:..asker..:
New member
- Katılım
- 5 Tem 2005
- Mesajlar
- 2,518
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Sevdiğini söylemek
Sual: İnternet sitenizde şu hadisler var:
(Sevdiğinize, sevdiğinizi söyleyin.) [Nevafi-ul-atıra]
(Din kardeşini seven, ona sevdiğini bildirsin.) [Buhari]
(Din kardeşini seven, onun evine gitsin ve seni Allah için seviyorum desin.) [İ. Ahmed]
Ben genç bir kızım. Allah için sevdiğim erkekler var. Şimdi ben evlerine gidip, (Seni Allah için seviyorum) demem gerekiyorsa, bu yanlış anlaşılmaya sebep olmaz mı?
CEVAP
Bunu erkeğin erkeğe, kadının kadına söylemesi gerekir. Kadının, namahrem erkeğe, erkeğin yabancı kadına öyle demesi uygun olmaz. Fitne de çıkabilir. Bunların istisnaları olabilir, ama istisnalar kaideyi bozmaz.
Hıristiyan eş
Sual: Hıristiyan bir kadınla evlendim. Cünüp olunca yıkanmıyor, çok açık saçık geziyor, Kiliseye gidiyor. Bazı hocalar, (O zaten kâfirdir, bunları yapmasının ona zararı olmaz, sen hiçbir şeyine karışma) diyorlar. Bazıları da, (O senin eşin, onun günah işlemesi, ona zarar vermese de, sana zarar verir) diyorlar. Ne yapmalıyım?
CEVAP
Birinci görüşte olanlar yanlıştır. Diyelim, Hıristiyan eş, zina etse, kocası ses çıkarmayacak mı? Kocası buna göz yumarsa deyyus olmaz mı? Din kitaplarında diyor ki:
Bir Müslüman, Hıristiyan eşinin evde şarap yapmasını yasaklayabilir. Müslüman kadın gibi giyinmesini sağlamak iyi olur. Cünüp olunca, gusül abdesti almaya zorlayamaz. (Nimet-i İslam)
Cemaat Euzü çekmez
Sual: Cemaat, imamla namaz kılarken, Sübhaneke okuduktan sonra Besmele veya Euzü Besmele çeker mi? Diğer rekatlarda çeker mi?
CEVAP
Hayır, cemaat hiçbir rekatta çekmez.
Yalnız kılarlarken Sübhaneke'den sonra Euzü Besmele çekilir. Sübhaneke okunmayan rekatlarda ise, Fatiha'dan önce, sadece Besmele çekilir.
Sual: İçinde, yazılı veya sesli formatta, Kur'an-ı kerim bulunan CD'ye, MP3 player denen cihazlara veya hard diskinde, Kur'an-ı kerim olan bilgisayarın, kasasına da hürmet etmek, abdestle tutmak ve yüksekte bulundurmak gerekir mi? Bunlara, başka şeyler de, yüklemek caiz olur mu? Bir de, bu CD'leri kullanmayacak olursak, çöpe atmak, caiz olur mu?
CEVAP
Bilgisayar kasaları içinde bulunan hard disklerdeki, kayıt yapılan CD veya MP3 player denen taşınabilir hafızalardaki kayıt sistemi, özel şekillerle oluyor. Orada bütün veriler, harf veya ses şeklinde değil, 0-1 şeklinde kodlamalarla ifade ediliyor. Bunlar Kuran-ı Kerim harflerini ifade etmedikleri için, aşağıda durması caiz olur.
Bilgisayar veya CD çalıştırıldığında ise, CD veya taşınabilir hafızalar aktif hale getirildiğinde, yani Kur'an-ı kerim sesli veya görüntülü olarak, hoparlörden duyulduğunda veya monitörde göründüğünde, hoparlör veya monitörün yüksekte olması gerekir ve bu esnada, bu cihazlara da abdestsiz dokunmamak gerekir. Diz üstü bilgisayarlarda da, hoparlör de bilgisayarın kendisinde olduğu için, Kur'an-ı kerim duyulurken veya monitörde görünürken, yukarıda durması gerekir.
Kur'an-ı kerim CD'lerini de, kutu, zarf, poşet gibi bir muhafaza içinde ise, abdestsiz tutulabilir.
Bilgisayarların hard disklerinde veya taşınabilir belleklerde, Kuran-ı Kerim varken, başka şeyler de, yüklemek caizdir. Çünkü, içinde ne olursa olsun, bu cihazların hafızasında, yine 0-1 şeklinde kodlarla ifade edilir.
İçinde, Kur'an-ı kerim olan CD'lere ise, başka bir şey yüklememeli; kullanmayacağımız CD'leri de, içindekileri silip de kullanma imkanı yoksa, imha ettikten sonra gömmelidir.
Açlıktan ölmek
Sual: Allah rızka kefil olduğuna göre, açlıktan öldü demek uygun olur mu?
CEVAP
Allahü teâlâ, herkesin rızkına kefildir. Ama bu, açlıktan ölmeye engel değildir. Herkes için belli bir rızk, belli sayıda nefes takdir edilmiştir. Eceli gelen, ölecektir. Kimisi hastalıktan ölür, kimisi trafik kazasında ölür, kimisi de açlıktan ölür. Allahü teâlâ, çok şeyi de sebeplerle yaratmaktadır. Mesela, rızkı Allah verir, ama çalışmayı sebep kılmıştır. Çalışmadan rızk bekleyen, açlıktan ölebilir. Hastalıklara şifayı veren de Allahü teâlâdır. Ancak doktoru, ilacı sebep kılmıştır. Doktora gitmeyen, tedaviyi, ilacı kabul etmeyen, hastalıktan ölebilir.
Bir şehrin bir köşesinde, bir Müslüman açlıktan ölse, şehirdeki zenginlerden birinin, az bir zekat borcu kalsa, onun katili sayılır. (S. Ebediyye)
İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Azap ile korkutulduğunuz şeylerin hepsini, şu kıldığım namazda gördüm. Böcek bile yemesine mani olmak için, kedisini aç ve susuz bırakıp, açlıktan ölünceye kadar bağlamış olan kadını da gördüm.) [Müslim, Nesai]
(Şu üç kişiden başkası dilenemez:
1- Açlıktan ölecek olan,
2- Borca boğulmuş kişi,
3- Diyet vermek zorunda olan.) [Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
Hazret-i Ömer, halife iken, kıtlık oldu. Eshab-ı kiramdan Bilal bin Hars, Resulullahın türbesine gidip, (Ya Resulallah! Ümmetin açlıktan ölmek üzeredir. Yağmur yağmasına vesile olman için sana yalvarırım) dedi. Resulullah o gece rüyasında görünüp, (Halifeye git! Benden selam söyle! Yağmur duasına çıksın) buyurdu. Hazret-i Ömer, yağmur duasına çıkınca, duadan sonra, yağmur yağmaya başladı. (M. Nasihat)
Açlıktan ölmek üzere olan ve öldürmekle korkutulan kimseden başkalarının leş, domuz eti yemeleri, içki içmeleri haramdır. (Berika)
Açlıktan ve susuzluktan ölecek olanlara, leş ve şarap haram değildir. (Bezzaziyye)
Bir kimsenin açlıktan ölmesi, ezelde takdir edilmiş olmasına alamet, (Ezelde açlıktan ölmek alnıma yazılmış ise, yiyip içmek fayda vermez) düşüncesinin kalbine gelmesidir. Böyle düşündüğü için, yiyip içmez ve açlıktan ölür. (S. Ebediyye)
Açlıktan ölmek üzere olan kimse, leş de yoksa, başkasının malını, ölmeyecek kadar yiyebilir. (Muhit)
Şu kadar var ki, çok aç kalan kimse, zamanla hastalanıyor ve ölüyor. Ölüm her ne kadar hastalıktan ise de, açlık sebep olduğu için, açlıktan öldü demenin mahzuru olmaz.
Sual: İçinde, yazılı veya sesli formatta, Kur'an-ı kerim bulunan CD'ye, MP3 player denen cihazlara veya hard diskinde, Kur'an-ı kerim olan bilgisayarın, kasasına da hürmet etmek, abdestle tutmak ve yüksekte bulundurmak gerekir mi? Bunlara, başka şeyler de, yüklemek caiz olur mu? Bir de, bu CD'leri kullanmayacak olursak, çöpe atmak, caiz olur mu?
CEVAP
Bilgisayar kasaları içinde bulunan hard disklerdeki, kayıt yapılan CD veya MP3 player denen taşınabilir hafızalardaki kayıt sistemi, özel şekillerle oluyor. Orada bütün veriler, harf veya ses şeklinde değil, 0-1 şeklinde kodlamalarla ifade ediliyor. Bunlar Kuran-ı Kerim harflerini ifade etmedikleri için, aşağıda durması caiz olur.
Bilgisayar veya CD çalıştırıldığında ise, CD veya taşınabilir hafızalar aktif hale getirildiğinde, yani Kur'an-ı kerim sesli veya görüntülü olarak, hoparlörden duyulduğunda veya monitörde göründüğünde, hoparlör veya monitörün yüksekte olması gerekir ve bu esnada, bu cihazlara da abdestsiz dokunmamak gerekir. Diz üstü bilgisayarlarda da, hoparlör de bilgisayarın kendisinde olduğu için, Kur'an-ı kerim duyulurken veya monitörde görünürken, yukarıda durması gerekir.
Kur'an-ı kerim CD'lerini de, kutu, zarf, poşet gibi bir muhafaza içinde ise, abdestsiz tutulabilir.
Bilgisayarların hard disklerinde veya taşınabilir belleklerde, Kuran-ı Kerim varken, başka şeyler de, yüklemek caizdir. Çünkü, içinde ne olursa olsun, bu cihazların hafızasında, yine 0-1 şeklinde kodlarla ifade edilir.
İçinde, Kur'an-ı kerim olan CD'lere ise, başka bir şey yüklememeli; kullanmayacağımız CD'leri de, içindekileri silip de kullanma imkanı yoksa, imha ettikten sonra gömmelidir.
- mehmetali.demirbas-
Sual: Elektrik sobasına, hava gazı alevine karşı namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Her türlü sobaya karşı, aleve ve ışık kaynaklarına karşı namaz kılmak caizdir. Ancak açıkta olan ateşe karşı namaz kılmak caiz değildir.
Sual: Cepte yılan veya domuz derisinden cüzdan varken namaz kılmak caz mi?
CEVAP
Domuz ve yılan derisi, dabağlansa da temiz olmaz. Bu derilerden yapılmış cüzdanla namaz kılınmaz.
Sual: Dükkanda namaz kılarken müşteri geliyor. Namazı bozup müşteriyle meşgul olmak uygun mudur? Yoksa, namazı bitirmek mi gerekir?
CEVAP
Namazı zaruretsiz bozmak haramdır. Namazı bitirmeniz gerekir. Müşteri sizin namaz kıldığınızı gördüğüne göre, ya bekler veya gider. Müşteri için günah işlenmez.
Sual: Sabah ezanı okununca namazımı kılıp yatıyorum. Fakat ben yattıktan sonra başka camilerin ezanı okunuyor. Yeniden mi kılmam gerekir?
CEVAP
Namaz kılmak için ezanın okunması değil, vaktin girmesi şarttır. Vakit girmişse, ezan okunmasa da, kendimiz ezan okur, namazı kılarız. Ezan okumadan da kılsak namaz yine sahih olur. Fakat ezan okumaktan meydana gelecek sünnet sevabı noksan olur
Sual: İnternet sitenizde şu hadisler var:
(Sevdiğinize, sevdiğinizi söyleyin.) [Nevafi-ul-atıra]
(Din kardeşini seven, ona sevdiğini bildirsin.) [Buhari]
(Din kardeşini seven, onun evine gitsin ve seni Allah için seviyorum desin.) [İ. Ahmed]
Ben genç bir kızım. Allah için sevdiğim erkekler var. Şimdi ben evlerine gidip, (Seni Allah için seviyorum) demem gerekiyorsa, bu yanlış anlaşılmaya sebep olmaz mı?
CEVAP
Bunu erkeğin erkeğe, kadının kadına söylemesi gerekir. Kadının, namahrem erkeğe, erkeğin yabancı kadına öyle demesi uygun olmaz. Fitne de çıkabilir. Bunların istisnaları olabilir, ama istisnalar kaideyi bozmaz.
Hıristiyan eş
Sual: Hıristiyan bir kadınla evlendim. Cünüp olunca yıkanmıyor, çok açık saçık geziyor, Kiliseye gidiyor. Bazı hocalar, (O zaten kâfirdir, bunları yapmasının ona zararı olmaz, sen hiçbir şeyine karışma) diyorlar. Bazıları da, (O senin eşin, onun günah işlemesi, ona zarar vermese de, sana zarar verir) diyorlar. Ne yapmalıyım?
CEVAP
Birinci görüşte olanlar yanlıştır. Diyelim, Hıristiyan eş, zina etse, kocası ses çıkarmayacak mı? Kocası buna göz yumarsa deyyus olmaz mı? Din kitaplarında diyor ki:
Bir Müslüman, Hıristiyan eşinin evde şarap yapmasını yasaklayabilir. Müslüman kadın gibi giyinmesini sağlamak iyi olur. Cünüp olunca, gusül abdesti almaya zorlayamaz. (Nimet-i İslam)
Cemaat Euzü çekmez
Sual: Cemaat, imamla namaz kılarken, Sübhaneke okuduktan sonra Besmele veya Euzü Besmele çeker mi? Diğer rekatlarda çeker mi?
CEVAP
Hayır, cemaat hiçbir rekatta çekmez.
Yalnız kılarlarken Sübhaneke'den sonra Euzü Besmele çekilir. Sübhaneke okunmayan rekatlarda ise, Fatiha'dan önce, sadece Besmele çekilir.
Sual: İçinde, yazılı veya sesli formatta, Kur'an-ı kerim bulunan CD'ye, MP3 player denen cihazlara veya hard diskinde, Kur'an-ı kerim olan bilgisayarın, kasasına da hürmet etmek, abdestle tutmak ve yüksekte bulundurmak gerekir mi? Bunlara, başka şeyler de, yüklemek caiz olur mu? Bir de, bu CD'leri kullanmayacak olursak, çöpe atmak, caiz olur mu?
CEVAP
Bilgisayar kasaları içinde bulunan hard disklerdeki, kayıt yapılan CD veya MP3 player denen taşınabilir hafızalardaki kayıt sistemi, özel şekillerle oluyor. Orada bütün veriler, harf veya ses şeklinde değil, 0-1 şeklinde kodlamalarla ifade ediliyor. Bunlar Kuran-ı Kerim harflerini ifade etmedikleri için, aşağıda durması caiz olur.
Bilgisayar veya CD çalıştırıldığında ise, CD veya taşınabilir hafızalar aktif hale getirildiğinde, yani Kur'an-ı kerim sesli veya görüntülü olarak, hoparlörden duyulduğunda veya monitörde göründüğünde, hoparlör veya monitörün yüksekte olması gerekir ve bu esnada, bu cihazlara da abdestsiz dokunmamak gerekir. Diz üstü bilgisayarlarda da, hoparlör de bilgisayarın kendisinde olduğu için, Kur'an-ı kerim duyulurken veya monitörde görünürken, yukarıda durması gerekir.
Kur'an-ı kerim CD'lerini de, kutu, zarf, poşet gibi bir muhafaza içinde ise, abdestsiz tutulabilir.
Bilgisayarların hard disklerinde veya taşınabilir belleklerde, Kuran-ı Kerim varken, başka şeyler de, yüklemek caizdir. Çünkü, içinde ne olursa olsun, bu cihazların hafızasında, yine 0-1 şeklinde kodlarla ifade edilir.
İçinde, Kur'an-ı kerim olan CD'lere ise, başka bir şey yüklememeli; kullanmayacağımız CD'leri de, içindekileri silip de kullanma imkanı yoksa, imha ettikten sonra gömmelidir.
Açlıktan ölmek
Sual: Allah rızka kefil olduğuna göre, açlıktan öldü demek uygun olur mu?
CEVAP
Allahü teâlâ, herkesin rızkına kefildir. Ama bu, açlıktan ölmeye engel değildir. Herkes için belli bir rızk, belli sayıda nefes takdir edilmiştir. Eceli gelen, ölecektir. Kimisi hastalıktan ölür, kimisi trafik kazasında ölür, kimisi de açlıktan ölür. Allahü teâlâ, çok şeyi de sebeplerle yaratmaktadır. Mesela, rızkı Allah verir, ama çalışmayı sebep kılmıştır. Çalışmadan rızk bekleyen, açlıktan ölebilir. Hastalıklara şifayı veren de Allahü teâlâdır. Ancak doktoru, ilacı sebep kılmıştır. Doktora gitmeyen, tedaviyi, ilacı kabul etmeyen, hastalıktan ölebilir.
Bir şehrin bir köşesinde, bir Müslüman açlıktan ölse, şehirdeki zenginlerden birinin, az bir zekat borcu kalsa, onun katili sayılır. (S. Ebediyye)
İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Azap ile korkutulduğunuz şeylerin hepsini, şu kıldığım namazda gördüm. Böcek bile yemesine mani olmak için, kedisini aç ve susuz bırakıp, açlıktan ölünceye kadar bağlamış olan kadını da gördüm.) [Müslim, Nesai]
(Şu üç kişiden başkası dilenemez:
1- Açlıktan ölecek olan,
2- Borca boğulmuş kişi,
3- Diyet vermek zorunda olan.) [Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
Hazret-i Ömer, halife iken, kıtlık oldu. Eshab-ı kiramdan Bilal bin Hars, Resulullahın türbesine gidip, (Ya Resulallah! Ümmetin açlıktan ölmek üzeredir. Yağmur yağmasına vesile olman için sana yalvarırım) dedi. Resulullah o gece rüyasında görünüp, (Halifeye git! Benden selam söyle! Yağmur duasına çıksın) buyurdu. Hazret-i Ömer, yağmur duasına çıkınca, duadan sonra, yağmur yağmaya başladı. (M. Nasihat)
Açlıktan ölmek üzere olan ve öldürmekle korkutulan kimseden başkalarının leş, domuz eti yemeleri, içki içmeleri haramdır. (Berika)
Açlıktan ve susuzluktan ölecek olanlara, leş ve şarap haram değildir. (Bezzaziyye)
Bir kimsenin açlıktan ölmesi, ezelde takdir edilmiş olmasına alamet, (Ezelde açlıktan ölmek alnıma yazılmış ise, yiyip içmek fayda vermez) düşüncesinin kalbine gelmesidir. Böyle düşündüğü için, yiyip içmez ve açlıktan ölür. (S. Ebediyye)
Açlıktan ölmek üzere olan kimse, leş de yoksa, başkasının malını, ölmeyecek kadar yiyebilir. (Muhit)
Şu kadar var ki, çok aç kalan kimse, zamanla hastalanıyor ve ölüyor. Ölüm her ne kadar hastalıktan ise de, açlık sebep olduğu için, açlıktan öldü demenin mahzuru olmaz.
Sual: İçinde, yazılı veya sesli formatta, Kur'an-ı kerim bulunan CD'ye, MP3 player denen cihazlara veya hard diskinde, Kur'an-ı kerim olan bilgisayarın, kasasına da hürmet etmek, abdestle tutmak ve yüksekte bulundurmak gerekir mi? Bunlara, başka şeyler de, yüklemek caiz olur mu? Bir de, bu CD'leri kullanmayacak olursak, çöpe atmak, caiz olur mu?
CEVAP
Bilgisayar kasaları içinde bulunan hard disklerdeki, kayıt yapılan CD veya MP3 player denen taşınabilir hafızalardaki kayıt sistemi, özel şekillerle oluyor. Orada bütün veriler, harf veya ses şeklinde değil, 0-1 şeklinde kodlamalarla ifade ediliyor. Bunlar Kuran-ı Kerim harflerini ifade etmedikleri için, aşağıda durması caiz olur.
Bilgisayar veya CD çalıştırıldığında ise, CD veya taşınabilir hafızalar aktif hale getirildiğinde, yani Kur'an-ı kerim sesli veya görüntülü olarak, hoparlörden duyulduğunda veya monitörde göründüğünde, hoparlör veya monitörün yüksekte olması gerekir ve bu esnada, bu cihazlara da abdestsiz dokunmamak gerekir. Diz üstü bilgisayarlarda da, hoparlör de bilgisayarın kendisinde olduğu için, Kur'an-ı kerim duyulurken veya monitörde görünürken, yukarıda durması gerekir.
Kur'an-ı kerim CD'lerini de, kutu, zarf, poşet gibi bir muhafaza içinde ise, abdestsiz tutulabilir.
Bilgisayarların hard disklerinde veya taşınabilir belleklerde, Kuran-ı Kerim varken, başka şeyler de, yüklemek caizdir. Çünkü, içinde ne olursa olsun, bu cihazların hafızasında, yine 0-1 şeklinde kodlarla ifade edilir.
İçinde, Kur'an-ı kerim olan CD'lere ise, başka bir şey yüklememeli; kullanmayacağımız CD'leri de, içindekileri silip de kullanma imkanı yoksa, imha ettikten sonra gömmelidir.
- mehmetali.demirbas-
Sual: Elektrik sobasına, hava gazı alevine karşı namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Her türlü sobaya karşı, aleve ve ışık kaynaklarına karşı namaz kılmak caizdir. Ancak açıkta olan ateşe karşı namaz kılmak caiz değildir.
Sual: Cepte yılan veya domuz derisinden cüzdan varken namaz kılmak caz mi?
CEVAP
Domuz ve yılan derisi, dabağlansa da temiz olmaz. Bu derilerden yapılmış cüzdanla namaz kılınmaz.
Sual: Dükkanda namaz kılarken müşteri geliyor. Namazı bozup müşteriyle meşgul olmak uygun mudur? Yoksa, namazı bitirmek mi gerekir?
CEVAP
Namazı zaruretsiz bozmak haramdır. Namazı bitirmeniz gerekir. Müşteri sizin namaz kıldığınızı gördüğüne göre, ya bekler veya gider. Müşteri için günah işlenmez.
Sual: Sabah ezanı okununca namazımı kılıp yatıyorum. Fakat ben yattıktan sonra başka camilerin ezanı okunuyor. Yeniden mi kılmam gerekir?
CEVAP
Namaz kılmak için ezanın okunması değil, vaktin girmesi şarttır. Vakit girmişse, ezan okunmasa da, kendimiz ezan okur, namazı kılarız. Ezan okumadan da kılsak namaz yine sahih olur. Fakat ezan okumaktan meydana gelecek sünnet sevabı noksan olur