snıper
New member
- Katılım
- 17 Ocak 2006
- Mesajlar
- 2,345
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Piyango Bileti Almak Caiz Midir?
Piyango, kumarın bir çeşidi olduğundan, piyango biletini alıp oynamak kesinlikle dinen haramdır. Onun yoluyla kazanılan mal da gayr-i meşru`dur. (Hasib Asutay)
Cahiliyye döneminde piyango kumarına benzer bir kumar vardı. Şöyle ki:
Kumar oynayanların onbir tane okları vardı. 1-Fesben üzerine bir işaret. 2-Tev`em üzerine iki işaret, 3-Rakib üzerine üç işaret, 4-Hils üzerine dört işaret, 5-Nafis üzerine beş işaret, 6-Müsbil üzerine altı işaret 7-Mu`alla üzerine yedi işaret. Bir işaret birer paya işaret ediyordu.Kalan dört okun üzerinde ise işaret yoktu. Bunlar da; musaddar, muzaaf, menih ve sefih`tir.Oynayanlar bunları boş torbaya kor ve karıştırırlardı, sonra her ikisi birer ok çekerdi, ok üzerindeki işarete göre pay alırdı.Üzerine işaret olanı çıkmasa üzerine oynadıkları şeyin parasını oyuncu verirdi.
Şasn oyunları hakkında ayrıntılı bilgi
[1]
Piyango oynayan biriyle alış-veriş yapmak caiz midir?
Piyango oynamak haram mıdır? Piyango kumarını kazanmış biriyle alış-veriş yapmanın hükmü nedir?
Piyango, dinimizce haramdır.
Piyango, kumarın bir çeşidi olduğundan, piyango biletini alıp oynamak kesinlikle dinen haramdır. Onun yoluyla kazanılan mal da gayr-ı meşrudur. (Hasib Asutay)
Piyango kumarını kazanmış biriyle alış-veriş yapmak ise;
Âlimler, ticaret ve alışverişin yasakları arasında şu maddeyi zikretmektedir:
Serveti meşru olmayan kimselerle alışveriş yapmaktır. Mesela bir kimse içki, kumar ve zina gibi dinen yasak olan bir şey aracılığıyla servet biriktirmişse onu boykot edip onunla alışveriş yapmamak gerekir. Çünkü elindeki servet haramdır ve kendisine ait değildir, ammenin hakkıdır. Yani İslam kurallarına göre sahibi belli olmayan mal kamulaştırılır. Peygamber Efendimiz (asm) buna işarette bulunarak zani ile kâhinin parasını yasaklayıp, ona yaklaşılmamasını emretmiştir. (Günümüz Meselelerine Fetvalar, Halil Günenç)
Haram mal ile alışveriş yapmak isteyen kişilerle alışverişi terk etmek takva cihetiyle en uygunudur. Mümin kimse, iyilik ve hayırların destekçisi olmalıdır. Şer ve günahlara yardımcı olma konumunda olmamalıdır.
Cenab-ı Hak ayet-i kerimede, iyilik ve hayırda yardımlaşıp şer ve günahta asla yardımlaşmayıp destek olmamamız gerektiğini açıkça belirtmektedir:
Hem iyilik ve takva üzerine yardımlaşın, günah ve düşmanlık üzerine ise yardımlaşmayın, hem Allahtan sakının! Şüphe yok ki Allah, azabı çok şiddetli olandır. (Maide, 2)
İmam-ı Kurtubî Hazretleri bu ayet-i kerimenin tefsirini şu şekilde yapmıştır:
Yüce Allahın emrettiği hususlar üzerine birbirinize yardımcı olunuz ve birbirinize bunu teşvik ediniz, bunlar gereğince amel ediniz. Allahın yasakladıklarından da birbirinizi vazgeçiriniz ve uzak tutunuz. Bu da Peygamberden (asm) gelen şu rivayete uygun düşmektedir: Bir hayrı gösteren, onu işleyen kimse gibidir. (el-Heysemî)
Şerri gösteren de onu işleyen gibidir, denilmişti. Allah Günah işlemek ve haddi aşmak üzerinde ise yardımlaşmayın diye buyurarak, bize yasaklamada bulunmaktadır (İmam Kurtubî)
İmam-ı Taki Hazretleri; "Zulüm yapan, zalime yardım eden ve bu zulme razı olan, bu zulme ortaktır buyurmuştur.
Hadis-i şeriflerden; iyi veya kötü bir işe aracılık edene, o işi yapan kadar sevap veya günah verileceği anlaşılmaktadır.
Kaynak 1
Kaynak 2
Piyango, kumarın bir çeşidi olduğundan, piyango biletini alıp oynamak kesinlikle dinen haramdır. Onun yoluyla kazanılan mal da gayr-i meşru`dur. (Hasib Asutay)
Cahiliyye döneminde piyango kumarına benzer bir kumar vardı. Şöyle ki:
Kumar oynayanların onbir tane okları vardı. 1-Fesben üzerine bir işaret. 2-Tev`em üzerine iki işaret, 3-Rakib üzerine üç işaret, 4-Hils üzerine dört işaret, 5-Nafis üzerine beş işaret, 6-Müsbil üzerine altı işaret 7-Mu`alla üzerine yedi işaret. Bir işaret birer paya işaret ediyordu.Kalan dört okun üzerinde ise işaret yoktu. Bunlar da; musaddar, muzaaf, menih ve sefih`tir.Oynayanlar bunları boş torbaya kor ve karıştırırlardı, sonra her ikisi birer ok çekerdi, ok üzerindeki işarete göre pay alırdı.Üzerine işaret olanı çıkmasa üzerine oynadıkları şeyin parasını oyuncu verirdi.
Şasn oyunları hakkında ayrıntılı bilgi
[1]
Piyango oynayan biriyle alış-veriş yapmak caiz midir?
Piyango oynamak haram mıdır? Piyango kumarını kazanmış biriyle alış-veriş yapmanın hükmü nedir?
Piyango, dinimizce haramdır.
Piyango, kumarın bir çeşidi olduğundan, piyango biletini alıp oynamak kesinlikle dinen haramdır. Onun yoluyla kazanılan mal da gayr-ı meşrudur. (Hasib Asutay)
Piyango kumarını kazanmış biriyle alış-veriş yapmak ise;
Âlimler, ticaret ve alışverişin yasakları arasında şu maddeyi zikretmektedir:
Serveti meşru olmayan kimselerle alışveriş yapmaktır. Mesela bir kimse içki, kumar ve zina gibi dinen yasak olan bir şey aracılığıyla servet biriktirmişse onu boykot edip onunla alışveriş yapmamak gerekir. Çünkü elindeki servet haramdır ve kendisine ait değildir, ammenin hakkıdır. Yani İslam kurallarına göre sahibi belli olmayan mal kamulaştırılır. Peygamber Efendimiz (asm) buna işarette bulunarak zani ile kâhinin parasını yasaklayıp, ona yaklaşılmamasını emretmiştir. (Günümüz Meselelerine Fetvalar, Halil Günenç)
Haram mal ile alışveriş yapmak isteyen kişilerle alışverişi terk etmek takva cihetiyle en uygunudur. Mümin kimse, iyilik ve hayırların destekçisi olmalıdır. Şer ve günahlara yardımcı olma konumunda olmamalıdır.
Cenab-ı Hak ayet-i kerimede, iyilik ve hayırda yardımlaşıp şer ve günahta asla yardımlaşmayıp destek olmamamız gerektiğini açıkça belirtmektedir:
Hem iyilik ve takva üzerine yardımlaşın, günah ve düşmanlık üzerine ise yardımlaşmayın, hem Allahtan sakının! Şüphe yok ki Allah, azabı çok şiddetli olandır. (Maide, 2)
İmam-ı Kurtubî Hazretleri bu ayet-i kerimenin tefsirini şu şekilde yapmıştır:
Yüce Allahın emrettiği hususlar üzerine birbirinize yardımcı olunuz ve birbirinize bunu teşvik ediniz, bunlar gereğince amel ediniz. Allahın yasakladıklarından da birbirinizi vazgeçiriniz ve uzak tutunuz. Bu da Peygamberden (asm) gelen şu rivayete uygun düşmektedir: Bir hayrı gösteren, onu işleyen kimse gibidir. (el-Heysemî)
Şerri gösteren de onu işleyen gibidir, denilmişti. Allah Günah işlemek ve haddi aşmak üzerinde ise yardımlaşmayın diye buyurarak, bize yasaklamada bulunmaktadır (İmam Kurtubî)
İmam-ı Taki Hazretleri; "Zulüm yapan, zalime yardım eden ve bu zulme razı olan, bu zulme ortaktır buyurmuştur.
Hadis-i şeriflerden; iyi veya kötü bir işe aracılık edene, o işi yapan kadar sevap veya günah verileceği anlaşılmaktadır.
Kaynak 1
Kaynak 2