Sigara h.k

AL@RM@

New member
İlginccc Teşekkürler hepsini okuyamadım ama güzel bi paylasım eyv...




Ulan gene Tepelere cıktık ne iştir yav anlamadım..


Dur yolcu kusura bakma....
 

DUR YOLCU!

New member
SÝGARANIN KISA TARÝHÇESÝ
Tütünün anayurdu Amerika'dýr. Avrupa'ya Amerika'nýn keþfi ile gelmiþtir. Colombos ve arkadaþlarý 1511'de Tabaccos ismiyle Ýspanya ve Portekize soktular. 1560 senesinde Fransa büyük elçisi Jean Nicot Fransýz sarayýna ( Paris ) Tütün tohumlarýný soktu. Tütün Fransa'dan Almanya'ya sonra da bütün dünyaya yayýlmýþtýr. Nicot'un ününe izafeten tütün içindeki zehire Nikotin ismi verildi.

Birleþiminde nikotin ve dört bine yakýn zehirli madde bulunan tütün bitkisinin kýyýlmýþ, kurutulmuþ ve kullanýlmaya hazýr duruma getirilmiþ yapraðýndan sigara yapýlýr. Tohumu son derece küçük olduðu için önce fideliðe ekilen tütün sonra tarlaya aktarýlýr.

Tütün tohumu Osmanlý Devletine 1605-1606 senesinde yabancý gemilerle getirilerek ilk tütün ekimi Selânik Vilayetinin Yenice Vardar kasabasýnda yapýldý. 4. Murad zamanýnda tütün yasaklandý. Katip Çelebi Sultan Murad'ýn mücadelesine þöyle anlatýyor.

"... Sonra Sultan Murad'ý rabi asrýnýn sonlarýnda kötülüklerin kapýsýný kapamak için kahvehaneleri kapattýðý gibi yangýnlar çýktýðý için tütüne de yasak getirmiþti. Halk yasaðý dinlemediðinden hünkar buyuruðuna aykýrý gitmek suçundan içenleri cezalandýrmak gerekti. Giderek kiþi yasak nesnenin üzerine daha çok düþer dediklerince içmeye hýrs ve raðbet artýp bu suçtan nice adem yokluk ülkesine gönderildi..."

O devrin cerrahlar Þeyhi Hekim Ýbrahim efendinin de tütüne karþý büyük bir mücadele baþlattýðýný, umumi ve hususi meclislerde en çok fatih camiinde vaaz ve nasihatler verdiðini, tütün aleyhinde fetva suretlerini cami duvarlarýna astýrdýðýný Katip Çelebiden öðreniyoruz. 1562'de tütün yasaklandý. 1574'de yurtiçinde istihsali serbest býrakýldý. Son yýllarda Türkiye'de altý yüz bin civarýnda aile (2,5 milyon kiþi geçimini tütün ekiminden karþýlamaktadýr.
TÜTÜNÜN MAHÝYETÝ
« ﻦﻴﺧﺪﺗ » Lügat manasý : buhurlamak, duman çýkarmak, tütsülemek. " Tedhin" kelimesi mastar olarak kullanýldýðý zaman sigara içen kimsenin yaptýðý iþe denir ki o kimse sigarasýný yahut piposunu ateþler aðzýndan ve burnundan koyu beyaz bir duman çýkmasý için þiddetle üfler. Ýþte tedhin kelimesi bu manada "Sigara Ýçmek" demektir.

« ﻦﻴﺧﺪﺗ » "Tedhin" kelimesinin yerine Arap olsun olmasýn bir çok beldelerde çok kullanýlmasýndan dolayý "Sigara Ýçen kimsenin aðzýndan ve burnundan çýkan duman manasýnda olan "Duhan" kelimesi kullanýlmýþtýr. Bunun dýþýnda baþka isimlerde kullanýlmýþtýr. Mesala; "Tedhin" kelimesini kötü görüp onu kullanmayan beldeler haklarýnca "Tütün" adý verilmiþtir. Ama dünyada bir çok yerde duhan diye bilinen þeyin adý "et-tibgu" veya "ettebgu" kelimesidir ki bu kelime ona verilen isimlerin Arapça olarak en doðrusudur. Çünkü o, Meksika körfezindeki bir adanýn ismi olan "Tebegu" kelimesinden alýnmýþtýr. Bu bitki orada bulundu, oradan ispanyaya sonra Avrupa'ya nakl edildi. Daha sonra bütün Avrupa memleketlerine girdi. Avrupa'ya yayýlan tütün daha sonrada haçlý savaþlarý ve onu taþýyan sömürgeciler vasýtasýyla Arap memleketlerine girdi. Sonralarý ise Arap olsun olmasýn bütün Müslüman memleketlerine yayýldý.

Tütünün ne olduðu hakkýnda bu kada bilgi kafi olmakla birlikte Muhammed Ferid Vecdi'nin "20. asýrda DAÝRAT'ÜL-MEARÝF isimli eserinden sigaranýn tarifi hakkýndaki bilgileri aynen nakl ediyorum. 2. cilt 250. sahifede der ki;

Sigara, aslen Amerika'da yetiþen bir bitkidir. Ama þimdi diðer avrupa memleketlerinde de etkilidir. Boyu 1-1,5 metreye varýr. Ilýman iklimi olan her memlekette yetiþir özellikle sýcak olan ülkelerde boyunun beþ metreye vardýðý da olur. Kurumuþ yapraklarý sigara olarak yahut çiðneyerek yahut nikotin ilaç gibi burna damlatarak içilir. Bu çok zaralý bir adettir. Araþtýrýcýlar bu maddenin insanlýða verdiði zararlarýn içkinin verdiði zararlara eþit olduðuna iþaret etmiþlerdir.
SÝGARA VE ÝNSAN SAÐLIÐI
Uzman tabiblerin uzun araþtýrmalarý neticesinde sigaranýn insan saðlýðýna saymakla bitmeyecek kadar çok zararlarý olduðu tesbit edilmiþtir. Mutehassýs doktorlarýn hepsinin göüþlerini burada zikretmek mümkün olmadýðýndan bazýlarýnýn tesbitlerini nakl edeceðiz.

Dr. YILDIRIM AKTUNA

Türkiye tabibler vakfýnýn tertip etmiþ olduðu sigara sempozyumunda konuþan Doktor Aktuna sigaranýn zararlarýný þöyle anlatýyor:
"Bir sigara içildiðinde, damar yoluyla verilen 1 mg. Nikotine müsavi miktarda nikotin alýnmýþ olunur. 60 mg nikotinin damar yoluyla verilmesinden bir kaç dakika sonra insan ölür. ABD'deki Dünya Gözlem Enstitüsü'nün yayýnlanan bir araþtýrmasýnda tütünün çevremizdeki yetiþkinler arasýnda, diðer zararlý maddelerden daha fazla ölüm ve acýlara yol açmakta olduðu bildirilmiþtir. Dünya saðlýk örgütünün (WHO) 1968 yýlý sonlarýnda yaptýðý açýklamaya göre, sigara ve tütün her yýl bir milyon insanýn hayatýna mal olmaktadýr. Diðer bazý hesaplara göre bu sayý 2.5 milyona kadar yükselmektedir.

Dünya saðlýk Örgütü yürütme kuruluna sunulan bir raporda sigaradan "erken ölümlerin ve hastalýklarýn önlenebilir en önemli sebebi" olarak söz edilmektedir. Akciðer kanseri vakalarýnýn %90'ný, kronik bronþit ve azfizem vakalarýnýn %75'i aþýrý sigara içmenin neticesi olarak ortaya çýkmaktadýr. Sadece ABD'de 1 yýlda 320 bin insan saigaraya baðlý hastalýklar sebebiyle ölmüþtür. ABD'nin 2. Dünya savaþýnda kaybettiði insan sayýsýna eþittir.

Yapýlan araþtýrmalarda ölüm ile neticelenen kalp ve dolaþým hastalýklarý ile üst solunum yolu kanserine (dudak, aðýz boþluðu, dil boðaz ve gýrtlak kanseri) sigaranýn sebeb olduðu tesbit edilmiþtir. Sigara içenler tütün dumaný ile doðrudan temas etmeyen organ kanserlerinde ortalamanýn üzerinde bir sýklýkla yakalanýrlar. Bunlar, böbrek kanseri, idrar yollarý ve mesane kanseridir. Yine yapýlan araþtýrma ve çalýþmalarla ortaya konmuþtur ki sigara kullanýmý ve akciðer kanseri arasýndaki baðlantý þüpheye yer verilmiyecek kadar kesindir. Sigara içmyene göre sigara içen tiryakinin bu hastalýktan ölme riski en az on misli fazladýr.

Ayrýca bakteri, virüs veya kanser hücrelerine karþý vücudu korumak amacý ile onlarý zararsýz hale getiren öldürücü hücrelerini tütün dumaný içindeki maddeler baský altýna almak suretiyle vücudun savunmasýna, dolazýsýzle bu hastalýklara karþý direncini azaltýr.

Gebelik sýrasýnda sigara içen anneþerde düþük, erken doðum, doðum sonrasý ölüm ve sakatlýk nisbeti yüksek buunmuþtur. Sigara içen annelerin bebekleri içmeyenlere nisbetle daha zayýf doðar. Bedeni ve ruhi geliþmeleri daha geç olur. ABD'de her yýl 4600 bebeðin anneleri sigara içtiði için hayatlarýný kaybettikleri tesbit edilmiþtir.
SÝGARA VE AKCÝÐER KANSERÝ
Akciðer kanseri son yýllarda bütün dünyada sigara kullanýmýna paralel olarak artmaktadýr.Akciðer kanseri 40 yaþýndan sonra ve özelliklerle 50 - 70 yaþlarý arasýnda görülmektedir.Sigara içenlerdeki akciðer kanseri riski içmeyenler nispetle 20 ile 40 kat fazladýr.Sigaraya ne kadar erken yaþta baþlanýrsa akciðer kanseri riski o kadar fazla olmaktadýr.Kendileri sigara içmedikleri halde duman altý olan kiþilerde de akciðer kanseri riski artmaktadýr.Akciðer kanseri teþbiz edildikten sonra tedavi þansý çok az olan ve ölümle sonuçlanan bir hatalýktýr.

Dr.Hasmold 22 bin uzmanýn yardýmýyla hazýrlandýðý raporda sigara içmeyen 32851kiþiden sonunda 4 kiþide akciðer kanseri tesbit edildiðini buna karþýlýk 10.000 sigara tiryakisi arasýnda 265 kanserli olduðunu açýklanmýþtýr.

ABD de yapýlan bir araþtýrmada 65 bin akciðer kanserine yakalanan hasta tesbit edilmiþ ve bu hastalarýn 62 bininin ayný yýl içinde olduðu tesbit edilmiþtir.bir yýl içinde ölüm nispeti %90 dýr.
PASÝF SÝGARA ÝÇENLER
Pasif sigara içme dediðimiz yani sigara içmeyen kiþilerin bulunduklarý mahalledeki sigara dumanlarýný teneffüs etmeleri de saðlýk yönünden büyük ekemniyet tanýþmaktadýr.

Amerikan çevre saðlýðý örgütünün (EPA)bir istatistiðine göre A.B.D.de her yýl en az 500pasif tiryaki akciðer kanserinden ölmektedir.Amerikan kanser derneðinin yaptýðý açýklamaya göre kocasý evde 20 den fazla sigara içen bir kadýnýn akciðer kanserine yakalansa ihtimalinin sigara içmeyen bir erkeðin eþine göre 2 misli fazladýr.

San Diego` daki California üniversitesinde Dr.C.Garland 50-75yaþlarý arasýndaki yaklaþýk 700 evli kadýn üzerinde yapýldýðý 10 yýlýk bir çalýþma sonunda.tiyakilerin eslerinin sigara içmeyenlerin eslerine göre 4 defa daha fazla kalp hastalýðýndan ölme riskini taþýdýklarýný göstermiþtir.
SÝGARA-ÜLSER VE DAMAR HASTA
Sigara ve ülser baðlantýsý hekimlerce uyun bir zamandan beri bilinmektedir .Bundan sonra ehemmiyetlisi sigaranýn etkili olduðu beyin ,kalp ve bacak gibi önemli organlarýn týkayýcý damar hastalýklarýdýr.

Rocher 1954 de Ýskandinav ülkelerinde yapýldýðý bir araþtýrmalarýnda (12 parmak baðýrsaðý ülkesi delinmelerinin) %57 sinde sigara hikayesi bulunmuþtur.Ýngiltere de yapýlan bir araþtýrmada ülser sebebi ile ameliyat edilen hastalarýn %50 inin tütün kullandýklarý tespit edilmiþtir. Ayrýca sigaranýn solunuma olan menfi tesiri sebebi ile ameliyat riskini de arttýrdýðý bir gerçektir.Bacak damarlarýnýn týkanmasý sigara içenlerde sýk görülür.Fasteott 'damar cerrahisi 'kitabýnda' bacakta kangren yapan damar týkanýklýðýna sigara içmeyenlerde hiç rastlamadým' diye yazar

Lord ‚damar ameliyatý geçiren 100 hastadan ancak ikisinin sigara içmeyenler olduðunu tespit etmiþtir.Biz EUTF Göðüs Kalp Damar Cerrahisi ana bilim dalýnda damar ameliyatý yapýlmýþ 200 e yakýn hastamýzda %50 civarýnda sigara alýþkanlýðý tespit ettik.
BAZI UZMANLARIN SÝGARANIN TEHLÝKESÝNÝ BÝLDÝREN SLOGANLARI
"Akciðer kanserine yakalanan hastalarýn %94'ünün sigara tiryakisi olduðunu ciddi araþtýrmalar ortaya kovmaktadýr."
Op.Dr. Edwards GRAHAM

"Londra' da yapýlan 7. uluslar arasý kanser kongresinde akciðer kanseri olan 10 kiþiden 9'unun sigara tiryakisi olduðu açýklanmýþtýr."
YEÞÝLAY ARÞÝVÝ

"Düþük nikotinli sigaralar en az ölckiler kadar zararlýdýr."
llarward Univ .Araþtýrma Raporu

"Sigara içen annelerin çocuklarý,cenine kabý oksijen ulaþamamasý sebebi ile geri zekalý olur."
Doç. Dr. K.AYDOÐMUÞ

"Günde 20 sigara içmek sureti ile 20 yýlda vücutta 7 kg is ve katran birikir."
BÜRÜKSEL TÜBERKÜLOZ MÜC. KONF. RAP.

"Tütün dumanýnda 4000'den fazla zehirli madde bulunduðu unutulmamalýdýr."

ABD. MÝLLÝ KANSER ENST.
"Bütün uyuþturucular arasýnda en fazla ölüme sebebi olan madde sigaradýr."

Prof. Dr. Orhan ÖZER
"Sigaranýn sebep olduðu ölüm miktarý umumi bir ifade ile trafik kazalarýnda meydana gelen rakamýn 7 katýdýr."
Doç. Dr. Ali TELLÝ

"Sigaraya elveda, hayata merhaba."
Bülent AKARCALI

Dünya Saðlýk Teþkilatý "sigarayý veya kendi saðlýðýmýzý seçmek kendi elimizdedir." sloganýyla 9 Þubat'ý 'sigarasýz hayat ve sigaraya karþý koyma günü' olarak ilan etmiþtir.
DÝNÝ AÇIDAN SÝGARA
Dini meseleleri incelemekte mahareti bulunan ilim erbabý, tütünün insan saðlýðýnda yaptýðý maddi ve manevi tahribatý,dikkate alarak haram olduðu neticesine varmýþlardýr. Devri Saadette ve müctehidlerin devrinde sigara yoktu. Bu sebeple sigara içmenin hükmünde farklýlýklar yapmaktadýr.Ýslam alimlerinin görüþlerinde ortaya çýkan deðiþik hükümler meselenin tetkikinde seçilen noktayý hareketin birbirinden farklý olmasýnda ileri geliþmiþtir. Geçmiþte fukaradan bir kýsmýnýn sigaranýn mubah ya da mekruh olduðunu söyleyenlere gelince; bu konuda onlarý mazur görebiliriz. Çünkü o yýllarda týbbi araþtýrmalar sigaranýn zararlarý tespit edememiþtir. Fukaha bu görüþ ve hükmünü "Eþyada asýl olan ibahadýr." kaidesine baðlýyor idi. Ama týp bunun bedene olan zararlarýna keþfedip ortaya koydurtan sonra artýk ayný hükmü verenleri maruz göremeyiz. Uzmanlarýn yaptýðý ciddi araþtýrmayla sigaranýn doruða yükselen zararlarýnýn ferdi ve cemiyeti menfi yönde tesir aldýðý ortaya çýkýnca artýk sigaranýn mekruh yada mubah olduðu hakkýnda bir tereddüde gerek ve yer kalmamýþtýr. Sigara içmenin haram olduðu bugün çok açýk ortaya çýkmýþtýr. Onu itiyat etmenin günah olduðu tahakkuk etmiþtir. Sigara kullanmakta Ýslam dininde haram olduðu bilinen israf baþkasýna zara verme uyuþturucu vardýr.
SÝGARANIN ÝSRAF OLUÞU
Malýn israf edilmesi Ýslam Dininde haram kýlýnmýþtýr.Ýsrafýn haram olduðu bildiren ayeti kerimelerin bazýsýný zikredelim.

"Yakýnýna,düþküne,yolcuya hakkýný ver,elindekileri saçýp savurma"

"Onlar sarfettikleri zaman ne israf ederler ne de cimrilik:ikisi arasýnda orta bir yol tutarlar."

"Yiyiniz,içiniz israf etmeyiniz. ALLAH (C.C) israf edenleri sevmez."

"Muhakkak ki saçýp savuranlar þeytanýn kardeþidir."

Peygamber Efendimiz (S.A.V.) de malýn boþ yere harcanmasýný yasaklamýþtýr. Ýliç þüphe yoktur ki sigarada vücuda gýda veren hiç bir þey yoktur. Ýnsan saðlýðýna zararlý binlerce zehirden en tehlikelisi nikotindir.Nikotin bazý haþeratin itlafýnda, ilaç imalinde kullanýlmakta ise de aðrýlarý dindiren, yaralarý tedavi eden tek kelime ile þifa verici bir maddeyi içinde bulunduran ilaç imalatýnda kullanýlmamaktadýr. Sigara gýda deðilse, þifa vermiyorsa ve hiçbir derde deva olmuyor ise bilakis insan saðlýðýna son derece zarar veriyorsa ona verilecek para elbette israftýr.
SÝGARANIN BAÞKALARINA ZARAR VERMESÝ
Sigara onu kullanmayanlar içim tiksindirici kokusu ve rahatsýz edici dumaný ile eziyet vericidir. Bundanda öte sigara dumaný çevresinde bulunan insanlarýn sýhhatini menfi yönde etkilemekte, saðlýðý zarar vermektedir. Son yýllarda yapýlan araþtýrmalarda, kendisi doðrudan sigara içmemekle birlikte sigara içilen mahallerde bulunduðu için duman soluyan, pasif sigara içicilerinin de akciðer kanseri hususunda büzük bir risk altýnda bulunduklarý tesbit edilmiþtir ki; bunlarýn riski hiç sigara içmeyenlerden iki kat daha fazladýr.

Hiç bir Müslüman diðer müslümana zarar vermez. Eziyet etmez. Sigara bilhassa cemaatle namaz kýlýnan yerlerde ve benzeri topluluklarda hem müslümanlara hemde vazifeli meleklere, ruhanilere eziyet verir. Namaz da sigara içmeyen çok kimsenin huþu ve huzurunun bozulmasýna sebeb olur. Binanaleyh Efendimiz (S.A.V.) kendisinde soðan ve sarmýsak kokusu bulunan bir adamý Cennetül baki kabristanlýðýndan çýkarmýþ ve soðan ve sarmýsak kokusu ile cemaate katýlmamasýný emir buyurmuþtur. Peygamber Efendimiz (S.A.V.) soðan ve sarmýsaðý kasdederek "Kim bu çirkin kokulu bitkiyi yerse mescideimize yaklaþmasýn. Ýnsanlara eziyet veren bu þey meleklere de eziyet vermektedir" buyurmuþtur.

Yine bir hadisi þeriflerinde "Kim bu bitkiyi yerse mescidimize yaklaþmasýn samýsak kokusu ile bize eziyet etmesin", diðer bir rivayette de; "Bizimle birlikte namaz kýlmasýn" buyrulmaktadýr.

Hadisi Þeriflere binaen Peygamber Efendimiz (S.A.V.) soðan ve sarmýsak yiyen kimselerin baþkalarýna eziyet vermemesi için cemaate katýlmamasýný emretmiþtir. Malumdur ki rahatsýz etme bakýmýndan sigaranýn kokusu soðan ve sarmýsaðýn kokusunda daha az deðildir. Sigaranýn kokusunun baþkalarýný rahatsýz ettiði þüphesizdir. Hele hele sigara dumanýnýn ictimai hayatta, otobüste, kapalý yerlerde rahatsýz ediciliði ise daha da tiksindirici ve eziyet vericidir.

Cabir (R.Anh)'dan rivayet olunan þu Hadisi Þerifte Ýslamýn baþkasýna eziyet etmeði açýkca yasakladýðýný gösteriri. "Kim bir müslümana eziyet ederse bana aziyet etmiþ sayýlýr. Bana eziyet eden Allah (c.c.)'a eziyet etmiþ sayýlýr." Bir baþka hadisi þerifte de "Her eza veren cehennemdedir" buyuruluyor. Hadisi Þeriflerde görüldüðü gibi insanlara eziyet vermek haramdýr. Dinimizde "zarar uðrama ve baþkasýna zarar verme yoktur" düsturu bunu ifade etmektedir.
SÝGARANIN UYUÞTURUCULUÐU
Sarhoþluk ve uyuþturuculuk veren þeylerin haram olduðuna delil Þehr Bin Havþebe'nin Ümmü Seleme validemizden naklettiði "Resulüllah muskir ve müftir herþeyi yasakladý" hadisi þerifidir.

Hadisi Þerifin metnindeki muftir kelimesini ibni Kesir "Ýçildiði zaman vücuda hararet veren uzuvlarda kýrýklýk güç azalmasý, göz kapaklarýnda mahmurluk ve zayýflama meydana getiren þey" diye açýklamýþtýr.

Bilhassa tiryaki olmýyanlarýn üzerinde tütünün tesiri incelendiði zaman vucüdda bir gerginlik, göz kapaklarýnda bir aðýrlýk ve mahmurluk hali gerilen uzuvlarda bir gevþeme hali olduðu açýkca anlaþýlmaktadýr. Günümüzde sigara her ne kadar yuþturucu maddeler arasýnda sayýrmýyor ise de diðer uyuþturucu maddelere alýþkanlýk kazandýrmada baþlýca etkin olarak kabul edilmektedir. Baþ dönmesi, bulantý, baygýnlýk, kaslarda gecþeme v.s. bunlar arasýndadýr.

Ýslam dini harama giden, insaný harama düþürecek bütün yollarý kapamýþtýr. "Ýçki bütün kötülüklerin anasýdýr" derken içkinin içilmesini yasaklamýþ. Dolaysýyla da diðer kötülüklerin iþlenmesinede engel olmuþtur.

Binaenaleyh, bazý yönleri ile uyuþturucu maddelere benzeyenuyuþturucu olmasý bile en azýndan onlara alýþkanlýk kazanýlmasýna sebep olan sigara da uyuþturucular sýnýfýna dahil edilmelidir. Tarihin bir döneminde basit bir alýþkanlýk göstererek ona göz yumanlar bugünün neslinin esrar, eroin, afyon gibi uyuþturucularýn kucaðýna düþmesine sebeb olmuþtur. Öyle ki bugün sadece Amerika'da 33.5 milyon uyuþturucu tutsaðý vardýr. Çocuk cesedleri ile uyuþturucu kaçakcýlýðý yapýlmaktadýr. Bütün bunlarýn temelinde ise çok basit gibi görünen sigara alýþkanlýðý yatmaktadýr. Bilhassa bugün esrar sigaranýn içine konularak içilmektedir.

Plip Morris firmasýnýn ürettiði Marlboro'ya bu sigaraya karþý alýþkanlýk yapan, kullanýmý yasaklanmýþ bazý kimyasal maddelerin karýþtýrýldýðý tesbit edilmiþtir.

Malboro'da uyuþturucu madde bulunduðunu da iddia eden yüksek trajlý Alman dergilerinden "Der Spiegel" bu durumun sigaranýn satýþýný önemli ölçüde etkilediðini yazdý. Bütün bu gerçekler karýsýnda ihtiyatla hareket etmek, þüpheli þeylerden uzaklaþma inanan insanýn vazgeçilmez ölçüsüdür.
ÝSLAM ALÝMLERÝNÝN SÝGARA VE TÜTÜNLE ALAKALI BAZI NAKÝLLERÝ
Büyük alim ve mutasavvýflardan Ýsmail Hakký Bursevi (K.S.) Hazretleri Ruhu-l Beyan Tefsiri'nin 1. Cildinin sonunda teracimi ahvalini verirken Türkçe olarak þöyle yazýyor. Biraz sadeleþtirerek aþaðýda naklediyoruz:

Þam'da iken Þeyh Ekber (K.S.) bir kaç kere temessül (Bir þekil ve surete girerek gözükme) edip; öyle ki halk ona yaprak (tütün) der. O bizim yanýmýzda pis ve haramdýr. buyurdu. ve þeyhimden de duydum ki; "Tütün içen nefsani ve þeytanidir."

Yine Ýsmail Hakký Hazretleri hazzýrladýðý Hadisi Erbaiyn'in 6. Hadisi Þerifinin Þerhinde þöyle buyuruyor: "Bir þeyin zararý asli fýtrata ( yaratýlýþa) dokunuyorsa diðer zararlýlardan daha çirkindir. Mesela tütün gibi ki bunun zararý doðrudan fýtrat-ý asliyedir. Ýbadetlere karþý bir aðýrlýk ve isteksizlik meydana getirir."

Ruhul Beyan'da Vakýa sursinin 43. ayet-i kerimesinin tefsirinde ise "Diðer tefsirlerde tarif edildiði gibi bu tütün haramdýr." buruluyor.

" ﻮﻈﻞﱡ ﻣﻦﯾﺣﻣﻮﻢ " Ayetinin manasý: "Ve bir de kapkara dumandan bir gölge içindedirler." Alacasýz, düz siyah yani kapkara dumandan bir gölge var. "yahmum" dumandýr. Kamusta olduðu gibi: "Humme" den müþtak yef'ulün vezninde, her þeyden siyah manasýnadýr ki bu da kömürdür. Nitekim Arap, siyahlýk þiddetli olduðu zaman; "eþyede yahmumun" der.

Dahhak buyudu ki:
"- Cehennem ve cehennem ehli simsiyahdýrlar. Ve orada her þey simsiyahdýr... Bundan dolayý, cennette vücuttaki ben, kirpiklerin bittiði yer ve kaþlardan baþka siyahlýk yoktur."

Fakir (Ýsmail Hakký Bursevi Hz. k.s.) der ki: -Burada þu asrýmýzda yayýlmýþ olan tütüne içmekten tahzir (sakýndýrma) vardýr. Çünkü bu içildiðinde, dumaný yükselir ve içinin üzerinde gölge gibi olur. Bununla beraber içinde çokça gaileler yani sýkýntý verici þeyler meydana gelir.. Gerçi bunun burada anlatýlmasýnýn yeri deðildir. Biz müptela olana Allah (c.c.)'tan afiyet dileriz. (Mevla o kiþiyi ondan kurtarsýn). Çünkü bu tab-ý Selimenin pis ve çirkin gördüðü bir þeydir ki diðer tefsirlerde de inceden inceye anlatýldýðý gibi haramdýr.

Büyük hadis alimlerinden Mahmud Muhammed Hattab Es-Subki, El-Menhelü'l-Azbü'l-Mevrud Þerhu Süneni'l-imam Ebi Davut isimli eserinde sigaranýn zararlý ve aramlýðý ile alakalý geniþ izahlarda bulunur ve hulasa olarak þöyle der:

"Sigaranýn haram olduðu bir gerçektir... Bunun haramlýlýðý, doktorlarýn raporlarýna göre, sýhhatte zararlý olduðundandýr. Þüphesiz zararlý bir þey, alimlerin ittifaký ile haramdýr. Sigara, yalnýz içenlere deðil, içmeyenlere de eza (sýkýntý) verir... Melekler de çok rahatsýz olur..."

Son devrin büyük alim ve fazýllarýndan Mehmet Zihni Efendi merhum da Ni'met-i Ýslam isimli eserinde þöyle bahseder: "Öyle þeyler vardýr ki, onlar vücuda faydalý olmak þöle dursun netice itibari ile bedeni harap ettiði halde fazlaca iþtah ve istek duyulur. Bundan dolayýdýr ki bu gibi þeyler oruçlu iken kullanýlýrsa hem kaza hemde keffaret lazým gelir. Mesela tütün gibi... Esrar içmek ve afyon yutmak da bu nev'i dendir... Ve hepsi haramdýr. Müslümana yakýþan ise, haram, mekruh ve þüphelilerden kaçýnmaktýr. Zira dinimide yasaklardan kaçýnmak emirleri yerine getirmekten bile üstündür."

Þafii mezhebi alimlerinden Kalyubi bir din alimi olduðu kadar tabib idi. Bu muhterem zaat iki ilimdeki dirayeti ile tütün içmenin haramlýðýna hükmetmiþ bulunmaktadýr.
SON DEVRÝN DÝN ALÝMLERÝNDEN EBUL-FARUK SÜLEYMAN HÝLMÝ SÝLÝSTREVÝ (K.S.) HAZRETLERÝNÝN BU MEVZUDAKÝ BEYANLARI
Malum olsun ki; þeriatte izaai mal, kesreti sual haramdýr. Bu makamda izaai'den murad, emvalin dünya ve ahirete faidesi olmayarak sarf ve istihlakýdýr. Bu kabil sarfiyat ve istihlakatý umumiye muharremdir.

Sigara istimalinde hürmeti mezküre tamami ile sabit ve mütehakkaktýr. Çünkü sigara istimalinde menfaati dünyeviyye yoktur. Bilakis mazarrat hakimdir. Öyle mazarrat ki ondan bedene cismaniyyete hasýl olan ilel ve emrazýnýn ref' ve izalesi bir zaman sonra daha elde edilmemesini muciptir.

Manevi mazarratý ise baðdat etmekle bitmez. Manii terakkidir. Rayihasýndan ervahý tayyibe muazzeb olurç Vesaiti rahmet olan ervahý mezkurenin temasýný yani alakai ruhaniyyelerini men eder. Bu büyük bir musibettir.

Þu halde sigara içmek manen ve madden muzýrdir, haramdýr. Haram Allah (C.C.)'ýn nehyettiði emirdir. Ona musýr olanlar, emrine isyan ve muhalefet edenlerdir. Ýþ bu neticeye müncer olur. Yevmiye 25-30 sigara içenler günde bu sebeble Allahu Tealaya 25-30 defa muhalefet ediyor haram irtigab eyliyor demektir.
EBU'L HASAN EL-MISRÝ, EL-HANEFÝ :
Sahih nakli hükümler, açýk nakli deliller tütünün haramlýðýný ilan etmektedir. Tütünün ortaya çýkýþý 1000 yýllarýndadýr. Ýlk çýktýðý yer ise yahudi, mecusi ve hrýstiyan cemaatlerin yaþadýðý yerlerdir. Tütünü ilk defa kendisinin hekim olduðunu iddia eden bir yahudi batýya getirmiþ, insanlara tütünü kullanmalarýný söylemiþtir. Anadoluya tütünü getiren "Etkelin" adýnda bir hrýstiyandýr. Sudan þehirlerinde ise tütünü ilk defa ortaya çýkaran bir macusidir.
EÞ-ÞEYH ABDULLAH BÝN MUHAMMED BÝN ABDULVEHHAB :
Hanbeli hukukçularýndandýr. Nargile üzerine kendisine tevcih edilen bir suale þöyle cevap vermiþtir:
"Rasülullah'ýn hadislerinden, ilim ehlinin eserlerinden öðrendimize göre, bu zamanda çok kullanýlan tütünün haram olduðu açýktýr. Bize göre anlatýlanlarla ve müþahede ile, tütünün vücut üzerinde diðer uyuþturuculara benzer etkiþleri vardýr. Özellikle çok içildiðinde meydana gelen baþ dönmesi ve baþ aðrýsý, mide bulantýsý, halsizlik gibi durumlar sarhoþluða yakýn þeylerdir. Serhoþluk veren þeylerin haramlýðý ise kesindir."
NECMUL'L-GUZZÝ EÞ-ÞAFÝ'Ý:
Tütün sonradan ortaya çýktý. Onun ortaya çýkýþý, Hicri 1015 senesidir. Tütün içen onun sarhoþluk vermediðini iddia etse bile o uyuþturucudur.

"Rasülullah (S.A.V.) her serhoþluk vereni ve uyuþturucu olaný kullanmayý yasakladý." Hadisi Þerifine göre tütün haramdýr. Tütünü bir defa kullanmak büyük günah olmasa bile devamlý kullanmak büyük günahlardan sayýlýr.

Bazý alimler, küçük günahlar aþaðýda sayacaðýmýz beþ þeyden biri ile büyük günah haline gelir, demektedirler.
1 - Küçük günahlar üzerinde ýsrar edilirse onu büyük günah haline getirir.
2 - Küçük günahlara lakayd kalmak, ehemmiyet vermemek, hafife almak.
3 - Küçük günahý, büyük günaha kýyas ederek ferahlanmak sevinmek.
4 - Ýþlemiþ olduðu küçük günahla insanlar arasýnda iftihar etmek.
5 - Küçük günahýn bir alimden, kendisine uyulan bir rehber kimse tarafýndan iþlenmesi de büyük günah olmasý gerektiren bir durumdur.
OSMAN PAZARÝ
Pazari, sigara hakýnda "habis" tabirini kullanarak þu izahati yapmaktadýr: Amma zamanýmýzda talebelerin çoðu tütün habisini içiyorlar. O tütün ki " (O peygamber) onlara pis þeyleri haram kýlar." ayet-i celilesine dahildir.
ABDÜLAZÝZ AD-DERBAÐ
Abdulaziz Debbað tütünün zararlarýný anlatarak haram olduðuna hükmeder. Allah (C.C.) zikirden insanlarý alýkoyduðunu, meþgul ettiðini ve kötü kokusuyla meleklere eziyet verdiðini ifade eder.

Kendisine soðan ve sarmýsaðýn kerih görülen kokusundan sorulunca, cevaben: her þeyin insanoðlu için yaratýldýðýný söyleyerek, faydalý þeylerden istifade edilmesi gerektiðini, zararlý maddelerden de kaçýnýlmasý gerektiðini ifade etmiþtir. Soðan ve sarmýsaðýn bir çok faydalarý olduðu faakt sigaranýn vücuda çok zararlý olduðu, dolaysýyla ikisinin ayný kefeye konulmayacaðýn ifade etmiþtir. Çok kimsenin ise "býrakmýyorum" demesi gibi basit mazeretlerle ölüme kucak açtýðýný teessüfle anlatmaktadýr.

Daha sonra velilerin baþýndan geçen þöyle bir hadise nakleder. Velilerden bir grup, çeþitli pisliklerden dolayý kötü kokan bir þehre girerler. Çok az bir zaman sonra ise adeta kaçar gibi o beldeyi terkederler. Zira kötü koku yüzünden melekler onlardan ayrýlmýþ, o þehre girmemiþlerdi. Bunu basiretleriyle sezen veliler ise kurtuluþu o meleksiz beldeden ayrýlmakta görmüþlerdir.

Meleklerin bir mü'minden ayrýlmasýnýn ne kadar büyük bir tehlike olduðunu ancak akl-ý selim ve basiret sahipleri anlar diyen debbað, böyle bir kimseyi silahsýz silahsýz olduðu bir anda ansýzýn düþmanýyla karþýlaþan bir acize benzetir. Melaike-i Kiramýn bir mü'minden ayrýlmasýnýn tehlikesini anlatýrken haþyet verici ürpertici þu hakikatý da þöyle dile getirir.

Bir toplulukta herhangi bir günah iþlenince melekler oradan uzaklaþýr, ayrýlýr. Melekler gidince gidincede þeytan ordusuyla birlikte oraya gelir, konaklar. Günah iþleyenlerin imanlarý o anda, rüzgarlý bir havada yanan her an sönmeye mahkum bir kandil gibidir. Binaenaleyh, her an iman nurunu söndürme ihtimali bulunan hak katýnda Mü'mini mes'ul duruma düþüren bütün kötülüklerden uzak durmamýz gerekir. Çünkü her günah küfrün adeta bir postacýsýdýr. Her günahta insaný küfre götürecek bir yol, bir menfez vardýr.


Hulasa; bir mes'ele hakkýnda helal ve haramlýk hükümleri toplanacak olursa haramlýk hükmünün galip olacaðýna dair kaide-i külliye dikkate alýndýðý zaman sigara içmekle alakalý deðiþik hükümler arasýnda haramlýlýðý tercih etmek ihtiyata muvafýk bir davranýþ olacaktýr. Muhtelif görüþlerin ortaya durum vardýr; þüphe Hadisi Þerifte "Kim þüpheye düþecek olursa harama da düþer." buyrulmuþtur. bunun gibi haramlýk ve mübahlýk hükmü bir mes'elede içtima ederse haramlýk yönü tercih edilmelidir.

Sigara maddi ve manevi zararlarýný açýkladýktan sonra risalemize zahiri ve batýni günahlardan bizi nehyeden ayeti Kerime ile nihayet veriyoruz. Cenabý Hakk buyuruzýr ki: "Günahýn zahiri de batýnýný da terk ediniz. Günah iþleyen, iþledikleri günahýn karþýlýðýný görecek

Umarım bu verilmemiştir artık :p
Alıntı ...!
 

HTML

Üst