Facebook Sizden Nasıl Para Kazanıyor?

ServerErr0r

uid=0(root)
Katılım
12 Eyl 2009
Mesajlar
2,330
Reaction score
0
Puanları
0
800 milyon aboneye sahip olan Facebook gelirini nasıl elde ediyor? Kişisel bilgileriniz nereye gidiyor?

MXW1S.jpg


Bundan sadece 10 yıl önceki internet kullanıcıları için bir siteye kişisel bilgilerini vermek anlamsızdı. Çoğu kullanıcı gerçek isimleri yerine takma adlarla forumlarda ve arkadaşlık sitelerinde dolaşıyordu.

Bazı sitelerde bulunan ve doldurması zorunlu olan kişisel bilgi bölümlerineyse kullanıcılar yine takma adlarına uygun kelimeler girmeyi tercih ediyordu. Bir anda kişisel bilgilerini bu kadar önemli gören kullanıcılar, tüm özel hayatlarını web siteleriyle paylaşmaya başladı. Peki bu kadar kısa sürede internet kullanıcılarının bakış açısı neden değişti?

Facebook’la İlgili Bilmeniz Gerekenler

Bu sorunun cevabı aslında oldukça basit. Mark Zuckerberg ve arkadaşlarının yarattığı Facebook ortamı, insanlara gerçek kimlikleriyle sanal dünyada var olmanın eğlenceli bir yaşam tarzı olduğunu öğretti.

Bugün 800 milyon aboneye sahip olan Facebook’ta fazla sohbet etmediğiniz insanların bile hayat hikayesini görebiliyorsunuz. Bu devasa platform, nasıl olurda her türlü hizmetini ücretsiz olarak sunabiliyor? Facebook gerçekleriyle yüzleşmeye hazır mısınız? İşte Facebook’un para kazanma yöntemleri.

Reklamlar Sadece Küçük Bir Gelir Kaynağı

pxrHw.jpg


Facebook halka açık bir şirket olmadığı için gerçek gelirini kanunen açıklamak zorunda değil. Sitenin, vergi ve muhasebe işlerini halettiği taşeron kuruluşlar bazı değerlendirmelerle platformun kazancını basına açıklıyor. Bu firmaların raporlarına göre Facebook’un 2011 yılındaki geliri 27 milyar dolar civarındaydı.

Sitenin kurucusu ve medya yüzü Mark Zuckerberg’in kişisel servetiyse 17 milyar dolar olarak açıklandı. Peki, bu büyük gelirin hepsi Facebook reklamlarından mı geliyor? Aslına bakarsanız Facebook’un reklam ve viral kampanyalardan elde ettiği para toplam gelirinin yüzde 40’ından bile az bir reklam oluşturuyor. Peki, sosyal ağ devi bu paraya nasıl ulaşıyor? Sorunun cevabı big data (devasa bilgi) adı verilen sistemde gizli.

Kişisel Bilgileriniz = Kazanç

Son dönemlerde reklamcılık ve pazarlama sektörü için altın yumurtlayan tavukla eş değer yeni bir kavram ortaya çıktı. Türkçeye tam olarak çevrilmeyen bu kavrama yabancılar big data diyor (devasa bilgi) diyor. Peki bu big data nedir? Facebook’a üye olurken kişisel bilgilerinizin gerekli durumlarda, araştırmalar ve içerik üretimi için kullanılmasına izin veriyorsunuz.

Big data, sosyal medya ve arama motorlarının hakkınızda topladığı bilgilerden oluşuyor. Görünüşte, milyonlarca kullanıcının kişisel zevkleri ve alışkanlıklarından oluşan bu bilgi dağı kullanışız gibi duruyor. Modern müşteri yönetimi ve veri madenciliği yöntemleriyle birlikte bu işe yaramaz bilgiler hedef kitleye ulaşmak için büyük bir önem taşıyor.

Facebook’ta tüm gün, bazı konularda yorum yapıp belirli grupları beğeniyorsunuz. Gittiğiniz mekanları belirtiyorsunuz ve hatta fotoğraf paylaşıyorsunuz. Ünlü sosyal ağın altında çalışan veri madencileriyle bu bilgilerinizi toparlayıp şirketlere rapor olarak sunuyor. Çoğu insanın özel hayatını rahatça sergilediği düşünülürse bu raporlar yapılabilecek en etkili tüketici testlerinden bile daha değerli sonuçlar taşıyor.

Facebook Parası İster misiniz?

Sosyal ağ devi geçtiğimiz yıl yeni bir projeyle ticari hedeflerini büyütmeye karar vermişti. Facebook kredisi adı verilen bu sistemler sayesinde, oyun tutkunu kullanıcılarına gerçek para karşılığı sanal değer satmayı düşünüyordu.

Site yönetimi bu işi o kadar götürdü ki, reklam tıklayan ya da proje geliştiren kişilere ödemeyi Facebook kredisiyle yapmayı teklif etti. İnternet’in sanal para birimini oluşturmak isteyen Facebook bu projesi kullanıcıların ilgisizliği yüzünden rafa kalktı.


Devletler Facebook’tan Ne İstiyor?

Sadece 2011 yılının son üç ayında Facebook’a açılan güvenlik soruşturmalarının sayısı 5 taneydi. Peki devletler neden bir anda Zuckerberg ve ekibini sıkıştırmaya başladı? Facebook’un 2012 yazında 1 milyar kullanıcıya ulaşması bekleniyor.

Günümüzde 2 milyar internet kullanıcısı olduğu düşünülüre, Facebook bu kişilerin yüzde 50’inin kişisel bilgilerine sahip olacak. En güçlü istihbarat örgütlerinin bile ulaşmak için uğraştığı bu özel bilgiler Facebook’a gönüllü olarak veriliyor. Devletler, Facebook’un bu bilgileri nasıl kullandığını merak ediyor?

Öte yandan Zuckerberg, geçtiğimiz yıl ülkelerle anlaşıp Facebook’un devletler düzeyinde tanınan bir kurum olmasını istediğini açıklamıştı. Kısacası, sosyal ağlara sosyal güvenlik ya da kimlik numaranızla üye olabileceksiniz. İstihbarat örgütleri tarihleri boyunca ulaşamadıkları bu bilgi bolluğuna sahip Facebook’tan çekiniyor. Bu bilgiler sayesinde siyasetçilerin ya da önemli kişilerin kariyerleri sarsılabilir.

Neler Yapabilirsiniz?

Gerçekçi olmak gerekirse Facebook karşıtı örgütlerin, siteye üye olmayın çağrısına uymak çok zor. Günümüzde Facebook internet’te Google’dan sonra en büyük web sitesi haline geldi. Sosyal medyadan kaçmak imkansız. Bunun yerine paylaştığınız bilgilere dikkat edin. Özel bilgilerinizi Facebook’tan paylaşmayın.

Aile ilişkileriniz Facebook’ta sıkı olmak zorunda değil. Yaptığınız paylaşımların bir gün size sorun çıkartabileceğini unutmayın. Facebook’u özel yaşantınızla kendinizi ifade edecek bir ortam olarak görmeyin.

Mark Zuckerberg kendine açılan soruşturmalara kalkan olsun diye sadece 2011 yılında ABD hükümetine ve lobicilik faaliyetlerine 1 milyon dolar harcadı. Gelir kaynağı kullanıcı bilgileri üzerine olan Facebook’un iş modeli günümüzde giderek yaygınlaşıyor. Üstelik, bu iş modelini siteye üye olurken kabul ediyorsunuz. Facebook yasal olarak bilgilerinizi şirketlerle ya da devletlerle paylaştığı için sorumlu değil. Bu yüzden tatsız durumlara karşı kendinizi gizli kalarak koruyun.

Kaynak: http://www.techno-labs.com/
 
Geri
Üst