Cömert ile cimrinin unutulmayan akıbetleri..

innuendo

HANZALA
Moderatör
Katılım
5 Nis 2007
Mesajlar
9,878
Reaction score
0
Puanları
0
Konum
FİLİSTANBUL
Cömert ile cimrinin unutulmayan akıbetleri..


Cömert, Allah'ın ihsan ettiği imkânlardan ikramda bulunan, iyiliksever insandır.

Cimri ise Allah'ın ihsan ettiği imkândan ikramda bulunmayıp hep kendi nefsini düşünen bencil insandır.
6q8gh0.gif

İkisi arasında sadece kullar arasında değil, Allah indinde de Resulullah yanında da büyük farklar vardır.

Rabb'imiz ayetinde, Resulü de hadislerinde cömertleri övüp cimrileri zemmetmektedir. Nitekim hadisin şu tarifi düşündürücüdür:

-Cömertlik, kökü Cennet'te olan bir ağaçtır ki, onun dalına tutunanlar nihayetinde kökün bulunduğu Cennet'e ulaşırlar.

-Cimrilik de kökü Cehennem'de olan bir ağaçtır ki, onun dalına tutunanlar da nihayetinde kökün bulunduğu Cehennem'e ulaşırlar.

Maneviyat büyükleri derler ki:

-Kul, cömertlik örneğini Allah'tan almalıdır. Allah kendisine bolluk ihsan ettikçe o da ihtiyaçlılara bolca ihsanda bulunmalı, cömert davranmalıdır.

Hz. Musa'nın ümmetinden olan Karun çok zengindi. Ama çok da cimriydi. Cimriliğinin gerekçesini şöyle izah ediyordu kendisi:

-Ben bu serveti kendi kabiliyetim ve gayretimle kazandım, kimseye çömerlikte bulunmak zorunda değilim.

Onun bu iddiasını Rabb'imiz Kur'an'ında bütün insanlara cimrilik örneği olarak anlattı.

-Sakın siz de, servetiyle yerin dibine batan Karun gibi cimri olmayın, demiş oldu.

Bundan dolayı, "Kim cimrilik ederse Karun'a benzemiş olur, kim de cömertlik ederse Peygamberimiz'e tabi olmuş sayılır." denilmiştir.

Cömertlerin piri sayılan İmam-ı Azam Hazretleri'ne çuval dolusu ayakkabı hediye etmişti bir cömert adam. Ertesi gün onu çarşıda oğlu Hammad'a ayakkabı alırken görenler:

-Ya İmam dediler, daha dün size çuval dolusu ayakkabı hediye etmişlerdi.

Şöyle cevap verdi:

-Hepsini de dağıttım, bir tane dahi kalmadı. Âdetini de şöyle açıkladı:

-Resulullah Efendimiz birine hediye verirken yanında bulunanları da ortak gibi görür, onlara da verirdi. Ben de o yüzden hediye verdiklerimin yanındakileri mahrum bırakmayıp onlara da verdim. Oğlum Hammad'a kalmadı.

İmam-ı Azam Hazretleri bu prensibinin bir başka delilini de şöyle açıklar:

-Biri bana ikramda bulunursa ben ona daha üstünüyle karşılık vermek isterim. Bunun gerekçesini de selam ayetinde bulmaktayım. "Size selam verenlere siz o selamı daha güzeliyle iade edin." buyurulmaktadır. Ben de bana verilen hediyelere, daha fazlasıyla karşılık vermeyi kendime âdet edindim.

Kadının biri Aişe validemize hediye göndermişti. Validemiz bu hediyeyi kabul etmeyip iade etti. Durumu duyan Efendimiz sordu:

-Aişe neden hediyeyi kabul etmeyip geri gönderdin.?

-Gönderen benden daha muhtaçtı da ondan, dedi Aişe validemiz. Bunun üzerine Efendimiz'in cevabı şöyle oldu:

-Sen hediyeyi kabul et, sonra daha fazlasıyla karşılık vererek yardımda bulun, saygını göster.

Rabb'imiz cömerttir, cömert insanda zatına mahsus cömertlik sıfatını görünce onu sever, ona cömertliğine layık ihsanda bulunur, malının bereketini çoğaltır, kazanma meşakkatini azaltır.

Cimriyi ise Rabb'imiz sevmez, çünkü cimride zatına ait ahlaktan eser göremez. Cimrinin malının bereketini azaltır, kazanma meşakkatini de çoğaltır. Bundan dolayı tüm maneviyat büyüklerinin insanlara talim ve tavsiyeleri hep aynı yolda olmuştur:

-Ey Allah'ın kulları! Cömert olun cömert, ki Allah sizi sevsin de siz de Allah'ı sevmiş olun. Kazancınızın meşakkati azalsın, bereketi artsın. Cennet'te cömertlerle karşılaşın, sahabeyle İmam-ı Azam'la buluşun. Cimrilerin piri sayılan Karun sizi yanına çağırma yakınlığı duymasın..


 
Allah razı olsun kardeşim. Mükemmel bilgilendirme olmuş. Allah yolumuzu yolsuza düşürmesin. Elimizde olduğu sürece fakire, fukaraya yardım edelim.
 
Siz Allah için verinki Allah da size versin
 
Cimrilik günahmıdır? Yada burda bahsedilen cimrilikten kasıt nedir? Yani demek istediğim misal bir müslüman çok zengin. Bu kişi dinin emrettiği her türlü görevi yerine getiriyor. Namazını kılıyor, orucunu tutuyor, hacca gidiyor, aklından gıram fitne fesat kötülük geçirmiyor, kimsenin arkasından konuşmuyor, yalan söylemiyor falan filan. Malınında emredildiği kadarının zekatını veriyor. Yani emirleri tamamını yerine getiriryor.

Ama cimri. Yani emredildiğinden 1 lira fazla zekat vermiyor. Muhtaç insan görse kesinlikle yardım yapmıyor. Bu adam emredildiğinden fazlasını yardım yapmadığı için günahamı giriyor? Allahın nefretinimi kazanıyor?
 
Cimrilik günahmıdır? Yada burda bahsedilen cimrilikten kasıt nedir? Yani demek istediğim misal bir müslüman çok zengin. Bu kişi dinin emrettiği her türlü görevi yerine getiriyor. Namazını kılıyor, orucunu tutuyor, hacca gidiyor, aklından gıram fitne fesat kötülük geçirmiyor, kimsenin arkasından konuşmuyor, yalan söylemiyor falan filan. Malınında emredildiği kadarının zekatını veriyor. Yani emirleri tamamını yerine getiriryor.

Ama cimri. Yani emredildiğinden 1 lira fazla zekat vermiyor. Muhtaç insan görse kesinlikle yardım yapmıyor. Bu adam emredildiğinden fazlasını yardım yapmadığı için günahamı giriyor? Allahın nefretinimi kazanıyor?




En basit şekliyle "Komşusu aç iken tok yatan bizden değildir" Hadisi Şerif'ine göre değerlendirirsek bu kişinin doğru bir fiil üzerinde olmadığı sonucunu çıkartabiliriz.

Ancak Allah'ın nefretini kazanmak hususunda söyleyeceklerimiz yalnızca lafta kalacaktır, buna verilebilecek kesin bir cevap yoktur, sadece ama sadece yorum yapılabilir ki bu da ne kadar isabetli olur acaba?


(TEĞÂBÜN suresi 16. ayet)
“O hâlde, gücünüz yettiği kadar Allah’a karşı gelmekten sakının. Dinleyin, itaat edin, kendi iyiliğiniz için harcayın. Kim nefsinin cimriliğinden korunursa, işte onlar kurtuluşa erenlerin ta kendileridir.”

(LEYL suresi 8.-10. ayetler)
“Fakat, kim cimrilik eder, kendini Allah’a muhtaç görmez ve en güzel sözü (kelime-i tevhidi) yalanlarsa, biz de onu en zor olana kolayca iletiriz.”

(MUHAMMED suresi 38. ayet)
“İşte sizler, Allah yolunda harcamaya çağrılıyorsunuz. Ama içinizden cimrilik yapanlar var. Kim cimrilik yaparsa ancak kendi zararına cimrilik yapmış olur. Allah, her bakımdan sınırsız zengindir, siz ise fakirsiniz. Eğer O’ndan yüz çevirecek olursanız, yerinize başka bir toplum getirir de onlar sizin gibi olmazlar.”


Bu konuda bir çok Ayet-i Kerime mevcut, buradan anlaşılan da cimriliğin iyi bir huy olmadığı ve iyi olarak karşılanmadığıdır.
 
Geri
Üst