piratex
New member
- Katılım
- 20 Nis 2006
- Mesajlar
- 245
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
El Freni İle Viraj Dönmek
90 ve üzerindeki sert ve uzun virajların dönülmesinde veya aracın gidiş yönünün ani
olarak değiştirilmesi gereken
durumlarda (el freninin arka tekerlekleri tuttuğu araçlarda) el freni kolu çekilerek arka
tekerleklerin kilitlenmesi
sonucunda aracın arkasının kayması sonucu dönüş yarı çapını küçültmek mümkündür.
Yarış arabalarında özellikle lastiklerin yeri çok sağlam tuttuğu asfalt zeminde dahi
sürücünün arka tekerlekleri
kolayca kilitleyebilmesi için hidrolik el freni pompaları kullanılmaktadır. Standart
arabaların çoğunda bulunan
mekanik (telli) el freni donanımları ise toprak ve mıcır zeminde yeterli işlev görmesine
rağmen asfalt zeminde ciddi
kuvvetlere gereksinim duymaktadır.
Araç viraj girişine gelindiğinde frenaj tamamlanmış olmalı ve araç istenilen hızda ve
viteste bulunmalıdır. (Büyük
çoğunlukla bir veya iki vites küçültülmelidir.) Daha sonra sert bir direksiyon hareketiyle
aracın burnu viraja
sokulmalı ve hemen el freni kuvvetle çekilerek meydana gelen merkezkaç kuvvetinin
aracın arka kısmını
savurması sağlanmalıdır. Bu işin en kolay kısmını teşkil etmektedir. Eğer zemin toprak,
çamur veya mıcır ise düşük
hızlarda bile aracınız hızla virajın içine doğru yönelecektir (oversteering) bundan sonra el
freni bırakılıp direksiyon
ve gaz pedalının aynı anda kullanılmasıyla aracın burnunu virajın gidiş istikametinde
tutmak gerekmektedir. Bunun
için çoğu zaman direksiyonu toplamak ve hatta dönüşün sonuna doğru virajın aksi
istikametine doğru çevirmek
gerekebilir. Bu işlemler son derece kararlı ve şaşmaz bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Aksi
halde atılan bir spin çok
daha ciddi zaman kayıplarına neden olacaktır. Bu nedenle denemelere de çok düşük hızlarla
başlanmasında
sayısız yarar v
ardır.
El freni çekildiği esnada kolu tepesinde bulunan ve el freninin boşaltılmasını sağlayan
düğme sürekli olarak basılı
tutularak el freninin kilitlenmesinin önüne geçilmelidir. Yarış arabalarında çoğunlukla bu
düğme sökülmüştür.
DİKKAT!
Bu yöntem bilerek aracın dengesini bozmak ve arka kısmını savurmak esasına dayanır.
Yeterli ustalığa
ulaşılmadan yapılacak böyle bir hareket, etraftaki çarpılabilecek her şeye çarpma riski
taşımaktadır. Bazı insanların
arabalarını ailelerinin bir ferdi olarak gördüklerini ve haklı olarak “pardon!” cevabını
yeterli bulmayacaklarını
unutmayın. Bu tür denemeler için trafiğe kapalı ve ağaçsız!! boş alanlar seçilmesi sonradan
pişman olmanın önüne
geçebilir. Ancak takla ve yangın gibi tehlikeler daima vardır. Bu nedenle tek başınıza ıssız
bir yerde bu tür
denemeler yapmak da riskli bir davranıştır.
PRATİK ÇALIŞMA
İlk denemeler için toprak alan üzerine koyacağınız bir plastik kukuleta veya bidonun
etrafından U dönüşü yapmak
önerilebilir. Burada el freninin çekili tutulduğu süre ve direksiyon/gaz kombinasyonu
çalışılmalıdır. Başlangıç için
30-40 km/h lik bir sürat fazlasıyla yeterli olacaktır. Yukarıda söylenenler önden çekişli bir
araç için geçerlidir.
Ancak arkadan iter araçlarda da büyük benzerlik vardır.
Not: Alıntıdır
90 ve üzerindeki sert ve uzun virajların dönülmesinde veya aracın gidiş yönünün ani
olarak değiştirilmesi gereken
durumlarda (el freninin arka tekerlekleri tuttuğu araçlarda) el freni kolu çekilerek arka
tekerleklerin kilitlenmesi
sonucunda aracın arkasının kayması sonucu dönüş yarı çapını küçültmek mümkündür.
Yarış arabalarında özellikle lastiklerin yeri çok sağlam tuttuğu asfalt zeminde dahi
sürücünün arka tekerlekleri
kolayca kilitleyebilmesi için hidrolik el freni pompaları kullanılmaktadır. Standart
arabaların çoğunda bulunan
mekanik (telli) el freni donanımları ise toprak ve mıcır zeminde yeterli işlev görmesine
rağmen asfalt zeminde ciddi
kuvvetlere gereksinim duymaktadır.
Araç viraj girişine gelindiğinde frenaj tamamlanmış olmalı ve araç istenilen hızda ve
viteste bulunmalıdır. (Büyük
çoğunlukla bir veya iki vites küçültülmelidir.) Daha sonra sert bir direksiyon hareketiyle
aracın burnu viraja
sokulmalı ve hemen el freni kuvvetle çekilerek meydana gelen merkezkaç kuvvetinin
aracın arka kısmını
savurması sağlanmalıdır. Bu işin en kolay kısmını teşkil etmektedir. Eğer zemin toprak,
çamur veya mıcır ise düşük
hızlarda bile aracınız hızla virajın içine doğru yönelecektir (oversteering) bundan sonra el
freni bırakılıp direksiyon
ve gaz pedalının aynı anda kullanılmasıyla aracın burnunu virajın gidiş istikametinde
tutmak gerekmektedir. Bunun
için çoğu zaman direksiyonu toplamak ve hatta dönüşün sonuna doğru virajın aksi
istikametine doğru çevirmek
gerekebilir. Bu işlemler son derece kararlı ve şaşmaz bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Aksi
halde atılan bir spin çok
daha ciddi zaman kayıplarına neden olacaktır. Bu nedenle denemelere de çok düşük hızlarla
başlanmasında
sayısız yarar v
ardır.
El freni çekildiği esnada kolu tepesinde bulunan ve el freninin boşaltılmasını sağlayan
düğme sürekli olarak basılı
tutularak el freninin kilitlenmesinin önüne geçilmelidir. Yarış arabalarında çoğunlukla bu
düğme sökülmüştür.
DİKKAT!
Bu yöntem bilerek aracın dengesini bozmak ve arka kısmını savurmak esasına dayanır.
Yeterli ustalığa
ulaşılmadan yapılacak böyle bir hareket, etraftaki çarpılabilecek her şeye çarpma riski
taşımaktadır. Bazı insanların
arabalarını ailelerinin bir ferdi olarak gördüklerini ve haklı olarak “pardon!” cevabını
yeterli bulmayacaklarını
unutmayın. Bu tür denemeler için trafiğe kapalı ve ağaçsız!! boş alanlar seçilmesi sonradan
pişman olmanın önüne
geçebilir. Ancak takla ve yangın gibi tehlikeler daima vardır. Bu nedenle tek başınıza ıssız
bir yerde bu tür
denemeler yapmak da riskli bir davranıştır.
PRATİK ÇALIŞMA
İlk denemeler için toprak alan üzerine koyacağınız bir plastik kukuleta veya bidonun
etrafından U dönüşü yapmak
önerilebilir. Burada el freninin çekili tutulduğu süre ve direksiyon/gaz kombinasyonu
çalışılmalıdır. Başlangıç için
30-40 km/h lik bir sürat fazlasıyla yeterli olacaktır. Yukarıda söylenenler önden çekişli bir
araç için geçerlidir.
Ancak arkadan iter araçlarda da büyük benzerlik vardır.
Not: Alıntıdır