Saldırının ardından tartışılan iddia
Heronlar uçamadığı için teröristler fark edilemedi
PKK’ya karşı havadan istihbarat sağlamak için İsrail’den satın alınan insansız Heron’ların Türkiye ile İsrail arasındaki gerilim sonrası İsrailli mühendislerin Türkiye’den ayrılması nedeniyle uçamadığı iddia edildi
Şemdinli’deki kanlı saldırı kalabalık bir grup terörist tarafından gerçekleştirildi. Sınırda bu tür kalabalık grupların hareketleri insansız hava aracı Heron’lar tarafından tespit ediliyor ve önceden önlem alınabiliyordu. Saldırının neden önceden tespit edilemediği tartışma konusu olurken ünlü savunma dergisi Defence News ilginç bir iddia ortaya attı.
Dergiye göre İsrail ile Türkiye arasında 2004 yılında imzalanan 180 milyon dolarlık anlaşma uyarınca Türkiye’ye havadan istihbarat sağlamak üzere alınan Heron insansız uçaklar, İsrail ile son dönemde gerilen ilişkiler nedeniyle uçağın üreticisi Israel Aerospace Industries ve Elbit Systems şirketlerinde görevli İsrailli mühendis ve uçuş eğitmenlerinin Türkiye’yi terk etmesi nedeniyle uçurulamıyor. Mavi Marmara baskınının ardından İsrail hükümeti, Türkiye’de yerleşik tüm diplomatlarına ve resmi görevlilerine ülkeye dönme talimatı vermişti. Bu talimat doğrultusunda Batman’daki askeri hava üssünde Türk subaylara Heron konusunda eğitim veren İsrailliler de “can güvenliğimiz yok” diyerek geri döndü.
Bakan Gönül ‘uçuyor’ dedi
İsrailliler’in ülkeyi terk etmesi üzerine basın mensuplarına bir açıklamada bulunan Savunma Bakanı Vecdi Gönül, “Heronlar geleli 6 ay oldu. Eğitimler tamamlandı. Elemanlarımız uçakları kullanabilecektir” açıklamasını yaptı. Ancak saygın uluslararası savunma dergilerinde Defence News’e ismini vermeden 15 Haziran’da konuşan bir Türk askeri yetkili, “Şu anda Heron’lar uçurulamıyor. Ne zaman uçurulabileceği konusunda da bir bilgi yok” dedi. Bunun üzerine Defence News’te yayınlanan haberde, “İsrailli yetkililerin gitmesinin ardından Türk insansız uçakları uçamıyor” başlıklı bir haber yayınlandı. Heron’ların Türkiye’ye gelişinde büyük aksaklıklar yaşanmış, sonunda 6 tanesi bu yılın başında Türkiye’ye teslim edilmişti. Geriye kalan 4 Heron’un da Temmuz ayına kadar İsrail tarafından teslim edilmesi bekleniyor.
‘Kullanabilseydik İsrailli
mühendislere ne gerek vardı?’
VATAN Türkiye’nin Heron’ları kullanıp kullanamayacağını dünyanın saygın savunma dergilerinden olan Jane’s Defence-Weekly ve Taraf Gazetesi yazarı Lale Kemal’e sordu. Kemal, Türk mühendislerin Heron’ların temel özelliklerine hakim olduklarını ancak tam potansiyelini değerlendiremeyeceğini söylüyor: “Şu anda 6 Heron’a sahibiz. Türk yapımı insansız hava aracı olan ve ’Gözcü’ Heron’lardan daha iyi değil. Kaldı ki 20 yıldır insansız hava aracı geliştirdiğimiz söyleniyor. Peki neden TSK insansız hava aracına ihtiyaç duyduğumuzu açıkladı? Yapılan açıklamalara göre ’Gözcü’ 15 km menzile sahip, 12 bin feet’e kadar yükselip havada bir saat kalabiliyor. Heron ise 35 bin feet irtifada (12 km yüksekte) 52 saat havada kalabilirken 207 km hızla uçabiliyor. TSK Türk mühendislerinin Heron’ları kullanabilecek bilgiye sahip olduğunu söylüyor ancak kullanılabilecekse İsrailli mühendislere ne gerek vardı? İsrailli operatörler Türk mühendislerin yanında olduğuna göre eğitim bitmemişti.”
19 MİLYON DOLAR
İsrail Havacılık Sanayi tarafından üretilen IAI Heron insansız hava araçları orta ve uzun menzilli keşifler için kullanılıyor. Tanesi yaklaşık 20 milyon dolar olan araç 52 saat havada kalabiliyor.
kaynak
Heronlar uçamadığı için teröristler fark edilemedi
PKK’ya karşı havadan istihbarat sağlamak için İsrail’den satın alınan insansız Heron’ların Türkiye ile İsrail arasındaki gerilim sonrası İsrailli mühendislerin Türkiye’den ayrılması nedeniyle uçamadığı iddia edildi
Şemdinli’deki kanlı saldırı kalabalık bir grup terörist tarafından gerçekleştirildi. Sınırda bu tür kalabalık grupların hareketleri insansız hava aracı Heron’lar tarafından tespit ediliyor ve önceden önlem alınabiliyordu. Saldırının neden önceden tespit edilemediği tartışma konusu olurken ünlü savunma dergisi Defence News ilginç bir iddia ortaya attı.
Dergiye göre İsrail ile Türkiye arasında 2004 yılında imzalanan 180 milyon dolarlık anlaşma uyarınca Türkiye’ye havadan istihbarat sağlamak üzere alınan Heron insansız uçaklar, İsrail ile son dönemde gerilen ilişkiler nedeniyle uçağın üreticisi Israel Aerospace Industries ve Elbit Systems şirketlerinde görevli İsrailli mühendis ve uçuş eğitmenlerinin Türkiye’yi terk etmesi nedeniyle uçurulamıyor. Mavi Marmara baskınının ardından İsrail hükümeti, Türkiye’de yerleşik tüm diplomatlarına ve resmi görevlilerine ülkeye dönme talimatı vermişti. Bu talimat doğrultusunda Batman’daki askeri hava üssünde Türk subaylara Heron konusunda eğitim veren İsrailliler de “can güvenliğimiz yok” diyerek geri döndü.
Bakan Gönül ‘uçuyor’ dedi
İsrailliler’in ülkeyi terk etmesi üzerine basın mensuplarına bir açıklamada bulunan Savunma Bakanı Vecdi Gönül, “Heronlar geleli 6 ay oldu. Eğitimler tamamlandı. Elemanlarımız uçakları kullanabilecektir” açıklamasını yaptı. Ancak saygın uluslararası savunma dergilerinde Defence News’e ismini vermeden 15 Haziran’da konuşan bir Türk askeri yetkili, “Şu anda Heron’lar uçurulamıyor. Ne zaman uçurulabileceği konusunda da bir bilgi yok” dedi. Bunun üzerine Defence News’te yayınlanan haberde, “İsrailli yetkililerin gitmesinin ardından Türk insansız uçakları uçamıyor” başlıklı bir haber yayınlandı. Heron’ların Türkiye’ye gelişinde büyük aksaklıklar yaşanmış, sonunda 6 tanesi bu yılın başında Türkiye’ye teslim edilmişti. Geriye kalan 4 Heron’un da Temmuz ayına kadar İsrail tarafından teslim edilmesi bekleniyor.
‘Kullanabilseydik İsrailli
mühendislere ne gerek vardı?’
VATAN Türkiye’nin Heron’ları kullanıp kullanamayacağını dünyanın saygın savunma dergilerinden olan Jane’s Defence-Weekly ve Taraf Gazetesi yazarı Lale Kemal’e sordu. Kemal, Türk mühendislerin Heron’ların temel özelliklerine hakim olduklarını ancak tam potansiyelini değerlendiremeyeceğini söylüyor: “Şu anda 6 Heron’a sahibiz. Türk yapımı insansız hava aracı olan ve ’Gözcü’ Heron’lardan daha iyi değil. Kaldı ki 20 yıldır insansız hava aracı geliştirdiğimiz söyleniyor. Peki neden TSK insansız hava aracına ihtiyaç duyduğumuzu açıkladı? Yapılan açıklamalara göre ’Gözcü’ 15 km menzile sahip, 12 bin feet’e kadar yükselip havada bir saat kalabiliyor. Heron ise 35 bin feet irtifada (12 km yüksekte) 52 saat havada kalabilirken 207 km hızla uçabiliyor. TSK Türk mühendislerinin Heron’ları kullanabilecek bilgiye sahip olduğunu söylüyor ancak kullanılabilecekse İsrailli mühendislere ne gerek vardı? İsrailli operatörler Türk mühendislerin yanında olduğuna göre eğitim bitmemişti.”
19 MİLYON DOLAR
İsrail Havacılık Sanayi tarafından üretilen IAI Heron insansız hava araçları orta ve uzun menzilli keşifler için kullanılıyor. Tanesi yaklaşık 20 milyon dolar olan araç 52 saat havada kalabiliyor.
kaynak