- Katılım
- 10 Mar 2006
- Mesajlar
- 5,705
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 45
HZ. PEYGAMBER ÜMMÎ MİYDİ?
Hz. Peygamber'in hayatı boyunca okuma ve yazmayı bilip bilmediği, öteden beri tartışılmış bir meseledir. Elimizde bu konuya kesin ve son çözüm oluşturacak açık bir nass bulunmadığından bu tartışmalar günümüze kadar uzayıp gelmiş, âlimler arasında bazen oldukça sert münakaşalar cereyan etmiş, bu arada özellikle müsteşrikler tarafından konu ve bu tartışmalar fırsat bilinerek İslâm'a ve O'nun Peygamberine hücum ve iftiralarda bulunulmuştur.
KONU İLE İLGİLİ GÖRÜŞLER
Hz. Peygamberin okuma ve yazmayı bilip bilmediği konusundaki görüşleri yedi ana noktada toplamak mümkündür:
1. Rasûlullâh hayatı boyunca asla yazı yazmamış ve bakarak hiç
bir kitabı okumamıştır.
2. Peygamber Efendimiz bir mucize olarak Hudeybiye Musâlaha-
sı esnasında ismini yazmış ve yine mucize olarak bazı şeyleri okumuştur.
3. Hayatının son dönemlerinde "okur-yazar" denmeyecek kadar, bazı şeyleri yazmış ve okumuştur.
4. İslâm'ın ilme verdiği önem sebebiyle ve öğrenmek hakkındaki ilâhî işarete itaat etmiş olmak için bir dereceye kadar öğrenmiştir.
5. Bir mucize olarak peygamberlikle beraber Cebrail (a.s.), O (sav)'na okuma ve yazmayı öğretmişti.
6. Okumasını biliyordu, ama yazamıyordu.
7. Okumayı da, yazmayı da biliyordu.
Bu farklı görüşlere sahip zümrelerin kendilerine göre görüşlerini teyit etmek üzere ileri sürdükleri deliller vardır.
KONUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ
1. Kur'ân-ı Kerîm'de Hz. Peygambere verilen vasıflardan birisi olarak "ümmî" kelimesi genellikle "okuma - yazma bilmeyen kişi" manasına alınmıştır. Ancak bu kelime Kur'ân'da çoğul olarak "ümmiyyûn" şeklinde, bir kaç âyette daha geçmektedir ve bu âyetler incelendiği zaman bu lâfzı "okuma - yazma bilmeyenler" şeklinde manalandırmanın bazen doğru olmadığı görülür. Meselâ Al-i İmrân: 20. âyetinde: "Kendilerine kitap verilenlerle ümmîlere de ki: ‘Siz de İslâm'ı kabul ettiniz mi?'" buyurulurken "ümmiyyûn" ile kastedilen, ehi-i kitâp dışında kalan kimseler, Kur'ân'ın nazil olduğu çevreye nazarla da - okuma - yazma bilsin bilmesin- müşrik Araplardır. Aynı sûrenin 75. âyetinde konu daha açıktır. Cenâb-ı Hak burada ehl-i kitabın, kendilerinden olmayanlara karşı hiç bir mesuliyet taşımadıklarını, hak-hukuk tanımadıklarını ifade etmekledir. Yani ehl-i kitabın bu muamelelerine sebep, okur-yazar olmamak değil, kendi dinlerinden, kendi soylarından olmamaktır. Âyeti başka türlü anlamak da mümkün değildir.
2. Ankebût: 48. âyeti, Rasûlullâh'ın Kur'ân'dan önce hiç okuyup yazmadığı hususunda son derece açık ve kesindir. Ancak âyet nübüvvetten sonra Hz. Peygamberin okuyup yazabileceğini nefyetmemektedir. Yalnız Allah Rasûlü'nün okuma-yazma öğrenmeye mutlak bir ihtiyacı olmamış, bilmedikleri O'na Cenâb-ı Hak tararından öğretilmiş, yazılması gerekli şeyler de kâtipleri tarafından yazılmıştır. Bu sebeple nübüvvetin, hatta hicretin ilk yıllarına ait olmak üzere Peygamber Efendimizin okuma-yazma bilmediğine dair nakledilen olaylar ve getirilen deliller doğrudur. Ancak sahih rivayetlerle bize intikal, ettirilen hicretin altıncı senesindeki Hudeybiye Musâlahası'nda, mecaza gitmeksizin O'nun kendi ismini yazdığını kabul etmek gerekecektir.
3. Hz. Peygamberin Hudeybiye'de Hz. Ali'ye "Bunun yerini bana göster", Tâif heyetine de "Elimi bu cümlenin üzerine koyun" buyurmuş olmaları da okuma bilmediğine kesin delil teşkil etmez. Çünkü biz de bir başkasının elinde bulunan bir gazete, kitap vesâir evraktaki merakımızı
çeken bir bilgiyi görmek istesek «Hani? Nerede? Göster- vs.» deriz ve bu sözler bizim okuma bilmediğimize delâlet etmez,
4. Hz. Peygamberin okuma-yazma bildiğine delil olarak getirilen diğer rivayetler ise zayıftır ve bunların zayıf olduğunu, rivayetleri veren kaynaklarımız da belirtmişlerdir.
SONUÇ
Tereddüt etmeden katiyetle kabul etmek gerekir ki Peygamber Efendimiz, Cenâb-ı Hak tarafından ilâhî vahyi tebliğle görevlendirilmeden önce okuma - yazma bilmiyordu. Zira ilim ve irfanın bulunmadığı bir vasatta yetişmiş, okuma-yazma bilenlerin parmakla sayılabileceği bir çevrede büyümüştü. Cehaletin böyle kesif olduğu bir devrede O (sav), okuma ve yazma bilse, sonra da nübüvvet görevine başlasa, mülhidler şüphelere düşecekler, "Acaba daha önceki mukaddes kitaplardan okuduklarını mı bize aktarıyor ve bizi aldatıyor?" diyecekler, gönüllere tereddüt ve sapıklık tohumları ekeceklerdi. Cenâb-ı Hak Rasûlünü ve ilâhî vahyi bu fitneler ve şüphelerden korumak için Peygamberinin okur-yazar olmamasını murâd etmişti. Ankebût: 48. âyeti işte bu gerçeği anlatır: "Sen (ey habîbim) bu Kur'ân'dan evvel hic bir kitap okur değildin. Elinle de onu yazmadın. Böyle olsaydı (hak ve hakikati) iptal (ve inkar) edenler elbette şüphelere düşerlerdi."
Hem Rasûlullâh'ın peygamberlikten önce yazıya ihtiyacı da olmamış, yaşadığı çevre îcâbı okur-yazarlarla sık irtibatı bulunmamıştı. Ama nübüvvetten sonra durum değişti. 23 seneye yaklaşık bir süre durmadan nazil olan âyetleri tespit için vahiy kâtipleri Rasûlullâh'ın huzurunda, bizzat O'nun gözleri önünde yazı malzemelerini kullandılar. Özellikle Medine'ye hicretinden sonra Rasûlullâh'ın çok değişik çevrelerle muhtelif münâsebetleri oldu. Bu münâsebetler sebebiyle O'nun huzurunda antlaşmalar kaleme alındı, mektuplar yazıldı, emirnameler çıkarıldı, iktâ kararları tahrir edildi. Günden güne genişleyen İslâm'ın ve devletinin bu gelişmeyle orantılı olarak gittikçe büyüyen bir sekreteryası ortaya çıktı.
Ayrıca daha ilk âyetinden itibaren ilmi yücelten, her vesile ile düşünmeye, bilmeye, öğrenmeye yönelten bir dinin peygamberi olarak Hz. Muhammed (sav), hep ilme teşvikte bulundu; okuma-yazma bilmeyi gerçek hürriyet telâkki etti ve ashabı arasında âdeta bir okuma-yazma seferberliğine girişti.
Yani peygamberliğinden sonra, özellikle Medine döneminde O'nun okuma ve yazma ile çok sık bir irtibatı, ilgisi oldu. Böyle bir durumda hayatının sonlarına doğru iyice öğrenmek ve bellemek şeklindeki bir teşebbüsün neticesi olmaksızın, sâdece, gözleri önünde belki de her gün cereyan eden yazışmalar sebebiyle, yazıların ve harflerin şekillerinin, peygamberliğin vasıflarından birisi olarak "fetânet" sıfatına sahip Hz. Peygamberin dikkâtini çekmiş olması ve bunların O (sav)'nun zihninde yer etmiş bulunması gayet normaldir. İslâm'ın tamamen yayıldığı, Kur'ân'ın Allah tarafından inzal buyurulduğunda şüphe kalmadığı, müşriklerin Kur'ân âyetlerinden bir tanesine bile benzer bir cümle söylemekten âciz kaldıkları bir dönemde, O (sav)'nun okur - yazar sayılamayacak derecede ve kolay yazılabilen ve okunabilen bazı şeyleri bilmiş olmasına - kanâatimizce - hiç bir engel yoktur; bunu kabul etmek İslâmi naslarla tezat teşkil etmez.
Gerçi Rasûlullâh'ın okuma-yazma bilmediğini savunanların delilleri ile bildiğine delâlet eden deliller incelendiği zaman, bilmediği hususundaki delillerin daha kuvvetli, bildiği hususundaki delillerin ise kesin olmadığı görülecektir. Ancak bu iki görüşü ve delilleri telif etmek mümkündür. Rasûlullâh'ın nübüvvetten önce ve peygamberliğinin ilk yıllarında okur-yazar olmadığını, hayatının sonlarına doğru ise okur-yazar denemeyecek derecede bir miktar okuyup yazabildiğini kabul etmek, mevcut delilleri, bir kısmını kullanıp bir kısmını red ve terk etmeksizin değerlendirmek olacaktır. Ama böyle bir telif mümkün olmazsa elbette o zaman kat'îye uymak, zannîden sarf-ı nazar etmek gereklidir.
Prof. Dr. Ahmet ÖNKAL