HiLÂFET DOSYASI

meliksah

New member
Müslümanların din ve dünyâya âit işlerini İslâm dininin emir ve yasaklarına uygun bir şekilde yapabilmelerini te’min ve kontrol eden siyâsi teşekküle ‘’devlet’’denir.O teşkilatın başındaki idâreci şahsa da ’’halife’’ ünvânı verilmiştir.İslâm fukahâsı,devlet ve hılâfetle ilgili bütün hükümleri Kitap ve Sünnetten tesbit etmişlerdir.

Bu müctehid ulemâ,’’Ümmet için aynı anda iki halife olamaz’’demek sûretiyle,İslâm âleminde iki ayrı idâreci ve dolayısıyla da iki ayrı devlet olamayacağında ittifak etmişlerdir.

Bu fikre muhâlefet eden din âlimi de çıkmamıştır.

Bu hükümlerden anlaşılıyor ki:İslâm âleminde şeriat-ı garrânın hâkim olduğu yerde’’tek devlet’’ vardır,ve onun başında da şer’i şartları taşıyan ve bütün ümmetin
kendisine itaat etmesi farz olan’’tek hâlife’’bulunur.

Târifi yapılan bu İslâm devletinin hâkimiyet sahasında coğrafi hudut olamayacağından,her Müslüman o devletin her yerine serbestçe gidebilir.Devlet içinde eyâlet vâlilerinin idâresine verilen’’eyâlet hudutları’’bulunmakla beraber,bunlar ümmetin işlerinin daha rahat görülebilmesi için konulmuş idâri ve şekli taksimattan ibârettir.

KAYNAK

HALÎFE OLMA ŞARTLARI NELERDİR ?
Adına “halîfe’’ veyâ “imâm-ı âzam’’ da denilen devlet reisinin o makâma gelebilmesi için aşadaki şartları hâiz olması gerekir. Bu şartları fukahâ şöyle tesbît etmiştir:

“1- Tam bir velâyete sâhip olmak (Müslüman,hür,erkek,âkil ve bâliğ olmak).
“2- Adalet (kebâiri işlememek,sağaire de devâm etmemek).
“3- İlim (vazîfesine giren bütün işleri şer’î kaynaklardan çıkarabilecek bir müctehit olmak).
“4- Âzâ ve havasta selâmet (Devlet işlerini görmeye mâni maddî sakatlığı olmamak).
“5- Re’y sâhibi (Devlet idâresini yürütecek fikir ve tecrübe sâhibi olmak).
“6- Şecaat (Düşmanla harb ve ümmeti muhâfaza hususunda cesârete mâlik olmak).
“7- Kureyşî olmak (Neseb bakımından Kureyş soyundan olmak).’’ “El-Eimmetü mim kureyş…’’ hadîs-i şerîfî ile bu sâbittir

KAYNAK

HALÎFENİN VAZİFELERİ NELERDİR ?
“1- İcmâ-i ümmete uygun olarak dîni muhâfaza etmek. Dinde şüphesi olanlara ve bid’at ehline dinin hakîkatını delillerle açıklamak; yanlışta devâm edenlere gerekli şer’î cezâları tatbîk etmek.
“2- İhtilâflarda ve nizâlarda zulmü önlemek için dinin ahkâmını tatbîk etmek.
“3- İslâm devletinin sınırları içindeki raiyetin mal, can, nâmus ve her türlü yol emniyetini te’mîn etmek.
“4- Şerîatın katl, zina, içki, yol kesme v.b. suçlara verdiği had cezaların uygulanmasında titizlik göstermek.
“5- Müslümanların ve himâyelerindeki zimmîlerin mallarına ve canlarına kasdederek dini ortadan kaldırmaya teşebbüste bulunan düşmanlara karşı harb hazırlığı yapmak,kaleler ve engeller inşâ ettirmek.
“6- İslâmiyetin hakkâniyetini yeryüzünde hâkim kılmak için dâvette bulunarak, o kimselerle Müslüman olana veyâ haraç vermeyi kabûl edene kadar cihâd etmek.
“7- Zulüm ve tahakküm yapmadan Müslüman zenginlerden zekâtı, zimmîlerden cizyeyi, harbî kâfirlerden de ganîmeti toplamak,
“8- İhtiyâcı olanlara devlet hazinesinden âdilane vermek.
“9- Devlet işlerine emin ve ehliyetli kişileri tâyin etmek.
“10- Üzerine düşen devlet işlerini bizzat görmek.

KAYNAK
 

cz5

New member
Güzel peki bir şey sorabilirim dimi :D

bu devlet tanımının yasalarına ne ad verilirdi yada nerde yazardı.
 

meliksah

New member
HALÎFENİN SEÇİMİ NASILDIR?
İslam fukahâsı, halîfenin seçilmesi işini farz-ı kifâye bir emir olarak tesbît etmişlerdir. Bu farz-ı kifâyeyi icrâ edecek,yani halifeyi Seçecek hey’ete ise “ehl-i hall ü akd’’ denir. Bu hey’et hem halîfeyi secer,hem şûrâ meclisinde vazîfe yapacak meb’ûsları seçebilir.
“Müslim, hür, mükellef, mürevvet sâhibi,inaçları sağlam’’ kimseler arasından tercih edilen ehl-i hall ü akd mensuplarının şu üç şartı taşımaları gerek.

“1- Adalet (büyük günahları işlememek,küçük günahlara devam etmemek).
“2- İlim (halîfede arananşer’î şartları bilmeye yetecek kadar dinî ilim sâhibi olmak).
“3- Re’y ü hikmet (halîfe adaylarından hangisinin devlet işlerini idâreye muktedir oldugunu anlayabilecek kadar ferâsetli ve tecrübeli olmak)’’

Şu şartları taşıyan bir Müslüman kadın da “seçmen’’ olabilir; ama gerek hılâfete ve gerekse meclise seçilemez.


Seçim şekli

İslam devletinde halîfenin seçimi de iki tarzda olur:

“1- Seçme şartlarını taşıyan ulemâ ve i’tibarlı Müslümanlardan müteşekkil ehl-i hall ü akd kendi tesbît edecekleri hâlife adayını bizzat kendileri seçer. Herhangi bir şahıs kendi kendisini hılâfete aday gösteremez, gösterse reddedilir.
“2- Eski hâlifenin aday gösterilmesiyle nolur.Ancak, bu adayın yine ehl-i hall ü akd tarafından tasdîk edilmesi gerekir.”

KAYNAK

Güzel peki bir şey sorabilirim dimi :D

bu devlet tanımının yasalarına ne ad verilirdi yada nerde yazardı.
Kim Allah'ın indirdiği ile hükmetmezse işte onlar kafirlerin ta kendileridir(Maide:44)
 

meliksah

New member
HALÎFENİN AZLİ NASILDIR ?

Bir hâlife şu iki sebeple vazîfesinden azledilebilir:

“1- İnancında bozukluk meydana gelmesi veyâ şâhitli isbatlı bir kebâiri işlemesi veyâ sagâirde ısrâr etmesi.
“2- Devlet işlerini göremeyecek kadar aklî ve bedenî sakatlığa mâruz kalması”

Bunlar olmadığı müddetçe bütün Müslümanların halîfeye itaati ve yardım etmesi farzdır.

İslâm’da devlet sistemi esasta şûrâya dayandığı için, halîfenin, din ve dünyâ işlerinde doğru icraat yapmasına yardımcı olmak üzere bir meclis bulunur. Halîfeyi seçme işinde re’ylerine müracaat edilen “ehl-i hall ü akd”, yâni ulemâ ve Müslümanların eşrâfından teşekkül etmiş bir istişâre meclisi vardır.Kitap ve sünnete dayanan, kebâiri terk eden, sağâire devam etmeyenlerden müteşekkil olan bu meşveret meclisinde ağırlık din ulemâsında olur, Devletin din ve dünyâ ile ilgili bütün mes’eleleribu şûrâ-yı Şer’îyeye danışılır, icraâtların kesinlikle Kitap ve Sünnete ve dünyevî tedbîrlere uygun olmasına bakılır. İcrâ salahiyeti ise halîfeye ve devlet işlerindeki yardımcılarına âittir.

KAYNAK



Heh işte benimde ögrenmak istediğim o ismi ne söylermisin[/QUOTE]

devlet ve hılâfetle ilgili bütün hükümleri Kitap ve Sünnetten tesbit etmişlerdir.
 

meliksah

New member
ah be kardeşim söyletemedim gitti

ŞERİAT Allah C.C kuralları
Sakın deme o lafı.Bazılarının alerjisi var:D

Halîfelik makâmından sonra devletin en mühim icrâ yeri olan “Vüzerât-ı Tefvîz”, üç istisnâsı dışında halîfenin bütün yetkilerine, yâni “velâyet-i âmme”ye sahiptir. Halîfenin bütün yetkilerine sâhip olan “Vüzerât-ı Tefvîz”, sadece şu üç icraatı yapamaz:

“1- Kendi yerine veliahd tâyin edemez,
“2- Kendisinin azlini isteyemez.
“3- halîfenin tâyin ettiği me’muru azledemez .
“Kureyşî’’ olma maddesi dışında, halife olmada gerekli olan şu altı şart “Vüzerât-ı Tefvîz’’ için de gereklidir.

“1- Velâyet-i tâmme.
“2- Adâlet.
“3-İlim.
“4- Âzâ ve havasta selâmet.
“5- Re’y sâhibi.
“6- Şecaat.’’

Tefvîz vezirin ayrıca, “kendisine tevdî edelen harb ve haraç işlerinde teferruâtlı bilgi sahibi olması’’ da gereklidir.

KAYNAK
 

HTML

Üst