DeRSaaDeT
Islambol
- Katılım
- 3 Şub 2006
- Mesajlar
- 6,597
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 118
“Nikâhı bozan şeyler nelerdir? Teferruatıyla yazar mısınız?”
Peygamber Efendimiz (asm) buyuruyor ki: “Evleniniz. Boşanmayınız. Çünkü Allah, zevkine düşkün erkek ve kadınları sevmez.”1 “Evleniniz. Boşanmayınız. Şüphesiz boşanma sebebiyle Arş titrer!”2 “Hiçbir sebep yokken kocasından boşanmak isteyen kadın, Cennetin kokusunu alamaz.”3
Boşanma yollarından diğer üçünü de bu gün verelim:
3- Mahkeme kararı ile boşanma: Koca kadına boşama yapma yetkisi vermediğinde, anlaşma ile boşanmaya da razı olmadığında, kadın mahkeme yoluyla kocasından boşanma talebinde bulunabilir. Mahkeme yoluyla boşanma, İslâm hukukunda kadın lehine getirilmiş bir çözüm olmakla birlikte, günümüzde tüm boşanmalar için yaygınlaştırılmış ve resmîleştirilmiştir. Bu bakımdan günümüzde boşanmak isteyen çiftler mahkemeye başvurmakta; mahkeme ise şiddetli geçimsizlik... vs. gibi bir takım gerçekçi gerekçelere dayalı olarak çiftleri boşamaktadır.
Mahkeme eşinden boşanmak üzere başvuran kadını şu gerekçelere dayalı olarak boşayabilir:
1- Şiddetli hastalıklı ve kusurlu oluşu.
2- Nafakayı temin edememesi.
3- Kocanın sürekli uzakta bulunması veya kaybolmuş olması.
4- Şiddetli geçimsizlik.
5-Î lâ (Eşine yaklaşmama yemini)
6- Liân (Eşlerin birbirleriyle lânetleşmesi)
7- Eşlerin birbirlerine denk olmaması veya denkliğin ortadan kalkması.
8- Din farklılığı.
9- Nikâh akdinin sıhhatli yapılmamış olması.
10- Süt akrabalığı veya mahremiyet tesbit edilmesi.
11- Mehrin tam olarak verilmemesi.
Mahkeme yoluyla boşanmakla bir talak gider. Daha sonra eşler barışırlarsa yeniden nikâh yapma hakkına sahiptirler. Yeniden nikâha ne resmî makamlar, ne de din kapalı değildir.
4- Erkeğin boşaması: Mehir alma hakkını kadına veren Kur’ân, boşama hakkını da kocaya vermiştir. Bundan dolayı nikâhı erkek elinde bulundurur. Bunun delili şu âyettir: “Nikâhı elinde bulunduran erkek mehrin tamamını verirse, o başkadır. Sizin mehrin tamamını vermeniz takvaya daha yakındır. Aranızda fazileti ihmal etmeyin. Muhakkak ki Allah, yaptıklarınızı hakkıyla görür.”4
Erkek karısını üç defadan ziyade boşayamaz. Bunlardan ilk ikisinde tekrar karısına dönüş imkânı vardır. Fakat üçüncü boşamadan sonra karısı kendisinden artık dönüşsüz olarak ayrılmış olur. Bunu şu âyet hükme bağlamıştır:
“Boşama iki keredir. Ondan sonra kadınlarınızı ya iyilikle, hukuklarını gözeterek tutmak, ya da güzellikle bırakmak vardır.”5
5- Kadının boşaması: Koca, karısına kendi rızasıyla boşama yetkisi verebilir. Bu durumda kadın kocası adına (kocasına vekâleten) kendisini boşama yetkisine sahip olur. Kocanın karısına boşama yetkisi vermesi, kendisinin boşama yapamayacağı anlamına gelmez. Erkek, kendi boşama hakkı saklı kalmak üzere, karısını da boşama yapmakla yetkili kılabilir. Erkek karısına bu yetkiyi belirli bir zaman veya yerle sınırlı olarak verebileceği gibi, sınırsız ve şartsız olarak da verebilir. Eğer sınırsız, kayıtsız ve şartsız vermişse, bu yetkiyi artık kadının elinden alamaz. Kadın ihtiyaç gördüğünde boşama yetkisini kullanıp kendisini kocasından boşayabilir.
Bu durumda kadın kendisinin kocasından boş olmasını diler ve “Ben senden boşum!” derse, bir talak gerçekleşir. Bu boşamada şüphesiz kocası kendisine dönme hakkına, yani kendisini razı ederek evliliklerini kurtarma hakkına sahiptir.6
Şunu unutmamak lâzım: Boşama sözlerini ne şakayla, ne de öfke halinde bir tehdit veya bir tür küfür yerinde söylemek asla doğru değildir. Bu mahşere dönük bir mesuliyet getirir. Dile bunu alıştırmamak lâzım. Eğer argo konuşmadan şeytan susmuyorsa, başka argo lâflar çok. Argo yerine iki de bir boşamayı diline dolayıp, sonra da dönüp ağlamak akıllının işi değildir.
Dipnotlar: 1- Feyzü’l-Kâdir, 3/242; Camiü’s-Sağîr, 2/820. 2- Camiü’s-Sağîr, 2/820. 3- İbn-i Mâce, Talak, 21; Ebû Dâvud, Talak, 18; Camiü’s-Sağîr, 2/752. 4- Bakara Sûresi: 237. 5- Bakara Sûresi: 229. 6- Tirmizî, Talak, 4/1189
Süleyman KÖSMENE
Peygamber Efendimiz (asm) buyuruyor ki: “Evleniniz. Boşanmayınız. Çünkü Allah, zevkine düşkün erkek ve kadınları sevmez.”1 “Evleniniz. Boşanmayınız. Şüphesiz boşanma sebebiyle Arş titrer!”2 “Hiçbir sebep yokken kocasından boşanmak isteyen kadın, Cennetin kokusunu alamaz.”3
Boşanma yollarından diğer üçünü de bu gün verelim:
3- Mahkeme kararı ile boşanma: Koca kadına boşama yapma yetkisi vermediğinde, anlaşma ile boşanmaya da razı olmadığında, kadın mahkeme yoluyla kocasından boşanma talebinde bulunabilir. Mahkeme yoluyla boşanma, İslâm hukukunda kadın lehine getirilmiş bir çözüm olmakla birlikte, günümüzde tüm boşanmalar için yaygınlaştırılmış ve resmîleştirilmiştir. Bu bakımdan günümüzde boşanmak isteyen çiftler mahkemeye başvurmakta; mahkeme ise şiddetli geçimsizlik... vs. gibi bir takım gerçekçi gerekçelere dayalı olarak çiftleri boşamaktadır.
Mahkeme eşinden boşanmak üzere başvuran kadını şu gerekçelere dayalı olarak boşayabilir:
1- Şiddetli hastalıklı ve kusurlu oluşu.
2- Nafakayı temin edememesi.
3- Kocanın sürekli uzakta bulunması veya kaybolmuş olması.
4- Şiddetli geçimsizlik.
5-Î lâ (Eşine yaklaşmama yemini)
6- Liân (Eşlerin birbirleriyle lânetleşmesi)
7- Eşlerin birbirlerine denk olmaması veya denkliğin ortadan kalkması.
8- Din farklılığı.
9- Nikâh akdinin sıhhatli yapılmamış olması.
10- Süt akrabalığı veya mahremiyet tesbit edilmesi.
11- Mehrin tam olarak verilmemesi.
Mahkeme yoluyla boşanmakla bir talak gider. Daha sonra eşler barışırlarsa yeniden nikâh yapma hakkına sahiptirler. Yeniden nikâha ne resmî makamlar, ne de din kapalı değildir.
4- Erkeğin boşaması: Mehir alma hakkını kadına veren Kur’ân, boşama hakkını da kocaya vermiştir. Bundan dolayı nikâhı erkek elinde bulundurur. Bunun delili şu âyettir: “Nikâhı elinde bulunduran erkek mehrin tamamını verirse, o başkadır. Sizin mehrin tamamını vermeniz takvaya daha yakındır. Aranızda fazileti ihmal etmeyin. Muhakkak ki Allah, yaptıklarınızı hakkıyla görür.”4
Erkek karısını üç defadan ziyade boşayamaz. Bunlardan ilk ikisinde tekrar karısına dönüş imkânı vardır. Fakat üçüncü boşamadan sonra karısı kendisinden artık dönüşsüz olarak ayrılmış olur. Bunu şu âyet hükme bağlamıştır:
“Boşama iki keredir. Ondan sonra kadınlarınızı ya iyilikle, hukuklarını gözeterek tutmak, ya da güzellikle bırakmak vardır.”5
5- Kadının boşaması: Koca, karısına kendi rızasıyla boşama yetkisi verebilir. Bu durumda kadın kocası adına (kocasına vekâleten) kendisini boşama yetkisine sahip olur. Kocanın karısına boşama yetkisi vermesi, kendisinin boşama yapamayacağı anlamına gelmez. Erkek, kendi boşama hakkı saklı kalmak üzere, karısını da boşama yapmakla yetkili kılabilir. Erkek karısına bu yetkiyi belirli bir zaman veya yerle sınırlı olarak verebileceği gibi, sınırsız ve şartsız olarak da verebilir. Eğer sınırsız, kayıtsız ve şartsız vermişse, bu yetkiyi artık kadının elinden alamaz. Kadın ihtiyaç gördüğünde boşama yetkisini kullanıp kendisini kocasından boşayabilir.
Bu durumda kadın kendisinin kocasından boş olmasını diler ve “Ben senden boşum!” derse, bir talak gerçekleşir. Bu boşamada şüphesiz kocası kendisine dönme hakkına, yani kendisini razı ederek evliliklerini kurtarma hakkına sahiptir.6
Şunu unutmamak lâzım: Boşama sözlerini ne şakayla, ne de öfke halinde bir tehdit veya bir tür küfür yerinde söylemek asla doğru değildir. Bu mahşere dönük bir mesuliyet getirir. Dile bunu alıştırmamak lâzım. Eğer argo konuşmadan şeytan susmuyorsa, başka argo lâflar çok. Argo yerine iki de bir boşamayı diline dolayıp, sonra da dönüp ağlamak akıllının işi değildir.
Dipnotlar: 1- Feyzü’l-Kâdir, 3/242; Camiü’s-Sağîr, 2/820. 2- Camiü’s-Sağîr, 2/820. 3- İbn-i Mâce, Talak, 21; Ebû Dâvud, Talak, 18; Camiü’s-Sağîr, 2/752. 4- Bakara Sûresi: 237. 5- Bakara Sûresi: 229. 6- Tirmizî, Talak, 4/1189
Süleyman KÖSMENE