MUTE nikahı caiz mi?

ramo46

New member
Katılım
2 Mar 2008
Mesajlar
1,913
Reaction score
0
Puanları
0
MUTE nikahı caiz mi?
Diyanet'in yeni hazırlattığı Kur'an tefsiriyle birlikte bir skandala imza attı.
Hazreti Muhammed'in yasakladığı muta nikahı Diyanet'e göre caiz...

PARA KARŞILIĞI NİKAH

İslam tarihi boyunca Şii ve Sünni din alimleri arasında en hararetli tartışma
konularından biri olan “muta (faydalanma, menfaat) nikâhı,” Diyanet Vakfı’nın
İslam Ansiklopedisi’nde ve başka kaynaklarda, özetle “kadın ve erkek arasında
belli bir maddi bedelle, belli bir süre için yapılan bir tür geçici evlilik olarak” tanımlanıyor

HZ. MUHAMMED YASAKLADI, DİYANETE GÖRE CAİZ

Newsweek Türkiye'nin haberine göre; Hz. Muhammed döneminde yasaklandığı gerekçesiyle
bugüne kadar hiçbir Sünni din adamı mutaya cevaz vermedi veya serbest olduğuna ilişkin
üzerinde uzlaşılan bir çalışmaya imza atmadı.

Ancak Türkiye’nin en yetkili dini otoritesi Diyanet İşleri Başkanlığı’nın (DİB) bir grup
ilahiyatçıya hazırlattığı “Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir” adlı çalışma, mutayı
yeniden tartışma konusu haline getirdi.

Kitapta, “Ehl-i Sünnet’e mensup âlimlerden ve özellikle sahabeden bazılarına göre
müt’a nikâhı caizdir, onu Hz. Peygamber değil ikinci halife yasaklamıştır”
(İlk baskının ikinci cildi, 32 ile 34’üncü sayfalar) denmesi mutaya izin verildiği
yorumlarına yol açtı. Daha da ilginç olanı ise, bu ifadelerin 2. ve 3. baskılarda
bulunmaması. Bu arada, sonraki baskılarda muta konusunda değişiklik yapılmasına
rağmen ilk baskı da toplatılmadı.

MEHİRLERİNİ (ÜCRET) VERİN HELAL OLSUN

Din İşleri Yüksek Kurulu, Ocak 2001’de yeni ve daha anlaşılır bir Kuran meali ve tefsiri
hazırlamaya karar verdi. Ardından tanınmış dört ilahiyatçı profesör Hayrettin Karaman,
Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kafi Dönmez ve Sadrettin Gümüş bu iş için görevlendirildi.
Sonuçta beş ciltlik kitabın ilk baskısı DİB Dini Yayınlar Dairesi tarafından 2005’te
yayımlandı ve kısa sürede tükendi. Bu ilk baskıda Nisa suresi 24’üncü ayetin geniş bir
tefsirine (detaylı yorum) yer verildi. DİB’in internet sitesindeki Kuran-ı Kerim mealinde
bu ayet ele alınırken “Savaş esiri olarak sahip olduklarınız hariç, evli kadınlar (da size)
haram kılındı. (Bunlar) üzerinize Allah’ın emri olarak yazılmıştır. Bunların dışında kalanlar
ise, iffetli yaşamak ve zina etmemek şartıyla mallarınızla (mehirlerini verip) istemeniz size
helal kılındı. Onlardan (nikâhlanıp) faydalanmanıza karşılık sabit bir hak olarak kendilerine
mehirlerini verin. Mehir belirlendikten sonra, onunla ilgili olarak uzlaştığınız şeyler
konusunda size günah yoktur” deniliyor. Mehir, Türkçe’de ücret anlamına geliyor.

BAZI SAHABELERE GÖRE CAİZDİR

Kitapta bu ayetten hareketle, “muta nikâhının en azından İslâm’ın ilk yıllarında
uygulandığının ve içtihatlara (din adamlarının ortak görüşü) dayanılarak bazı
mezheplere (Şia mezhebi gibi) göre halen geçerli olduğunun” altı çiziliyordu.
Kitabın, “İhtiyaç bulunduğu için müt’a nikâhının bir müddet mubah kılındığı
konusunda ittifak vardır” denen ilgili bölümünde “Ehl-i sünnete mensup âlimlerden
ve özellikle sahabeden bazılarına göre müt’a nikâhı caizdir,
onu Hz. Peygamber değil ikinci halife yasaklamıştır.

MUTA NİKAHI KILINACAK ŞARTLAR

İmami Şiilere göre ihtiyaç ve zaruret şartı bulunmaksızın müt’a nikâhı caizdir.
Sonuç olarak yolculukta ve savaşta kişinin eşinden ayrı düştüğü zamanlarda
olduğu gibi ‘hadislerdeki yasaklama süresini geciktirmeyi gerektiren’ zaruretler
bulunduğunda bu nikâh caizdir” ifadesi yer alıyordu. Ancak DİB tarafından
yayımlanan bu tefsire muhafazakâr kesimden tepkiler gelmeye başlayınca,
kitabın 2006 ve 2007’de yayımlanan ikinci ve üçüncü baskılarında muta ile
ilgili bölüm çıkarıldı.

Hatta kamuoyuna yönelik herhangi bir düzeltme yazısı olmaksızın, ilk baskının
tam aksi yönde bir yoruma yer verildi. Üçüncü baskının 45’inci sayfasındaysa
artık şunlar yazıyor: “Şiilerin Caferi kolunda halen uygulanan bir nikâhın, yani
belli bir süre ile sınırlı evlenmenin adı da müt’a nikâhıdır. İslam’ın ilk yıllarında
dönemin şartlarına göre ihtiyaç bulunduğu için müt’a nikâhının bir müddet mubah
kılındığı konusunda ittifak vardır. Ehl-i Sünnet âlimleri büyük çoğunlukla bu nikâhın
ebedî olarak yasaklandığı hükmünü benimsemişlerdir.”

MUTA NEDİR?

Pek çok dini kaynakla birlikte, Türkiye Diyanet Vakfı tarafından yayınlanan
“İslam Ansiklopedisi”nde İbrahim Dönmez tarafından hazırlanan, mutanın ele
alındığı bölümde (sayfa 174 – 180) özetle şu yorumlara yer veriliyor: Müt’a nikâhında
kadın ve erkek, para ve zaman konusunda anlaştıktan sonra istedikleri zaman biraraya
gelebiliyor. Bakire bir kızla velisinin izni alınmadan müt’a yapılamıyor. Ayrıca sözlü,
nişanlı ve evli kadınlarla müt’a da mümkün değil. Evli ya da bekar bir erkek, dul ve
boşanmış bir kadınla anlaşmasını yaptıktan sonra dilediği zaman, aynı evde kalma
mecburiyeti olmadan beraber olabiliyor. Müt’a nikâhlı kadın da, daimi evlilik yapmış
bir kadın kadar kocasına karşı sorumlu kabul edilmiyor. Cinsellik dışında diğer tüm
faaliyetlerinde daha serbest hareket edebiliyor. Süre bitiminde yeni bir müt’a evliliği
için kadının yeni bir adet görüp ‘temizlenene’ kadar beklemesi gerekiyor. Müt’a süresince
kadın hamile kalırsa, çocuğun nüfusu ve her türlü bakımı babaya ait.


http://www.haberdem.com/news/23941/MUTE-nikahi-caiz-mi.html
 
Ramo diaynetin çok büyük bir yanlışlığını dile getirmişsin ama sanırsam bu konunun siyasetle pek bir ilgisi yok. Bence konu dini bölüme taşınsa daha doğru olur.
 
garip geldi okuyunca para karşılığı cinsel birlikte olunan kişiye nikah
bence hiçte normal değil
 
konu buraya daha uygun serbest kürsü siyasi bir alan dini konuları açmak yasak en azından sırf din ile ilgili konuları açmak yasak daha dikkatli olun
 
Muta Nikahı

Muta nikahı, cahiliyet devrinden kalan bir nikah şeklidir. İslam'ın ilk yıllarında, özellikle harp zamanlarında, uzun zaman kadınlardan uzak kalan as­kerler için muta nikahına izin verilmiş, Hayber savaşına kadar mübah olan bu mu­vakkat nikah Peygamberimizin sünnetiyle yasaklanıp haram kılınmıştır.

Muta nikahı ücret karşılığında belli bir vakit için kadınla evlenmektir. Muta'nın en az müddeti bir cinsel ilişki geçecek zaman parçasıdır. En çok ise 99 senedir.(1) ,

Erkek kadına hitaben "Beni beş aylık bir zaman için mutalandır." veya "Şu kadar para karşılığında seninle mutalandım." deyip kadın da kabul ederse muta olur. Halk dilinde 'acem nikahı' denen bu iş fuhuştan başka bir şey değildir. Allah Rasulu kesin olarak bunu yasaklamıştır. Ashab'dan, tabiinden ve müçtehitlerden, bu tür nikahı kabul eden kimse yoktur. (2) Böyle bir akit ne kadını helal kılar, ne boşama, hükmüne kapı açar, ne zihar, ne de mirasdan yararlanma hakkını verir.

Muta nikahı ile evlenen kadın erkeğe, erkekte kadına varis olamaz (3). Muta nikahının müddetinin az veya çok olması arasında hiçbir fark yoktur. An­cak,"kıyamet kopuncaya kadar, Deccal çıkıncaya kadar seni nikahlıyorum" şeklin­de bir ifade kullanılırsa muvakkatlık şartı da hükümsüz kalır, nikahın diğer şartlarını da yerine getirirse nikah sahih olur. (4) Çünkü o zamana kadar yaşamaları imkansızdır.

Hz.Ali (r.a.)'dan rivayet edilen bir hadis-i şerifte Allah Rasulu şöyle buyuru­yor. Hz.Ali (r.a.) İbn-i Abbas (r.a.) ya şöyle demişti.

"Rasullullah (s.a.v.) muta nikahından ve ehil eşeklerin etlerini yemekten Hayber'in fetih günü bizleri men'et­ti. (5)

Rasullullah Evtas (Mekke fethi) yılında muta nikahına üç defa ruhsat vermiş, sonra yasaklamıştı.(6)
Allah Rasulu buyuruyor:

"Ey insanlar, ben muta ni­kahı ile kadınlardan faydalanmanız için izin vermiştim. Şüphe yok ki Allah, kıya­mete kadar bunu muhakkak haram kılmıştır. Kimin yanında bunlardan bir kadın varsa hemen onu serbest bıraksın, onlara verdiği şeylerden hiçbir şeyi geri almasın." (7)

Dört mezhebe göre böyle bir akit yapmak batıldır. Şiiler ve rafiziler hariç bütün İslam alimleri bu nikahın haram olduğunu kabul etmişlerdir. (8) Hatta Şia'nın önemli kollarından biri olan Zeydiye bile muta nikahının batıl olduğuna inanır ve bu konuda Hanefi alimleri ile hareket eder.


Ehli sünnet mezheplerinin delilleri Kur'an ve sünnettir.


1.Kur'andaki nikah, boşanma; iddet ve miras hakkındaki hükümler bu tür evlilikle ilgili değildir. Dolayısıyla bu evlenme şekli diğer evlenme şekilleri gibi batıldır. Şiiler muta nikahına Nisa suresinin 24.ayetini delil getiriyorlar. Ayet şöyle:"Onlardan hangisiyle evlenip temas etseniz ücretlerini (mehirlerini) takdir edildiği şekilde veriniz."(9) Büyük müfessir İbn-i Cerir-i Taberi bu ayeti tefsir ederken diyor ki, ayetin manası "Onlardan hangisi ile evlenirseniz mehrini veriniz demektir. Çünkü muta peygamberimizin sünnetiyle ebediyen yasaklanmıştır. İbn-i Veki babasından oda dedesi Sebreden rivayet ediyor:

Rasullullah "Bu kadınlardan faydalanın buyurmuştur."Bu faydalanma ifadesi Rasullullah zamanında evlenmek manasına geliyordu.(10) Dolayısıyla ayet-i celile de geçen bu "İstemta'tum" yani faydalanma, evlenme manasına "ucur" yani ücret kelimesi ise mehir anlamına gelir: (11)

2.Hadis-i şerifler bu şekil nikahın haram kılındığını açıkça belirtmişlerdir. (12) Muhammed bin Hanefiyye Hz.Ali'den rivayet ediyor; Hayber günü Rasullullah’ın tellalı şöyle bağırdı:" Dikkat edin Allah ve Rasulu sizi muvakkat nikahtan menediyorlar." (13)

Hadislerin çoğu Hz.Ali'den rivayet olunduğu halde Hz.Ali'ye bağlılık iddiasında bulunan şia ve rafızilerin bu nikahı yürürlükte tutması ilim ve akılla bağdaştırılacak şey değildir ..

Kaynak: Kaynaklarıyla Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN, Sayfa 277-278, Gonca Yayınevi, İstanbul 1993, (1) İslam ve Osmanlı Hukukunda Evlenme:36
(2) Fethu'l Kadir: 2/384
(3) Fetava-i Kadıhan :1/330 (Hindiyye kenan)
(4) Fetava-i Hindiyye:I/330
(5) Buhari:6/129 Nesai:2190 Müslim:4/134
(6) Müslim:4/131
(7) el-Hidaye:1/I95
(8) el-Mebsul:5/152 Fethu'l Kadir:21384 Bidayetü'l Müctehit:2/43
(9) Nisa Suresi:24 (96) Tefsir-i Taberi:5130
(10) Tefsir-i Taberi:5/30
(11) Tefsir-i Taberi:5/30
(12) Buharı:6/129 Muslim:41132 (99) EI-Mebsut 5/153
(13) El-Mebsut 5/153
 
Geri
Üst