Babaanneler ve Torunların Başörtüsü

gazap17

New member
"Babaannelerin" ve "torunların" başörtüsü

Elimde, Anar'ın, Hazar Eğitim ve Dayanışma Derneği için gerçekleştirdiği "Türban" araştırması var. Bulgular, Milliyet gazetesinin 3.5.2003'te yayınladığı değerlendirmeler ve TESEV'in Binnaz Toprak ile Ali Çarkoğlu'na yaptırdığı araştırmanın neticeleriyle örtüşüyor.
Öncelikle işe, "Türban-başörtüsü" ayırımından başlayalım. Adı geçen araştırmalarda, büyük çoğunluk, örtüsünün, "türban" değil, "başörtüsü" olduğunu söylüyor.
Peki, "türban" kelimesini neden dayatılıyor? Bunu, derneğin araştırması için yorum , yazan İstanbul Bilgi üniversitesi Sosyoloji Prof. Ferhat Kentel'den okuyalım: "Başörtüsü meselesi, 'türban sorunu' olarak tanımlanıyor. Oysa, araştırmada, konunun birinci derecede muhatapları, % 79 oranında başlarını örttükleri nesneye 'başörtüsü' diyor. Türban kavramını kullananlann oranı, sadece % 6. Milliyet araştırmasında da, örtülerine türban diyenlerin oranı % 5'ti. Türkiye geleneklerine ait bir kelime olan başörtüsü, onu takmayanlar tarafından türbana dönüştürüldü. Başörtüsü, babaannelerin kullandığı ve reddedilemeyecek bir kelimeye ve işarete tekabül ettiği için, bir yabancılaştırma operasyonuyla, türban olarak ilan edildi ve savaş açıldı. O zaman şu da söylenebilir: Türkiye' de sorun türban değil; sorun, başörtüsü ve onun temsil ettiği ya da başörtüsüyle iç içe geçen bir yaşam tarzı, bir kültür, bir değerler bütünü, şu ana kadar yürütülen devlet merkezli modernleşme sürecinden farklı bir modernleşme hikayesi, devlet kontrolündeki dinsellikten farklı bir dinsellik. Bu durumda, türban, laiklik karşıtı bir simge olmaktan ziyade, 'otoriter laikçilik anlayışının bir simgesi' haline geliyor." Kentel'in önemli bir başka değerlendirmesi de şöyle: "Araştırmaya göre, tesettürlü kadınların % 98'inin annesi de başını örtüyor.
Demek başörtüsü, siyasal ve ideolojik bir kopuşun değil, bir geleneğin ya da 'devarnhlığın' işareti. Yani bir anlamda, 'babaannelerinin başörtüsü' ve bugün kentlerde sorun yaratan 'türban', aynı bütünün, aynı hikayenin bir sonucu. Sorun yaratan tek fark ise şu: Babaannelerin okullaşması, üniversiteye gitmesi ya da meslek hayatına girmesi söz konusu değilken, babaannelerin, 'modernleşmenin bir sonucu olarak değişen torunları' üniversitelere ve iş hayatına giriyorlar. Kent hayatında belli bir zaman diliminde statükolaşmış, arkasında sınıfsal güç ilişkileri barındıran ve 'çağdaş' giyim kuşam kabulleri etrafında dengeleri bozuyorlar.

Nazlı Ilıcak
10.11.2007 Sabah Gazetesi
 

metalic

New member
ılıcak ve çarpıtmaları..........
türbanlılarla anadoluda baını örten babaannlerimiz aynı "TİP" örtüyü mü kullanıyor.
türban ve başörtüsü farklı şeyler. türanın 20 yıllık geçmişi var. bu konu forumda çok tartışıldı detaya girmeye gerek yok.
rüzgar nerden esiyorsa oraya dönen ılıcakgil familyasını kaale almaya gerek yok....
 

Otium

Altın Üye
ßenim ßaßaannemde başörtüsü takıyor... Ama Sadece Saçı kapanıyor akLı değil bilmem anlatabildim mi...
 

murat2121

New member
ılıcak ve çarpıtmaları..........
türbanlılarla anadoluda baını örten babaannlerimiz aynı "TİP" örtüyü mü kullanıyor.
türban ve başörtüsü farklı şeyler. türanın 20 yıllık geçmişi var. bu konu forumda çok tartışıldı detaya girmeye gerek yok.
rüzgar nerden esiyorsa oraya dönen ılıcakgil familyasını kaale almaya gerek yok....

canım dostum şimdi örtünenler babaannen gibi örtünmüyorlar doğru, başka bir doğruda annen babaannen gibi giyinmiyor buda yanlış o zaman. ya bu olayı babaannelere neden dayandırıyorsunuz. ideolijilerin yanlışlıklarını bu yaklaşımla kökten reddetmeyle tabiri caize kuru ile yaşı birlikte yakmayla bertaraf edemesin. karşı duruş sebebine bak babaannen gibi takmıyor. iyi babaannini donu nasıldı onuda söylede öyle giysdinler. akıllı olmak lazım.
 

aljinat

New member
ılıcak ve çarpıtmaları..........
türbanlılarla anadoluda baını örten babaannlerimiz aynı "TİP" örtüyü mü kullanıyor.
türban ve başörtüsü farklı şeyler. türanın 20 yıllık geçmişi var. bu konu forumda çok tartışıldı detaya girmeye gerek yok.
rüzgar nerden esiyorsa oraya dönen ılıcakgil familyasını kaale almaya gerek yok....
Türban ile Başörtünün farkı yoktur. ikiside başı örtmeye yarar, o kadar. Turban şuymuş başörtü buymuş diye bir şey yok arkadaşım. Türban tanimini ilk defa İhsan Doğramacı kullandı. Başı örtülü insanlar bu tanımı yapmadı, benimsemedi de. Şimdi şark kurnazlığı yapıp Turban takanlara diş gösterirken benim babaannemde başörtülüydü masallarını bırakın. devir babaannelerimizin devri değil. Bu kızların babaannem gibi giyinmelerini istemek kadar saçma bir şey de olamaz.Bir insan istediği gibi giyinir bu hiç kimseyi ilgilendirmez. Seni de ilgilendirmez, beni de ilgilendirmez, hele hele devleti hiç ilgilendirmez.
 

HTML

Üst