Harold Pinter

Ata Kızı

Angel Of Revenge
Harold Pinter 78 Yaşında Hayatını Kaybetti

İngiliz oyun yazarı ve tiyatro yönetmeni Pinter, 2005'te Nobel Edebiyat Ödülü'nü almıştı. 1985'te Türkiye'yi ziyaret eden ve 12 Eylül mağdurlarına destek veren Pinter, sekiz yıldır kanserle mücadele ediyordu.
Londra - BİA Haber Merkezi
25 Aralık 2008, Perşembe


Kendi neslinin en büyük oyu yazarları arasında yer alan Harold Pinter, uzun zamandır çektiği kanser hastalığı nedeniyle
78 yaşında hayatını kaybetti.
İsveç Akademisi, dün hayatını kaybeden İngiliz oyun yazarı Pinter'ı "gündelik boş lafların örttüğü derin sorunları ortaya çıkaran ve baskının gizli kapılarını kıran oyunları" nedeniyle 2005 Nobel Edebiyat Ödülüne layık görmüştü.
Pinter 1985'te ABD'li oyun yazarı Arthur Miller'la birlikte Türkiye'yi ziyaret etmiş, 12 Eylül darbesinin mağdurlarına destek vermiş, Türkiye'de gördüklerinden yola çıkarak Kürt dilinin yasaklanmasını konu edinen "Dağ Dili" adlı oyunu kaleme almıştı.
Pinter kimdir?

Tiyatro yönetmeni ve oyun yazarı Pinter, 10 Ekim 1930'da Londra'nın Hackney semtinde doğdu. Kraliyet Dramatik Sanatlar Akademisi'ndeki öğrenimini yarıda bıraktı. Şiir yazmanın yanı sıra David Baron takma adıyla tiyatro oyunculuğu yaptı. İlk yazdığı oyun Oda (The Room) ilk kez 1957'de Bristol Üniversitesi öğrenicilerince sahneye kondu.
1958'de yazdığı Doğum Günü Partisi (The Birthday Party) ilk oynandığında Sunday Times'daki tek olumlu eleştiri dışında bir fiyasko olarak görüldü ama Bakıcı'nın 1960'taki başarısından sonra yeniden kıymete bindi.
Bu oyunları ve Eve Dönüş gibi diğer erken dönem yapıtları "tehdit komedisi" olarak nitelendi. Genellikle masum bir durumdan yola çıkan oyunlarında bazı karakterler hem izleyicilere hem de öteki karakterlere açıklanmaz gelen
davranışlarla durumu tehditkar ve saçma bir hale sokuyorlardı. Pinter'ın eserleri en başından beri Samuell Beckett'in etkisi altındaydı ve iki yazar arasında uzun süreli bir dostluk oluştu.
Yeni yönelişler

Pinter 1970'lerden başlayarak yönetmenliğe daha çok emek verdi. 1973'te Ulusal Tiyatro'nun yönetmenleri arasına girdi. Bu aşamadan sonra yazdığı oyunlar hem daha kısa hem de baskı üzerine alegorilerle bezeli politik yapıtlardı.
Pinter 1970'lerden sonra giderek politikayla daha yüksek sesle ilgilenmeye ve açıkça solcu bir tavır benimsemeye başladı. Kamu oyunun dikkatini sürekli olarak insan hakları ihlalleri ve baskılara çekmeye çaba gösterdi. Pinter'ın mektupları sık sık The Guardian ve The Independent gibi solcu günlük İngiliz gazetelerinde yayınlanıyor
Pinter 1985'te Amerikalı oyun yazarı Arthur Miller ile birlikte Türkiye'ye geldi. Siyasi baskılara uğramış kişilerle tanıştı. Miller onuruna ABD elçiliğinde verilen yemekte süslü cümleler kurmak yerine cinsel organlarına elektrik akımı verilen insanlardan söz edince sofradan kovuldu. Miller da onunla birlikte yemeği terk etti.
Türkiye'deki baskılar ve Kürt dilinin yasaklanmasına dair gözlemlerinin verdiği esinle Pinter 1988'de Dağ Dili başlıklı yapıtını kaleme aldı.
1999'da NATO'nun Kosova'yı bombalamasına açıkça karşı çıktı. ABD'nin 2001 Afganistan ve 2003 Irak işgallerine karşı çıktı. 2005'te artık oyun yazarlığından emekliye ayrıldığını ve kendisini siyasal mücadeleye adadığını açıkladı.
1966'da soylu ilan edildi. Şövalyeliği reddetmesi üzerine 2002'de Onur Yoldaşları arasına alındı.(EÜ)
* Kaynak:Wikipedia








2005 Nobel Edebiyat Ödülü sahibi Harold Pinter, 10 Ekim 1930, Hyman ve Portekiz İngiltere göç etmiş Frances Pinter, Doğu Avrupa Yahudileri için Londra'nın Hackney semtinde işçi sınıfı doğdu. Hyman ("Jack" olarak da bilinir) bir terzi kadın giyim ve Frances konusunda uzmanlaşmış bir ev kadını idi. Aileleri Rus İmparatorluğu Odessa ve Polonya selamladı Pinters, geçen yüzyılın başından İngiltere'de Yahudi göç dalgasının parçası. Eğitim ve kültür saygı bir topluluk oldu. Pinter ailesinin yakın olduğu ve İkinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesi, o Alman havadan bombalama kayıpların olma önlemek için, bir yıl boyunca Londra çocuk Cornwall Londra'dan tahliye iken, genç Harold travmatize oldu.

Pinter, anti-semitizm ile yaptığı karşılaşma büyüyen organik bir süreçtir, bir oyun yazarı olma onu lider ateşledi sigorta iken söyledi. Nobel Ödülü atıf kanıtlıyor gibi, İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemin en büyük İngiliz oyun yazarı Pinter geliştirdi. Royal Academy of Dramatic Art ve Central School of Konuşma ve Drama genç Pinter oyunculuk eğitimi aldı. 1950 yılında birçok şiir yayımladı ve profesyonel bir oyuncu olarak çalışmaya başladı. David Baron sahne adı altında, 1951-1952 Yeniden McMaster Shakespeare repertuar şirketi ile İrlanda Cumhuriyeti gezdi. Pinter'ın geleceği için önemli ölçüde, 1951 sadece profesyonel bir aktör olarak kariyerinin ilk işaretlenmiş değil, aynı zamanda gelecekte Nobel Edebiyat ödüllü Samuel Beckett'in absürd başyapıtı ilk performans işaretli değil "Godot'yu Beklerken." O 1959 yılında oyun yazarlığına tam zamanlı üzerine kendisi verdi kadar, 54 sezon Birmingham Tecrübe de dahil olmak üzere çeşitli il repertuar şirketler, bir oyuncu olmadan önce - O sonraki 1953 Kral Tiyatro, Hammersmith, Sir Donald Wolfit Kullanıcı tiyatro şirketi ile ortaya çıktı.

Büyük Britanya değiştirecek iki önemli olay sonsuza kadar il temsilcisi onun çıraklık sırasında oluştu: (1) post-kolonyal bir dünya imparatorluğu İngiltere'nin iddialarını paramparça ve 1955 Süveyş Krizi, Başbakan Anthony Eden tarafından temsil emperyal nesiller mahkum ve akıl hocası Winston Churchill, ve (2) John Osborne, 1956 prömiyeri "Look Back in Anger" oynarlar. Emperyalizmi karşısında İngiltere gönül kırıp normalde bazı nebze başarı sağlanması üzerine Muhafazakarlar olacaktı Pinter nesil, çok başarılı insanlar hayal kırıklığına uğramış ve Çalışma ve sola doğru sürüklendi olduğu anlamına geliyordu. Artık işçi sınıfı bir kişi, o kadar seçerseniz, \ orta sınıf ya da burjuva olma sakınarak eğer utanç veya stymied olurdu. Osborne oyun, işçi sınıfının yaşam ve mücadeleleri dramatize edildiği bir on yıl boyunca, İngilizce tiyatro hakim, drama "mutfak lavabo" okulun yeni ufuklar açan bir çalışma oldu. Tiyatro bu okulun hegemonya, ilk kez bir işçi sınıfı veya il vurgu değerli bir şey, eski dünya kafasının üzerine sıkıca olarak, gurur duyulacak bir şey oldu bu böyle oldu. Bile büyük Laurence Olivier, "Eğlence" (1957), ticari tiyatro testi Osbourne Archie Rice aşağı-at-topuklar müzik salonunun icracı sırtını döndü.

Işçi sınıfının doğumlu Noel Coward aksine, burjuva olma yolunda bir ilgisi yoktu, işçi sınıfı yazarlar için kapıları açmak rağmen mutfak-lavabo drama, Pinter bir parçası olamayacağını bir hareket oldu. Dövme Pinter Soğuk Savaşın saçmalığını, Bomba tehdidi altında (SSCB, atom casus halka bombası üretmek için araçlar satın aldı ve patladı ilk A-günlük kıyamet günü karşı karşıya olduğu kültürel ortamda diğer önemli unsur 1949 yılında bomba, böylece ABD'nin nükleer silah tekelini sona erdiren ve Kore savaşı, Doğu Berlin'de bir ayaklanma ve Macar Devrimi pratik Ezici bastırılması mümkün değilse). Soğuk Savaş totaliter ülkeler değil, batı endüstriyel demokrasilerinde, polis-devlet taktikler kullanımı değil, polis devleti yükselişi meşruiyet verdi. Amerikalı şair Charles Bukowski'nin 'alıntı yapacak olursak, bu iki süper güç behemoths arasında ancak gündelik insan ilişkilerinde olduğu gibi, saçmalığı, paranoya ve yakın soykırım Soğuk Savaş ortamı tarafından zehirlendi "Savaşı All The Time", ile işaretlenmiş bir dönemdi.

Başkan Dwight D. Eisenhower, Avrupa Müttefik Yüksek Komutanı Nazi totaliter tehdit mücadele kurtuluş denetlenmektedir adamın bile hoşgörü reddetmişti 1953 yılında suçlanan "atom casuslar" Julius Rosenberg ve Ethel Rosenberg, Amerika Birleşik Devletleri'nde idam edildi Ethel, iki küçük erkek çocuk annesi. Kadının kocasına sadakati, hayatı sadece onu kaybı Eisenhower-Yehova cellat elinde kalmayı reddetti ancak iki çocuğu için normal bir yaşam Issac gibi andıran kurban - yerli bir dram olduğunu vardı felicities işleri, devlet ve dünya gücü siyaset ile birlikte. 1951 yılında bir şüphe götürmez kanıtlanmış değil, bir deneme mahkum olduğu Sovyetler Birliği'nde meydana gelen ve hala ortaya çıkmıştı Stalinist gösteri denemeler için pek çok kişi tarafından karşılaştırıldı suçlu ya da masum olup olmadığı sorusu Dünya Savaşı sonrasında, Varşova Paktı uydu ülkeler ezici bir temel soru doğurdu: Gerçek nedir? Gerçeklik, Hannah Arendt dediği gibi "İnsan Durum," toplumsal olarak tanımlanır; verilir. Ama nasıl bu gerçeği artık bireysel konsensüs muhafazakar, orta sınıf, haute burjuvazi ya da radikal bazı yanan Kırmızı parti patron tarafından dikte sol olmadığını, 1950'li yıllarda onu talep paylaşmak duygusu, yaptığında bir kişi mücadele kendi hayatı? Nasıl o soruya cevap: Gerçek nedir? Pinter cevap eğilmişti ve bize göstererek yanıtladı yanıtı yoktur bir sorudur. Bu görevi, bir deha, kendisi ve post-Holokost için, kendi sözleriyle zanaat karar bir oyuncu şeklinde dünya sahnesinde ön Holokost izleyici geldi. Hayat 1940'lı yıllarda faşizme karşı küresel savaş, 50 milyon ölü bıraktı ve modern sanayi devleti kitlesel cinayet ihtiyaçları ile görevlendirildi ve ne zaman yaptığı gibi, duyu durduğunda 1950'lerde olduğu gibi, çatısı altında derecesi değil tüketicilik bir kabuk içinde uygun karşı büyük gravital çekme ile Anglo-Sakson ülkelerinde ortaya çıkan başka bir totaliter sistem, ayni yerli faşizme karşı mücadele, yine de insan durumunu anlamak için denemek için bir insana yakışır.

1957 yılında Bristol Üniversitesi Pinter'ın ilk oyun sahnelenecek "Oda" Bristol Üniversitesi'nin tiyatro bölümü diye bir oyun vardı bir fikir çalışan bir arkadaşım söylemişti. Arkadaşım öyle bir komut dosyası, bir hafta içinde hazır olması şartıyla, iş görevlendirdi fikir aşık oldu. O arkadaşı taleplerini karşılamak inanmıyordu rağmen, Pinter, dört gün içinde tek perdelik bir oyun yazdı. "Oda" olarak bilinen ne olacaktı yavaş yavaş sahne eylem için bir açıklama ya da motivasyon yazarın kasıtlı olarak ihmal yoluyla tehdit ve gizem dolu sıradan bir durum olduğunu tüm özellikleridir "Pinteresque" vardı. Bu belki de ironik bir aktör, "motivasyon", Amerika'da "Yöntem" ders gibi içsel yönettiği aktörler Kutsal Kase olarak motivasyon komut dosyası kurtulmak olacağını, ancak sık maskeli motivasyonları belirtilen zaman simgesiydi diğer kişi ya da rasyonel olma bakımından insan anlayışının ötesinde, ulus-devletlerin, tüm çıplaklığıyla, daha id gibi sürücüler. Modern toplumun irrasyonel olmuştu ve motivasyonları post-Freud, Ölümcül İçgüdü Thanatos bir tezahürü olarak anlaşılabilir. Yaklaşan şiddet ve güç oynar Pinter'ın eserleri diğer leitmotifs olacaktı.

Pinter, 1957 yılında ikinci bir tek perdelik oyun, "Monşarj," bilinmeyen bir kurbanı öldürmek için gizli bir örgüt tarafından çalıştırılan iki tetikçi ile ilgili bir absürd tiyatro yazdı. Pinter, çoğunlukla sadece katiller kaygıyı aydınlatılamamıştır iletişim, onun parlak kullanımı ile bir kara komedi unsuru eklendi ama onların durumu çok saçmalığı altını bu oyun oldu. Oyun, ilk iki tam uzunlukta oyunları, bir flop ve bir isabet evreleme sonrası, 1960 yılına kadar yapılacaktır. İlk tam uzunlukta oyun, "The Birthday Party," 1958 yılında Cambridge Sanat Tiyatrosu'nda girmiştir. Oyununda Stanley, kayıtsız, köhne bir yatılı evin ortama uyum sağlamış, iki adam tarafından ziyaret edilir. Izleyici motivasyonlarının öğrenir, ama Stanley onları dehşete olduğunu bilemez. Bunlar, bu onun doğum günü olduğunu ısrar Stanley için bir doğum günü partisi düzenliyoruz. Pinter, o sadık, onun karakter ya da seyircinin uğruna (Pinter ve Beckett arkadaş oldu) rasyonel açıklamalar net motivasyonları vermek için reddetmesi büyük absürd Samuel Beckett ayak izlerini takip etmektedir. Eleştirmenler tarafından vahşice olduktan sonra, artık bir başyapıt olarak kabul oyun, ilk Londra kaçak flopped. Pinter'ın ikinci tam uzunlukta oyun, 1960 sonrası yeniden canlandırıldı "Kapıcı", ona büyük bir güç olarak İngilizce dil tiyatro kurdu.

Onun erken oynar, savaşın dehşetini ve Holokost sonra, 20. yüzyılın üçüncü çeyreğinde Avrupa sahnesinde önemli tiyatro paradigması haline absurdism köklü. "Homecoming" (1964) ve "No Man Land" (1976) gibi orta dönem çalışma gibi ününü yapılan erken oynar "tehdit komedileri" olarak adlandırılan Genellikle, ilk bakışta masum bir durum gibi görünüyor ve genellikle oyundaki diğer karakterlerle seyirci hatta bazen açıklanamaz ve eylemler yoluyla bir saçma ve tehditkâr bir ortam içine geliştirmek kullanın. Pinter tiyatro, karanlık ve klostrofobik. Onun dili, tehditkar duraklar doludur. Pinter'ın karakterlerin hayatlarını suçluluk ve korku genellikle bodur olduğu ortaya. Pinter'ın tiyatro dünya görüşü dualite ve saçmalığını yüzyılın ilk çeyreğinde dehşeti "Kafkaesk" bir ürün (Pinter bir adaptasyon için senaryo yazmak istiyorsunuz yanında yerini aldı "Pinteresque," sıfat doğurdu Franz Kafka'nın "Dava".)

1960'lardan başlayarak, Pinter daha onun senaryo, Joseph The Servant Losey (1963) ve Kaza (1967) (Losey Marcel Proust Kullanıcı "Le Temps Retrouve" uyarlaması planlanan ve Pinter devreye özellikle onun çalışma ile yazar olarak ününü gelişmiş Filmin senaryo yazmak. Losey tarafından yapılmış değildi, ama Pinter'in yazdığı senaryo daha sonra) büyük bir coşku ile yayımlandı. Losey ile yaptığı son üretilen çalışmaları da dahil olmak üzere daha sonra senaryo, Go-Between (1970), ironik bir şekilde, kendi netlik için belirtilmiştir. O film Fransız Teğmen Woman (1981), John Fowles ve Betrayal 'labirent romanı (1983), kendi oyun uyarlaması onun uyum için iki kez, bir senarist olarak Akademi Ödülü için aday gösterildi. Böyle bir saygı Pinter büyük film yönetmenlerinden biri olan Elia Kazan'ın yönettiği The Last Tycoon (1976) yapımcı Sam Spiegel o izin vermedi Pinter için böyle büyük bir saygıyla olduğunu otobiyografisinde "Bir Hayat" (1988) şikayet yapıldı Kazan onun komut dosyası değiştirmek.

Pinter, onun erken ve orta dönemde büyük oynuyor sonra daha açıkça siyasi oldu. Genellikle onun ününü yaptığı dönemde oynar daha kısa onun daha sonra oynuyor, genellikle politik konuları ele almak ve sık sık zulüm alegoriler. 1970'li yılların sonlarında Pinter siyasi konular hakkında daha açık sözlü oldu ve kararlı bir sol. O tutkulu insan haklarına adamış ve kamuoyunun dikkatine Anglo-Sakson demokrasilerinin sponsorluğunda yandaş devletlerin zulüm örnekleri getirme konusunda çekingen değildir. 2002 yılında Pinter bir durumda yemek borusu kanseri tedavisinde kemoterapi tabi olduğu, "kişisel bir kabus" olarak tanımladığı yaşadı. Üç yıl boyunca devam etmektedir çile, adam kişisel bir metamorfoz tetikledi. "Ölümün gölgesi, vadi boyunca oldum," Pinter onun hızlanması anlattı. "Pek çok açıdan olduğu bazı özelliklere sahip olsa da, ben de çok değişmiş bir adam değilim."

Pinter, 2005 yılı başında, o şiir yazmaya lehine bir oyun yazarı olarak emekli olduğunu, bir radyo röportajında ​​ilan etti: "Ben şimdi oyun yazmaya durdu ettik düşünüyorum, ama şiir yazmaya durmadı 29 oynar yazdım uğrunda. bu yeterli miydi? " Pinter, açık sözlü eleştirileri yönelten bir savaş haline gelmiştir. Başkan Bill Clinton yönetimi ve Irak'taki ABD liderliğindeki savaş daha da sert bir eleştirmeni sırasında Slobodan Miloşeviç'in Sırbistan'a karşı ABD öncülüğündeki müdahale acı bir eleştirmen oldu. Şiddetle karşıtı savaş Pinter bir "kitle katili" olma Başkanı George W. Bush suçladı ve İngiltere Başbakanı Tony Blair, ABD dış politikasını desteklemek için bir "çevriliyorlar aptal" çağrısında bulundu. Pinter karşılığını, Afganistan ve Irak, ABD emperyalizmi ve onun anti-Taliban politikaları ve Irak'a yaptırımlar ferforje imha için bir intikam olduğu New York ve Pentagon'a yapılan 9 / 11 saldırılarından hemen sonra iddia etti. O Afganistan misilleme ABD işgali ve Irak işgali 2003 kışkırtma olmadan alenen ifşa etti. Pinter benzetiyor Bush yönetimi ve Adolf Hitler ve Nazi Almanyası Bush'un Amerika, iddia eden ABD'nin dünya hegemonyası bükülmüş. Tartışmalı, Nazi Almanyası ve Stalinist Sovyetler Birliği arasındaki tek fark, ABD daha ikiyüzlü olduğunu ve daha iyi bir halkla ilişkiler olduğunu ilan etti.

Bir hata Pinter, siyasi halka, tutarsız ya da bir çoğunluğa atlama olmak için. Adam, yanı sıra sanatçı, onun mahkumiyet yapışıyor bir kişidir. Hemen sonra onun 75. doğum gününü kutladı Edebiyat Pinter için Nobel Ödülü ödül ödül şike yorumcuları tarafından tamamen beklenmedik oldu. Avrupa yazarları son zamanlarda ödül (Pinter'ın Nobel Ödülü bir Avrupalı ​​yazar kazandı var ki son on yılda on kez dokuz, ve ikinci kez yapar hakim oldu gibi Türk yazar Orhan Pamuk ve Suriyeli şair Adonis, ön koşucular kabul edildi Geçtiğimiz beş yıl içinde bir İngiliz yazar) gong vurdu, ve Akademi Küçük Asya'da özellikle biri, başka bir kıtanın bir yazar tanıyacağını hissedildi. Böylece, ödül İsveç Akademisi tarafından, özellikle genel ve Başkan George W. Bush, Amerika Birleşik Devletleri-so-örtülü bir eleştiri olarak görülebilir. Çünkü Pinter'ın kaba, ham ve unrythmic şiirinde sık sık Irak Savaşı feshetmiş, şiirin ses, "Savaş" ışığında, bir ana ve bir şair olarak kendini yağlama hangi formu (2003), vazgeçmek. William Butler Yeats veya WH hiçbir tehdit oluşturuyor Auden veya Robert Frost veya Stevens, bir İsveç Akademisi, son çalışmaları şiddetle anti-Amerikan ve anti-emperyalist bir şair için en azından bir kısmını, dünyanın en yüksek edebiyat ödülü vermek olduğunu düşünmek gerekir.

Son derece tartışmalı olmasına rağmen, değil bir onur Pinter - 1966 yılında İngiliz İmparatorluğu'nun bir (bir şövalyelik bir adım aşağı, o daha sonra aşağı döndü bir onur) Komutanı olarak atandı, 2002 yılında Onur Companion seçildi bir başlık taşır. Pinter, şiir yazma, oyunculuk ve tiyatro yönetmenlik ek olarak, Gaieties Kriket Kulübü, o Kulübü Kriket Konferansı bağlı bir başkan olarak hizmet vermektedir. Aynı zamanda Küba Dayanışma Kampanyası, Fidel Castro, adam hemisferik boogeyman Hugo Chavez, dünya sahnesinde son arriviste öncesinde sadece biraz İslamcı teröristler, sonra Amerika Birleşik Devletleri # 1 Bugaboo kalır destekleyen bir kuruluş aktif. Ayrıca, Slobodan Miloseviç, bir organizasyon Savunma Uluslararası Komitesi'nin bir üyesi olduğunu, Miloseviç'in Yugoslavya'ya karşı NATO'nun savaş, uluslararası hukuk çerçevesinde haksız olduğu gerekçesiyle Slobodan Miloseviç'in özgürlüğü için temyiz
 
Üst