Osmanli Padisahlari neden hacca gitmemislerdir ?

Bu soru çokça sorulmaktadir. Ancak bu sorunun cevaplandirilacagi en güzel yer, II. Osman meselesidir. Zira II. Osman’in katli olayinda bu sorunun cevabi da verilmistir. Evvela haccin farz olmasinin sartlarini özetleyelim: Müslüman olmak; akilli olmak; ergen olmak; hac yolu için hem gida ve hem de yol masraflarini karsilayabilecek kadar zengin olmak; haccin farz oldugunu bilmek; yol emniyeti bulunmak.

Bu kisa izahlardan sonra, Osmanli Padisahlarinin neden hacca gitmediklerinin cevabini arayalim :

1) Islâm Hukukuna göre, cihâd, Müslümanlar için farz-i kifâyedir. Bu sebeple fert olarak bir Müslüman, açik bir düsman tehlikesi bulunmadigi müddetçe, farz-i ayn olan hacci farz-i kifâye olan cihâda tercih edebilecektir. Cihâd, fert olarak Müslümanlarin hac ibadetine engel olmayacaktir. Bunun tek istisnasi, düsmanin bertaraf edilebilmesi için hacca gidecek Müslümanlara da ihtiyaç olmasidir. Iste bu noktada halife ve sultânlarin hükmü, Müslüman fertlerden farklidir ve onlar için cihâd yani düsmanlarin hücumunu bertaraf ederek Müslümanlarin emniyetini saglamak ve bunun için gerekirse savasmak, farz-i ayndir. Hz. Peygamber’e hangi amelin daha faziletli oldugu soruldugunda, sirasiyla, Allah’a ve Peygamberine iman, Allah yolunda cihad ve hacc-i mebrûr cevabini vermistir. Sebebi bellidir; Müslümanlarin canini, malini ve namusunu korumak hukukullah da denilen kamu haklarindandir; yani cemiyete ait bir ibadettir. Bazan kamu haklarindan olan bir mesele, sahsî farzlardan daha ehemmiyetli hale gelmektedir. Iste burada da durum budur.

Osmanli Padisahlarinin II. Selim’e kadar gelenlerinin tamami, ömürlerinin yarisini Allah yolunda cihâd için seferlerde geçirmislerdir. Üzerlerine farz-i ayn olan ve hukukullah mahiyetinde bulunan cihâdi ve nizâm-i âlemin devamini, sahsî farz olan hacca tercih etmeleri için, Seyhülislâmlar fetvâ vermislerdir. II. Bâyezid Amasya’da vali iken hacca gitmeye niyetlenirken, sadrazam ve diger devlet erkâninin imzasi ile gönderilen mektupta, hemen gelip tahta geçmesi gerektigini, hacca gitmeyi halka ve devleti idare etme isi olmayanlara birakmasi icab ettigini tavsiye etmisler; aksi takdirde düsmanin cesaretlenerek Müslümanlara saldirmasina sebep olacagini ikaz eylemislerdir.



Ayni sekilde israrla hacca gitmek isteyen ve bu niyetinin bedelini caniyla ödeyen II. Osman’a, Kayinpederi ve Seyhülislâm olan Es’ad Efendi aynen su fetvâyi vermis ve fikihtaki bu hükmü özetlemistir: "Padisahlara hac lâzim degildir; oturup adl eylemek evlâdir. Câiz ki, bir fitne zuhûr eyleye". Verilen bu fetvâyi tasdik eden asrinin kutbu Aziz Mahmûd Hüdâyî Hazretleri de, II. Osman’i fetvâya uymasi için ciddi ikaz eylemistir. Hatta bu meseleden dolayi Padisah’in askeri tahrik ettiniz tarzinda tahkirine hedef olan ve sonradan Seyhülislâmlik makamina gelen Yahya Efendi’nin ifadeleri de tamamen fikhin ölçülerine uygundur:

"Padisahim! Hâsâ ki, ulema duacilariniz eskiyayi tahrik ede. Ancak içten gelerek bu niyetinizi istemezdik. Sebebi budur ki, ecdadiniz etmemisler, bu tarike gitmemisler, günahimiz varsa ol kadarcadir."

Nitekim halk ve asker arasinda yayilan dedikoduyu özetleyen su cümleler de meseleyi açiklamaktadir:

"Nizâm-i âlem içün padisahlar hacci terk edegelmistir. Düsmanin ortaya çikmasi ve düsmanlarin memleketi karistirma ihtimali var iken, Memâlik-i Mahrûse’yi koyup gitmek hatadir.".

2) Bazi Islâm hukukçulari, bedeni sihhatli olma sartini açarak, sihhatli olsa bile tutuklu olma veya kendisini hacdan alikoyan zâlim idareciden korkmanin da haccin edâsini engelleyecegini ifade ederken, sultân ve o manadaki devlet yetkililerinin de mahbus yani tutuklu gibi kabul edilecegini; sadece beytülmal disinda kendine ait malindan haccin farz olacagini ve bu özür devam ettigi müddetçe ölünceye kadar hacca gidemeyebilecegini hükme baglamislardir. Günümüzdeki gibi ulasim imkânlarinin gelismedigi ve bir hac görevinin en az üç ay sürecegi bir asirda, Osmanli Padisahlarinin hacca gitmeleri gerektigini düsünmek, Islâm Hukukunu bilmemek olur. Kaldi ki, ömürlerinin yarisini cephede geçiren Padisahlarin, neden Misir’a kadar cihâda gidip de hacca varmadiklari da ileri sürülemez; zira ordunun basinda mücahid bir komutan olarak sefere giden padisahla, kendi sahsî ibadeti için üç ay memleketini yalniz birakan padisah bir tutulamaz. Bunun en müsahhas misâli II. Osman’a karsi askerin ve hatta halkin duydugu tepkidir. Islâm âlimleri, haccin sartlarindan olan yol emniyetini ihlal eden Karamita grubunun isyani sebebiyle, 326/937 tarihinden itibaren 20 yil kadar haccin farz olmadigini, çünkü yollarda anarsi yasanabilecegini ifade etmislerdir.

Özetle Osmanli Padisahlarina dinen bizzat hacca gitmeleri farz olmamistir. Ancak kendi yerlerine bedel olarak baskalarini mutlaka göndermislerdir. Ayrica Sultân Abdülaziz’in gizlice tebdil-i kiyafet ederek hacca gittigi söylenmektedir. Ancak elimizde bunu dogrulayacak bir vesika bulunmamaktadir
 

neb34

Banned
Haa M.Kemal in hacca gitmeme sebebi de ortaya çıkmış oluyor böylece.Çünkü o da Yurtta Sulh Cihanda Sulh diyerek cihad(??) ediyordu
 

digiklan

New member
Kendin pişir kendin ye yapmışsın kardeşim.
2. Osman'a kadar böyle bir fetva verilmeden niye gitmediler.
Hangi Osmanlı padişahı bu fetvayı kendine kaynak olarak göstermiş? Osmanlı padişahlarının hepsi çok iyi cihat etmiş çok iyi ülke yönetmiş mi ki Hacdan muaf tutulsunlar.
Ayrıca 2. Osman için verilen bu fetvanın Genç Osman'ın Anadoluya geçişini engellemek olduğunu herkes bilir. Bu dinden çok siyasi içerikli bir fetvadır. Başka bir fetva ve fıkıh da der ki Allah gözünde padişah ile kulun farkı yoktur. Her ikisi de aynı ibadetler ile yükümlüdür.

2. Osman'ın siyasi meselesini almış dini mesele haline getirmişsin.
2. Osman'ın Anadoluya geçme fikri, İstanbul'u terketme fikri için bir bahanedir Hacca gitmek istemesi.
İstanbul'da ülkenin geleceğine hükmedemediğini farkeden Osman ülkenin diğer yerlerinden asker toplamak istemekteydi.

Genç Osman Osmanlı padişahları içinde en devrimci olan, en Türk olanlarından biriydi. Devşirme Yeniçerileri kaldırıp yerine Türk ve Türkmenlerden oluşan yeni bir ordu kurmak istemekteydi. Saraydaki geleneklerde ve toplum hayatında reform yapmak istemekteydi. Osmanlının yetiştirdiği en eğitimli yürekli biliçnli padişahlardan biri iken tahta çocuk yaşta tahta çıkması nedeniyle tecrübesizlikten başarılı olamamıştır. Yani 2. Osman hacca gitmek istediği için değil Yeniçerileri kaldırmak istediği için öldürülmüştür. Yani Genç Osman hacca değil Bodrum'a tatile gitmek isteseydi de yine de öldürülecekti. Zaten Genç Osman hacca gideceğim derken kimsenin onu hacca gitmekten alıkoyacağını düşünmediği için bu bahaneyi söylemiştir.

Bu konuda

Ayrıca bu konunun yeri siyaset bölümü değil Türk tarihi kısmı olmalıdır. Ama burada haccı tartışmaya açıyorsunuz sonra biri hacca gerek yok dese dinsizlikten din düşmanlığından dem vuruyorsunuz.

Bence bu konunun Hacca gitmek kısmından daha önemlisi 2. Osman ın hayatıdır.
Her Türk genci Genç Osman'ı mehter marşları ile değil siyasi vizyonu ile tanımalıdır.
Osmanlı'da Türklük bilincine sahip vizyonu yüksek padişahlara neler olduğunu, şeyhülislam ve yeniçeri gücünün padişahları nasıl ezdiğini ve yönlendirdiğini görmelidir Türk gençleri.
Beni Osmanlı düşmanı olarak niteler çok ülkücü ama Genç Osman'ın vizyonu, gelişme ve değişme ilerleme politikası, köklü reformları gerçekleşebilseydi Osmanlı asla Avrupalı devletlerin gerisinde kalmazdı.

Çünkü 300 yıldır gerçekleştirdiğimiz ıslahat ve batılılaşma hareketleri tam da Genç Osman ın yaşadığı dönemde kaybedilen vizyonun, ve sonrasındaki şeyhülislamın ve yeniçerilerin güdümündeki kukla padişahların eseridir.
 

HTML

Üst