AVEA firmasının "her yöne sınırsız" tarifesi ile ilgili tüketici başvurularını
değerlendiren Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya, "tüketiciyi mağdur eden
"her yöne sınırsız" tarifesi, tüketici için işkenceye dönüşmüştür" dedi.
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya konuyla ilgili olarak şu açıklamayı
yapmıştır:
Avea firması tarafından bir süredir pazarlama ve satışı yapılan "her yöne sınırsız"
tarifesi ile ilgili olarak, Tüketiciler Birliği'ne yoğun tüketici başvuruları
iletilmiştir.
Gelen başvurularda; diğer GSM şebekelerindeki numaralarla görüşme yapmak isteyen
tüketicilerin "şebeke meşgul", "hat yok" uyarısı ile karşılaştıkları, diğer GSM
şebekelerindeki numaraları arayamadıkları ve bu tarifeden yararlanamadıkları
belirtilmektedir.
Gelen başvurular üzerine ilgili firma ile yapılan görüşmelerde; "bu tarifeye
beklenenden çok talep olduğu, tarifeyi satın alan tüketicilerin sayısının çokluğu
nedeniyle diğer GSM şebekelerindeki numaralarla yapılan görüşmelerde sıkıntı
yaşandığı" kabul edilerek, "diğer GSM firmaları ile bu konunun çözülmesine
çalışıldığı" bilgisi verilmiştir.
4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 4/A maddesi gereğince;
"sağlayıcı tarafından bildirilen reklam ve ilanlarında . . nitelik veya niteliği
etkileyen niceliğine aykırı olan . eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet
olarak kabul edilir." Yasanın bu düzenlemesine göre "her yöne sınırsız" tarifesini
satın alan tüketicilerin, tarife kapsamında diğer GSM şebekelerindeki numaralar ile
kesintisiz ve her an görüşme yapamamaları, Avea firmasının ayıplı hizmet sattığı
anlamına gelmektedir.
Bu nedenle tüketici için "her yöne işkence" haline dönüşen ve ödediği paranın tam
karşılığını alamadığı ayıplı hizmet niteliğindeki "her yöne sınırsız" tarifesi ile
ilgili reklâmların tüketiciyi aldatmasının önüne geçilmesi amacıyla tarifeye ilişkin
reklamların durdurulması ve para cezası verilmesi için Reklam Kuruluna, bu tarife
ile ilgili gerekli denetim ve yaptırımı uygulamak üzere Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurulu'na başvurular yapılmıştır.
Avea firması, tarifeyi satın alan ve hizmetin ayıplı olması nedeniyle tam olarak
tarifeden yararlanamayan tüketiciler için 4077 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkındaki Yasa gereğince, mağdur tüketicilere bedel indirimi yapmalı ve en kısa
sürede de sağladığı hizmetteki ayıbı gidermelidir.
Firmanın bu sorumluluğunu yerine getirmemesi halinde mağdur tüketiciler için gerekli
hukuki yardım Tüketiciler Birliği Başvuru Merkezi tarafından ücretsiz olarak
sağlanacaktır.
Milyonlarca tüketiciyi mağdur etmesi söz konusu olan ilgili firmanın dava yağmuru
ile muhatap olmaması bakımından üzerine düşen sorumluluğu en kısa sürede yerine
getirmesi beklenmektedir.
Nazım Kaya
Genel Başkan
Tüketiciler Birliği tarafından Reklam Kurulu'na Yapılan Başvuru
REKLAM KURULU BAŞKANLIĞI'NA
ŞİKAYET EDEN : Tüketiciler Birliği Derneği
ŞİKAYET EDİLEN : Avea Telekomünikasyon Hizmetleri A.Ş.
KONU : Avea İletişim Hizmetleri
A.Ş. tarafından yapılan "her yöne sınırsız"
tarifesi ile illgili reklam.
YAYIN MECRASI : Televizyon ve gazeteler
AÇIKLAMALAR :
Avea İletişim Hizmetleri A.Ş., televizyon/gazete reklamlarında ve
www.avea.com.tr
<http://www.avea.com.tr/> internet adresinde; "Her yöne sınırsız 55,- TL" sloganı
ile şebeke dışı dahil bütün aramaların bedelinin süre sınırsız olarak 55,- TL
olduğunu beyan etmektedir. Vergiler dahil toplam bedel bazı görsel reklamlarda hiç
belirtilmemekte veya yazılı mecrada çok küçük punto yazı ile 66.65 TL ibaresi
bulunmaktadır.
Ancak broşürlerinde ve bayilerinde konuşma bedelinin KDV ve ÖİV dahil 66.65 TL
olduğu, ayrıca firma tarafından tek taraflı olarak, aylık 10.000 dakika süre
sınırlaması getirilebileceği belirtilmektedir.
İlgili reklâmlar gerçeğe aykırı beyanlar içerdiği gibi yanıltıcı ibareler de
içermektedir. Şöyle ki: Her yöne ayda sadece 55 TL olarak bildirilen ücret 66,65 TL
dir. Söz konusu firmadan ilgili tarife ile bir hat alınması halinde tüketiciye
yansıyacak fatura bedeli konusunda tüketici aldatılmaktadır. Yine ilgili firmaya ait
numaraların tarifeyi satın alması haklinde bir defaya mahsus olarak bir ücret daha
alınmakta ve bu durum reklam ve ilanlarda belirtilmemektedir.
Yine her yöne sınırsız olduğu belirtilmesine rağmen, firma tarafından gerek
duyulduğunda 10.000 dakikayı aşan görüşmelerin tarife dışında değerlendirilebileceği
tüketicinin açıkça anlayabileceği ve tarifeye ilişkin reklam ve ilanların yer aldığı
tüm mecralarda belirtilmemektedir.
Öte yandan Tüketiciler Birliği'ne gelen tüketici başvurularında, diğer GSM
şebekelerindeki numaralar ile görüşmenin çoğu kez mümkün olmadığı, görüşme yapmak
isteyen tüketicinin "şebeke yok" uyarısı ile karşılaştığı bildirilmiş, konuyla
ilgili olarak ilgili firma ile yapılan görüşmede bu durumun varlığı kabul
edilmiştir.
Bu nedenlerle;
a) Bahsi geçen reklam, Ticari Reklam Ve İlanlara İlişkin İlkeler Ve Uygulama
Esaslarına Dair Yönetmelik ( (5/e) fıkrasında geçen "Reklamlar, ortalama reklam
izleyicisinin algılama düzeyi ile reklamın tüketici üzerindeki olası etkisi göz
önünde bulundurularak hazırlanır" hükmüne.
b) Aynı Yönetmeliğin Dürüstlük ve Doğruluk başlığı altında yer alan ( 7/a)
fıkrasındaki "Reklamlar, tüketicinin güvenini kötüye kullanacak ya da onun tecrübe
ve bilgi eksikliklerini istismar edecek biçimde olamaz."
c) En önemlisi de, (7/c-2) fıkrasındaki, "Mal veya hizmetin değeri ve ödenecek
gerçek toplam fiyatını içerir." hükmüne aykırıdır ve güven zedeleyicidir.
TALEP VE SONUÇ:
Açıklanan nedenlerle AVEA firmasının "her yöne sınırsız" tarifesi ile ilgili
reklamlarının yayınının durdurulmasını, yine 4077 sayılı Kanun'un 16. maddesi gereği
ilgili firmaya cezai işlem yapılmasını talep ederizm. 27.02.2009
Tüketiciler Birliği Derneği
Tüketiciler Birliği tarafından Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu'na Yapılan
Başvuru
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURULU BAŞKANLIĞI'NA
ŞİKAYET EDEN : Tüketiciler Birliği Derneği
ŞİKAYET EDİLEN : Avea Telekomünikasyon Hizmetleri A.Ş.
KONU : Avea İletişim Hizmetleri
A.Ş. nin "her yöne sınırsız" tarifesi.
AÇIKLAMALAR :
Tüketiciler Birliği'ne gelen tüketici başvuruları nedeniyle Avea İletişim Hizmetleri
A.Ş., "her yöne sınırsız 55,- TL" tarifesi ile şebeke dışı dahil bütün aramaların
bedelinin süre sınırsız olarak 55,- TL olduğunu beyan ederek numara taşıma ve yeni
hat tahsisi ile müşteri toplamış olmasına karşılık, belirtilen tarifeyi tercih eden
tüketiciye görüşme hizmeti verilemediği tespit edilmiştir.miştir. Arama yapmak
isteyen tüketiciler tarifeyi kullanmaya başladığı andan itibaren "şebeke meşgul",
"hat yok" gibi arama engelleyici ikazlarla karşılaşmıştır. Bir çok tüketicimiz
iletişim hizmetini alamadığından dolayı maddi ve manevi zarara uğramıştır.
İlgili firma ile yapılan görüşmelerde tarifeye benlediklerinin üzerinde talep olduğu
belirtilerek, sorunun varlığı kabul edilmiştir.
Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Kalitesi Yönetmeliği ve Telekomünikasyon
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği'ne göre tüketiciye beklenen hizmet
verilmediği gibi "Her yöne sınırsız 55 TL" ifadesini içeren reklamlarına karşılık,
müracaat eden tüketicinin ödemesi gereken bedelin 66.65 TL olduğu ve 10.000
dakikalık konuşma süre sınırı olduğu bildirilmiştir.
Tüketicinin eksik bilgilendirilmesi ve hizmet verilememesi durumu söz konusudur.
Açıklanan tarifenin iptal edilmesi, tarifeyi seçerek geçiş bedeli ve vergisini
ödeyen abonelerin yaptıkları ödemelerin kendilerine iadesi ve işletmeci firmaya
05/9/2004 tarihli ve 25574 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Telekomünikasyon Kurumu
Tarafından İşletmecilereUygulanacak İdari Para Cezaları ile Diğer Müeyyide ve
Tedbirler Hakkında Yönetmelik hükümleri gereği cezai yaptırım uygulanması
gerekmektedir.
TALEP VE SONUÇ:
Açıklanan nedenlerle Avea İletişim Hizmetleri A.Ş.'nin "Her yöne sınırsız 55 TL"
tarifesinin iptal edilmesini, tarifeyi tercih eden abonelerin yaptıkları ödemelerin
iadesini, işletmeci firmaya cezai işlem yapılmasını talep ederiz. 27.02.2009
Tüketiciler Birliği Derneği
TÜKETİCİLER
BİRLİĞİ
GENEL MERKEZ
.......................................................................
Web:
www.tuketiciler.org <http://www.tuketiciler.org/> E-Posta:
[email protected]