Harrier(dikey iniş kalkış yapabilen avcı jet)

remington

Çǿκ کε√díκ طę ∂طí
“Harrier” hakiki manada V/STOL uçaklarının içinden en çok tanınanıdır. İlk “Harrier II” uçuşu 1981 Sonbaharı’nda gerçekleştiğinde orijinal Hawker P.1127’nin ilk uçuşundan beri 21 yıl geçmişti. P.1127’nin 1957 tasarımı bir Fransız motor konsepti üzerine yapılandırılmış ve geliştirilmişti. Proje finansmanı İngiliz Bristol Engine Co. Ve ABD Hükümeti tarafından “Müşterek Silah Geliştişme Programı” (MWDP) dahilinde karşılanmıştı.

Motor konfigurasyonu genelde belirlendikten ve gelişmeler yoluna girdikten sonra Hawket Aircraft Ltd mühendisleri dikkatlerini bu motoru kullanacak bir V/STOL uçağı yapımına çevirdiler. Hükümet ve askeriye desteği olmaksızın tek motorlu bir saldırı-keşif uçağı ürettiler. Motorun döner egzostlarından başka reaksiyon kontrol sistemi V/STOL yeteneği için gerekli tek komplikasyon olmuştur. İlk P.1127 1960 yazında fabrikadan çıktı. Bu arada RAF’ın alakası arttığından İngiliz Hükümeti iki prototip sipariş etti. İlk uçuşu sonbaharda yapıldıktan sonra potansiyel NATO ülkelerinin ve diğer ulusların artan alakaları karşısında geliştirmenin devamı için dört prototip daha ısmarlandı.
60’lı yılların ortalarında artan alaka, Batı Almanya, İngiltere ve ABD’den oluşan bir trioya dönüştü. Dokuz adet sipariş RAF notasyonları ile teslim edildi. Temelde aynı kalınmakla birlikte birçok geliştirmeler yapıldı. ABD içinde de üçlü bir grup oluşmuştu (Ordu, USAF, Donanma
RAF’ta hizmete girmeden önce ABD Marinleri uçağa saldırı görevleri için çok ilgi duyup AV-8A rumuzu ile siparişi başlattılar. “Harrier”ler RAF ve U.S.Marines’de 70’li yılların başlarında servise girdi. Bunu Marinler için az sayıda, TAV-8A diye kodlandırılan iki kişilik eğitim tipi izledi.
AV-8A’ların iyileştirilmesi ve AV-8B’lerde sistem geliştirmeleri yapılması sonucu AV-8C modeli ortaya çıktı. İki deney uçağı yapıldı ve sınırlı sayıda değiştirme programa alındı.
“Harrier”ler için öngörülen iyileştirme programı yeni motor, radar, “İleri Bakan İnfrarujlu Radar” (FLIR), hareketli harita ve gece görme ekipmanı içermektedir.
MOTOR ÖZELLİKLERİ
Crew/mürettebat: 1, engine: 1 x Rolls-Royce Pegasus F-402-RR-404 vectored thrust turbofan / vektör egzost kontrollu turbofan, length/uzunluk:14.1 m, wingspan/kanat açıklığı: 9.2 m, height/yükseklik: 3.5 m, weight/ağırlık: 5.625 kg empty/boş; 13,400 kg max gross take-off/azami kalkış, speed/hız: 1008 km/h, ceiling/tavan: 15,000 m,
Armament/silah donanımı: Wing points for AIM-9 “Sidewinder” AA and an assortment of air-to-ground weapons and AGM-65 “Maverick” AS missiles /Kanat pilonlarında AIM-9 “Sidewinder” AA ve karışık havadan karaya silah donanımı, AGM-65 “Maverick” AS füzeler


 

HTML

Üst