Motivasyon ( Güdüleme )

MOTİVASYON ( GÜDÜLEME )

Amaç edilen davranışa yönelirken öğrencilere güç veren ve onları yoğunlaştıran etkileşime güdüleme denir.
Güdülemedeki amaç öğrenciyi etkin kılmaktır ve dersin işlenişinde ayrı bir öneme sahiptir.Bunu günlük plandaki yerinden anlayabiliriz.
Motivasyon,istek,arzular,ihtiyaçlar,dürtüler ve ihtiyaçları kapsayan genel bir kavramdır.Hedeflere yönelten de ihtiyaç,istek ve dürtülerdir.
Güdünün 3 boyutu vardır: Yön,şiddet,süre. Eğlenceye giderek bir öğrencinin ders çalışmak istemesi yön, diğer arkadaşlarından daha çok çalışması şiddet, başarısız olsa dahi çalışmaya devam etmesi süre ile ilgilidir.
Güdülenme, öğrencinin davranışları, şiddeti ve kararlılığı ile yakından ilgilidir.Güdülenmemiş öğrenci derse hazır değildir ve bu durumda ilk şart onu derse hazır hale getirmek yani güdülemektir.
Güdülenme, öğretmen, öğrenci eksenli bir kavramdır.Öğretmenin tutumu, özeni, coşkusu iletişimi olumlu etkileyecek ve güdülenmeyi sağlayacaktır.Güdülenmeyi sağlamak için ilk önce öğrencinin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak gerekir.Özgün var oluş biçimleri olduğu için öğretmen bunlara duyarlılık göstermeli ve paylaşım için gerekli psikolojik dinamikleri sağlamalıdır.

SINIFTA MOTİVASYON

Öğrencilerin motive olmamaları diye bir şey söz konusu değildir.Her öğrencide ihtiyaçları karşılama motivasyonu vardır.Eğer öğretmenin öğrettiği konuda öğrenci yeteri kadar motivasyona sahip değilse bunun nedeni çalışmanın öğrenci ihtiyacını karşılayamamasıdır.
Öğrencinin motivasyonu
Başarabilme beklentisine
Başarının sağlayacağa yarara
Öğrenme ortamının fiziksel, toplumsal, duygusal ihtiyaçlarını karşılama düzeyine bağlıdır.

Motivasyon 2 grupta karşımıza çıkar,

İçsel Motivasyon
Dışsal Motivasyon

1. İçsel Motivasyon : öğrencinin kendinden kaynaklanan ihtiyaçlarıdır.Bu motivasyonda gerçek yaşamıyla ilintili anlatım faydalı olacaktır.Merak ilgi,yetenek, yeterlilik, .... gibi faktörler önemlidir.
2. Dışsal Motivasyon : Ödüllerle sağlanan motivasyondur.Teşekkür etme, ceza, ödül, kabul görmek, ... gibi faktörler önemlidir.Bu motiveleri dengeli olarak sunmak gerekir.


GÜDÜ ve GÜDÜLENME TÜRLERİ

Güdülenme 3 grupta ele alınır.
Birincil Güdüler
İkincil Güdüler
Genel Güdüler


Birincil Güdüler : Organizmanın yaşar kalmasını sağlayan güdülerdir. Bu güdüler, fizyolojik temellidir.
Örnek : Yeme, içme, uyuma, nefes alma, ...

İkincil Güdüler : İnsanlara özgü güdülerdir ve öğrenilmiştir.
Örnek : Güç, başarı, elde etme, lider olma, ...

Genel Güdüler : öğrenilmemiş olan ve fizyolojik olmayan güdülerdir.
Örnek : Merak, yetkinlik, sevgi, çevre ile uyum ...



Güdülenme zaman bakımından 2 grupta incelenir. Bunlar ; Durumluk Güdüler, Sürekli Güdülerdir.

Durumluk Güdüler : Belli durumların etkisiyle oluşan geçici güdülerdir.
Bir öğrencinin matematik sınavından iyi not alması için çalışması gibi.
Sürekli Güdüler : Durumluk güdüye göre daha kalıcıdır.
Bir öğrencinin matematikle ilgilenmesi ve daha iyi olabilmek için matematik çalışması gibi.


Öğrenciler iki yolla güdülenir.
Doğal Güdülenme
Yapay Güdülenme

Doğal Güdülenme : Öğretilen konular öğrencilerin sorunlarını çözüyor, gereksinimlerini gideriyor ise bu doğal güdülenmedir.
Yapay Güdülenme : Konular öğrencilerin gereksinimlerini gidermez.Öğretmen ödül, ceza yöntemiyle güdülenmeyi sağlar.










GÜDÜLENME YAKLAŞIMLARI (KURAMLARI)

Bir sınıftaki öğrenciler birçok bakımdan birbirine benzedikleri gibi birçok ta farklı yönleri vardır.İşte güdülenme kuramları bu yönlerde bireylerin farklılıklarını açıklamada kuramlar (yaklaşımlar) bize yardımcı olacaktır.
Yaklaşımlar 4’e ayrılır.
Davranışçı Yaklaşım
İnsancı Yaklaşım
Bilişsel Yaklaşım
Sosyal Öğrenme Yaklaşımı

Davranışçı Yaklaşım
Davranışçılara göre güdüler, şartlanma ve modelden öğrenme yollarıyla öğrenilmektedir.Etkinlik genelde pekiştireçlere bağlıdır.Bu yaklaşımda pekiştireçler içsel ihtiyaçlardan daha önemlidir.
Bu yaklaşıma göre öğrenci kendi amaçlarını bir kenara bırakıp kendini ödüle götüren amaçlara yönelebilir.Takdir edilen, övülen, ödüllendirilen öğrenci daha kolay öğrenir.İlgi görmeyen öğrenci ise zor öğrenir.Burada pekiştireç ödül olarak kullanılmalıdır. ( Aferin deme, yıldız verme, ödüllendirme, ...)
Ceza ise yanlış davranışlarda, ilgisizlik, dikkatsizlik gibi durumlarda verilmelidir.
Öğrencilerin hangi davranışlarda pekiştireç alacağını bilmesi gerekir.Yanlış cevaba pekiştireç verilirse öğrenci motive edileme.Öğrenci iyi şeyin beklediğine değil, ödülün iyi şeyler üzerine kendiliğinden geldiğine inanmalıdır.
Eleştiren tarafı, bu yaklaşımda bir süre sonra davranış öğrenmek için değil de ödül almak için yapılmaya başlanabilir.Bu durumda öğretmenin dikkatli davranması ve davranış ortaya çıkınca pekiştireci kaldırması gerekir.

İnsancıl Yaklaşım
Bireylerin motive edilmelerinin temelinde ihtiyaçları vardır ve insancı yaklaşım bu ihtiyaçları birey birey ele alır yani öznel bir yaklaşımdır.Öğrenci arzu, istek, özlem, ... duyduğu zaman güdülenir.Tabii her birey için bunların etkisi farklıdır.
İnsancıl yaklaşıma göre her birey değerlidir; çünkü doğuştan değerlidir, insanın etkin bir iç güdüsü vardır.Bu durumda insan muhakkak motive olmuş durumdadır.önemli olan var olan bu motiveyi doğru tarafa yöneltmektir.

Bilişsel Yaklaşım
İçsel motivasyon ön plandadır yani davranışçı yaklaşımın uzağında bir görüştür.Bu yaklaşımda esas olan öğrencinin kendi amaçlarını saptaması ve bunlar için güdülenmesidir.Burada davranışları bilme, dengeleme,dünyayı anlama gibi gereksinimleri karşılamak önemlidir.
Bilişsel kuramda motive olmak için bilişsel dengesizlik şarttır. Bilişsel dengesizlik öğrencinin bir konuda bilgi edinme ihtiyacını karşılamasıdır. Motive için bilişsel dengesizlik şarttır.


Bu yaklaşımın eleştirilen yönü öğrenciler arasında var olan farklılıklar ve öğrencilerin amaca yönelirken kararsızlığa düşmesidir.

Sosyal Öğrenme Yaklaşımı
Davranışçı ve bilişsel yaklaşımın özelliklerini içerdiği gibi yeni boyutlar da ekler.Bu da çevrel faktörün etkisidir.
Bu öğrenmede ne deneyim ne de pekiştireç gereklidir.Gözlem yeterlidir.Gözlenenler biriktirilir, ihtiyaç duyulursa kullanılır.
Sosyal öğrenmeyi etkileyen 3 faktör vardır.
Bireyin amacına ulaşma beklentisi
Amacın birey için değeri
Bireyin yapılacak işe tepkisi
Motiveyi sağlayan en büyük etken başarıdır, başarıyı elde eden öğrenci bu tadı tekrar yaşayabilmek için öğrenme yolunda emin adımlarla ilerleyecektir. İşte bu motive onu yeni başarılara götürecektir.Bu durumda öğretmen öğrencileri kazanmaya çalışmalı, öğrencilerin farklılıklarını fark edebilmeli, sınıftaki düzeyi belirlemeli ve başarının kapısını açmalıdır



KAYNAKÇA

Prof. Dr. Hüseyin Başar “Sınıf Yönetimi”
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet “Sınıf Yönetimi”
Ayhan Aydın “Sınıf Yönetimi”
Zeki Kaya “Sınıf Yönetimi”
Emin Karip “Sınıf Yönetimi
 

T@nyukuk

New member
Teşekkür ederim. bir eğitimci olarak herzaman vaşvuracağım kaynaklar.
 

HTML

Üst