Sekselerin Efsanevi Tarzı Synthpop & Italo Disco Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

Øguz

Altın Üye
Katılım
20 Ağu 2007
Mesajlar
4,147
Reaction score
0
Puanları
0
Sekselerin Efsanevi Tarzı Synthpop & Italo Disco Nedir? Nasıl Ortaya Çıkmıştır?​

"Synthpop,Europop(Eurodance) veya Italo disco” diye adlandirdilan efsanevi bu tarz; 80lerin baslarinda Avrupa’da çikmistir. Ilk olarak müzikseverlerin dikkatini fazla çekmeyen bu tarz; aradan geçen bir kaç sene içerisinde yayinlanan oldukça etkili parçalar sayesinde basta Italya, Almanya, Hollanda olmak üzere neredeyse tüm Avrupa’da varligini derinden hissettirmis, bir çok gencin adeta yasam tarzi haline gelerek çok kuvvetli bir akim olmustur.

z03.jpg

http://i1011.hizliresim.com/2010/11/17/93.jpg

z01.jpg

http://i1011.hizliresim.com/2010/11/17/26.jpg

z02.jpg

http://i1011.hizliresim.com/2010/11/17/53.jpg



Öyle ki ; 80li yillarda Avrupa’da bu tarza ait onlarca parça çok uzun dönem liste baslarini baska tarzlara birakmamistir. Bu tarza bir çok degisik isim verilmesinin ana sebepleri; klavye agirlikli(synthsizer) parçalar oldugundan kimileri tarafindan “Synthpop”, Avrupa’da çok ragbet görmüs pop türünde bir müzik tarzi oldugu için “Europop(Eurodance)” ve de bu tarzi Italyanlarin kesfederek dolayisiyla da besiginin Italya’da olmasindan ötürü “Italo Disco” diye de adlandirilmasi görülebilir ki bunlar dogrudur

Ama tam olarak yeterli bir tanimlama degildir. Bu adlandirmalarin gerçek sebebi müzik yapisi olarak birbirlerinden çok ince nüanslarla ayrilmasidir. Her ne kadar durum böyle olsa da; Ben yazimin ilerleyen kisimlarinda bu tarza genelleme olarak “Synthpop” tanimiyla devam edecegim.

“Synthpop” tarzinin en karakteristik özelligi; klavyenin müzige hakim oldugu basit ve iç içe girmis ritimlerin ön plana çikarak, sözlerin etkili bir sekilde müzikseverlere sunulmasidir. Yani bu tarzi “efsanevi” yapan ana unsur; güçlü lirik ve melodik/harmonik yapida olmalarindan gelmektedir. Öte yandan sarki ile sarkici adeta bütünlesmistir; ilgi sarkicinin üzerindedir ve sarkici grubun ve sarkilarin içerigini yansitacak imaji sunmaktadir. Şarki sözleri genellikle hafiftir, derinlere pek inmemektedir ama zaman zaman çok duygusal ve ciddi temalari da olabilmektedir.


Bir de sunu belirtmekte fayda vardir; efsanevi bu tarz, 80leri hegomanyasi altina almis; “New wave” akiminin içinde bir koldur. Günümüzde maalesef bazi arkadaslar bir çok New wave grubunu “Synthpop” grubu diye adlandirmaktadirlar ki; bu çok yanlis bir nitelemedir. Örnegin Alphaville’in; basta “Big in Japan”, “Sounds like a melody” ve “Dance with me” olmak üzere bir kaç “synthpop” tarzinda sarkisi vardir ama bu grup genel olarak Rock-pop karisimi olan “New wave” tarzinda eserler vermistir. Yani Alphaville; Rock tarzinda müzik yapan müzik gruplari sinifina girmektedir..

“Synthpop” diye adlandirdigimiz ve de eski Türk filmlerinin de vazgeçilmezlerinden olan bu efsanevi tarz; sanilanin aksine Almanya’da degil Italya’da ortaya çikmistir. Zaten ilk olarak Italya’dan çikip dünyaya yayildigi için “Italo disco” diye de adlandirilmaktadir. Fasizan Milliyetçiligi ile meshur olan Italyanlari; kendi dillerinde olmayan bu türü olusturduklari için tebrik etmek gerekir. Kimbilir belki de; Mussolini’nin Italyasi kalsaydi çok büyük ihtimalle bu muhtesem tarz ile tanisamayacaktik..

Bunlarin yani sira bu akim sadece Avrupa’da tutulmakla kalmayarak basta Japonya, Meksika, Sili gibi Okyanus ötesi ülkelerde de genis dinleyici kitlesi bulmustur. Öyle ki bu ülkelerde “single”’lar bile yüzbinlerce adet satmistir.. En basitinden bir örnek vermek gerekirse; Sandra’nin 1984 yilinda; Alphaville’in meshur “Big in Japan”’inin Almanca coveri olan “Japan ist weit" isimli single’i uzun dönem Japonya’da listebasini kimselere kaptirmamistir.



“Synthpop-Europop-Italo disco” sarkicilarinin %50'sini Italyanlar,
%40'i Almanlar geriye kalan %10’luk dilimini ise diger milletler olusturmuslardir. Yani istatistikten çikan netice itibari ile bu tarzin lokomotifleri Italyanlar ve Almanlar olmuslardir. Isin ilgin yani; 70li yillarda ortaya çikan Anglo Sakson Disco’suna alternatif olarak çikarilan bu tarz Ingiltere ve Kuzey Amerika’da hiç sevilmemis, tutulmamis ve de dislanmistir. (Öyle ki; ismi bu tarzla adeta bütünlesmis en meshur “Synthpop” grubu olan “Modern Talking”'in Avrupa listelerini alt-üst etmis "Brother louie" parçasi bile Ingiltere'de en fazla 20.siraya kadar çikabilmistir.

Sahsen bir Synthpop sevdalisi olarak bunun nedenini çok merak ettim ve de yaptigim arastirmalar sonucu bu neticenin tarihten gelen sosyo-kültürel iliskiler nedeninden kaynaklanabilecegi tezine vardim.

Olaya sosyolojik açidan bakarsak; Anglo Sakson(Ingiliz Amerikan Kültürü) kökenli olan Ingiliz ve Amerikalilarin; Germen ve Romalilara karsi olan tarihten gelen bir iliskileri oldugunu görürüz. Sanirim kendilerine baska aidiyet kazandirma mücadelesinin etkisi olarak Ingiliz ve Amerikalilarin bu tarza tepkili olduklarini düsünebiliriz...

Bu konuya kisaca deginirsek; Anglo Sakson sözcügü, MS 5nci yüzyilda Ingiltere'nin büyük kismina yerlesen Anglar, Sakslar ve Jutlar adi verilen Germen(Almanya) ve Iskandinavya'nin farkli halklarini temsil etmektedir. O günkü halklar günümüz Ingiliz milletinin de çekirdegini de meydana getirmislerdir. Bugün Avrupada konusulan Ingilizce, 1500 yil önce Anglo-Saksonlarin konustugu dilden gelmektedir. MS 4ncü yüzyil sonlari ve 5nci yüzyil baslarinda Anglo-Sakson askerler, aileleri ile birlikte güney ve dogu kiyilarini korsanlara ve diger Saksonlara karsi savunmak üzere Romalilar(Italyanlar) tarafindan parali savasçilar olarak getirilmisler ve de bu bölgeye konuslandirilmislardir. Yaklasik 410 yillari civarinda, son Roma birlikleri(Italyanlar) Ingiltere'yi terk etmisler; Bazilari bir Romali(Italyan) gibi yasamaya devam etseler de; Ingiliz Kanali'ndan ve Kuzey Denizi'nden yeni yerlesimciler artmasiyla, bir çok kez yer degistererek Anglo Sakson olmuslardir. (Bunlarin bir kisminin ilerideki yüzyillarda Amerika’ya iltica ettiklerini de bilmeyen yoktur sanirim)

Peki Ingiliz ve Amerikalilarin aksine bu tarza kucak açmis ve de çok benimsemis ülkeler hangisidir derseniz. Karsimiza söyle bir tablo çikar..

“Synthpop-Europop-Italo Disco”’ya en çok ragbet gösterenler basta Rusya olmak üzere dogu Avrupa ülkeleridir.

Bu arada, ülkelerden çikan sarkicilarin aksine; ülkelere göre prodüksiyon yatirimi ters orantilidir. Almanlar her ne kadar Italyanlar kadar çok sarkici/grup çikaramasalar da; maddi anlamda bu tarza ciddi para yatirmislardir. Istatistik olarak prodüksiyon sirketlerinin; %55’ini Alman, %40’ini Italyan ve kalan %5’ini de diger ülkelerin plak sirketleri kaplamaktadir. ) Yazimin basinda da belirttigim gibi; bu efsanevi müzik tarzini Italyan firmalar olusturmuslar ama en çok geliri Alman prodüksiyon sirketleri elde etmislerdir.




Örnegin; meshur bir Italyan sarkici Italya’dan kasetini çikartir; (en ünlüleri Media Records,Time records, Baby Records, Discomagic, Memory music), sarki tutulursa Alman plak sirketleri (Hansa Plak,Virgin, ZYX Record, Blow up, WEA, EMI Germany, Walldorf Records, Metronom, Polygram, )den de çikarir ve buradan tüm dünyaya satilirdi.

“Synthpop” türünde genellikle belli basli kelimeler ve cümleler kalip olarak kullanilmistir. Bunlarin en çok kullanilanlarina örnek; night, midnight, tonight, moon, gimme(give), wanna(want), love, lovely, lonely, hold, Don’t stop, Don’t go, Don’t cry, Can’t stop, Hold me tight, by the night, in the night vs. verilebilir..

(Sayet en çok kullanilan diger kaliplari da merak ediyorsaniz asagiya göz atmaniz yeterli olacaktir..)

“Can’t” eki ile en çok kullanilan kaliplar


Can’t stop

Can’t go

Can’t love

Can’t forget

Can’t get enough

Can’t let you go


“Hold” kelimesi ile en çok kullanilan kaliplar


Hold me tight

Hold me now

Hold on me

Just hold me


“Night” kelimesi ile en çok kullanilan kaliplar

Night of love

Night of fear

Night of music

By the night

In the night

Lovely night

Touch in the night

A kiss in the night

Stop the rain in the night

In the heat of the night

Princess of the night

Strangers by night

One more night

Be my lady of the night

Rhytmh of the night


“Tonight” kelimesi ile en çok kullanilan kaliplar


I want you tonight

I'm falling in love tonight

I can lose my heart tonight

Hold me tonight

Let’me stay tonight

There’ll be no darkness tonight

The Train midnight

Two lovers tonight


“Baby” kelimesi ile en çok kullanilan kaliplar

Baby I love you

Baby don’t go

Baby please stay

Baby you’re my music

Baby you’re my heart


“Don’t” eki ile birlikte en çok geçen kullanilan kaliplar

Don’t let me go

Don’t let me down

Don’t leave me

Don’t forget me

Don’t take away

Don’t cry tonight

Don’t wait to long

Don’t play with my heart

Don’t take away my heart


“Give me” cümlesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar


Give me your love

Give me what i want

Give me peace on earth

Give me a peace on mind

Give me your heart



“Take” kelimesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar

Take my love

Take my life

Take my all time


“Alone” kelimesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar

Walking all alone

You’re not alone



“Rain” kelimesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar

Rain in my hearth

Stop the rain in the night

Rain in my love





“I wanna” cümlesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar

I wanna see your eyes

I wanna be your man

I wanna feel your breath,

I wanna hear your voice,

I wanna hear your heart beat


“Moon”kelimesi ile birlikte en çok kullanilan kaliplar

Eyes of the moon

Blue moon

By the light of the magical moon

Dance Under The Moonlight


Günümüzde yasi itibari ile 80leri yasamamis bazi arkadaslarin; kalitesiz yapimlar olan Eski Türk filmlerinde; bu parçalarin çok sik çalmasindan ve de bir takim müstehcen sahnelerde de kullanilmasindan ötürü, bu müzikleri de; "kalitesiz, dandik, sapik, Tecavüzcü Coskun veya Nuri Alço müzigi" gibi uygunsuz nitelendirmelerde bulunduklari gözlemlenmektedir. Halbuki Eski Türk filmlerinin kalitesiz veya seviyesiz olmasi bu müziklerin de “kalitesiz veya seviyesiz” oldugu anlamina gelmemektedir.

Sayet bu eserler kalitesiz olsaydi; birakin Avrupa müzik listelerinde haftalarca liste baslarinda kalmasini, listeye bile girememis olurlardi. 80lerin Türkiye’sinde de gene liste basi olan yabanci sarkilarin asagi yukari hepsi bu türe aittir. Kanaatimce, bu tür yanlis saptamalar sadece bu müzik türüne degil; o türü dinleyenlere de yapilmis bir haksizliktir. Isin gerçek tarafi sudur; Aslinda o zamanki yönetmenler “kalitesiz” olan filmlerine bir nebze olsun “kalite” katabilmek adina bu müzikleri o vasat filmlerde kullanmislardir.

Yani burada sorgulanmasi gereken ana unsur müzik türü degil yönetmenlerin tavridir. Az çok Ingilizcesi olan arkadaslar bu tarzin sözlerini incelerlerse, sözlerin %95’inde kesinlikle erotik veya pornografik unsurlar olmadigini göreceklerdir. Kalan %5’lik kisma örnek vermek adina “Samanta Fox”’un “Touch Me”’sini ve Sabrina’nin “Boys, boys, boys”’unu verebiliriz.. Zaten her iki disi de aslinda bu tarz müzikler yapan sarkicilar degil; bu akimdan kazanç elde etmek isteyen uyanik yapimcilarin piyasaya çikardiklari “seksapel” maymunlardir.



Öyle ki; her ikisi de daha sonra degisik tarzda albümler çikarmislar ama sonuç tahmin edilebilecegi gibi hüsran olmustur. Bu sonuçta göstermektedir ki; dinleyici sanilanin aksine Samanta Fox’un vücuduna ve Sabrina’nin iri gögüslerine para vermemis; söyledikleri tarz müzige para vermislerdir.

Bugün günümüzde bir çok TV programinda, reklamlarda, filmlerde, maç yayinlari jeneriginde vs. hala israrla bu sarkilar çaliyorsa sanirim daha fazla açiklama yapmaya gerek yoktur diye düsünüyorum.


BU TARZDA EN ÇOK SATAN SARKICI VEYA GRUPLAR


(Tüm orjinal kopyalari)

1- Modern Talking - Almanya 120 milyon

2- C.C.Catch – Almanya - 70 milyon

3-
Sandra – Almanya - 60 milyon

4- Den Harrow - Italya - 50 milyon

5- Bad boys blue - Almanya - 50 milyon

6- Savage - Italya – 45 milyon

7-
Gazebo - Italya - 40 milyon

8- Silent Circle - Italya – 30 milyon

9- Fancy - Almanya - 25 milyon

10-
A-HA - Almanya – 20 milyon

11- Scotch - Italya – 15 milyon

12- Baltimora – Italya – 13 milyon

13- Erasure – Almanya – 12 milyon

14- Ken Lazslo Italya- 11 milyon

15-
Sabrina - Italya - 10 milyon

16- Samantha Fox- Ingiltere- 10 milyon

17- Radiorama – Italya – 10 milyon

18-
The Human Leauge - Ingiltere – 10 milyon

19-
Joy –Avusturya - 7 milyon

20-
Mike Mareen – Almanya -7 milyon

BU TARZDA “SINGLE” ÇIKARARAK ÜNLENMIS VE YÜZBINLERCE SATAN SARKICI VEYA GRUPLAR..

Fair Control - “Symphony of love”
John Carpenter - “The end”
Bolero - “I Wish”
Lian Ross - “Say you will never”
Grant Miller - “Colder than ice”
The Buggles - “Video Killed the Radio star”
Raggio di Luna - “Comenchero”
Lucia - “Marinero”
Visage - “Fade to Grey”
L’affair - “Secret eyes”
F.R.Dawid - “Words”
Black - “Wonderful Life”
Spagna - “I wanna be your wife”
E.L.O - “So Seriuos”
Jules - “You and me”
P.Lion - “Happy Children”
Cliff Turner - “Moonlight affair”
Yazoo- “Don’t go”
Brand Image - “Love in a summer night”
Off “ - Electrica Salsa”
Joy Peters - “One night in love”
Linda Jo Rizzo - “Heartflash”


BU TARZDA, BANA GÖRE EN IYI PARÇALAR;

(Bir grup veya sarkicinin bir tek eserini yazmak kaydiyla)


1-Big in Japan – ALPHAVILLE

2-Smphony of Love – FAIR CONTROL

3-Gimme gimme your lovin’ – BADBOYS BLUE

4-Touch in the night – CILENT CIRCLE

5-The End – JOHN CARPENTER

6-Disco Band – SCOTCH

7-Self Control – LAURA BRANIGAN

8-Charleston – DEN HARROW

9-The Great Commandment – CAMOUFLAGE

10-In the night – PET SHOP BOYS

11- Tarzan boy – BALTIMORA

12-Hi Hi Hi – SANDRA
 
Geri
Üst