- Katılım
- 3 Şub 2006
- Mesajlar
- 6,597
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 118
Orucun onbir faydasi vardir:
# 1- Cehenneme kalkan olur.
# 2- Sair ibadeti kabul olur.
# 3- Bedenin zikri olur.
# 4- Kibri kirar.
# 5- Ucbu kirar.
# 6- Husu'u arttirir.
# 7- Mizandaki sevabi doldurur.
# 8- Allah'u Teala o kulundan razi olur.
# 9- Iman ile vefat ederse cennete çabuk girer.
# 10- Kalbi nurlanir.
# 11- Akli nurlanir.
Orucun farzi üç tür.
# 1. Niyet etmek.
# 2. Niyeni evvel ve son vaktini bilmek.
# 3. Safak vakti agarmadan evvelki zamandan ta gün batincaya kadar orucu bozan seylerden kendini muhafaza etmek.
Orucun farz olmasinin 7 sarti vardir.
# 1. Müslüman olmak.
# 2. Bülüg çagina erismis olmak.
# 3. Akilli olmak.
# 4. Hayatta olmak.
# 5. Mukim olmak yani seferi olmamak.
# 6. Hayizli olmamak.
# 7. Nifasli olmamak.
Orucu bozan seyler:
# 1- Yemek yemek
# 2- Içecek seylerden bir sey içmek
# 3. Cima etmek. (cinsi münasebette buliunmak)
# 4. Hayizli olmak.
# 5- Nifasli olmak.
# 6- Agiz dolusu kusmak.
Bazi seyler vardir ki, orucu bozmaz , üzerinden farz düser , ama fazla olan sevabi gider. Çektigi açlik ve susuzluk yaninda kalir diye hadis-i serifte belirtilmistir ki sunlardir. Yalan söylemek, giybet etmek, dedikodu (söz tasimak) yalan yere yemin etmek gibi seyler orucu bozmaz ama orucun sevabini götürür.
Yedi kimse vardir ki, o kimselerin oruç tutmamalarina seriat müsaade etmistir.
# 1. Hasta
# 2. Misafir
# 3. Hayizli kadin
# 4. Nifas üzere olan kadin
# 5. Hamile olan kadin , eger gücü yetmezse
# 6. Emzikli kadin, çocuguna zarar gelmesinden korkarsa
# 7. Çok yasli olan ihtiyarlar
Oruç tutmayabilir.
Oruçta Iki çesit niyet vardir.
# 1. Ramazan , nafile,nazeri muayyen bu üçünün niyeti aynidir. baslangici; günün dogmasindan sonra günes zevale gelmeden yememis ve içmemis oldugu halde niyet ederse oruç sahih olur. Zeval vaktinde ve daha sonra yapilan niyet sahih olmaz.
# 2. Kazai Keffaret, Nezri mutlak; bu üçünün de niyeti aynidir. Gün batimindan itibaren tan yeri agarmazdan evvel( imsak vakti) arasinda nityet edilirse oruç sahih olur. Tan yeri agardiktan sonra bu tür oruç için niyet edilmesi caiz degildir.
Oruç tutanlar üç türlüdür. Cahiller orucu, Alimler orucu, Peygamberler orucu.
# 1- cahiller orucu: Yemezler içmezler, cima etmezler, ama diger günahlari islerler.
# 2- Alimler orucu: Yemezler, içmezler, Cima etmezler, ama günahta islemezler.
# 3- Peygamberler orucu: Onlarda evvelkiler gibi Yemezler, içmezler, Cima etmezler, ayrica günah islemedikleri gibi bütün süpheli islerden kaçarlar.
Bes kimse orucunu bozsa onlara Keffaret lazim gelmez.
# 1- Hasta
# 2- Misafir
# 3- Emzikli kadin çocuguna zarar geleceginden korktuysa.
# 4- Çok yasli kisiye
# 5- Açlik ve susuzluktan dolayi ölmekten korkan kisiye
Bu kisilere Keffaret gerekmez ancak özrü gittikten sonra tutamadigi oruçleri gününe gün olarak kaza yapmasi lazimdir.
Ramazanin ilk günü hakkinda süphe varsa bir kaç çesit niyet vardir.
Ramazan oldugundan süphelenildigi zaman:
Ramazana niyet etmek, yahut baska bir vacib oruca niyet etmek yahut ramazan ise ramazan degilse nafileye niyet etmek. Bunlar kerahatle caizdir.
Bir çesidi ise kerahatsiz caizdir. O mutlak oruca niyet etmis yahut sabana yani nafileye diye niyet edilmis ise bunda kerahat yoktur böyle yapilmasi caizdir.
Niyetin bir sekli vardir ki bu caiz degildir: Eger ramazan ise ramazana niyet ettim, degilse niyetsizim demek caiz degildir.
# Bir kimse ramazanda oruca niyet etse, ögleden evvel yese Imam-i Azam'a göre keffaret lazim degil, Imameyn katinda ise keffaret lazim gelir. Eger ögleden sonra yerse keffaret gerektiginde Hepsi ittifaki etmislerdir.
# Bir kimse iki, ya üç Ramazandan birer gün oruç bozsa her birinden dolayi birer kaffaretmi yapar yoksa üçüne bir keffaret mi yapmasi gerektiginde ihtilaf vardir. Ancaqk güzel olan her birine ayrica keffaret yapmasidir.
# Bir kisinin ramazandan borcu olsa o kisi tutmasa ve üzerinden bir sene geçse, bazi ülemanin beyanina göre o adam günahkar olur.
# Bir kisi keffaret tutarken Ramazan-i serif gelse Ramazandan sonra tekrar bastan tutmasi lazim gelir. Evvelkiler sayilmaz.
# Bir kisi sefere niyeti olmadan orucunu bozsa ama sonra sefere gitmesi icab etse hem kaza hem keffaret icab eder.
# Bir kisi Ramazanda sefere niyet etse orucunu yese. sonra sefere gitmese kaza lazim olur. keffaret gerekmez. Ancak aksama kadar yemek yemesi haramdir. Sonra gününe gün olarak kaza eder.
# Bir kisi sefere niyet etmeden orucunu bozsa sonra zorla sefere gönderseler (sürseler) ihtilaflidir. Asil olan hem kaza hem keffaret gerekir.
# Bir kimse ramazanda deli olsa( aklini kaybetse) ve tekrar bulsa yani ramazanin bir kismini deli olarak geçirse deli oldugu gün kadar kaza eder. eger akli yerine gelmezse Ramazan orucu onun üzerinden düser.
# Bir kimse unutarak yese, yahut unutarak cima etse orucu bozulmaz. Eger orucum bozuldu sanip yerse kaza lazim olur. Keffaret lazim olmaz. Eger orucunun bozulmadigini bilip yerse hem kaza hem keffaret lazim gelir.
# Bir kimse terini yutsa yahut boyali bir ipligi çignese ve boyasini yutsa yahut baska birisinin tükürügünü yutsa yehut kendi tükürügünüdisari çikarip yutsa yahut dislerinin arasinda olan yemek artiklarini yese nohut tanesinden fazla oldugu taktide bu nlarin hepsinde kaza lazim olur Ancak diger bir sekilde ihtilafli olup asil olan orucun bozulmasidir.
# Bir kimse avuç miktari tuz yese orucu bozar. Ancak sadece kaza gerekir. fakat azicik yemis olsa orucu fasit olur.
# Bir kimse çalisirken bunalsa ikindiden sonra orucunu yese hem kaza hem keffaret gerekir. Ancak bir kadin(evli) veya cariye bunalipta yerse bu çalismadigi durumda erkegi veya sahibi(cariyenin) dövecek olursa keffaret gerekmez) kaza gerekir.
# Bir kimse susam tanesini sadece çignese ve yutmasa orucu bozulmaz. Fakat yutarsa ister çignesin ister çignemesin orucu bozulur.
Oruç onbes çesittir.
Üçü farz, üçü vacib, basi haram, dördü sünnettir.
Farz olan ; Ramazan, Kaza, Keffaret.
Vacib olanlar: Nezri muayyen, nezri mutlak ve nafileyi geri çevirmek( kaza etmek).
Haram olan: Ramazan bayraminin ilk günü, Kurban bayraminda dört gün, yani yilda 5 gün oruç turmak haramdir.
Sünnet olan oruç: Islami aylarin on üç, on dört ve on besinci günlerinde oruç tutmak, Davud (a.s.) in orucu bir gün tutup bir gün tutmamak. Pazartesi , persembe , asure günü, arefe günü ve benzer mübarek günlerde oruç tutmak sünnettir.
Kaynak: Mizrakli ilmihal tercümesinden alinmistir.
# 1- Cehenneme kalkan olur.
# 2- Sair ibadeti kabul olur.
# 3- Bedenin zikri olur.
# 4- Kibri kirar.
# 5- Ucbu kirar.
# 6- Husu'u arttirir.
# 7- Mizandaki sevabi doldurur.
# 8- Allah'u Teala o kulundan razi olur.
# 9- Iman ile vefat ederse cennete çabuk girer.
# 10- Kalbi nurlanir.
# 11- Akli nurlanir.
Orucun farzi üç tür.
# 1. Niyet etmek.
# 2. Niyeni evvel ve son vaktini bilmek.
# 3. Safak vakti agarmadan evvelki zamandan ta gün batincaya kadar orucu bozan seylerden kendini muhafaza etmek.
Orucun farz olmasinin 7 sarti vardir.
# 1. Müslüman olmak.
# 2. Bülüg çagina erismis olmak.
# 3. Akilli olmak.
# 4. Hayatta olmak.
# 5. Mukim olmak yani seferi olmamak.
# 6. Hayizli olmamak.
# 7. Nifasli olmamak.
Orucu bozan seyler:
# 1- Yemek yemek
# 2- Içecek seylerden bir sey içmek
# 3. Cima etmek. (cinsi münasebette buliunmak)
# 4. Hayizli olmak.
# 5- Nifasli olmak.
# 6- Agiz dolusu kusmak.
Bazi seyler vardir ki, orucu bozmaz , üzerinden farz düser , ama fazla olan sevabi gider. Çektigi açlik ve susuzluk yaninda kalir diye hadis-i serifte belirtilmistir ki sunlardir. Yalan söylemek, giybet etmek, dedikodu (söz tasimak) yalan yere yemin etmek gibi seyler orucu bozmaz ama orucun sevabini götürür.
Yedi kimse vardir ki, o kimselerin oruç tutmamalarina seriat müsaade etmistir.
# 1. Hasta
# 2. Misafir
# 3. Hayizli kadin
# 4. Nifas üzere olan kadin
# 5. Hamile olan kadin , eger gücü yetmezse
# 6. Emzikli kadin, çocuguna zarar gelmesinden korkarsa
# 7. Çok yasli olan ihtiyarlar
Oruç tutmayabilir.
Oruçta Iki çesit niyet vardir.
# 1. Ramazan , nafile,nazeri muayyen bu üçünün niyeti aynidir. baslangici; günün dogmasindan sonra günes zevale gelmeden yememis ve içmemis oldugu halde niyet ederse oruç sahih olur. Zeval vaktinde ve daha sonra yapilan niyet sahih olmaz.
# 2. Kazai Keffaret, Nezri mutlak; bu üçünün de niyeti aynidir. Gün batimindan itibaren tan yeri agarmazdan evvel( imsak vakti) arasinda nityet edilirse oruç sahih olur. Tan yeri agardiktan sonra bu tür oruç için niyet edilmesi caiz degildir.
Oruç tutanlar üç türlüdür. Cahiller orucu, Alimler orucu, Peygamberler orucu.
# 1- cahiller orucu: Yemezler içmezler, cima etmezler, ama diger günahlari islerler.
# 2- Alimler orucu: Yemezler, içmezler, Cima etmezler, ama günahta islemezler.
# 3- Peygamberler orucu: Onlarda evvelkiler gibi Yemezler, içmezler, Cima etmezler, ayrica günah islemedikleri gibi bütün süpheli islerden kaçarlar.
Bes kimse orucunu bozsa onlara Keffaret lazim gelmez.
# 1- Hasta
# 2- Misafir
# 3- Emzikli kadin çocuguna zarar geleceginden korktuysa.
# 4- Çok yasli kisiye
# 5- Açlik ve susuzluktan dolayi ölmekten korkan kisiye
Bu kisilere Keffaret gerekmez ancak özrü gittikten sonra tutamadigi oruçleri gününe gün olarak kaza yapmasi lazimdir.
Ramazanin ilk günü hakkinda süphe varsa bir kaç çesit niyet vardir.
Ramazan oldugundan süphelenildigi zaman:
Ramazana niyet etmek, yahut baska bir vacib oruca niyet etmek yahut ramazan ise ramazan degilse nafileye niyet etmek. Bunlar kerahatle caizdir.
Bir çesidi ise kerahatsiz caizdir. O mutlak oruca niyet etmis yahut sabana yani nafileye diye niyet edilmis ise bunda kerahat yoktur böyle yapilmasi caizdir.
Niyetin bir sekli vardir ki bu caiz degildir: Eger ramazan ise ramazana niyet ettim, degilse niyetsizim demek caiz degildir.
# Bir kimse ramazanda oruca niyet etse, ögleden evvel yese Imam-i Azam'a göre keffaret lazim degil, Imameyn katinda ise keffaret lazim gelir. Eger ögleden sonra yerse keffaret gerektiginde Hepsi ittifaki etmislerdir.
# Bir kimse iki, ya üç Ramazandan birer gün oruç bozsa her birinden dolayi birer kaffaretmi yapar yoksa üçüne bir keffaret mi yapmasi gerektiginde ihtilaf vardir. Ancaqk güzel olan her birine ayrica keffaret yapmasidir.
# Bir kisinin ramazandan borcu olsa o kisi tutmasa ve üzerinden bir sene geçse, bazi ülemanin beyanina göre o adam günahkar olur.
# Bir kisi keffaret tutarken Ramazan-i serif gelse Ramazandan sonra tekrar bastan tutmasi lazim gelir. Evvelkiler sayilmaz.
# Bir kisi sefere niyeti olmadan orucunu bozsa ama sonra sefere gitmesi icab etse hem kaza hem keffaret icab eder.
# Bir kisi Ramazanda sefere niyet etse orucunu yese. sonra sefere gitmese kaza lazim olur. keffaret gerekmez. Ancak aksama kadar yemek yemesi haramdir. Sonra gününe gün olarak kaza eder.
# Bir kisi sefere niyet etmeden orucunu bozsa sonra zorla sefere gönderseler (sürseler) ihtilaflidir. Asil olan hem kaza hem keffaret gerekir.
# Bir kimse ramazanda deli olsa( aklini kaybetse) ve tekrar bulsa yani ramazanin bir kismini deli olarak geçirse deli oldugu gün kadar kaza eder. eger akli yerine gelmezse Ramazan orucu onun üzerinden düser.
# Bir kimse unutarak yese, yahut unutarak cima etse orucu bozulmaz. Eger orucum bozuldu sanip yerse kaza lazim olur. Keffaret lazim olmaz. Eger orucunun bozulmadigini bilip yerse hem kaza hem keffaret lazim gelir.
# Bir kimse terini yutsa yahut boyali bir ipligi çignese ve boyasini yutsa yahut baska birisinin tükürügünü yutsa yehut kendi tükürügünüdisari çikarip yutsa yahut dislerinin arasinda olan yemek artiklarini yese nohut tanesinden fazla oldugu taktide bu nlarin hepsinde kaza lazim olur Ancak diger bir sekilde ihtilafli olup asil olan orucun bozulmasidir.
# Bir kimse avuç miktari tuz yese orucu bozar. Ancak sadece kaza gerekir. fakat azicik yemis olsa orucu fasit olur.
# Bir kimse çalisirken bunalsa ikindiden sonra orucunu yese hem kaza hem keffaret gerekir. Ancak bir kadin(evli) veya cariye bunalipta yerse bu çalismadigi durumda erkegi veya sahibi(cariyenin) dövecek olursa keffaret gerekmez) kaza gerekir.
# Bir kimse susam tanesini sadece çignese ve yutmasa orucu bozulmaz. Fakat yutarsa ister çignesin ister çignemesin orucu bozulur.
Oruç onbes çesittir.
Üçü farz, üçü vacib, basi haram, dördü sünnettir.
Farz olan ; Ramazan, Kaza, Keffaret.
Vacib olanlar: Nezri muayyen, nezri mutlak ve nafileyi geri çevirmek( kaza etmek).
Haram olan: Ramazan bayraminin ilk günü, Kurban bayraminda dört gün, yani yilda 5 gün oruç turmak haramdir.
Sünnet olan oruç: Islami aylarin on üç, on dört ve on besinci günlerinde oruç tutmak, Davud (a.s.) in orucu bir gün tutup bir gün tutmamak. Pazartesi , persembe , asure günü, arefe günü ve benzer mübarek günlerde oruç tutmak sünnettir.
Kaynak: Mizrakli ilmihal tercümesinden alinmistir.