2012’nin ilk yarısının en iyi 15 filmi

kent55

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
23 May 2008
Mesajlar
31,409
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
ѕαмѕυηѕρσя




2012’nin ilk yarısında (6 Ocak-29 Haziran arasında) ülkemizde 111 yabancı (üçü üç boyutlu olarak yeniden olmak üzere), 28 yerli film vizyona girdi. Ben de bu 136 eser arasından en iyilerini seçmek istedim. Bakalım sene sonundaki 2012’nin en iyilerini içeren listemde bu filmler hangi oranda bir ağırlığa sahip olacak?

Gelenekselleşen yıl sonu ‘en iyi yabancı film’ listelerime bakınca; 2011’de ilk 25’imdeki 13, 2010’da ilk 20’imdeki 12 eserin, senelerin ilk yarısından çıktığını görmek mümkün. Bunun sebebi büyük oranda sonbaharda ABD’de vizyon şansı bulan ‘Oscar filmleri’nin Ocak ve Şubat aylarına sıkışmasıyla ilintili. Ben de bu durumu öngörerek bu yılın en iyilerine ayna tutacak bir ‘2012’nin ilk yarısının en iyileri’ listesi oluşturdum. Bunların içinde özellikle Oscar yarışındaki filmlerin öne çıkması da şaşırtıcı değil.


78945da202816ad8876a0a594d9570d0_k.jpg


Moonrise Kingdom (2012): “Royal Tenenbaum” mucizesi ile tanıdığımız Wes Anderson’ın anti-kahraman yüklü evrenine iki çocuk ve bir kaçış senaryosu yerleştiren, oradan da ‘cesur’ alt metinlere açılan alternatif bir absürt-deadpan komedi. “Moonrise Kingdom”, işlevsiz aile, çocuk büyütme teknikleri ve daha nicesi üzerine bir yabancılaşma dersi veriyor. Buradan da kısa sürede klasikleşmesi beklenebilecek bir Wes Anderson anlatısına açılıyor.

f3528ff18503c8630f5e3ca9b5f6aa85_k.jpg


Sürücü (Drive) (2011): Nicolas Winding Refn’in stilize güdüsüyle sarılan, özgün, sarsıcı ve zihinlerde iz bırakma garantili bir kiralık katil filmi. ‘Gangster dünyası’na Michael Mann ekolünden bir yorum olarak anılabilecek eserin müziklerini ve görüntülerini unutmak kolay değil!

c5dc0a2d522267157550baab9f384df2_k.jpg


Köstebek (Tinker Tailor Soldier Spy) (2011):İngiltere kaynaklı, casusluk filmlerinin “Baba”ya cevabı olarak anılabilecek eser, Thomas Alfredson’un imzasını taşıyor. “Gir Kanıma”nın başarısından sorumlu İsveçli yönetmen, burada da soğukkanlılığını ‘destansı’ bir yaklaşımla törpüleyip İngiliz Gizli İstihbarat Teşkilatı MI6’nın görevlerini masaya yatırıyor.


2d41b1f0fc6348ecded610cbc231de4e_k.jpg


Kevin Hakkında Konuşmalıyız (We Need to Talk About Kevin) (2011): Anne-çocuk ilişkisinin Tarkovsky’esk bir kıyıma dönüştüğü nokta. Semboller, metaforlar ve renklerin anlam kazandığı bir Lynne Ramsay harikası. Ufak tefek eksiklerine karşın her zaman başucunuza almak isteyeceğiniz bir film.

54f005cf1f14ec416bf62bbfa8e92a7b_k.jpg


Ejderha Dövmeli Kız (The Girl with the Dragon Tattoo) (2011): Seri katil filmlerine ‘tekinsiz’ bir üslup getirirken bunun üzerinden de işitsel dokuyu keskinleştirmesiyle sivrilen bir yönetmenlik başarısı... David Fincher’ın “Yedi”den sonra çektiği bu ‘en iyi’ polisiyenin, 2009 tarihli orijinal İsveç filmini de doğru bir şekle soktuğu görülebiliyor. Kadına uygulanan şiddet ve Nazizim gibi konularda söyledikleriyle de ayrı bir incelemeyi hak ettiği söylenebilir.

1f743b94e5fda9d392bcf149e531df71_k.jpg


-Faust (2011): Belki de sinemanın en ayrıksı Faust uyarlaması diyebiliriz. Aleksandr Sokurov’un yedinci sanatın gelenekleriyle derdi olan ‘yabancılaştırıcı’ sineması, burada iki tarafı kesilmiş eski geniş ekran formatının tam ekran formatında canlandırılmasıyla derinlik kazanıyor. Ruhani, mistik, fantastik ve imgesel bir yolculuğun ya da ‘iyi-kötü’ mücadelesinin sözünü veriyor.

e825fb4420a2cafda1b595388c807d17_k.jpg


Arıza Aşk (Bellflower) (2011): Evan Glodell’ın ilk yönetmenlik denemesi, ‘buram buram yanık kokan’ görsel dokusuyla bir ihtişam aşılıyor. Filmin ‘genç kültür’ün gözünden akarken 80’lerin gençlik filmleri ile kıyamet portrelerini akla getirmesi, dilsel anlamda ilgi çekici bir eserin tanımını yapmasını sağlıyor.

f1ee362dffe4c008668712efa44ae48c_k.jpg


Azrail’i Beklerken (Poulet aux Prunes / Chicken with Plums) (2011): Bir Acem Masalı’nın tanımını yapan eserin, Vincent Paronnaud-Marjane Satrapi birlikteliğinden çıkan dışavurumcu ve leziz bir evrene açıldığı kesin. Buradan kemancı hikayesini ‘ölümün gelmesi’ ile harmanlaması da ‘Yedinci Mühür’ün masalsı versiyonu’ tanımıyla anılmasını sağlıyor.

9c215d0b2b5ad17f2213718bc86d7162_k.jpg


Prometheus (2012):‘Yaratık’ serisinin yönünü değiştiren ve her efsanenin önünde-arkasında farklı bir yol olduğunu kanıtlayan bir eser. Yüksek Ridley Scott mimarisi ile parlayan “Prometheus”, yeni “Solaris” olmak için yola çıkıyor ve insanoğlunun varoluşunu sorguluyor.

dacc3211f070a540aa105cc038eb12a8_k.jpg


Aşk Perisi (La Fée / The Fairy) (2011): Sessiz dönemin mizah anlayışını, masalsı bir mimari ile birleştirirken, fazlaca da fiziksel komediden güç alan özel bir ‘minimalist absürt komedi’ ürünü. Dominique Abel-Fiona Gordon-Bruno Romy üçlüsü, bu üçüncü filmlerinde bir ‘fantastik aşk’ın peşine takılmakla kalmıyor. Aynı zamanda sıradan insanların hayalleri üzerine keskin bir sinema temsili de sunuyor.

5d026fed3a96ce8a8d9184f23a04cd04_k.jpg


-Elveda İlk Aşk (Un Amour de Jeunesse / Goodbye First Love) (2011): Godardiyen bir aşk filminin tanımını yapan katıksız bir yönetmen filmi diyebiliriz. Mia Hansen-Løve’ın gözünden bir kurgu şovu sunan bu eser, mesafeler ve soyutluklar üzerinden akan parçalı bir serüvenin sözünü veriyor.

c7dfc340fba1da8980186ab50316e2f8_k.jpg


-Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011): Listemizin tek Türk üyesi... Uğruna onca tartışma ve patırtı kopan İstanbul’un ‘mekanikleşme’ süreci üzerine yoğun alt metinleri olan bir belgesel... İmre Azem’in araştırma, dil ve siyasi üslup düşüncesi büyük oranda tutuyor burada. “Ekümenopolis” için gerçek bir ‘kapitalist sisteme karşı haykırış’ın adresi diyebiliriz.

6a0933e764ba8a2123badcdc822fcf67_k.jpg


Paris’te Çılgın Macera (Un Monstre à Paris / A Monster in Paris) (2011): Bibo Bergeron’dan postmodern Paris ışıklarından yükselen bir 1910 tarihli canavar filmi... Yüksek pastiş ve suç oranından ‘eğlenceli’ bir yön bulan eserin, el çizimi animasyon ve dijital sanat yönetiminin katkısıyla ‘steampunk’ ve ‘Sanayi Devrimi’ arka planlı evreniyle dikkat çektiği kesin..

700bb3227b15135a775e9ee019119952_k.jpg


-Diktatör (The Dictator) (2012): “Borat”la patlayan Larry Charles-Sacha Baron Cohen birlikteliğinin Woody Allen’ın “Muz Cumhuriyeti”ne (“Bananas”, 1971) cevabı olarak anılabilir. Belgesel gerçekliği ile siyasi içeriği bir araya getiren tuvalet komedisi anlayışı, burada kurmaca bir ülke olan Wadiya’nın diktatör liderinin çevresine uyarlanıyor. Tabii ki özgün ve antolojik sahneler eşliğinde

621631036a9d182431baa1c03604e803_k.jpg


-Pamuk Prenses ve Avcı (Snow White & the Huntsman) (2012): ‘Pamuk Prenses’ kimliğinin üzerinden isyancı, savaşçı ve feminist metinler açan, burdan da ‘Yüzüklerin Efendisi’ temsili çıkaran bir postmodern deneme. Rupert Sanders’ın ilk yönetmenlik işinde gerçek anlamda ümit vaat ederken dünyasıyla sınıfı geçtiği söylenebilir. Zira son 10 yılda fantezi-epik alanında fazla kayda değer iş çıkmadı.


 
Geri
Üst