CounTRy
Gülen Manyak
- Katılım
- 5 Haz 2006
- Mesajlar
- 10,687
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Yrd. Doç. Dr. Fatih TÖREMEN'den enfes bir yazi.
Kalite modern dünyanin olmazsa olmazlarindan olmaya devam etmektedir. Dünyayi iyi izleyen ve okuyan toplumlarin tümünde kalite gelistirme çabalari hizla devam etmektedir. Kalite gelistirme çabalari içerisinde en önemli olusum, kalite çemberlerinin 1960'li yillarda Japonya'da uygulanmaya baslamasidir. Japonya'nin Toplam kalite yönetimi uygulamalari sonucunda yakaladigi kalite zirvesi, kalite arayisindaki tüm dünyanin model arayisina isik tutmustur. Ishikawa, Toplam kalite yönetimini, "Insanligi esas alan bir yönetim biçiminin insanlarin sinirsiz güçlerinin gelismesine izin veren bir yönetim biçimi" olarak tanimlamaktadir. Üretimde sifir hata, enerjinin sinerjiye dönüsümü, insan iliskilerinde insanin yapisina en uygun uygulamalar, çalisanlarin is doyumuna ulasmada dorugun zorlanmasi, ailede anlam arayisindaki hiz, toplumsal projelerde katilim ve duyarligin artisi Toplam Kalite yönetimi uygulamalarinin Japonya'daki tezahürlerindendir.
Toplam kalite yönetiminin Amerika orjinli olmasina ragmen Amerikanin bireyci modelinin ortaya koydugu yapiyla uyusmamasindan dolayi, Japonya'da basariyla uygulanmistir. Japonya'nin grup yönelimli yapisi Toplam Kalite yönetimi uygulamalarina zemin hazirlamistir. Bir Japon çalisani, yalnizca kendisi ve ailesi için degil, Japon ulusunun kalkinmasi için çabalar. Bir çok milleti için söylenen "Kardesim bu devlet, bize ne veriyor ki benden ne istiyor? Paradigmasina karsin, Japonlar bu topluma karsi, ben görevlerimi yeterince yapabiliyor muyum? paragidmasi hakimdir. Japonya'da Toplam kalite yönetiminin temel unsurlarindan olan ve daha ziyade bir hayat tarzi haline dönüsen ve sürekli arayisi, mükemmellik ve sifir hatayi hedefleyen Kaizen'e de kaynaklik eden Zen felsefesi (Gelisme) kalitenin yakalanmasi baglaminda tüm toplum katmanlarinca paylasilan bir vizyon haline gelmistir.
Zen felsefesi temelinde tevazu duygusuna dayanmaktadir. Tevazu insanin kendisini baskalarindan daha düsük görmesi anlamina gelmez. Bu girisimciligin, yaraticilgin, insiyatif kullanmanin merkeze alindigi modern insan paradigmasiyla temelde ters düsmektedir. Oysa tevazu yalniz kendini düsünmeme, baskalarini da düsünme baskalari için özveride bulunmaya açik olma ve bunlara paralel insana saygiyi deger halie getirme anlamlarina gelmektedir. Voltaire'in dedigi gibi, tevazu, gururun perhizidir. .Duclos' a göre; zafere ilave edilecek yegane süs tevazudur.
Tevazunun kaliteye dönüsümü her alanda mümkün görünmektedir. Tevazu sahibi bir yönetici, yönettigi insanlara deger verdiginden, onlari da en az kendisi kadar düsündügünden onlarla iliskilerinde optimal kaliteyi yakalamaya çabalamakta, tevazu sahibi bir baba esi ve çocuklarina verdigi degerden hareketle ailede kaliteyi yakalamaya odaklanmakta, tevazu sahibi bir insaat mühendisi içerisinde oturacak olan insanlara verdigi degerden hareketle, insaat kalitesinde sifir hatayi hedeflemekte, tevazu sahibi bir ögretmen ögrencilerine ve okullarin çiktisinin etkilendigi topluma verdigi degerden hareketle plan-program hazirlamada, egitim-ögretim uygulamalarinda kalteyi hedef haline getirerek, kaliteli ögretmenligi hedeflemekte, bir üretici tüketicilere verdigi deger baglaminda sifir hatayi hedflemekte, vatandas rolüyle insan, sahip oldugu tevazu sonucu devlet ve millete ait kaynaklarin kullanimindaki duyarliligiyla kaliteyi yakalamakta, ni--tevazu sahibi bir çöp temizleyicisi temiz bir çevre için kaliteli temizlige odaklanmaktadir. Örnekle çogaltilabilir.
Tevazu sahibi olmayan bir insan asla hata yaptigini kabullenemez. Bir hata yaptiginda bunun insanlar tarafindan fark edilmemesi için elinden geleni yapar. Dolayisiyla hayati boyunca birçok eksikligi ve hatasi olmasi son derece dogaldir. Bunlari diger insanlarin gözünden saklamaya çalistigindan asla sifir hatayi yakalamasi mümkün görünmemektedir.
Toplam kalite yönetiminin unsurlarindan birisi de katilimdir. Bir istemi ve gönüllülügü ifade eden katilim için sorumluluk paylasiminin saglanmasi sarttir. Neo-klasik teoride insanlarin kisisel menfaatlerini ön plana çikardiklari vurgulanir. Oysa modern teoriler takim çalismasinin daha baskin ve yararli oldugunu ortaya koyar. Baska bir ifadeyle; Rasyonalizm insanin her ne kadar kendini düsünmeye odaklandigini vurgulasa bile, Fukuyama'nin ifade ettigi gibi bu anlamda insanlarin genellikle akilci olmadiklarini söylemek mümkündür. Tevazu sahibi ollmayan bir insanin bireysellikten arinarak katilma odaklanmasini, sorumluluk almasini beklemek zor. Herseyi elestiren, hiç bir seyi ve hiç kimseyi begenmeyen, hiçbir projeyi katilacak kadar degerli bulmayan bir insan neye katilacaktir.
O halde sunu vurgulamak gerektigini düsünüyorum, gelecegi planlamayi vizyon olarak belirleyen toplum mühendisleri, pedegoglar ve diger ilgili bilim adamlari su sorulari net bir sekilde yanitlamak durumudadirlar: Tevazunun kaynagi nedir? Tevazu sahibi insani yetistiren egitim sisteminin kurumsal ve yapisal ögeleri nelerdir? Tevazu evrensel degerlerle nasil özdeslestirilebilir? Tevazu toplum katmanlarina nasil yayginlastirilabilir?
Tevazu sahibi birkaç ilim adaminin tevazuyla bu konuya odaklanmalari tevazu ve Türkiye'de kalite adina atilacak en önemli adimlardan sayilmalidir.
Kalite modern dünyanin olmazsa olmazlarindan olmaya devam etmektedir. Dünyayi iyi izleyen ve okuyan toplumlarin tümünde kalite gelistirme çabalari hizla devam etmektedir. Kalite gelistirme çabalari içerisinde en önemli olusum, kalite çemberlerinin 1960'li yillarda Japonya'da uygulanmaya baslamasidir. Japonya'nin Toplam kalite yönetimi uygulamalari sonucunda yakaladigi kalite zirvesi, kalite arayisindaki tüm dünyanin model arayisina isik tutmustur. Ishikawa, Toplam kalite yönetimini, "Insanligi esas alan bir yönetim biçiminin insanlarin sinirsiz güçlerinin gelismesine izin veren bir yönetim biçimi" olarak tanimlamaktadir. Üretimde sifir hata, enerjinin sinerjiye dönüsümü, insan iliskilerinde insanin yapisina en uygun uygulamalar, çalisanlarin is doyumuna ulasmada dorugun zorlanmasi, ailede anlam arayisindaki hiz, toplumsal projelerde katilim ve duyarligin artisi Toplam Kalite yönetimi uygulamalarinin Japonya'daki tezahürlerindendir.
Toplam kalite yönetiminin Amerika orjinli olmasina ragmen Amerikanin bireyci modelinin ortaya koydugu yapiyla uyusmamasindan dolayi, Japonya'da basariyla uygulanmistir. Japonya'nin grup yönelimli yapisi Toplam Kalite yönetimi uygulamalarina zemin hazirlamistir. Bir Japon çalisani, yalnizca kendisi ve ailesi için degil, Japon ulusunun kalkinmasi için çabalar. Bir çok milleti için söylenen "Kardesim bu devlet, bize ne veriyor ki benden ne istiyor? Paradigmasina karsin, Japonlar bu topluma karsi, ben görevlerimi yeterince yapabiliyor muyum? paragidmasi hakimdir. Japonya'da Toplam kalite yönetiminin temel unsurlarindan olan ve daha ziyade bir hayat tarzi haline dönüsen ve sürekli arayisi, mükemmellik ve sifir hatayi hedefleyen Kaizen'e de kaynaklik eden Zen felsefesi (Gelisme) kalitenin yakalanmasi baglaminda tüm toplum katmanlarinca paylasilan bir vizyon haline gelmistir.
Zen felsefesi temelinde tevazu duygusuna dayanmaktadir. Tevazu insanin kendisini baskalarindan daha düsük görmesi anlamina gelmez. Bu girisimciligin, yaraticilgin, insiyatif kullanmanin merkeze alindigi modern insan paradigmasiyla temelde ters düsmektedir. Oysa tevazu yalniz kendini düsünmeme, baskalarini da düsünme baskalari için özveride bulunmaya açik olma ve bunlara paralel insana saygiyi deger halie getirme anlamlarina gelmektedir. Voltaire'in dedigi gibi, tevazu, gururun perhizidir. .Duclos' a göre; zafere ilave edilecek yegane süs tevazudur.
Tevazunun kaliteye dönüsümü her alanda mümkün görünmektedir. Tevazu sahibi bir yönetici, yönettigi insanlara deger verdiginden, onlari da en az kendisi kadar düsündügünden onlarla iliskilerinde optimal kaliteyi yakalamaya çabalamakta, tevazu sahibi bir baba esi ve çocuklarina verdigi degerden hareketle ailede kaliteyi yakalamaya odaklanmakta, tevazu sahibi bir insaat mühendisi içerisinde oturacak olan insanlara verdigi degerden hareketle, insaat kalitesinde sifir hatayi hedeflemekte, tevazu sahibi bir ögretmen ögrencilerine ve okullarin çiktisinin etkilendigi topluma verdigi degerden hareketle plan-program hazirlamada, egitim-ögretim uygulamalarinda kalteyi hedef haline getirerek, kaliteli ögretmenligi hedeflemekte, bir üretici tüketicilere verdigi deger baglaminda sifir hatayi hedflemekte, vatandas rolüyle insan, sahip oldugu tevazu sonucu devlet ve millete ait kaynaklarin kullanimindaki duyarliligiyla kaliteyi yakalamakta, ni--tevazu sahibi bir çöp temizleyicisi temiz bir çevre için kaliteli temizlige odaklanmaktadir. Örnekle çogaltilabilir.
Tevazu sahibi olmayan bir insan asla hata yaptigini kabullenemez. Bir hata yaptiginda bunun insanlar tarafindan fark edilmemesi için elinden geleni yapar. Dolayisiyla hayati boyunca birçok eksikligi ve hatasi olmasi son derece dogaldir. Bunlari diger insanlarin gözünden saklamaya çalistigindan asla sifir hatayi yakalamasi mümkün görünmemektedir.
Toplam kalite yönetiminin unsurlarindan birisi de katilimdir. Bir istemi ve gönüllülügü ifade eden katilim için sorumluluk paylasiminin saglanmasi sarttir. Neo-klasik teoride insanlarin kisisel menfaatlerini ön plana çikardiklari vurgulanir. Oysa modern teoriler takim çalismasinin daha baskin ve yararli oldugunu ortaya koyar. Baska bir ifadeyle; Rasyonalizm insanin her ne kadar kendini düsünmeye odaklandigini vurgulasa bile, Fukuyama'nin ifade ettigi gibi bu anlamda insanlarin genellikle akilci olmadiklarini söylemek mümkündür. Tevazu sahibi ollmayan bir insanin bireysellikten arinarak katilma odaklanmasini, sorumluluk almasini beklemek zor. Herseyi elestiren, hiç bir seyi ve hiç kimseyi begenmeyen, hiçbir projeyi katilacak kadar degerli bulmayan bir insan neye katilacaktir.
O halde sunu vurgulamak gerektigini düsünüyorum, gelecegi planlamayi vizyon olarak belirleyen toplum mühendisleri, pedegoglar ve diger ilgili bilim adamlari su sorulari net bir sekilde yanitlamak durumudadirlar: Tevazunun kaynagi nedir? Tevazu sahibi insani yetistiren egitim sisteminin kurumsal ve yapisal ögeleri nelerdir? Tevazu evrensel degerlerle nasil özdeslestirilebilir? Tevazu toplum katmanlarina nasil yayginlastirilabilir?
Tevazu sahibi birkaç ilim adaminin tevazuyla bu konuya odaklanmalari tevazu ve Türkiye'de kalite adina atilacak en önemli adimlardan sayilmalidir.