ben bir yazı aktaracağım
melih gökçeğin çalışmasını
akay kavşağı ve metroda yapmış olduklarını anlatıyor
Ankara Metrosunda Neler Oluyor?..
Ankara Büyükşehir Belediyesi'nce sürdürülen raylı sistem çalışmaları büyük bir belirsizlik ve plansızlık içermektedir.
Halen kaba inşaat çalışmaları devam eden Batıkent - Sincan hattı ile Aşti - Çayyolu arasında başlanıp, kısa bir süre önce Kızılay - Çayyolu olarak yapılacağı ifade edilen hattın akıbeti meçhuldür.
Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin değişen kararlarıyla, metro çalışmaları yaz-boz tahtasına dönmüştür. Plansız çalışmanın ve kaynak israfının tipik bir örneğini oluşturan raylı sistem çalışmalarının ne acıdır ki, hesabını da soran yoktur. Olan, yine Ankara halkına olmaktadır.
Ankara ana ulaşım planı, Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi'nde 1994 yılında kabul edilmiştir. Kabul edilen plan ile Ankara'nın gelişme bölgelerine metro götürülmesi öngörülmüş ve Kızılay - Çayyolu güzergâhı metro hattı olarak düşünülmüş ve nüfus yoğunluğuna açılmıştır. Kamu binaları ve üniversiteler bu alana kaydırılmış, arsa ve konut üretimine hız verilmiştir.
Ana ulaşım planında M2 hattı olarak gösterilen Kızılay - Çayyolu metrosu tüm zemin etüdü ve projesi hazır iken, Melih Gökçek döneminde Aşti - Çayyolu güzergâhı olarak değiştirilmiştir. Kamuoyunda dile getirilen tüm eleştirilere karşın Büyükşehir Belediyesi, inatla Aşti - Çayyolu hattını savunmuş, Bakanlıklar bölgesindeki trafik sorununu çözmek için de Akay kavşağı projesini ısrarla sürdürmüştür.
Akay kavşağı yapılırken, siyasal partilerce ve meslek odalarınca yapılan hiçbir uyarıya dikkat edilmemiştir. Akay kavşağı yerine Kızılay - Çayyolu metrosunun bir an önce yapılması, Akay kavşağının lüzumsuz olacağı ve ihtiyaca cevap vermeyeceği yolundaki tüm uyarı ve eleştirilere kulağını kapayan Büyükşehir Belediyesi, başlangıçta belirlenen keşif bedelinin tam 5 kat fazlasıyla, 5.5 trilyon lira harcayarak Akay kavşağını tamamlamıştır.
Aşti - Çayyolu güzergâhının ihtiyaca cevap vermeyeceğini sonunda anlayan Büyükşehir Belediyesi, tekrar başa dönmüş ve hattın Kızılay - Çayyolu arasında yapılacağını ifade etmiştir. Kızılay - Çayyolu hattı doğal olarak Akay kavşağından geçecektir. Bu durumda iki husus acı bir gerçek olarak ortada durmaktadır.
Birincisi, Akay kavşağının iflası. Akay kavşağı yapılmasın diyenlerin iddiaları ve eleştirilerinin haklı olduğu ortaya çıkmıştır. İkincisi, metro yapılacaksa, Kızılay - Çayyolu arasında yapılsın görüşünü savunanların, görüşlerinin doğru olduğu anlaşılmıştır.
Her iki gerçek karşısında kazanan, akıl ve sağduyu olmuştur. Bu gerçeklerin karşısında, yenilen ise Melih Gökçek'tir. Elbette her yenilginin bir maliyeti vardır.
''Ben yaptım, oldu'' mantığının ancak aşiret düzenlerinde geçerli olabileceğine inanan Ankara halkı, şimdi bu maliyetin hesabının sorulmasını beklemektedir.
Kaba inşaat çalışmaları devam eden raylı sistem çalışmalarının öbür aşamaları için kaynak da temin edilememiştir. Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin elinde, bu iş için 2-3 aylık bir kaynak kalmıştır. Büyükşehir Belediyesi metro yapıyor gibi gözükmekte, halk da metro yapılıyor gibi algılamaktadır. Oysa gerçek hiç de iç açıcı değildir.
Metro yapım çalışmaları 3 ana kısımdan oluşur:
1- Kaba inşaat, 2- mekanik çalışmalar, 3- Elektronik aksam.
Kaba inşaat metro çalışmasının sadece yüzde otuzunu oluşturur ve Ankara'da yapılan budur.
Başarılı bir metro çalışması, işe başlanmadan önce her üç ana kısmın proje ve kaynak sorununun çözülmesini gerekli kılar. Bütün işlerin ihalesi baştan yapılmalı ve kaynağı temin edilmelidir. Ayrı zamanlarda gerçekleştirilen ihaleler, metronun fiyatını olağanüstü yükseltir.
Mekanik ve elektronik çalışmalar için yürütülecek hiçbir hazırlık ve kaynak bulunmamaktadır. Ankaralıları bekleyen önemli sorunlar vardır. Kaba inşaat çalışmaları bittikten sonra ne olacaktır? İşin yüzde yetmişini oluşturan elektronik ve mekanik çalışmaların yürütülmesi için kaynak nereden temin edilecektir?
Kaynak konusunda hükümete güveniliyor ise.. hükümet böyle bir güvence vermiş midir?
Bu belirsiz durum derhal çözülmeli, Ankaralılara gerçek söylenmelidir. Geri kalan çalışmaların kaynağı açıklanmalıdır.
Ankara halkı çok net bir yanıt istemektedir. Metro çalışmaları ne zaman bitecek, metro hangi tarihte işletmeye açılacaktır? Metro yapmak, kocaman bir çukur açmaktan ibaret değildir.