Sahil Güvenlik Hakkında

1001Design

330i ///M3 Design
TARİHÇE

Tarih boyunca dünya ulusları arasında Türkler daima ömrü uzun ve teşkilatı düzenli devletler kurmuş, devletinin ve içinde yaşayan insanların güvenliği için canla başla çalışmıştır.

Tarihten alınan dersler sonucu, sahildar ülkelerin güvenliğinin vatan topraklarından değil mümkün olan en uzak mesafeden sağlanması gerektiği anlaşılmıştır.

Cumhuriyet Dönemi Öncesi Sahil Güvenlik Komutanlığı

Sahil Güvenlik Teşkilatı kuruluş çalışmaları, 19'ncu yüzyılın ikinci yarısına kadar uzanmaktadır. Bu dönemde Avrupa'da sanayi devriminin gerçekleşmesi, üretimde ve uluslararası ticarette büyük gelişmeler olması sonucu gümrük konuları önem kazanmış ve gümrük sorunları ile kaçakçılıkla mücadele konuları ön plana geçmiştir.

Osmanlı imparatorluğu döneminde gerek konumu ve gerekse eşya cinsi göz önüne alınarak gümrüklere farklı isimler verilmiştir. Bunlardan deniz kıyısında bulunanlara "Sahil Gümrükleri", sınır boyunda kurulu olanlara "Hudut Gümrükleri" ve ana karada bulunanlara da "Kara Gümrükleri" denirdi. Sahil Gümrükleri hem iç hem de dış ticaret malları için söz konusuydu. Devlet için gümrük vergileri önemli gelir kaynağı idi. Ancak vergilerin toplanma usulleri nedeniyle çeşitli sorunlar ve şikayetler ortaya çıkıyor, bu da mal sahiplerinin yasa dışı yollara başvurmalarına neden oluyordu.

Bu dönemde Hazine'ye bağlı Taşra Gümrük İdareleri tarafından yerine getirilen Anadolu yarımadasındaki kıyıların korunması, kaçakçılığın önlenmesi ve izlenmesi görevleri; bu idareler arasında herhangi bir irtibat bulunmaması ve yapısal dağınıklık nedeniyle etkinlikle icra edilememekteydi. Gümrüklerin bu durumdan kurtarılması için teşkilat yapısı ile ilgili çalışmalara başlanmış, yapılan çalışmalar sonucunda 1859 yılında Taşra Gümrük İdareleri, İstanbul Emtia Gümrük Eminliği'ne bağlanmış ve 1861 yılında da bu kurumun adı "Rüsumat Emaneti " olarak değiştirilmiştir. İlk Rüsumat Emini Mehmet Kani Paşa olmuştur.

Tanzimat Döneminde, Osmanlı İmparatorluğu ile diğer ülkeler arasında 1861 yılında yapılan ticaret anlaşması ile gümrük vergilerinin artırılması sonucu, gümrük kaçakçılığı olaylarında artışlar görülmüştür. Bu durum üzerine kaçakçılıkla mücadelede etkinliğin artırılması maksadıyla yeni bir teşkilatın kurulması düşünülmüş ve Rüsumat Emaneti bünyesinde bir " Gümrük Muhafaza Teşkilatı" kurulmuştur.

Daha sonra deniz hudutlarımızdaki güvenlik ve sahil muhafaza hizmetlerini yürütmek amacıyla, 1886 yılında Jandarma Teşkilatına bağlı olan "Kordon Bölükleri" oluşturulmuştur.

Cumhuriyet Dönemi Sahil Güvenlik Komutanlığı

Cumhuriyet döneminin başlangıç yıllarında, 1126 ve 1510 sayılı "Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunlar" yürürlüğe konulmuş, 01 Ekim 1929 tarihinden itibaren de 1499 sayılı "Gümrük Tarifesi Kanunu" uygulanmaya başlanmıştır. Bu kanunla birlikte gümrük vergilerinin artırılması nedeniyle, kaçakçılık olaylarında artışlar görülmüş ve kaçakçılık olayları özellikle güney sınırlarımızda büyük boyutlara ulaşmıştır.

Bunun üzerine, gerek gümrük hizmetlerinin daha iyi bir şekilde yürütülmesinin temini ve gerekse deniz yoluyla yapılan kaçakçılığın izlenmesi, araştırılması, önlenmesi ve karasularımızın güvenliğinin sağlanması amacıyla, 27 Temmuz 1931 tarihinde kabul edilen 1841 sayılı Kanunla güney sınırlarımızda, yarı askeri bir hüviyet gösteren "Gümrük Muhafaza Umum Kumandanlığı" kurulmuş ve 1932 yılından itibaren 1917 sayılı Kanunla, Genelkurmay Başkanlığı'na bağlı olarak görevine devam etmiştir. Bu arada konuyla ilgili çalışmalara devam edilmiş ve 1932 yılında 1918 sayılı "Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun" yürürlüğe konulmuştur. Bu Kanuna göre, kaçakçılık davaları tutuklu olarak devam eder, kaçakçılık suçlarından dolayı mahkumiyet halinde ceza tecil edilmez ve sürgün cezası uygulanırdır.

1936 yılında 3015 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesi ile Gümrük Muhafaza Umum Kumandanlığı'nın emrindeki deniz teşkilatına, askeri kimlik kazandırılmış ve karasularımızda güvenlik ve emniyetin sağlanması görevi bu teşkilata verilmiştir.

"Gümrük Muhafaza Umum Kumandanlığı" görev yönünden Gümrük ve Tekel Bakanlığı, deniz hudutlarının güvenliği ve personelin eğitimi bakımından Genelkurmay Başkanlığı bünyesinde 1956 yılına kadar faaliyetlerini sürdürmüştür.

16 Temmuz 1956 tarihinde kabul edilen 6815 sayılı "Sınır, Kıyı ve Karasularımızın Muhafaza ve Emniyeti ve Kaçakçılığın Men ve Takibi İşlerinin Dahiliye Vekaletine Devri Hakkında Kanun"un yürürlüğe girmesiyle sınır, kıyı ve karasularımızın korunması ve güvenliği ile kaçakçılığın önlenmesi ve takibi sorumluluğu İçişleri Bakanlığı'na devredilerek bağlısı bulunan Jandarma Genel Komutanlığı emrine verilmiş ve Gümrük Muhafaza ve Umum Kumandanlığı'nın hukuki varlığı sona erdirilmiştir.

Bu tarihten itibaren Samsun, İstanbul, İzmir ve Mersin'de Jandarma Genel Komutanlığına bağlı olarak Jandarma Deniz Bölge Komutanlıkları kurulmuş, ayrıca Jandarma Genel Komutanlığı Karargahında bir Deniz Şube Müdürlüğü oluşturulmuştur.

* 15 Nisan 1957 tarihinde sorumluluk sahası; Türk-Yunan deniz hududundaki Enez'den, Muğla - Antalya il deniz hududundaki Kocaçay'a kadar uzanan sahayı kapsayan "Ege Jandarma Deniz Bölge Komutanlığı" kurulmuştur.

* 1968 yılında sorumluluk sahası; o tarihte Türk-Rus deniz hududundaki Artvin-Kemalpaşa ile Türk-Bulgar deniz hududundaki Beğendik arasındaki sahayı ve Marmara denizini kapsayan "Karadeniz Jandarma Deniz Bölge Komutanlığı" kurulmuştur.

*
15 Temmuz 1971 tarihinde sorumluluk sahası; Türkiye-Suriye deniz hududundaki Hatay-Güvercinkaya ile Antalya-Muğla il deniz hududundaki Kocaçay arasındaki sahayı kapsayan "Akdeniz Jandarma Bölge Komutanlığı" kurulmuştur.

Sahil Güvenlik Komutanlığının Kuruluşu

1960'lı yılların başlarından itibaren dünya güvenlik ortamında gözlenen değişiklikler, Türkiye'nin jeo-stratejik konumu, kıyıların uzunluğu, denizci bir millet ve denizci bir devlet olma gereğinin dikkate alınması, yeni ve profesyonel bir Sahil Güvenlik Komutanlığına olan ihtiyacı ortaya çıkartmıştır. Diğer taraftan, bazı Bakanlıkların karasuları ve deniz ile ilgili hizmetlerinde, kanunlarla çıkarılan çeşitli yasakları uygulayacak yeterli güvenlik güçlerinin bulunmaması da göz önünde bulundurularak, 1967 yılından itibaren Sahil Güvenlik Komutanlığı kurulması çalışmalarına hız verilmiştir.

Bu çerçevede yapılan çalışmalar sonucunda, 09 TEMMUZ 1982 tarihinde 2692 sayılı Kanun kabul edilmiş ve 13 TEMMUZ 1982 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak Sahil Güvenlik Komutanlığı kurulmuştur. Bu değişiklik ile birlikte Jandarma Genel Komutanlığına bağlı olan Jandarma Deniz Bölge Komutanlıkları, Sahil Güvenlik Komutanlığı emrine verilmiş ve Sahil Güvenlik Karadeniz, Ege Deniz ve Akdeniz Komutanlıkları adını almıştır.

Sahil Güvenlik Komutanlığı 01 EYLÜL 1982 tarihinden itibaren fiilen göreve başlamış ancak 2692 sayılı Kanunun birinci geçici madde hükmüne göre 1985 yılına kadar Jandarma Genel Komutanlığına bağlı olarak görev yapması kabul edilmiştir.

2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun, Marmara ve Boğazların sorumluluğunu Sahil Güvenlik Komutanlığına vermesi sonucunda, görevlerin en etkin şekilde yapılabilmesi maksadıyla kuruluş yapısına bir ana-ast komutanlık eklenerek Ekim 1982 ayında "Sahil Güvenlik Marmara ve Boğazlar Komutanlığı" kurulmuştur.

Sahil Güvenlik Komutanlığının faaliyetlerini sürdürebilmesi için Ankara'nın merkezi bir yerinde müstakil bir binaya ihtiyaç duyulmuş ve Bakanlıklar Karanfil Sokakta bulunan binanın mülkiyeti Başbakanlığın 10 Eylül 1982 tarihli yazısı ile Komutanlığa verilerek 01 Nisan 1983 tarihinde binaya yerleşilmiştir.

01 OCAK 1985 tarihine kadar Jandarma Genel Komutanlığına bağlı olarak görev yapan Sahil Güvenlik Komutanlığı, bu tarihten itibaren Türk Silahlı Kuvvetlerinin kadro ve kuruluşu içerisinde, barışta görev ve hizmet yönünden İçişleri Bakanlığına bağlı, olağanüstü haller ve savaş halinde ise Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine girecek silahlı bir güvenlik kuvveti olarak, ülkemizin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır ekonomik bölgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan tüm deniz alanlarında faaliyetlerini sürdürmeye başlamıştır.

1993 yılında Sahil Güvenlik Komutanlığının ana ast komutanlıklarının adları yeniden düzenlenmiş ve bölge komutanlığı olarak aşağıdaki şekilde adlandırılmışlardır;

* Sahil Güvenlik Marmara ve Boğazlar Bölge Komutanlığı

* Sahil Güvenlik Karadeniz Bölge Komutanlığı

* Sahil Güvenlik Akdeniz Bölge Komutanlığı

*
Sahil Güvenlik Ege Deniz Bölge Komutanlığı

Sahil Güvenlik Komutanlığının bugün ve gelecekteki personel ihtiyacının karşılanması ve görev etkinliğinin artırılması amacıyla 24 Haziran 2003 tarihinde 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu'nda değişiklik yapılmıştır. Bu değişiklikle Sahil Güvenlik Komutanlığı, Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı gibi müstakil bir yapıya kavuşturulmuştur.

Sahil Güvenlik Komutanlığı 06 Ocak 2006 tarihinde Karanfil Sokakta bulunan ve 24 yıl Komutanlık Karargahı olarak hizmet eden binadan ayrılarak Bakanlıklar Merasim Sokakta inşa edilen, görevlerinin önemi ile uyumlu yeni ve modern Komutanlık binasına taşınmıştır.


Sahil Güvenlik Komutanlığı
 

1001Design

330i ///M3 Design
GÖREVLERİMİZ

“Sahil Güvenlik Komutanlığının misyonu, deniz yetki alanlarında ulusal ve uluslararası hukuk etkin kılmak, can ve mal güvenliğini sağlamaktır”

Sahil Güvenlik Komutanlığı hizmet yönünden İçişleri Bakanlığı’na bağlı silahlı bir kuvvet olarak, ülkemizin bütün sahillerinde, iç suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında, liman ve körfezlerinde, karasularında, münhasır ekonomik bölgesi ile ulusal ve uluslar arası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan tüm deniz alanlarında faaliyetlerini sürdürmektedir. Denizlerimizde genel kolluk kuvveti olarak görev ve yetkilere sahip olan Sahil Güvenlik Komutanlığı'na 2692 sayılı yasa ile tevdi edilen başlıca görevler şunlardır:

· Sahil ve karasularımızı korumak, güvenliğini sağlamak,

· Denizlerimizde can ve mal emniyetini sağlamak,

· Deniz ve kıyılarda görülecek başıboş mayın, patlayıcı madde ve şüpheli cisimler için gerekli tedbirleri alarak, ilgili makamlara iletmek,

· Deniz seyir yardımcılarının çalışma durumlarını izlemek, görülen aksaklıkları ilgili makamlara iletmek,

· Karasularımıza giren mültecileri, yanlarında bulunabilecek silah ve mühimmattan arındırmak ve bunları ilgili makamlara teslim etmek,

· Deniz yolu ile yapılan her türlü kaçakçılık eylemine engel olmak,

· Gemi ve deniz araçlarının telsiz, sağlık, pasaport, demirleme, bağlama, avlanma, dalgıçlık ve bayrak çekme ile ilgili kanunlarda belirtilen hükümlere aykırı eylemlerini önlemek,

· Su ürünleri avcılığını denetlemek,
Deniz kirliliğini önlemek maksadıyla denetimler yapmak,

· Su altı dalışlarını denetleyerek, eski eser kaçakçılığına engel olmak,

· Türk arama kurtarma sahasında, uluslararası arama ve kurtarma sözleşmesi ile ulusal arama kurtarma yönetmeliğinde belirtilen esaslar dahilinde arama kurtarma görevlerini yerine getirmek,

· Yat turizmi faaliyetlerini denetlemek,

· Emredildiğinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde ülke savunmasına katkıda bulunmaktır.
 

1001Design

330i ///M3 Design


Sahil Güvenlik Komutanlığı

(Turkish Coast Guard Command)




 

1001Design

330i ///M3 Design
MODERNİZASYON

Sahil Gözetleme Radar Sistemi Projesi




Sahil Güvenlik Komutanlığının, Karasuları, Türk Münhasır Ekonomik Bölgesi ve Türk Arama Kurtarma sahası olmak üzere toplam 377.714 km2'lik sorumluluk sahasında, 2692 Sayılı Kanunla verilen görevlerini etkinlikle yerine getirebilmesi ve Anayurt Güvenliği kapsamında "Tanımlanmış Deniz Resminin" tesisi maksadıyla başlatılan Sahil Gözetleme Radar Sistemi projesi, 12 Aralık 2006 tarihinde icra edilen Savunma


Sanayii İcra Komitesi Toplantısında alınan 340 sayılı karar ile Savunma Sanayi Müsteşarlığınca yürütülmeye başlanmıştır. Projeye ilişkin etüt-proje (fizibilite) çalışmaları tamamlanmış olup, 2011 yılında ihale edilmesi ve prototip sistemin 2015 yılında faaliyete geçmesi planlanmaktadır.

Proje kapsamında, Sahil Güvenlik K.lığı sorumluluk sahasının Radar, Elektro Optik, Yön Bulucu, Otomatik Tanıma Sistemi gibi sensör sistemleriyle 24 saat esasına göre gözetlenerek, deniz vasıtalarını tespit ve teşhis kabiliyetinin kazanılması, deniz vasıtalarına ait elde edilecek bilgilerin Sahil Güvenlik Harekât Merkezlerinde sergilenmesi ve kıymetlendirilmesi ile aynı amaca hizmet edecek Türkiye'de mevcut keşif gözetleme sistemleri ile entegrasyonun sağlanması planlanmıştır.

AB 412 EP Helikopter Projesi



Sahil Güvenlik Komutanlığı envanterinde AB 412 EP Helikopteri mevcut olup, ilk sözleşme Mart 1998’de ve ilave helikopterlere yönelik sözleşme Aralık 2004’te yapılmıştır. Helikopterlerin büyük bir kısmı envantere alınmıştır.Teslimlerin 2010 yılı içerisinde tamamlanması planmaktadır.

Çok Maksatlı Helikopter Projesi

AB 412 EP Helikopterlerine nazaran daha uzun süre havada kalabilecek ve daha fazla sayıda kazazede kurtarabilecek kabiliyette SG Helikopteri tedarik edilmesi maksadıyla yeni bir proje başlatılmıştır. Yeni helikopterlerin 2015 yılına kadar envantere girmesi planlanmaktadır.

Uçak Modifikasyon Projesi



Sahil Güvenlik Komutanlığı envanterinde CN-235 CASA uçağı mevcut olup, söz konusu uçakların Sahil Güvenlik görevlerine yönelik olarak Görev Ekipmanlarının Entegrasyon ve modifikasyon çalışmalarına Ağustos 2004 tarihi itibariyle TAI tesislerinde başlanmıştır. Bahse konu entegrasyon ve modifikasyon projesinin 2011 içerisinde tamamlanması planlanmaktadır.

25 Tonluk Sahil Güvenlik Botları Tedarik Projesi



Süratli Müdahale Botu Projesi kapsamında KAAN-19 sınıfı botun siparişi 06 Mayıs 2005 tarihinde Yonca Onuk A.O.lığına verilmiştir. Söz konusu botun geçici teslimi 18 Eylül 2006 tarihinde yapılmıştır. AR-GE faaliyetleri kapsamında inşa ettirilen botun performans değerlerinin Sahil Güvenlik Komutanlığınca uygun bulunması neticesinde, ilave bot tedarik edilmesi konusunda 05 Aralık 2007 tarihinde Savunma Sanayii İcra Komitesi kararı alınmış olup proje kapsamında sözleşme çalışmaları devam etmektedir.

190 Tonluk Sahil Güvenlik Bot Projesi



I'nci ve II'nci paket proje kapsamında İstanbul Tersanesi'nde inşa edilen 80 sınıfı SG Botları Sahil Güvenlik Komutanlığı envanterine alınmıştır.

III'ncü paket 80 sınıfı SG Botlarının inşasına Dz.K.K.lığı bağlısı Gölcük Tersanesi Komutanlığında devam edilmektedir. Proje kapsamında botların 2010 ve 2011 yılları içinde envantere alınması planlanmaktadır.

SG Arama Kurtarma Gemisi Projesi



30 Haziran 2006 tarihinde ihale sonuçlanmış ve ihaleyi kazanan RMK Marine Gemi Yapım Sanayii ve Deniz Taşımacılığı İşletmeleri A.Ş. ile 16 Ocak 2007 tarihinde sözleşme imzalanmıştır. Proje kapsamında inşa edilen gemilerin 2011,2012 ve 2013 yılları içinde envantere alınması planlanmaktadır. İlk botun blok inşa faaliyetleri tamamlanmış, kızakta montaj sürecine başlanmıştır.

400-500 Tonluk Sahil Güvenlik Gemisi Projesi



Ağır deniz koşullarında Münhasır Ekonomik Bölge ve arama kurtarma sınırlarına kadar sahil güvenlik görevlerini etkin olarak icra etmek maksadıyla 1700 Tonluk Gemilere ilaveten, 400-500 Tonluk Sahil Güvenlik Gemisi Projesi başlatılmıştır. Proje kapsamında inşa edilecek 8 gemiden ilkinin 2014 yılında envantere girmesi planlanmaktadır.

 
Üst