SAKAL FITRAT’TANDIR
Allah Azze ve Celle buyuruyor ki; “(Şeytan
Allah’a karşı “Elbette senin kullarından belli bir nasip edineceğim. Onları mutlaka saptıracağım
muhakkak onları boş kuruntula ra düşüreceğim
şüphesiz onlara emredeceğim de
hayvanların kulaklarını yaracakla r
şüphesiz onlara emredeceğim de Allah’ın yarattığını (fıtratı) değiştirecekler” dedi. Kim Allah’ı bırakıp ta şeytanı dost edinirse
elbette apaçık bir ziyana düşmüştür.” (Nisa;118-119)
Ebu Hüreyre radıyallahu anh’ın rivayet ettiği hadisi şerif; “Cuma günü gusletmek
misvak
bıyıkları kısaltmak
sakalı uzatmak
İslam fıtratındandır. Zira Mecusiler bıyıklarını uzatır
sakalı keserler. Şu halde onlara muhalefet edin.”
Aişe radıyallahu anha rivayet ediyor; Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; “On şey vardır ki
bunlar daha önceki peygamber lerin de sünnetlerindendir; bıyıkları kısaltmak
sakalı uzatmak
misvak kullanmak
buruna su çekip temizleme k
tırnakları kesmek
parmak aralarını yıkamak
koltukları yolmak
kasıkları tıraş etmek
taharet ve ağza su vermek.”
Bıyıkları uzun ve sakalları tıraşlı bir Mecusi Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’e gelmiş ve Rasululla h s.a.v.
ona; “Böyle yapmanı sana kim emretti?” diye sorunca o Kisra’yı kastedere k; “Rabbim” demişti. Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem; “Lakin benim Rabbim
bıyıkları kısaltmamı
sakalları salıvermemi emretti” buyurarak sakalın önemini ve Rabbimizi n bir emri olduğunu belirtmiştir.
İbni Ömer radıyallahu anhuma
Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğunu rivayet ediyor; “Bıyıkları kısaltın
sakalları uzatın. Müşriklere benzemeyi n.”
İnsanları en güzel biçimde yaratan Allah Teala
peygamber leri aracılığıyla kulluk vazifeler ini onlara öğrettiği gibi kılık kıyafetlerini de tayin etmiş ve bildirmiştir. Yaratılış icabı ve hikmetler i gereği olarak insanların bedenleri nde saç
sakal ve diğer kılları yaratmıştır. Bunların bir kısmının giderilme sini veya kısaltılmasını
bir kısmının da kesilmeye rek uzatılmasını peygamber leri aleyhimus selam tebliğ etmişler ve uyarmışlardır. Hadisler
sakalın uzatılmasını
bıyığın kısaltılmasını emretmekt edir.
Hafız İbnu Şahin
sakal tıraşının müsle olduğunu belirtir. (müsle; vücut azalarından herhangi bir yeri keserek eziyet etmektir.)
Sakalı tıraş etmek
hem fıtratı değiştirmek
hem de kadınlara benzemek olur ki
bunlar lanetlenm iş fiillerdi r.
Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem
yaratılışı değiştirenlere
(dövme yapan ve yaptırana
cımbızla kaşları yolana ve yoldurana
güzel görünmek için dişlerini seyrekleştirene
törpüleyene ve törpülettirene
peruk takana ve taktırana
kadınlara benzeyen erkeklere ve erkeklere benzeyen kadınlara) lanet etmiştir.
Demek ki
fıtratı değiştirmek lanete müstahak olmaya sebeptir. Allah Teala
erkekleri bıyık ve sakalları ile
kadınları ise bıyıksız ve sakalsız yaratmıştır. Değiştirilmesine dinimizde yasak konulmaya n ve emredilen sünnet olmak
tırnak kesmek
etek ve koltuk tıraşı gibi
şeyler bundan müstesnadır.
İbni Sad(1/147) Müslim(taharet
55) Beyhaki(1/150) Şafii el Ümm(1/21) Beyhaki Ma’rife(1/246) Nesai(Zinet
2) Ahmed(2/52) Buhari Tarihul Kebir(1/140) Taberani Sağir(553) Hatib Tarih(6/247) Deylemi(2570) Fethul Bari(10/346) Suyuti Esbabı Vurud(212-214) Zadul Mead(1/166)
Müslim(361) Tirmizi(2758) Ebu Davud(taharet 29) Nesai(8/126) İbni Mace(293) Tahavi Müşkilül Asar(1/297) Darekutni(1/95) Ebu Ya’la(8/4517) İbni Ebi Şeybe(1/195) Beyhaki(1/36
52) Ahmed(6/137) Ebu Avane(1/191) Neylul Evtar(1/110)
İbni Sa’d(1/449) Said Bin Mansur Musannef(172) İbni Kesir el Bidaye(4/264) Ebu Nuaym Delail(1/349) İbnül Cevzi el Vefa(2/460) Tarihut Taberi(2/654) Suyuti Dürrül Mensur(1/276) Suyuti Esbabı Vurud(213) İbni Hacer Metalibul Aliye(2206)
Malik Muvatta(şa’r
1) Buhari(libas
63-64) Müslim(taharet
52) Ebu Davud(4199) Tirmizi(2764) Nesai(taharet 14) Ahmed(2/16
356
365
366
387) Beyhaki(1/151) Camius Sağir(3878) Cem’ül Fevaid(5872-73) Suyuti Esbabı Vurudil Hadis(77) Beyhaki Şuab(6430-34) İbni Ebi Şeybe(8/376) Tarihu Bağdat(5/11) Kenz(17251) Neylul Evtar(1/114) Rıyazus Salihin(1206)
İbnu Şahin en Nasih vel Mensuh(s.256)
Bkz. Hattabi es Sübki Menhelül Azbul Mevrud(1/186) Kutul Kulub(3/457) Konyalı Mehmed Vehbi Sahihi Buhari Şerhi(4/326) Kandehlev i Sakal Risalesi(s.21)
Buhari(Tefsir
59
Libas
82) Müslim(libas
120) Ebu Davud(tereccül
5) Tirmizi(edeb 33) Nesai(Zinet
24
26) İbni Mace(nikah 52) Darimi(isti’zan
19) Ahmed(1/415) İbni Abdilberr el Cami(2/188) Hatib el Kifaye(s.22) Beyhaki(7/312) Neylul Evtar(4/190) Tuhfetul Ahvezi(1/67)
alıntı
Allah Azze ve Celle buyuruyor ki; “(Şeytan






Ebu Hüreyre radıyallahu anh’ın rivayet ettiği hadisi şerif; “Cuma günü gusletmek





Aişe radıyallahu anha rivayet ediyor; Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem buyurdu ki; “On şey vardır ki









Bıyıkları uzun ve sakalları tıraşlı bir Mecusi Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’e gelmiş ve Rasululla h s.a.v.



İbni Ömer radıyallahu anhuma


İnsanları en güzel biçimde yaratan Allah Teala





Hafız İbnu Şahin

Sakalı tıraş etmek



Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem







Demek ki






İbni Sad(1/147) Müslim(taharet


Müslim(361) Tirmizi(2758) Ebu Davud(taharet 29) Nesai(8/126) İbni Mace(293) Tahavi Müşkilül Asar(1/297) Darekutni(1/95) Ebu Ya’la(8/4517) İbni Ebi Şeybe(1/195) Beyhaki(1/36

İbni Sa’d(1/449) Said Bin Mansur Musannef(172) İbni Kesir el Bidaye(4/264) Ebu Nuaym Delail(1/349) İbnül Cevzi el Vefa(2/460) Tarihut Taberi(2/654) Suyuti Dürrül Mensur(1/276) Suyuti Esbabı Vurud(213) İbni Hacer Metalibul Aliye(2206)
Malik Muvatta(şa’r







İbnu Şahin en Nasih vel Mensuh(s.256)
Bkz. Hattabi es Sübki Menhelül Azbul Mevrud(1/186) Kutul Kulub(3/457) Konyalı Mehmed Vehbi Sahihi Buhari Şerhi(4/326) Kandehlev i Sakal Risalesi(s.21)
Buhari(Tefsir








alıntı