Güneş balçıkla sıvanmaz

nedensiz35

New member
HÜKÜMET borç göstergelerinde de hile - hurda yaparak, toplumu yanıltıcı bilgiler veriyor.

I) Hükümet yalnızca toplam borç stokunun GSYH’ya oranını açıklıyor. Gerçekte ise bu oran yanında

Bir ülkenin borç ödeme kapasitesi,
Dış açık veya fazlası, döviz kazanma imkânları,
Alınan borcun yatırım için kullanılıp kullanılmadığı,
Faiz oranı ve vadeye göre borç yükünün ağırlığı değişir.
II) Türkiye’nin dış borç stoku 263 milyar dolara yükseldi
2002 yılına göre toplam dış borç stoku yüzde 202 artarak 263 milyar dolara yükseldi. Türkiye, Brezilya’dan sonra gelişmekte olan ülkeler içinde ikinci en büyük dış borcu olan ülkesi oldu.
Kısa vadeli dış borçlar 2002 yılına göre 4.5 kat arttı. Kısa vadeli dış borç stokunun artması ekonomide kırılganlığı artırdı.
Türkiye’nin dış borç stoku
2002 2008 artış oranı
Dış borca 39.3 milyar dolar faiz
DIŞ borçlarda kamu - özel ayırımı yapılmaz

Dış borçlar alındığında kaynak girişi ödendiğinde kaynak çıkışına neden olur. GSYH’nın büyüklüğünü etkiler.
Dış borcu alan ve geri ödeyen kim olursa olsun, döviz arzını etkiler,
Özel sektörün yüksek dış borç stoku, YTL aşırı değerlenmiş olduğu için, ülke riskini artırdı.
II) AKP iktidarında yalnızca dış borç için, 39.3
milyar dolar faiz ödedik.

Dış borç faiz ödemesi 2007 yılında 2002 yılına göre iki katına yakın yüzde 94 oranında arttı.
AKP döneminde, 2003 ile 2007 arasında 39.3 milyar dolar dış borç faizi ödedik.
Bu ödemeler cari işlemler açığını daha çok artırdı. Hükümet cari açıkta hep petrol fiyatlarını bahane ediyor. Dış borç faiz ödemesini gündeme getirmiyor.
Türkiye IMF’ye bu güne kadar 6 milyar dolar faiz ödedi. Acil destek kredilerinin faizi yüzde 12′ye kadar çıktı.
Cari açığın finansmanı için Türkiye daha çok dış borç almak zorunda kalacak.
Yıllık faiz ödemeleri ( milyon dolar)
2002 2007 AKP dönemi
Kamu 6.033 10.115 27.529
Özel sektör 1.547 4.604 11.786
Toplam 7.580 14.719 39.315

Dış borçla yatırım yapılmadı
IV) Dış borçlar verimli değil. Eğer dış borçla yatırım yapılsaydı, borç kendini öderdi.
Türkiye yatırım yapmak için değil, devlet cari harcama için, özel sektör ise Hazine’ye borç vererek faiz farkından yararlanmak için dış borç aldı
İthalat içinde yatırım mallarının payı yüzde 16′da kaldı.

V) Türkiye’de borç idaresi, Hazine’den alınıp, bağımsız bir borç idaresi kurulmalıdır.
Bakana ve müsteşara çok fazla yetki veriyor. Bu yasanın üçüncü maddesi de, ilkinde bakanın ikincisinde bakanlar kurulu kararı ile borçlanma sınırı, bir yıl içinde yüzde 10.25 oranında artırıyor.


ESFENDER KORKMAZ
 

HTML

Üst