler, artırılmış zerafet için geniş iç ve dış motor sesi, emici paneller, yenilenmiş ön ve arka süspansiyon stabilize barı, yeni motor montajı ve tork kolu ile bağdaştırılmış yüksek tork motor çıkışı.

Hem salon hemde Tourer modeli bu yılın başlarında satışa sunulduğundan itibaren herkes tarafından beğenilen Honda Accord serisi şimdi şirketin damgasını vurduğu yeni dizel motor ve seriyi tamamlayan 2.0 ve 2.4 litrelik DOCH i-VTEC benzinli motorlarıyla tüm müşteri segmentlerinde Accord sahiplerini karşılıyor.
Bu Honda için ilk kez tamamen evinde güçlü geleneksel Japon yaratıcılığı ile ve tasarlayıp ürettiği 2,2 i-CTDi motordan beri çok önemli bir atak.Yeni güç paketini canlı tutan birçok şey var. Hondanın ön sezili müşterilerinin tüm koşullarda en iyi performansı beklemeleri hayal kırıklığı olmadı ve baştan sona belirlenmiş kriterler, performansın bir harmanını yerine getirdi, kibarlık ve becerikliliğe, pazarın en iyileriyle yarışmaya.
Yoğun Geliştirme ve Dünya Birincisi Üretim Tekniği
Zorlayıcı hedefler, birçok yeni teknolojinin geliştirilmesi ve detaylara gösterilen özene teşekkürler, dizel Accord’un dış verileri birçok anahtar parametleri karşılıyor. 100 km’de kombine yakıt tüketimi 5.4 litre (Tourer için 5.8 litre) ve 2000 devirde max tork 340 Nm değerleri; Audi A4 TDi 130 ve BMW 3.20 ile karşılaştırıldığında ilerleme olarak değerlendirilebilir. Bu performans kayıplarının ve 4000 rpm’deki 140 PS’in hiçbiri yanıtlanabilinen bir seviyede değil ve düşük motor gürültü ve titreşimli hızlanma son derece rahat ve konforlu sürüş için yapıldı. 0-100 km/s hızlanma sadece 9.4 saniye (tourer için 10,1 sn.) ve 80-120 km/s ise 11.2sn.
Tüm bu koşullardaki performans, düşük emisyon -143 ve 153g/km CO2- ile tamamlandı, sırayla EuroIV kurallarının gereksinimlerine kolay geçiş sağladı.İstatiskiklerin ardında tarif edilen, ikinci nesil ortak hat direk enjeksiyon, silindir başına 4 supap, DOCH, değişken ağızlı turboşarj ve intercooler. En büyük önem ve özen, gelişim programının hedefindeki özel alüminyum kapal kapaklı silindir bloğu yapımındadır.
Bunun yapımını mümkün kılan sadece orjinal yarı katı döküm metotu kullanan Honda gelişmiş üretim tekniğinin yarattığı yüksek derecede düz, küçük ve hafif motor. Yüksek tork mükkemmel hızlanma ve şehir içi için yanıtlanabilen düşük hız kullanımını sağlıyor.
En İyi Sürüş Konforu ve Motor Torku
2,2 i-CDTi dizel motorun karakteristiklerinden sonra rahatlık için ideal hale getirildi, Accort kullanıcılarının uzun mesafe sürüş gereksinimleri ve kusursuzca tamamlayan Accord’un kontrolü, iyi performans ve birinci sınıf aerodinamik. Bu uzun yol şoförlerine düşük stres, düşük ulaşım masrafı ve olağandışı düşük gürültü seviyesi öneriyor ve zarif sürüş karakteristiği benzinli Accord modellerini hedefliyor. Güçlendirilmiş düşük motor devrindeki tepki verme ve hızlanma vites değişiminin minimal seviyede tutulmasını sağlıyor.
Bir dizel tasarımında üreticilerin hedefi yolculara bir dizel araçta olduğunu unutturmaktır. Honda bu saygı çerçevesinde yeni standartları belirlemeyi amaçladı ve benzin motorlu araçlara yaklaşan bir dizel motor üretti. Motorun doğal karakteristikleri gürültü oluşumunu düşürülmesinin birinci sırada olmasında büyük rol oynadı; ek olarak sarkaç motor montaj sistemi, kaput altı akustik motor koruması,motor tabla altı ve ses köreltme izolasyonu uygulaması kabine sızan gürültünün minimize edilmesine büyük yartım sağladı.
Dizel motorlar, benzinli motorlar kadar hızlı ısınmazlar,bu kabin ısınma gereksinimlerinin sağlanmasındada probleme neden olabilir. Hondanın novel çözümü yeni ısıtma sisteminin gelişimi oldu. Şöyleki soğuk hava ilk önce klimaya daha sonra ise motor soğutma sistemine gönderilerek ısıtılıyor. Bu ısıtma performansı ile bu sistem egzoz gazı tahliye edilmediği zamanlarda geleneksel sistemlerden çok daha kaliteli.
Accord un benzinli modeliyle karşılaştırıldığında diğer farklar ise artırılmış torku karşılamak için revizyondan geçirilmiş süspansiyon ayarları, yeni şasi ve extra motor alanı için çapraz elemanlar ve bir yeni tork kolu konum noktası.
FORD
Yeni 1.8L Duratorq TDCi motor gelişmiş ortak yakıt yollu (common rail) enjeksiyon sistemi sayesinde güçlü ve yumuşak bir sürüş sağlarken, tüm devir aralıklarında üstün çekiş gücü sunuyor. 1400 bar’a kadar basınç üretebilen yakıt pompası yakıtı silindirlere son derece ince zerrecikler halinde püskürtüyor. Bu olağanüstü verimli yanma, motor hızından bağımsız, sarsıntısız bir güç ve yakıt ekonomisi sağlıyor.

Gürültüyü azaltmak için püskürtülen yakıt miktarı ve zamanlaması yüksek hassasiyetle (1 milimetreküplük yakıt miktarı ve 3 milisaniyelik zaman aralıkları için) belirleniyor. APC sistemi ise motorun sesini !dinleyerek! gürültüyü azaltmak için gerekli düzeltmeleri yapıyor.
Sonuç : son derece gürültüsüz ve yumuşak bir sürüş. 115HP gücündeki yeni 1.8L Duratorq TDCi dizel motor, 250Nm torku sadece 1850 devirde üretiyor. Benzersiz ’overboost’ özelliği sayesinde ani hızlanma durumunda ve sollamalarda tork maksimum 280Nm’ye kadar çıkabiliyor.
OPEL
Yeni nesil Opel Astra. Üçüncü nesil Astra’nın dış görünümünü tamamlayan en tipik özellikleri; yeni tasarım dili, belirgin tasarım hatları, dengeli orantıları, sıkı, gergin yüzeyler ve ince bir sanatla yaratılan ayrıntılarıdır. Adam Opel AG Başkanı ve Genel Müdürü Carl-Peter Forster, tamamen yenilenen model serisinin konumu hakkında şunları dile getirdi: ‘Yeni Astra, geçmişte başka hiçbir büyük-ölçekli üretim modelinin yapamadığı kadar, Opel markasının dinamiklerini temsil ediyor, bu dinamiklerin bir sembolü. Etkileyici tasarımı ile kompak sınıfa cesur bir anlatım kazandırdı.
Kompak sınıfta, Zafira ve Meriva ile aslında çok güçlü bir şekilde temsil edildiğimizden, Astra’nın model tasarımında kişiselliği, duyguları ve heyecanı çok daha fazla ön plana çıkartma fırsatını yakaladık. Bu da bizi açıkça rekabetten ayrı ve uzak tutuyor, ya da diğer bir deyişle, rekabet edilemeyen bir konuma getiriyor.’
Üçüncü nesil Astra’nın altı çizilmesi gereken başlıca ileri teknolojik özellikleri arasında, Sürekli Süspansiyon Kontrolü özelliğine sahip Elektronik (CDC) IDSPlus süspansiyon sistemi.
İsteğe bağlı temin edilen IDSPlus sistemi, tek bir butona basınca çalışan, performansı yüksek sürüş özellikleri sağlayan çok özel bir spor mod ile piyasaya çıkıyor. Ayrıca en modern, en ileri mühendislik teknolojisi özelliklerine şunlar da dahil: Bu sınıfta bir ilk olarak sunulan AFL Sürüşe Duyarlı Ön far sistemi, karanlıkta otomobilin far ışıklarını otomatik olarak açan otomatik dış aydınlatma kontrol sistemi ve yeni TWINPORT benzinli ve ‘common rail’ turbo dizel motorlar.
Beş-kapılı yeni Astra, 2004 ilkbaharında satışa sunulacak. Daha sonra yeni Astra’nın bir ‘station wagon’ versiyonu ve üç-kapılı sportif modeli piyasalara çıkacak. İlk başlangıç aşamasında motor hacimleri 1.4 litreden 2.0-litreye kadar ve maksimum güçü de 80 hp’den 200 hp’ye kadar olan beş çeşit benzinli motor ve üç çeşit turbo motor ile satışa sunuluyor.

Tüm motorlar, en modern, en ileri teknolojili ECOTEC dört-valflı motor birimleri olup Euro 4 ekzos emisyonu standartlarını karşılamakta. Bunların arasında en yeni motorlar, 1.9- litre 150 hp CDTI dizel ve 2.0-litre 170 hp turbo benzinli motorlar. Bu motorlara, 200 hp 2.0 turbo gibi, standart olarak yeni altı ileri manüel şanzıman eşlik ediyor.
Opel, ayrıca beş ileri manüel şanzıman ve çok daha ileri düzeyde geliştirilmiş olan Easytronic şanzıman seçeneğinide sunmaktadır. Dengeli orantılar, yeni Opel Astra’nın yine çok önemli tipik bir özelliğidir. Yüksek omuz - tasarım çizgisi, güçlü kama biçimi, özellikle dikkat çekici bir şekilde vurgulanan çamurluklar ve çok net, belirgin kesimli camları, Opel’in yeni tasarım dilinin birer parçası.
Yeni Opel Astra’nın cesur yüzü; geniş bir ön-panjur ve üç-boyutlu farlar ile donatıldı. Büyük arka stop lambalarında, ayrıntılara ne kadar önem verildiğini görebilirsiniz. Arka stop lambalarda yine bir ilk olarak, çok özel bir ‘yarı-saydam’ teknoloji kullanılmıştır. Tavanın eğri tasarım-çizgisi, gittikçe incelen ön ve arka çıkıntılar, uzun dingil mesafesi (2.61 metre) ve tekerlekler arası iz genişliği Astra’ya çok sportif bir dış görünüm verir. Ayrıca yeni Astra, yine bir ilk olarak 18-inçlik hafif alaşımlı alüminyum jantlarda sunulmaktadır. Opel Tasarım Direktörü Martin Smith, bu konuda şu açıklamayı yaptı: ‘Üçüncü nesil Astra ile, Opel’in yeni tasarım dilinin özellikle dinamik, son derece anlamlı ve etkileyici yönünü gösteriyoruz.
Astra’nın dışgörünümü ile içgörünümü büyük bir bütünlük içinde tasarlandı. İç mekânın yüzey malzemeleri ve şekilleri görsel kalite ve dokuma kalitesi açısından çok üstündür.’ Çok özel model tasarımına ilişkin bir ipucu, kaputtaki tasarım çizgisi olup; bu çizgi iç mekânın içerisine doğru orta konsola kadar devam eder. Yeni Astra, genişleyen boyutları sayesinde içindeki yolcular için bir önceki nesile göre daha geniş alan sağlar. (Yeni Astra yaklaşık 14 santimetre daha uzun, iki santimetre daha geniş ve dört santimetre daha yüksektir.) Özellikle çevik, dinamik kullanım, yol-tutuş ve üstün aktif güvenlik özellikleri, yeni Astra’nın IDS şasini geliştirirken en önemli hedefler olmuştur.
Süspansiyon sisteminin başlıca özellikleri, önde McPherson gergi kolları ve bir yardımcı şasi ve arkada çift-duvarlı, U-şekil profilli bir torsiyon çubuğudur.
Yeni Astra’da kullanılan son derece modern tasarım, yalnızca klasik torsiyon çubuğu milinin tüm avantaj-larını sürdürmekle kalmaz, bir model serisi içindeki farklı versiyonların ihtiyaçlarına göre de ayarlanabilir. Yeni Astra ile isteğe bağlı olarak temin edilen ve altı çizilmesi gereken çok önemli bir teknik spesifikasyon Sürekli Süspansiyon Kontrolü özelliğine sahip Elektronik (CDC) IDSPlus süspansiyon sistemi.
Buradaki temel özellik, üç CANBUS sistemli yeni elektronik mimarî yapıdır. CDC sistemi sayesinde amortisörler, yol sathındaki veya sürüş tarzındaki değişikliklere, anında tepki gösterir ve o anda hüküm süren koşullara göre kendilerini otomatik olarak ayarlar. Ayrıca IDSPlus sistemi ile Astra’nın sürücüsü bir spor mod’a geçiş yapabilir. Spor mod ile, amörtisör özellikleri kontrol edildiği gibi, gaz pedalının tepkisi ve elektro-hidrolik direksiyon için yardımcı güç desteği de kontrol edilir. Easytronic şanzıman seçeneğinde yüksek motor hızlarında da vites seçimi yapabilirsiniz.
ISUZU
Japon Isuzu, Saab için V6 dizel motor üretecek. Saab "9-5" binek otomobillerinin 2958 cc V6 direkt enjeksiyonlu 6DE1 dizel motorlarını şimdi Japon Isuzu üretiyor. 12 Temmuz’da yapılan törenle Japonya’da Fujisawa tesisinde üretime başlandı.
Isuzu’nun yetkili direktörü Yoshio Kagawa, 200 davetliye yaptığı konuşmada bu başarının motorun kalitesi ve Isuzu’nun teknolojik üstünlüğünün sonucu olduğunu söyledi.
Üretilecek V6 dizel motor, elektronik olarak kontrol edilen yüksek basınçlı "common rail" yakıt enjeksiyon sisteminin yanı sıra turbo şarj ve intercooler ünitesi içerirken, silindirler dahil birçok parçada hafif alaşımlı alüminyum kullanılıyor.
Isuzu’nun ürettiği bu yüksek performanslı motor kendi sınıfında dünyanın en hafif ve en ufak dizel motoru olarak kayıtlara geçti. Motor aynı zamanda dünyanın en sıkı emisyon regülasyonu olan Euro III’e uymakta.
MERCEDES
Dizel yeniden doğuyor: Mercedes-Benz’in CDI Teknolojisi Dünyanın Dizele Bakışını Değiştiriyor.
İlk kez Mercedes-benz tarafından geliştirilen CDI teknolojisi, dizel motorlar için yepyeni bir gelecek anlamına geliyor. Her gün daha fazla kullanıcı Mercedes-Benz dizel motorları tercih ediyor, hiç alışık olmadıkları bir güç ve sessizlikle tanışıyor. CDI teknolojisinin sağladığı yakıt ekonomisi ise dizelin geldiği noktanın en iyi örneği.
Mercedes-Benz mühendislerinin büyük bir titizlikle geliştirdikleri CDI teknolojisinin bir diğer özelliği de çevreciliği. Dizel tarihinde yepyeni bir sayfa açan ve yeni nesil dizel motorlarının öncüsü olan CDI yalnızca Mercedes-Benz otomobillerde ve ticari araçlarda, farklı güç seçenekleriyle yer alıyor. Dizel motorların ekonomisiyle benzinli motorların performansını, konfordan ve sessizlikten ödün vermeden birleştirmek üzere üzere yola çıkan ve CDI teknolojisini yaratan Mercedes-Benz mühendisleri, şimdi bunun da bir adım ötesi için çalışıyor.
Devrim Yaratan Buluş CDI
Artık pek çok otomobil dizel modellerinde doğrudan püskürtme sistemini kullanıyor. Dizel motorların bilinegelen gürültülü çalışma sistemine son veren, eskisine oranla daha fazla güç ve ekonomi sağlayan yeni nesil dizel motorlar, geleneksel dizel motorların "papucunu dama attı" diyebiliriz. Bugün neredeyse moda olan ve dizel teknolojisinin kaderini değiştiren bu sistemin mucidi, otomotiv sektöründe pek çok ilki gerçekleştiren Mercedes-Benz.
CDI teknolojisinin büyük bir AR-GE çalışması başlatmış. Bu çalışmalarda dizel motorlar incelenmiş. Eksikleri ve tüketici gereksinimleri belirlenmiş ve ortaya CDI teknolojisi çıkmış. CDI teknolojisinin dizel motorlara kazandırdığı pek çok özellik arasında dört önemli unsur öne çıkıyor. Dizel motorların bilinen gücünün ötesinde bir güç, benzersiz bir ekonomi, Avrupa normlarında çevre duyarlılığı ve en önemlisi sessizlik.
İşin Sırrı Doğrudan Püskürtme
CDI ; Common Rail Direct Injection.Yani doğrudan püskürtme sistemi, bilinen dizel motorlara göre daha farklı. Yakıt ara bir odaya alınmadan doğrudan ortak hatta geliyor, buradan direkt pistonların üzerine püskürtülüyor ve yakıt karışımının tamamında aynı anda başlayan bir yanma sağlanıyor. Püskürtme basıncı oranı yüksek olduğu için buji yer almıyor. Buji olmaması servis maliyetini ve yakıt tüketimini düşürüyor.
Artık Daha Güçlü
Dizel motorlar yüksek güçleriyle bilinir.CDI teknolojisi dizel motorların bu gücünü bir kat daha artırmış. Doğrudan püskürtme ilkesi, torkun yani çekiş gücünün daha yüksek olmasını sağladığı için CDI teknolojisinin çekiş gücü de çok yüksek. Yakıt püskürtmedeki bu fark sayesinde daha fazla yanma sağlanarak motor içindeki patlama daha yüksek düzeylere çıkarılmış. Elbette dizel bir mercedes’i kullanmak , herhangi bir dizel otomobili kullanmakla kıyaslanmayacak kadar keyif verici.
Tutumlu Değil Cimri
"Dizel motorlar ekonomiktir." Dizel motorlar hakkında hep bu söylenirdi. Çünkü kullandıkları yakıt diğer yakıtlara oranla daha ekonomikti.Mercedes-Benz’in CDI teknolojisiyle yalnızca yakıt alırken değil yakıtlara oranla daha konomikti.
Mercedes-Benz’in CDI teknolojisiyle yalnızca yakıt alırken değil onu kullanırken de ekonomi sağlanmış. CDI teknolojisinin doğrudan püskürtme sistemi, aldığı yakıtı pistonlara eşit dağıtarak ve daha fazla yanmanın gerçekleşmesini sağlayarak yakıtın daha verimli kullanılmasına olanak veriyor. Ara bir bölme kullanmadan pistonlara doğrudan ve düzenli püskürtülen yakıtın büyük bir kısmı yanarak güce dönüşüyor. Sistemin dayanıklı olması ise başka bir avantajı.
Bir Ses Duydunuz Mu?
Dizel motorlar hep gürültücü olmalarıyla bilinirdi. Mercedes-Benz’in CDI motorları sayesinde eski dizel motorların pek çok özelliği tarihe karıştı. Bunlardan biri de ses.
CDI teknolojisindeki eski dizel motorların hep rahatsızlık veren gürültücü tarafı yerini büyük ölçüde sessizliğe bırakmış. Çünkü eski dizel motorlarda mekanik sistemin yerine getirdiği birçok işlev, CDI teknolojisinde elektronik olarak gerçekleştiriliyor. Bu da motorun daha gürültüsüz çalışmasını sağlıyor. Ayrıca püskürtmenin tek bir hattan değil, dört farklı enjeksiyon üzerinden yapılması da motorun sessiz olmasını sağlayan etkenlerden biri. CDI teknolojisinde motorun bütün birimlerinin uyum içinde çalışması sağlanmış. Böylece motor gürültüsü de en aza indirilmiş.
Bunun dışında artık düşük devirlerde bile yüksek bir verim söz konusu. Buna bir de Mercedes-Benz otomobillerin benzersiz ses yalıtımı eklenince, özellikle otomobilin içinde motor sesi duymak mümkün olmuyor. Mercedes-Benz konforu CDI teknolojisinin gücüyle bir araya gelince sürüş keyfi daha da artıyor.
Çevrenin Geleceği
Mercedes-Benz’in çevreye duyarlılığı herkesçe bilinir. Kullandığı teknolojilerde bu hassas kriter her zaman ön planda olmuştur. CDI teknolojisi de yalnızca sessizliği ile değil, her şeyiyle çevreci. Motora giren yakıtın neredeyse tamamı yandığı için motorda daha az yakıt oluşuyor. Bu da egzozdan çıkan gazı en aza indiriyor.
Bunun yanı sıra egzozda yer alan geri dönüşüm sistemi sayesinde zehirli gaz havaya verilmeden önce filtre ediliyor. Bu da Avrupa Birliği normlarına uygun egzoz emisyon değerleri anlamına geliyor.
CDI Şimdilik 9 Farklı Modelde
CDI motorlar artık neredeyse bütün Mercedes-Benz otomobillerinde kullanılmaya başlandı. 9 farklı modelde, benzinli motor seçeneklerinin yanında sunulan CDI motorlar Mercedes-Benz otomobillere yaraşır bir güç sunuyor. Mercedes-Benz, 160 CDI’dan 400 CDI’a uzanan farklı CDI motor seçenekleri sunuyor. Bu modeller A 160 CDI, A 170 CDI, C 200 CDI Sedan, C 220 CDI Sedan, C 270 CDI Sedan, C 200 CDI Station, C 220 CDI Station, C 270 CDI Station, C 200 CDI Station, C 220 CDI Station, C 270 CDI Station, C 200 CDI SC (Sportcoupé), C 220 CDI SC (Sportcoupé), C 270 CDI SC (Sportcoupé), E 220 CDI, E 270 CDI, E 320 CDI, S 320 CDI, S 400 CDI, CLK 270 CDI (Coupé), ML 270 CDI, ML 400 CDI, G 400 CDI, G 270 CDI.
RENAULT
dCi 1.5 Motor Artık Clio HB’de…
Clio Symbol modeli ile lanse edilen ve büyük satış başarıları elde eden 1.5 dCi motor artık Clio HB’de…Türkiye pazarına sunulduğu 2002 yılının Mart ayından itibaren Clio Symbol satışlarının %60’ını oluşturan Clio Symbol 1.5 dCi versiyonunda bulunan 1.5 dCi motor, 2003 yılı Mart ayından itibaren Clio HB modelinde de kullanılmaya başlandı.
Renault, Clio 1.5 dCi lansmanı ile Clio Symbol 1.5 dCi satışları sonucunda elde ettiği başarıyı tekrarlamayı hedefliyor. 2002 yılı Mart ayında Türkiye pazarına 1.2 16v 75 BG, 1.4 16v 98 BG, 1.6 16v 110 BG ve 2.0 16v 172 BG olmak üzere 4 farklı motor seçeneği ile sunulan Clio ürün gamı Mart ayında Türkiye pazarına sunulacak 1.5 dCi motorlu versiyon ile genişliyor. Bu yeni versiyon ile Clio’nun sınıfının liderleri arasındaki yerini daha da pekiştirmesi bekleniyor.
Yeni teknoloji ürünü, Common Rail Direkt Enjeksiyonlu, 1461 cm3 hacimli, 1.5 dCi turbo dizel motor Delphi Automotive Systems ile birlikte geliştirilen yeni tip yüksek basınçlı bir dizel enjeksiyon sistemine sahip. Sürüş keyfine öncelik veren Clio piyasanın en düşük yakıt tüketimi ve kirlilik emisyon oranlarına sahip : karma pistte 1.5 dCi 65 BG ile 4,3 l/100 (115 g CO2/km). Renault tarafından geliştirilen 1.5 dCi turbo Dizel motor hafifliği ile de büyük avantaj sağlıyor: motor ağırlığı sadece 127 kg.
Sürüş Zevki, Yakıt Tüketimi ve Emisyonların Azalması
Bu yeni nesil dizel motor ile Clio 1.5 dCi, Avrupa karma parkur üzerinden sadece 4,3l/100 km’lik bir yakıt tüketimi, 115 g/km indirilmiş CO2 emisyonları sergiliyor. Şehir içinde azaltılmış silindir hacmi ve motorun hafifletilmesi yakıt tüketiminin azaltılmasına büyük ölçüde katkıda bulunuyor.
1.5 dCi motor ile sağlanan bu iyileştirme, bazı rakip modellerin aksine, sürüş zevki ve performans arasında seçimde bulunmaya gerek kalmadan, özellikle aracı birçok donanımdan yoksun bırakma alternatifi ya da kullanım zevkine zarar verebilecek şekilde vites oranlarını aşırı uzatma seçiminde bulunmadan elde ediliyor.
En alt devirlerden itibaren 160 Nm ile, 1,5 dCi motor daha canlı yeniden hızlanmaları mümkün kılıyor. Motorun esnekliği ve düşük devirlerdeki güç rezervi, cevap zamanı kısaltılmış düşük ataletli bir KKK turbo-kompresörün uyarlanmasıyla daha da güçlendirildi. 1.5 dCi 65 BG motorun son derece düşük yakıt tüketimleri önemli tasarruf imkanı sağlıyor.
Aktif ve Pasif Güvenlik Alanında Renault Farkı
Renault Clio 1.5 dCi’de, pasif güvenlik yönünden kapsamlı olarak gözden geçirilen gövdenin yanı sıra, güç limitörlü (ön koltuklarda 400 kg) ve ön gergili emniyet kemerleri ile birlikte adaptatif ön hava yastıkları sunuluyor. Bu grup kafa-göğüs yan hava yastıkları ile tamamlanıyor. Yeni Clio’da arka yan koltuklar ile ön yolcu koltuğunda üç noktalı Isofix çocuk koltuğu sistemi bulunuyor. Yolcu hava yastığının anahtarla devreden çıkarılmasıyla bu donanımın ön koltuğa uyarlanması da mümkün olabiliyor.
Zengin Ekipmanlar
Clio 1.5 dCi versiyonu Authentique ekipman seviyesi ile pazara sunuluyor. Clio 1.5 dCi’nin iç mekanında elektrik takviyeli hıza duyarlı hidrolik direksiyon, elektrikli ön camlar, yükseklik ayarlı direksiyon, direksiyondan kumandalı radyo teyp, immobilizer standart olarak sunuluyor. Dış ekipmanlar olarak ise standart olarak sunulan renkli camlar, gövde rengi tamponlar, çift optik ön farlar, akıllı cam silecekleri ve uzaktan kumandalı merkezi kilit dikkat çekiyor.
PEUGEOT
HDI: Çığır Açan Teknoloji
Hdi teknolojisi temel bir yapısal elemana dayanmaktadır: Ortak Yakıt Yolu sistemi (common rail). Elektronik olarak kontrol edilmekte olan enjektörler yüksek basınç altında (1350 bar) tutulan ortak bir yakıt besleme yoluna bağlıdır. Ortak yakıt yolu sistemine has çok yüksek doğruluk oranına sahip bir elektronik beyin motor sıcaklığı, hava sıcaklığı, atmosferik hava basıncı ve hatta haz pedalının konumu da dahil bir çok parametreyi gözlemler.
Bu faktörleri göz önüne alarak elektronik beyin otomobilim motoru içindeki yakıt besleme, püskürtme basıncı ve yakıtın silindirlere püskürtülme hızı gibi şlemleri düzenler. Enjektörler her silindirin içine çok kesin miktarlarda yakıtın püskürtülmesini sağlayan değişken kontrol kafalarına sahiptir. Ayrıca elektronik beyin yakıtın silindirlere en doğru zamanda püskürtülmesini garantiler. Püskürtülen yakıt miktarı ve püskürtme süresi, püskürtme basıncından ve motorun döngüsünden bağımsız olarak ayarlanır.
Bu fonksiyonların ayrıştırılması: -Ön veya pilot püskürtme nin belirli miktarda ve sürede yapılmasını ve bunun neticesinde motor gürültüsünün ve motor tarafından atılan krili gazların miktarını azaltılmasını -Ateşleme kıvılcımı ve gereken güç çıkışına göre ayarlanan ana püskürtme yapılmasını olanaklı kılar..
HDI Güç Dağıtımı
Yakıt ekonomisi sağlamanın yanında güç üretimi ve ivmelenmeyi iyileştirmek için sübap sistemi sürtünmeyi azaltacak şekilde tasarlanmıştır. Pistonlar, miller ve motor sübapları önemli oranda hafifletilmiş (%50) ve bunun neticesinde motordaki hareketli parçaların ataleti azaltılmıştır. Düsük devirlerde ataklık…
Ortak Yakıt Yolu sistemi motorun düşük devirde çalıştığı durumlarda bile yakıtın yüksek basınç altında püskürtülmesini sağlar. Bu özellik motorun düşük devirlerde daha fazla çekiş gücü üretmesini ve bu yüksek çekiş gücünü geniş bir devir yelpazesinde verebilmesini sağlar. Bunun sonucu olarak daha yumuşak, daha atak ve gerektiğinde güvenli ve kolay olarak kllanıcı isteklerine cevap verebilen bir motor elde edilmiş olur.
Gürültü ve Titreşim Seviyesinde Önemli Azalma
Ön püskürtme veya pilot püskürtme silindirlerin esas yakıt püskürtmesi olmadan once ısınmasına yardımcı olur ve böylece ateşleme zamanını ve yanma sürecinin başlangıcında ki yakıt ateşlenmesini kısaltır.
Bunun sonucu olarak dizel motorlarda mevcut olan tipik tıkırtı sesi azaltılır ve motor gürültüsü benzinli motorların seviyesine düşer. Azaltılmış motor sürtünmesi, ekstra hafif hareketli parçalar ve motor bloğunun özel dizaynı sayesinde motorun sebep olduğu türeşimler minimum seviyeye iner.
SONUÇ: Sıradışı yolcu konforu
HDI: Ekonomik Kullanım ve Bakım Maliyetleri
HDI motor bir önceki jenerasyon dizel motorlarla karşılaştırıldığında %20 yakıt ekonomisi sağlar. Ayrıca periyodik bakım aralıkları ve maliyetleri de bir önceki jenerasyon dizel motorlara gore daha düşüktür. Bu mükemmel ekonmiklik üç önemli eknolojik yeniliğin sonucudur.
1) Ortak yakıt yolu sistemi.. Bosch ile birlikte geliştirilmiş olan ortak yakıt yolu sistemi yüksek basınç pompası kullanmaktadır(1350 bar). Silindirlere püskürtülen yakıt miktarı elektronik beyin sayesinde kesinlikle ayarlanabilmektedir. Püskürtme deliklerindeki küçük çaplı memeler yakıtın yanmadan once tamamen buharlaştırılmasını garantilemektedir.
2) Özel dizayn edilmiş yanma odası Yanma odası mükemmel bir hava sirkülasyonu sağlayacak şekilde dizayn edilmiştir ve ideal bir yakıt-hava karışımı sağlanmasını garantilemektedir..Bu özellik yakıt-hava karışımının neredeyse tamamen yanmasına katkıda bulunur ve çok yüksek bir verimlilik sağlar.
3) Yeni tip motor yağı.. HDI motor yüksek ekonomi sağlaması için yeni tip bir motor yağı kullanmaktadır.
HDI: Çevreye Saygı
HDI teknolojisi ve özellikle de "pilot püskürtme" özelliği daha verimli yanma ve yakıtın tamamen yakılmasını sağlar. Bu da egzoz gazlarının azaltılması demektir.
Normal standartlarla karşılaştırıldığında HDI motor sera etkisi yapan gazlarda (CO2) %20, ozona zararlı gazlarda %50 ve kurum parçacıklarında %50 azalma sağlamaktadır.
HDI motor çevrenin korunmasına katkıda bulunmaktadır.
PSA (Peugoet, Citroen) ile Common Rail
Karışım elektronik olarak kumanda edilen yüksek basınç pompası ve common rail sistem ile hazırlanmakta, onun vasıtasıyla enjeksiyonlar elktrohidrolik (bosch) veya piezoelektrik (siemens) kontol aktüatörü olarak kullanılmaktadır. Tüm turbo dizellerde kullanılan Common rail sistemi Peugeot tarafından su üzerine çıkarıldı, 1500bara kadar yüksek enjeksiyon basıncına izin verildi.
Yüksek basınç pompası ile radyal uygulama ile yüksek basınç meydana getirildi. Basınç kontrol valfi nokta bağımlı olarak işleyerek, yüksek basınç sisteminde verilen basıncı sağlıyor. Elektronik motor devir sayısı ve motor yüküne göre bağlı olarak enjeksiyon basıncını düzenliyor. Aracın elektronik kontrollöründen çıkan krank mili sensöründen gelen datalara (motor hızı ve ateşleme açısı) ve kam mili sensöründen gelen sinyallere (1.silindirin sıkıştırma zamanında olduğunu) göre enjeksiyonun ihtiyacı olan tam tam basıncı sağlamaktadır. Sıcaklık sensörü motorla ilgili hava ve yakıt sıcaklığını bildirmektedir.
Türkiye’nin Dizel Motoru
Ford ve PSA Grubu’nun ortak geliştirdiği common rail dizel motor, Türk pazarın yüzde 50’sini elinde bulunduruyor.
Akaryakıt fiyatlarında yaşanan aşırı artış, tüketicilerin otomobil talebindeki alışkanlıkları değiştirdi. Avrupa’nın en pahalı akaryakıtını kullanır hale gelen Türk tüketicisi, çözümü daha düşük yakıt tüketimi sunan otomobilleri satın almakta buldu.
Teknolojik gelişmeler çerçevesinde selefleriyle kıyaslanmayacak kadar yüksek konfor sunar hale gelen dizel otomobiller, pazarın yüzde 20’sini ele geçirmiş durumda. Bundan iki yıl önce Türkiye’deki binek otomobil pazarının sadece yüzde 2’si dizel motorlu araçlardan oluşuyordu.
Dizel otomobil pazarı Avrupa’nın pek çok ülkesinde yüzde 50’leri aşmış durumda idi. Almanya, İtalya ve Avusturya gibi ülkeler dizel otomobillerin en çok tercih edildiği ülkeler. Türk tüketicisinin dizel otomobillere yönelik yüksek talebiyse dünyaca ünlü otomobil üreticilerini harekete geçirdi.
Halen Citroen, Fiat, Ford, Opel, Peugeot ve Renault pazarın en çok tercih edilen markaları; Ford ve PSA Grubu’nun ürettiği 1.4 litrelik common rail dizel motorsa, Türk dizel otomobil pazarının yüzde 30’una hakim bulunuyor.
Ford’un ‘TDCi’, Peugeot ve Citroen’in ‘HDI’ adıyla tanıladıkları common rail dizel motorun daha önceki jenerasyon dizel motorlara göre en önemli avantajı yakıt tüketiminin yüzde 20 düşük olmasıdır. Düşük devirlerde dahi maksimum torkunu sunan bu motorun emisyon oranları da başarılıdır. (Avrupa’nın büyük bir bölümünde, tüketicilerin ödeyeceği taşıt vergisi, emisyon oranları dikkate alınarak hesaplanıyor)
Teknolojisi Yüksek
Gelelim motorun teknolojik ayrıntılarına.. High Pressure Direct Injection kelimelerinin baş harflerinden oluşan HDI, ‘Yüksek Basınçlı Direkt Enjeksiyon’ sistemi anlamına geliyor.
HDI teknolojisinde yakıt, yüksek basınç altında doğrudan yanma odasına püskürtülüyor. HDI teknolojisi temel bir yapısal elemana dayanmakta: Ortak Yakıt Yolu Sistemi (Common-Rail) Elektronik olarak kontrol edilmekte olan enjektörler, yüksek basınç altında (1350 bar) tutulan ortak bir yakıt besleme yoluna bağlı.
Ortak yakıt yolu sistemine has çok yüksek doğruluk oranına sahip bir beyin, motor sıcaklığı, atmosferik hava basıncı ve hatta gaz pedalının konumu da dahil bir çok parametreyi gözlemliyor. Bu faktörleri göz önüne alarak elektronik beyin otomobilin motoru içindeki yakıt besleme, püskürtme basıncı ve yakıtın silindirlere püskürtülme hızı gibi işlemleri düzenliyor. Enjektörler her silindirin içine çok kesin miktarlarda yakıtın püskürtülmesini sağlayan değişken kontrol kafalarına sahip.
Ayrıca elektronik beyin yakıtın silindirlere en doğru zamanda püskürtülmesini garanti ediyor. Püskürtülen yakıt miktarı ve püskürtme süresi, püskürtme basıncından ve motorun döngüsünden bağımsız olarak ayarlanıyor.
Ön püskürtme veya pilot püskürtme, silindirin esas yakıt püskürtmesi olmadan önce ısınmasına yardımcı oluyor ve böylece ateşleme zamanını ve yanma sürecinin başlangıcındaki yakıt ateşlemesini kısalıyor. Bunun sonucu olarak dizel motorlarda mevcut olan tipik tıkırtı sesi azaltılırken, motor gürültüsü benzinli motorlar seviyesine düşüyor. Azaltılmış motor sürtünmesi ve motor bloğunun özel dizaynı sayesinde motorun sebep olduğu titreşimler minimuma iniyor.
TDI Teknolojisi
Common rail teknolojisinin tersine TDI teknolojisinde yakıt ortak yakıt yolu sistemine sahip değil. Pompa enjektörü nedeniyle yakıt silindirler içerisine 2050 bar gibi çok daha yüksek bir basınçla püskürtülür. Bu TDI araçların HDI’lara göre daha atak olmasını sağlar. Fakat bu tip motorların titreşimi ve gürültü düzeyi HDI’lardan daha fazladır.
Multijet ve CDTI
Powertrain firması tarafından geliştirilen bu motorların HDI motorlardan en büyük farklılığı HDI motorlarda yanma odasına bir değil, küçük miktarda bir ön püskürtme ve bunu takip eden daha yüksek miktarda esas püskürtmeden oluşan iki dizel yakıt enjeksiyonu sağlanması, Multijet ve CDTi motorlarda çoklu yakıt püskürtmesi (3 ila 5) yapılmasıdır. Bu motorların performansı TDI motorlara ciddi rakip olabilecek kadar yüksektir. Ancak yine gürültü seviyesi HDI’a göre yüksek kalmaktadır.