TuBeRCuLuM
Active member
- Katılım
- 31 Ağu 2007
- Mesajlar
- 3,828
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 36

Nasıl daha iyi bir sürücü olunurun 2. bölümü...
1. bölümde sizi daha iyi birer sürücü yapmayı hedeflemiş çeşitli tavsiyeleri ele aldık. Bölüm 2‘de ise gaza daha hızlı basma, virajları daha hızlı alma ve daha etkin fren yapma ile ilgili teknik detayları ele alacağız.
Fren yapma
Sürücülük yaparken en çok gözden kaçan unsur fren yapmadır. Herkes yanlış ya da kötü yapılmış bir freni gaza basarak ve iyi dönüşlerle telafi edilebilir. Aslında fren yapmaya yeteneğinizi geliştirmek gaza basma yeteneğini geliştirmekten çok daha kolaydır. İyi bir sürücü olabilmek için frenlerin arabanızın en güçlü öğesi olduğunu aklınızda tutmanız gerekmektedir. Ne sürdüğünüzün bakılmaksızın, her zaman hızlanma sürenizden daha kısa bir zamanda yavaşlayabileceksiniz. Fren ayrıca yaptığınız her dönüşü ayarlayan öğe olup, doğru şekilde anlaşılması önemlidir.
Yanlış fren
Son saniyeye kadar gaza bastıktan sonra birden iki ayakla çılgınca frene basarak arabanın yavaşlamasını sağlamaktır. Pürüzsüzlük etkili fren yapmanın anahtarıdır. Yavaşça gazı azaltıp freni azdan çoğa doğru ilerleyen bir kuvvetle sıkın. Yeniden gaza basma zamanınız geldiğinde freni yine nazikçe bırakmanız gerekir. Bağlantılar arasındaki yapılan ani manevralar istenmeyen ağırlık değişimlerine ve dengenizde bozulmalara sebep olur. İş dengeye geldiğinde ağır parçalar ve motor oradan oraya gelişi güzel şekilde savrulmamalıdır.
Tekerlek dinamikleri ile ilgili olarak söz edilmesi gereken bir konu vardır: Fren yapıldığında ağırlık öne doğru artarken tekerleklerin yer ile temas eden noktalarını ön kısımda arttırıp ön tekerleğin çekim kuvvetini yükseltir. Gazı arttırdığınızda ise ağırlık arkaya doğru hareketlenir, ön kısımda yeri kavrama kuvvetinin azaldığı gözlenir. Bir dönüş yapıldığında kavramanın en iyi olduğu nokta lastiklerin dış kısmıdır. (örneğin; sola döndüğünüzde en iyi kavrama lastiklerin sağ dış kısımda olur.) Eğer dönüş sırasında ani bir fren yaparsanız lastikler garip bir biçimde sürtünme kuvvetlerini yitireceklerdir. Eğer dönüş sırasında fren yapmayı sürdürürseniz ağırlık öne ve de dışa doğru hareket etmeye başlayacaktır. Bu sebeple yer kavrama ön dış tekerlekte en yüksek seviyede olacaktır. Bu sebeple fren ve gaz sırasında naziklik, ağırlık dengelemede temel öğe olduğu açıktır.
Yeni arabaların tümünde bulunan ABS fren sistemine sahipseniz fren pedalın titrediğini ya da belirli bir ritimle hareket ettiğini hissedebilirsiniz. Bu normaldir böylece frene ayağınızı koyup ileri doğru itmeye başlayın. Eğer çekiş gücü azsa frene basmaya çalışmayın. ABS’nin sizin için bunu sizin yapabileceğinizden çok daha hızlı bir şekilde halletmesine izin verin.
Arabanızı yavaşlatmak için vites küçültmeyin. Eğer doğru şekilde dönmeyi planlayabilirseniz vites küçültmenize de gerek kalmayacaktır. Vites küçültme dönüş sırasında yalnızca size doğru çıkışı sağlayabilmesi için kullanılmalıdır. Gerekli olan doğru RPM’yi bulmak arabanızın gücüne göre değişmektedir ve bu güç miktarı arabadan arabaya değişecektir.
Acemi sürücülerin yaptığı en büyük hata viraja çok hızlı giriş yapıp hızı azaltmaya çok geç başlamalarıdır. Bu durumda virajdan çıkışları gecikecektir. Bunu yaparsanız diğerleri tarafından geçileceğiniz garantidir.
Öncelikli olarak fren yapmaya ya da hızı arttırmaya başlamak ikisini birbirine karıştırarak hareket etmekten daha iyidir. Yavaş girdiğiniz bir virajdaki kaybı telafi etmek hızlı bir şekilde girdiğiniz virajdakinden ok daha kolaydır. Özet olarak fren yaparken; viraja hız azaltarak girmeniz, hız azaltma ya da hız arttırma başarı noktası olmadığı gibi. (Ortalama miktarda bir gaz verme gereklidir.)hız azaltmanın nazikçe ve artan bir şekilde yapılması gerekir.
Virajı almak
Yol üzerinde, tüm arabaların eşit özelliklere sahip olduğunu varsayarsak, viraj alış şekli bir erkeği delikanlıdan ayıran özelliktir. Bir viraj giriş olarak bilinen eğimle başlar. Eğimin en yüksek olduğu nokta virajın kalbi olup, eğimin bittiği nokta ise virajın çıkış noktası olarak adlandırılır.
Yeniden tekrar etmekte fayda var, virajı mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde dönmek ana amaç olmalıdır, gülünç bir hızla viraja girmek değil. Genel olarak gaz ya da freni viraj boyunca kullanıyor olmanız gerekir, boşta bırakmak asla uygulanmamalıdır. Viraja girmeden önce her kıvrıma bakınız. Sonra aklınızda giriş, orta ve çıkış noktalarını içeren bir hat oluşturup mümkün olduğu kadar bu hat içinde kalınız. Bu dönüş direksiyonun en az gerektiği hareket olup lastikleri mümkün olduğunca düz tutmak lastiklere en yüksek seviyede çekim gücü verecektir. Bu size en uzak noktadan sürmek olarak görünebilir ama önemli değildir. Bu yolla düşündüğünüzden çok daha hızlı yol alıyor olacaksınız. Her dönüş farklı olduğundan bu tanım tüm dönüşleri kapsayamaz. Açık bir değerlendirmenin her dönüş için yapılması gereklidir. Geniş bir dönüş, örneğin, ya da büyük oranda hız arttırmayı gerektirecek olan çıkış bir sonraki virajın merkez noktasında aracın farklı bir noktadan dönüşü yapması anlamına gelecektir.
Vites değiştirme
Bir diğer önemli unsur da vites değiştirmedir. Yapılacak ilk şeylerin en başında; ne kadar karizmatik göründüğü düşündüğünüz umurumda değil, elinizin vites kolu üzerinde duruyor olmaması gerekir. Ellerinizin vites koluna yalnızca vites değiştirmeniz gerektiği sırada değmesi, diğer zamanlarda ise direksiyon üzerinde Bölüm 1’ de bahsettiğimiz şekilde durması gerekir.
Vitesinizi zorlayarak arttırmaya çalışmaya gerek yoktur. Nazikçe ve çabucak hareket edin. Vites kolunu tüm elinizle kavrayın. Vites kolunu parmaklarınızı dondurma külahı kavrıyor gibi tutmayın.
Elinizin vites kolunun tam üzerindeki topuzu kavrıyor olmalıdır. Parmaklarınızı kullanıp vitesi geçirin ve genel olarak bileğinizle hareketi devam ettirin omzunuzun çok hareket ediyor olmaması gerekir. Günümüz araçlarının imrendirici bir bağlantı yapısı vardır. Az çok nereye gittiğinizi bilirsiniz. Vitesi H’ye geçirirken(Arabaların birçoğunda 3. vitestir, mesela) diyagonal bir hareket yapmanız gerekmez. İleriye doğru vitesi değiştirin, bağlantı yapısı size doğru yolu gösterecektir. .
Sürüş yetenekleri
Gaz, fren yapma, vites değiştirme hakkında verdiğimiz bu ipuçlarının sizin temel sürüş yeteneğinize bir profesyonel gibi yardım etmesi gerekir. Temel unsur olan bu yeteneklerin ne kadar iyi olursanız olun daima pratik yapılması gerekir. Öğrendiğiniz üzere düzgün sürüş ve karalılık iyi bir sürücü olmanın anahtarlarıdır.
Lex Gren