Thamior
New member
- Katılım
- 5 Eki 2005
- Mesajlar
- 68
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
frp ıle ılgılı hersey ders ders anlatacagım
ders 1
FRP NEDİR?
Çok eski, o kadar eski ki insanlık tarafından artık unutulmuş bir zamanda aynı unutulmuşlukta bir yer hayal edin. Bu yer öyle bir yer ki bizim şu an içinde yaşadığımız dünyanın çok önceden olduğu halini andırıyor, tepeden tırnağa kuşandıkları zırhları ve parıldayan kılıçları ile şövalyelerin yollarda geçitler yaptıkları, ormanlık tepelerde taş surlarla çepeçevre sarılı kalelerin civar bölgelere meydan okurcasına boy gösterdiği, bu dev kalelerin görüşünü süsleyen benek benek kır evlerinin bu meydan okumaya boyun eğercesine kendi halinde durduğu bir zamanı.
Hayal edin ki bu yerde akla hayale sığıp sığabilecek, duyulmuş duyulmamış her tariften yaratıklar var ve karanlık ormanların daha da karanlık köşelerinde özgürce geziyorlar ve gittikleri her yere, en derin zindanlar da dahil olmak üzere lanetlerini beraberlerinde götürüyorlar. Bunla birlikte öyle ihtişamlı güzel büyülü hayvanlar da var ki insan görünce eskiden güzel bildiği ne varsa bunların yanında sönük kalıyor. Hayran olmamanın mümkün olmadığı iç ve dış güzelliğe sahip orman halkının üyeleri lanetli geçen gecenin sabahı iyiliğin ve umudun gücünü gösterircesine bir gün öncesinde olduğu kadar görkemli bir parlaklıkla etrafı aydınlatıyor.
Hayal edin ki büyü kumaşı işinin erbabı olanlar tarafından örülüyor ve gerçekten çalışıyor. Peri halkından olan elfler, cüceler ve buçukluklar insanlarla yan yana yaşıyor, elfler ormanlarında, cüceler madenlerinde ve buçukluklar oyuklarında yaşamlarını sürdürürken rastladıkları insanlardan hoşsohbetlerini ve hep devamı merak edilen hikayelerini esirgemiyorlar. Bu öyle bir yer ki modern teknoloji değil icat edilmek hayal bile edilemiyor. İhtiyacın da duyulmadığı gibi…
FRP oyunu, size taşı toprağı kahramanlık öyküleri kokan bu hayal dünyasını keşfetme olanağı sunuyor. Tek ihtiyacınız olan oynamak için hevesli birkaç arkadaş ve hayal gücünüz, hem de bolca!
Oyunda kaç kişinin oynayabileceği ile ilgili katı sayılar ve kurallar olmamakla birlikte genelde ikiden dokuza kadar değişen sayılarda oynanır, fakat oyun en rahat ve zevkli beş kişilik bir oyuncu grubuyla oynanır. Her oyuncu bir “maceracının” rolünü üstlenir ve onun yapacaklarını yapar. Maceracı bu hayal dünyasında yaşayan, keskin bir kılıçla, işe yarar büyülerle ve daha nice yöntemlerle yolunu bulan bir karakterdir.
FRP ile birlikte etkileşimli hikaye anlatımının en son noktasına varıyorsunuz. Bu hikayede biraz sonra ne olacağı tamamen sizin o esnada ne yapmakta olduğunuza bağlı. Macera dediğimiz bu hikayeler dramatik, komik, korkutucu, gerilimli, gizemli, hareket dolu veya bunları içinde belli oranlarda içeren bir kombinasyon şeklinde de olabilir. Maceralar nasıl biter? Bu FRP’nin en güzel yanlarından birisidir; maceracılar (karakterleriniz) son gelene kadar bir maceranın nasıl bittiği belirlenmemiştir. Dolayısıyla bir maceranın nasıl biteceğini kestirmek imkansızdır.
OYUNCULAR
Şimdi bu çok eski zamana ait yeri bir kez daha gözünüzün önünde canlandırın ve kendinizi burada fakir fakat önüne çıkacak şeylerle karşılaşmaya hazır, ilk heyecan dolu macerasına doğru yol almak için can atan bir kahraman olarak düşünün. Yolculuğunuzda kendiniz gibi başka maceracılarla da karşılacaksınız ve büyük ihtimal bu karşılaştıklarınızdan bir kaçıyla içinde büyüdüğünüz köyün ötesindeki bilinmeyeni keşfetmeye çıkacaksınız. Yaratıklarla kıran kırana dövüşüp, saklı hazineleri keşfedeceksiniz ve güçlenecek, ünlenecek ve her atıldığınız macera ve kabul ettiğiniz görevle zenginleşeceksiniz. Gittiğiniz yerlere ozanların sizin hakkınızdaki şarkıları daha önce varmış olacak ve insanlar sizin güç, zeka ve bilgeliğinize hayran kalacak.
Oyuncular, kahramanlığın toprağın her karışına sindiği bu zamanda yaşamakta olan cesur maceracıları canlandırırlar. Bu kahramanlar güçlü kuvvetli savaşçılar, davasına gönülden bağlı kutsal güçlerle donanmış rahipler, kurnaz hırsızlar ve nüfuzlu büyücüler dahil pek çok şey olabilir. Oyuncuların yaptıkları bir nevi tiyatro oyununu andırır ama tek farkla; FRP’de her şey oyun masası çevresinde olur. Rolünüzü oynamak için ayağa kalkıp türlü türlü hünerler sergilemenize gerek olmaz. Sizin yapacağınız oynadığınız mekan her neresiyse orada oturmak için rahat bir sandalye veya koltuk bulmak, karakterinizin olaylara ne gibi tepkiler vererek ne yaptığını açıklamak ve bir de zar atmak olacaktır. Sonuçta sahne sizin ve masa başındaki diğer arkadaşlarınızın hayallerinde oynanmaktadır.
Bir oyuncu oyun içinde çok özel bir rol alır. Bu oyuncuya Dungeon Master (DM) deriz ve onun oyun sırasında üstlendiği görev hikaye akışını yönetmek ve oyuncuların yaptıkları hareketlere hakemlik yapmaktır. DM’e ister oyunun içinde tanrı deyin, ister hakem, ister oyuncuların hayal dünyasındaki gözü DM bir FRP oyununun vazgeçilmezlerindendir ve her oyunda bir kişi DM olmayı kabul etmelidir.
OYUNU OYNAMAK
Bir FRP oyunu sırasında DM ve diğer oyuncular ortaya bir hikaye çıkarmak için bir araya gelirler. DM kendi yazdığı bir senaryoya veya değişik yerlerden temin edilebilecek hazır bir senaryoya göre oyunu başlatır. Bu senaryo macera için temel bir plan olma işlevini görür ama önceden de belirttiğim gibi hikayenin akışı sırasında ileride neler olacağı tamamen oyuncuların karakterlerinin yapacaklarına bağlıdır. Senaryo sadece karakterlerin ne yapacağını bilemez halde boşlukta kalmamaları için hikayeye basit bir başlangıç enerjisi, oyuncular için biraz yönlendirme verir.
Genelde hikaye başlamadan önce DM ile oyuncular bir araya gelerek oyuncuların oynatacakları karakterleri yaratırlar. Karakter kağıtlarına karakterlerin istatistikleri, giydikleri zırh, taşıdıkları silah, büyü kitaplarındaki büyüler ve karakterler için geçerli olan her türden şey kaydedilir. Sonradan bu karakter kağıdı karakterin oyunda yaptığı hareketlerin sonucunda neler olduğunu anlama açısından bir referans kaynağı olarak iş görür. Ayrıca karakterler macera hayatlarına daha doğar doğmaz başlamadıklarına göre oyun öncesi DM ve oyuncular karakterlere özgeçmiş yaratabilirler. Ancak kimi zamanlar özgeçmiş yaratma zahmetine girilmek istenmediğinde özgeçmiş yaratılmayabilir de. Bu gibi durumlarda karakterin geçmişinde anılmaya değecek ve geleceğini etkileyecek önemli bir anı bulunmadığı varsayılır. FRP’den tam olarak zevk almak isteyenlere özgeçmiş olmaksızın başlamamalarını tavsiye ederim, nitekim bu bir rol oyunudur ve neyin rolünü yaptığınızı tam olarak bilmeden oynamaya kalkışmak size nispeten daha az zevk verecektir.
Bir macera senaryosu maceranın geçtiği ortam için bir arka plan, maceranın geçtiği kimi yerlerin haritaları ve atmosferi tam olarak sağlayabilmek veya kahramanların belli bir noktada neler gördüğü anlatabilmek amacıyla yazılmış betimleme yazıları içerir.
DM içinde bulunulan bölgenin bir betimlemesini yaptıktan sonra oyuncular sorular sorabilir ve DM’e karakterlerinin ne yapmasını istediklerini söyleyebilirler. DM’in işi oyunculara karakterlerinin ne gördüğünü ve işittiğini söylemek ve de her karakter bir eylemde bulunduktan sonra neler olduğunu açıklamaktır. Burada buna bir örnek görmekteyiz:
DM: Köşedeki çöplerin ortasından ucu çıkmış bir hançer görüyorsun. Oyuncu: Hançeri elime alıyorum. DM: Kabzası ince bir işçilikle bir ejderha kafası şeklinde oyulmuş. Sapı elinin içinde ılık bir şekilde hissediyorsun ve mücevherden gözler kor gibi parlıyor. Oyuncu: Hmm, bu kulağa pek de hoş gelmiyor. Hançeri çöp yığınının içine geri bırakıyorum. DM: Deniyorsun ama hançer elini terk etmeyi reddediyor….
KAZANMA
FRP oyunu şu ana kadar oynadığınız diğer oyunlara benzemez. Diğer oyuncuları bir güzel pataklayınca oyunu kazanmış olmazsınız. Onun yerine “oyunu kazanmak” için pek çok değişik yol vardır.
En öncelikli yolu tüm grubun eğlenceli ve heyecanlı bir öykü yaratmasında yardımcı olmaktır. Bu macerayı son derece başarılı bir şekilde tamamlamakla olabileceği gibi beceriksizliğin en berbatını sergileyerek de olabilir. Sonuçta herkes iyi bir zaman geçirdiyse ve herkesin hatırlayacağı bir hikaye yaratabildiyseniz işte o zaman grup kazanmıştır. Her maceranın diğerinden farklı bir “kazanma şartı” vardır. Bazen “kazanmak” kahramanlarımızın tek parça halinde bir zindandan kaçabilmesidir. Daha başka zamanlarda ise bir ejderhayı yara almadan öldürmek kendi başına “kazanma” için yeterli olmayabilir. Macerada bazen özel bir amacın başarılması veya özel bir yaratığın özel bir yöntemle öldürülmesi lüzumlu olabilir. Bunlar tamamen her olay için ayrıca incelenip düşünülmesi, tartışılması gereken konulardır. Her durum için geçerli bir durum söz konusu değildir. Kişi bazında düşünecek olursak, bir karakter yaratıkları ve kötü adamları öldürdüğü, ganimet ve tecrübe kazandığı, şahsi güç ve şöhretini arttırdığı zaman kazanır. Bunun dışında karakteriniz için zaman geçtikçe daha çok oturan ve detayları belirlenmiş etten kemikten bir kimlik ördüğünüz zaman da o karakteri oynatan oyuncu için oldukça hoşnut ve tatmin edicidir.
FRP oyununun en müthiş yanlarından bir diğeri de budur. Her macera kahramanlarınızın süregelen destanlarında sadece bir hikayeden ibarettir. Elbette ki sadece bir seferliğine oynayıp çok iyi bir zaman geçirebilirsiniz, ancak asıl heyecanı karakterinizin bir maceradan diğerine atlarkenki gelişmesini seyrederken yaşarsınız. Mesela büyücünüz bir macerası sırasında büyülerle dolu bir parşömen buldu, bunu saklayıp bir sonraki macerası sırasında kullanabilir!
Yukarıdaki bilgiler Frp.web.TR sitesindeki Azrail ve Burada ki Thamior nikli kullanıcıya aittir
ders 1
FRP NEDİR?
Çok eski, o kadar eski ki insanlık tarafından artık unutulmuş bir zamanda aynı unutulmuşlukta bir yer hayal edin. Bu yer öyle bir yer ki bizim şu an içinde yaşadığımız dünyanın çok önceden olduğu halini andırıyor, tepeden tırnağa kuşandıkları zırhları ve parıldayan kılıçları ile şövalyelerin yollarda geçitler yaptıkları, ormanlık tepelerde taş surlarla çepeçevre sarılı kalelerin civar bölgelere meydan okurcasına boy gösterdiği, bu dev kalelerin görüşünü süsleyen benek benek kır evlerinin bu meydan okumaya boyun eğercesine kendi halinde durduğu bir zamanı.
Hayal edin ki bu yerde akla hayale sığıp sığabilecek, duyulmuş duyulmamış her tariften yaratıklar var ve karanlık ormanların daha da karanlık köşelerinde özgürce geziyorlar ve gittikleri her yere, en derin zindanlar da dahil olmak üzere lanetlerini beraberlerinde götürüyorlar. Bunla birlikte öyle ihtişamlı güzel büyülü hayvanlar da var ki insan görünce eskiden güzel bildiği ne varsa bunların yanında sönük kalıyor. Hayran olmamanın mümkün olmadığı iç ve dış güzelliğe sahip orman halkının üyeleri lanetli geçen gecenin sabahı iyiliğin ve umudun gücünü gösterircesine bir gün öncesinde olduğu kadar görkemli bir parlaklıkla etrafı aydınlatıyor.
Hayal edin ki büyü kumaşı işinin erbabı olanlar tarafından örülüyor ve gerçekten çalışıyor. Peri halkından olan elfler, cüceler ve buçukluklar insanlarla yan yana yaşıyor, elfler ormanlarında, cüceler madenlerinde ve buçukluklar oyuklarında yaşamlarını sürdürürken rastladıkları insanlardan hoşsohbetlerini ve hep devamı merak edilen hikayelerini esirgemiyorlar. Bu öyle bir yer ki modern teknoloji değil icat edilmek hayal bile edilemiyor. İhtiyacın da duyulmadığı gibi…
FRP oyunu, size taşı toprağı kahramanlık öyküleri kokan bu hayal dünyasını keşfetme olanağı sunuyor. Tek ihtiyacınız olan oynamak için hevesli birkaç arkadaş ve hayal gücünüz, hem de bolca!
Oyunda kaç kişinin oynayabileceği ile ilgili katı sayılar ve kurallar olmamakla birlikte genelde ikiden dokuza kadar değişen sayılarda oynanır, fakat oyun en rahat ve zevkli beş kişilik bir oyuncu grubuyla oynanır. Her oyuncu bir “maceracının” rolünü üstlenir ve onun yapacaklarını yapar. Maceracı bu hayal dünyasında yaşayan, keskin bir kılıçla, işe yarar büyülerle ve daha nice yöntemlerle yolunu bulan bir karakterdir.
FRP ile birlikte etkileşimli hikaye anlatımının en son noktasına varıyorsunuz. Bu hikayede biraz sonra ne olacağı tamamen sizin o esnada ne yapmakta olduğunuza bağlı. Macera dediğimiz bu hikayeler dramatik, komik, korkutucu, gerilimli, gizemli, hareket dolu veya bunları içinde belli oranlarda içeren bir kombinasyon şeklinde de olabilir. Maceralar nasıl biter? Bu FRP’nin en güzel yanlarından birisidir; maceracılar (karakterleriniz) son gelene kadar bir maceranın nasıl bittiği belirlenmemiştir. Dolayısıyla bir maceranın nasıl biteceğini kestirmek imkansızdır.
OYUNCULAR
Şimdi bu çok eski zamana ait yeri bir kez daha gözünüzün önünde canlandırın ve kendinizi burada fakir fakat önüne çıkacak şeylerle karşılaşmaya hazır, ilk heyecan dolu macerasına doğru yol almak için can atan bir kahraman olarak düşünün. Yolculuğunuzda kendiniz gibi başka maceracılarla da karşılacaksınız ve büyük ihtimal bu karşılaştıklarınızdan bir kaçıyla içinde büyüdüğünüz köyün ötesindeki bilinmeyeni keşfetmeye çıkacaksınız. Yaratıklarla kıran kırana dövüşüp, saklı hazineleri keşfedeceksiniz ve güçlenecek, ünlenecek ve her atıldığınız macera ve kabul ettiğiniz görevle zenginleşeceksiniz. Gittiğiniz yerlere ozanların sizin hakkınızdaki şarkıları daha önce varmış olacak ve insanlar sizin güç, zeka ve bilgeliğinize hayran kalacak.
Oyuncular, kahramanlığın toprağın her karışına sindiği bu zamanda yaşamakta olan cesur maceracıları canlandırırlar. Bu kahramanlar güçlü kuvvetli savaşçılar, davasına gönülden bağlı kutsal güçlerle donanmış rahipler, kurnaz hırsızlar ve nüfuzlu büyücüler dahil pek çok şey olabilir. Oyuncuların yaptıkları bir nevi tiyatro oyununu andırır ama tek farkla; FRP’de her şey oyun masası çevresinde olur. Rolünüzü oynamak için ayağa kalkıp türlü türlü hünerler sergilemenize gerek olmaz. Sizin yapacağınız oynadığınız mekan her neresiyse orada oturmak için rahat bir sandalye veya koltuk bulmak, karakterinizin olaylara ne gibi tepkiler vererek ne yaptığını açıklamak ve bir de zar atmak olacaktır. Sonuçta sahne sizin ve masa başındaki diğer arkadaşlarınızın hayallerinde oynanmaktadır.
Bir oyuncu oyun içinde çok özel bir rol alır. Bu oyuncuya Dungeon Master (DM) deriz ve onun oyun sırasında üstlendiği görev hikaye akışını yönetmek ve oyuncuların yaptıkları hareketlere hakemlik yapmaktır. DM’e ister oyunun içinde tanrı deyin, ister hakem, ister oyuncuların hayal dünyasındaki gözü DM bir FRP oyununun vazgeçilmezlerindendir ve her oyunda bir kişi DM olmayı kabul etmelidir.
OYUNU OYNAMAK
Bir FRP oyunu sırasında DM ve diğer oyuncular ortaya bir hikaye çıkarmak için bir araya gelirler. DM kendi yazdığı bir senaryoya veya değişik yerlerden temin edilebilecek hazır bir senaryoya göre oyunu başlatır. Bu senaryo macera için temel bir plan olma işlevini görür ama önceden de belirttiğim gibi hikayenin akışı sırasında ileride neler olacağı tamamen oyuncuların karakterlerinin yapacaklarına bağlıdır. Senaryo sadece karakterlerin ne yapacağını bilemez halde boşlukta kalmamaları için hikayeye basit bir başlangıç enerjisi, oyuncular için biraz yönlendirme verir.
Genelde hikaye başlamadan önce DM ile oyuncular bir araya gelerek oyuncuların oynatacakları karakterleri yaratırlar. Karakter kağıtlarına karakterlerin istatistikleri, giydikleri zırh, taşıdıkları silah, büyü kitaplarındaki büyüler ve karakterler için geçerli olan her türden şey kaydedilir. Sonradan bu karakter kağıdı karakterin oyunda yaptığı hareketlerin sonucunda neler olduğunu anlama açısından bir referans kaynağı olarak iş görür. Ayrıca karakterler macera hayatlarına daha doğar doğmaz başlamadıklarına göre oyun öncesi DM ve oyuncular karakterlere özgeçmiş yaratabilirler. Ancak kimi zamanlar özgeçmiş yaratma zahmetine girilmek istenmediğinde özgeçmiş yaratılmayabilir de. Bu gibi durumlarda karakterin geçmişinde anılmaya değecek ve geleceğini etkileyecek önemli bir anı bulunmadığı varsayılır. FRP’den tam olarak zevk almak isteyenlere özgeçmiş olmaksızın başlamamalarını tavsiye ederim, nitekim bu bir rol oyunudur ve neyin rolünü yaptığınızı tam olarak bilmeden oynamaya kalkışmak size nispeten daha az zevk verecektir.
Bir macera senaryosu maceranın geçtiği ortam için bir arka plan, maceranın geçtiği kimi yerlerin haritaları ve atmosferi tam olarak sağlayabilmek veya kahramanların belli bir noktada neler gördüğü anlatabilmek amacıyla yazılmış betimleme yazıları içerir.
DM içinde bulunulan bölgenin bir betimlemesini yaptıktan sonra oyuncular sorular sorabilir ve DM’e karakterlerinin ne yapmasını istediklerini söyleyebilirler. DM’in işi oyunculara karakterlerinin ne gördüğünü ve işittiğini söylemek ve de her karakter bir eylemde bulunduktan sonra neler olduğunu açıklamaktır. Burada buna bir örnek görmekteyiz:
DM: Köşedeki çöplerin ortasından ucu çıkmış bir hançer görüyorsun. Oyuncu: Hançeri elime alıyorum. DM: Kabzası ince bir işçilikle bir ejderha kafası şeklinde oyulmuş. Sapı elinin içinde ılık bir şekilde hissediyorsun ve mücevherden gözler kor gibi parlıyor. Oyuncu: Hmm, bu kulağa pek de hoş gelmiyor. Hançeri çöp yığınının içine geri bırakıyorum. DM: Deniyorsun ama hançer elini terk etmeyi reddediyor….
KAZANMA
FRP oyunu şu ana kadar oynadığınız diğer oyunlara benzemez. Diğer oyuncuları bir güzel pataklayınca oyunu kazanmış olmazsınız. Onun yerine “oyunu kazanmak” için pek çok değişik yol vardır.
En öncelikli yolu tüm grubun eğlenceli ve heyecanlı bir öykü yaratmasında yardımcı olmaktır. Bu macerayı son derece başarılı bir şekilde tamamlamakla olabileceği gibi beceriksizliğin en berbatını sergileyerek de olabilir. Sonuçta herkes iyi bir zaman geçirdiyse ve herkesin hatırlayacağı bir hikaye yaratabildiyseniz işte o zaman grup kazanmıştır. Her maceranın diğerinden farklı bir “kazanma şartı” vardır. Bazen “kazanmak” kahramanlarımızın tek parça halinde bir zindandan kaçabilmesidir. Daha başka zamanlarda ise bir ejderhayı yara almadan öldürmek kendi başına “kazanma” için yeterli olmayabilir. Macerada bazen özel bir amacın başarılması veya özel bir yaratığın özel bir yöntemle öldürülmesi lüzumlu olabilir. Bunlar tamamen her olay için ayrıca incelenip düşünülmesi, tartışılması gereken konulardır. Her durum için geçerli bir durum söz konusu değildir. Kişi bazında düşünecek olursak, bir karakter yaratıkları ve kötü adamları öldürdüğü, ganimet ve tecrübe kazandığı, şahsi güç ve şöhretini arttırdığı zaman kazanır. Bunun dışında karakteriniz için zaman geçtikçe daha çok oturan ve detayları belirlenmiş etten kemikten bir kimlik ördüğünüz zaman da o karakteri oynatan oyuncu için oldukça hoşnut ve tatmin edicidir.
FRP oyununun en müthiş yanlarından bir diğeri de budur. Her macera kahramanlarınızın süregelen destanlarında sadece bir hikayeden ibarettir. Elbette ki sadece bir seferliğine oynayıp çok iyi bir zaman geçirebilirsiniz, ancak asıl heyecanı karakterinizin bir maceradan diğerine atlarkenki gelişmesini seyrederken yaşarsınız. Mesela büyücünüz bir macerası sırasında büyülerle dolu bir parşömen buldu, bunu saklayıp bir sonraki macerası sırasında kullanabilir!
Yukarıdaki bilgiler Frp.web.TR sitesindeki Azrail ve Burada ki Thamior nikli kullanıcıya aittir