En iyi 15 yaratıcılık dönemi krizi filmi

kent55

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
23 May 2008
Mesajlar
31,409
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
ѕαмѕυηѕρσя




3b587644104a5be4972b655c479b3bf4_k.jpg


1-Sekiz Buçuk (8½) (1963): Fellini’nin kendi benliği içinde yaşadığı yaratıcılık krizini, ‘sekiz buçuk film sonrası’ bir sürece yerleştiren bir başyapıt. Sayısız eseri etkileyen, rüyasal sancıları ve boyutlarıyla çığır açan özel bir sinema evreninin sahibi. Kimilerine göre gerçeküstücü auteur yönetmen Federico Fellini’nin en iyi filmi.

636d41e161a896593fb7c69ee00aab97_k.jpg


2-Waxworks (Das Wachsfigurenkabinett) (1924):paul Leni’nin yüksek dışavurumcu sanat yönetimiyle ve renk cümbüşüyle yürüyen fantastik bir gerilim... Jack the Ripper, Korkunç Ivan ve Harun el-Reşit hakkında hikayeler yazmak için tutulan bir yazarın, kendini kaybedip onların efsanelerinin içine ‘cam küre’ vesilesiyle düşmesinin öyküsü. Belki de ‘korku’ ile bir araya gelen bu formülün ilk ve en ‘kanlı canlı’ örneklerinden biri bu! Özellikle “Living in Oblivion”da iz bırakmış garip bir film...


57d5a36d22eb02fa2b8deb7f053c0745_k.jpg


3-Hayal ve Görüntü (Images) (1972):Robert Altman’ın ‘edebiyat’ egolu sancılık filmi denemesi. “Sekiz Buçuk” etkisinde, Avrupa sineması kaynaklı bir sürecin ürünü. Psikolojik-gerilim atmosferiyle, dolaştığı türlerle, röntgenci kamera algısıyla ve tekinsizliğiyle ‘şizofreni’ güdüsüne farklı bir yaklaşımın adresi...

9ca568f2055743d48b577dfd5a386fc6_k.jpg


4-Barton Fink (1991):Coen Kardeşler’in Hollywood’un erken dönemindeki ‘kara film’ aşkını açığa çıkardığı filmleri. Fazlasıyla sinemaya ve B filmlerine saygı duruşunda bulunan yapıtın otel algısıyla Hitchcock’tan Michael Curtiz’e uzanan bir çizgide hareket ettiği kesin. Sürprizleri, motifleri, sahneleri ve detaylarıyla halen sinema çevrelerine konu olmayı sürdürüyor.

3c7d85a6e9af275b27b59bf97ab3b300_k.jpg


5-Müthiş Yemek (Naked Lunch) (1991): William S. Burroughs’un uyuşturucu ve kafa gidikliği dolu evreninden bir portre... David Cronenberg’in garip, body-horror yetkini ve imge simsarı tabanından özgün bir yorum... Judy Davis’in performans boyutluluğu ve akılda kalan el yapımı efektleriyle zihin kurcalayan özlü bir yapıt...

e171c947d50d9755e637f03d981df6ad_k.jpg


6-Lucia (Lucía y el Sexo / Sex and Lucia) (2001):‘Cinsel arayış’ meselesi odaklı bir yaratıcılık krizi dönemi filmi. Julio Medem’in gözünden üreyen mistik, erotik, gerçeküstücü, lineer akışı bozan ve göz kamaştırıcı bir eser. “Lucia”, çok bilinmez ve önemsenmez belki. Ama kendisini takdir eden özel kitleyi de her zaman elinde tutmuştur.

34fb13437c9e3eb5d793765f5fea12ef_k.jpg


7-Lütfen Beni Öldürme (Stranger Than Fiction) (2006): Woody Allen yaratıcılık dönemi filmi çekmiş de başrolünde Will Ferrell oynamış gibi. Anlatıcısını duyabilen ve geometrik şekillerle yönlendirilen bir baş karakterin, bir roman kahramanının hikayesi. Marc Forster-Zac Helm uyumuyla yükselirken, samimi ve ayrıksı gibi sıfatları bir araya getirebilen bir yapıt karşımızdaki.

54525a2a6c170d8c717de09f18aa8b9c_k.jpg


8-Havuz (La Piscine / Swimming Pool) (2003): François Ozon’un polisiye romanlarına atıfta bulunduğu, hafif “Dövüş Kulübü” etkili eseri. Kadın doğası ve daha nicesi üzerine ilginç bir inceleme.

cb4d1028c87b61170aa997e10573c8ae_k.jpg


9-Tersyüz (Adaptation.) (2002): Charlie Kaufman süzgecinden şizofrenik bir yaratıcılık dönemi hikayesi denebilir. Nicolas Cage’in en kalıbına uygun performansına Spike Jonze’un garip mizah anlayışı da eşlik ediyor.

0ec1d9ed6c73a7c4358e442121adbbb4_k.jpg


10-Hint Noktürnü (Nocturne Indien) (1989): Jean-Hugues Anglade’ın ‘gizem’ yetisiyle ve Alain Corneau’nun işçiliğiyle öne çıkan bir ‘yabancı/bilinmeyen ülke oryantalizmi’ öyküsü. “Hint Noktürnü”, sayısız sahnesiyle sinema zihminize kazınmış çarpıcı bir ‘öteki dünya’ temsili sunuyor.

6da147302e782723287d3d426846faed_k.jpg


11-Inland Empire (2006): Lynch usulü yaratıcılık dönemi krizi filmi ya da “Mulholland Çıkmazı”nın üç hikayeli versiyonu denebilir. Ama ne olursa olsun buradaki motifleri, rüyaları, sesleri ve sekansları incelemek çok zevkli. Keskin bir Hollywood eleştirisi yine var.

c8760eeaa0ab86efce68cbc45eb0426e_k.jpg


12-Kafka (1991): Kafka’nın dünyasına siyah-beyaz bir bakış sunan, ‘içeri’ye giriş durumunda da dışavurumculuk yetisini harekete geçiren, siyasi açıdan dolgun bir yapıt. Steven Soderbergh’in dehası ve Jeremy Irons’ın tekinsizliğiyle parlıyor.

5ba75175f006cce81424a03c31018b31_k.jpg


13-Altın Düşler (Sogni d’oro / Golden Dreams) (1981): Nanni Moretti’nin “Sekiz Buçuk”a saygı duruşunda bulunurken ‘diyalog’ ve ‘siyaset’ bazlı mizah anlayışıyla harmanladığı eseri. Yönetmenin kariyerinin en kayda değer halkası olan “Altın Düşler”, kişisel arayışının da kendisine en usturuplu çerçeve bulduğu yerlerden biri.

9873d06188a51654d96a94fbca0a29c2_k.jpg


14-Hayalet Dünya (Gwai Wik / Re-Cycle) (2006): Bir korku romanı yazarının gözünden böylesi bir eğilimi harekete geçiren ve Carpenter’ı kıskandıran bir eser. “Hayalet Dünya”, “Çılgınlığın Ötesinde”nin ‘canavar’lara kapıldığı için yapamadığını efekt ve kurgu yüklü görsel güçle perdeye aktarmış. Elbette Pang Kardeşler kalitesiyle...

63559a2f99b11b2d7756e1fde7306870_k.jpg



15-Gizli Pencere (Secret Window) (2004): Kopyacılıkla suçlanan bir yaratıcı, onun peşinde bir adam ve gizem duygusu... Stephen King’in romanından David Koepp’in sinemalaştırdığı eser, Johnny Depp’in varlığıyla da çokça kalite depoluyor.


























 
Geri
Üst