ases
Altın Üye
- Katılım
- 29 Kas 2005
- Mesajlar
- 2,407
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
R.E.P. Türk Hava Kuvvetleri’ne, o zamanki adıyla Ordu Ali-i Osmani’ye katılan ilk uçağımızdır. Robert Esnaoult-Pelterie tarafından tasarlanan ve üretilen bu uçak ilk uçuşunu 1912’de yapmıştır. Aynı yıl servise girmiş ve Firma ile Harbiye Nezareti (Savunma Bakanlığı) arasında varılan anlaşma gereğince Osmanlı Ordusu’nda havacılığı geliştirmek üzere alınması planlanmış ilk uçak 15 Mart 1912’de, Sultan Reşad’ın tahta çıkma yıldönümü törenlerinde Osmanlı Ordusu’na katılmıştır. Yedi adet sipariş edilen bu uçağın beşi bir kişilik, ikisi ise iki kişiliktir. Tek kişilik uçaklardan biri yerde yalnızca rule eğitimi yapmak için kullanılmıştır. Son uçak trenle İstanbul’a nakledilirken Sırplar tarafından el konulmuştur
Harlan “Eindecker” Gothaer Fabrik-Almanya tarafından 1911 yılında tasarımı ve üretimi yapılmış ve aynı yıl hizmete girmiş tek satıhlı bir keşif uçağıdır. Hava Kuvvetleri’nin kurulması ve malzeme temini için arayışa girmiş olan Osmanlı Harbiye Nezareti tarafından, diğer tek satıhlı uçaklara ilaveten 1912 yılında Almanya’dan iki adet satın alınmıştır. Balkan Savaşı sırasında cepheye gönderilen iki uçağın ikisi de birliklerimizin Pınarhisar tarafına çekilmeleri neticesi Bulgarlar’ın eline geçmiştir
25 Temmuz 1909’da Louis Bleriot, kendi uçağı olan Bleriot-XI ile Fransa’dan İngiltere’ye tarihi Manş uçuşunu gerçekleştirdi.
Son derece dikkati çeken bu gösteri sonrasında uçağı Fransa ve İtalya silahlı kuvvetleri’nde hizmete girdi. 1912 yılında Britanya ve Osmanlı İmparatorlukları da aynı uçağı kullanmaya başladılar.
İki kişilik Bleriot XI-b uçağından Osmanlı Ordusu’nda iki adet kullanılmış, birincisini Serasker Rıza Paşa hediye etmiş ve 1912’de hizmete girmiştir. Aynı uçağın değişik modeli olan, yine iki kişilik XI-2 modelinden de üç adet ve tek kişilik modeli olan “Penqouin” modelinden de üç adet hizmete girmiştir.
Osmanlı Ordusu’nda kullanılmamış olan üç kişilik “CI-3” tipi de mevcuttur.
Breguet 14.A2 modelinden iki kişilik bombardıman modeli olan Breguet 14.B2 geliştirildi. Bu modelin dış görünüş itibariyle A2’den çok ufak farklılıkları bulunuyordu. Örneğin iniş takımları güçlendirilmiş, alt kanat biraz büyütülmüştü. Alt kanadın altlarında bomba taşımak için kızaklar bulunuyordu. Bazı tiplerde de arka kokpitin her iki yanında percere vardı.
Türk Hava Kuvvetleri’nde toplam 14 adet Breguet 14.B2 görev yapmıştır. Bu uçakların tamamı Adana’yı terk eden Fransız Kuvvetleri’nden, Ankara Andlaşması gereğince bez hangarları ile birlikte satın alınmıştır. Bu 10 uçak derhal Konya’ya getirilerek rasıt mahallerine eski makinalı tüfekler monte edilmiştir. Uçakların tamamı 2. Tayyare Bölüğü’nde görevlendirilen bu uçaklar 21 Mayıs 1922 tarihinde Akşehir’e Cephe Komutanlığı’na gönderilmiştir. Bu uçaklardan ikisi uçak alımı için yaptıkları bağışlardan dolayı “Erzurumlu Nafiz” ve “174.Alay” olarak adlandırılmışlardır. Diğer dört uçak ise Büyük Taarruz ve İzmir’in Kurtuluşu sonucu geri çekilen Yunan Kuvvetleri’nden ele geçirilmiştir
1942 yılında, Türkiye’nin 2.Dünya Savaşı’ndaki tarafsızlığını sağlamlaştırmak için RAFME (RAF Orta Doğu)’nin elindeki stoklardan 42 adet Tomahawk-IIB Türkiye’ye verilmiştir. Bu uçaklar USAAF envarterinde bulunan P-40C’lerle aynı donanıma sahipti. THKv dökümanlarına göre Tomahawk Mk.IIB’lerde 3 adet 12.7mm top bulunmaktadır. Halbuki Amerikan arşivleri (i.e. Joe Baugher) bu modelin kanatlarında 4 adet .303 kalibre makinelı ile uçak burnunda iki adet 0.50 inç otomatik top bulunduğunu belirtmektedir.
42 uçağın tamamı yeni kurulmuş olan XIV’üncü Tabur’a tahsis edilmiştir (Gaziemir’de, 3.Alay’a bağlı). Bilahare bu tabur iki bölükten müteşekkil 1. Tabur olarak reorganize edilmiştir. Genelde iyi durumda olmayan uçaklar 1944’de Spitfire Mk.V’lerle değiştirilmiştir. Elde kalan birkaç uçak ta Spitfire’lar için eğitim uçağı olarak kullanılmıştır.
Tasarımına General Dynamics(*) firmasınca 1972’de başlanan, 1975’de USAF yarışmasını kazanan F-16 ilk uçuşunu 1976 Aralık’ında gerçekleştirmiş, 1979 Ocak’ından itibaren USAF’ta hizmete girmeye başlamıştır. Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti 1983 Eylül’ünde “Peace Onyx-I” çerçevesi içinde 132 adet tek kişilik F-16C ve 28 adet iki kişilik F-16D almayı planladığını açıklamıştır. Temel amaç yaşlanmakta olan F-104G, F-104S, F-5A ve F-5B’leri değiştirmekti. Ancak F-16’ların bir kısmı F-4’lerin değiştirilmesi için de kullanılmıştır.
Türk Hava Kuvvetleri 1970’li yıllarda önemli “Phantom” kullanıcılarından biri olmuştur. THvKK’lığı bir kısmı yeni sipariş, bir kısmı da diğer NATO ülkelerinden transfer olarak toplam 236 “Phantom”a sahip olmuştur, Bunlardan 182’si F-4E’dir
Yunanistan’ın F-4’ler satın almak temayülünde olması neticesinde Türk Hükümeti de harekete geçmiş, 1972’de TBMM’de kabul edilen 1601 sayılı yasa ile FMS (Foreign Military Sales-Yabancı Askeri Satışlar) çerçevesinde “Peace Diamond I” projesi ile 40 adet F-4E/RF-4E satın almayı kararlaştırmıştır.
“Phantom” eğitimi görmek üzere 8’i pilot, 4’ü SSO subayı, 2’si bakım, 1’i elektronik subayı ve 86’sı çeşitli branşlardan oluşan astsubay olmak üzere toplam 101 kişilik kafile iki grup halinde ABD’ye gitmiştir. İlk kafile 13.10.1973’de, ikinci kafile ise 03.07.1974’de hareket etmiştir. 15.08.1974’de de 1. Ana Jet Üs (Eskişehir)’de bir yurtiçi eğitim merkezi kurulmuş ve faaliyete başlamıştır
Harlan “Eindecker” Gothaer Fabrik-Almanya tarafından 1911 yılında tasarımı ve üretimi yapılmış ve aynı yıl hizmete girmiş tek satıhlı bir keşif uçağıdır. Hava Kuvvetleri’nin kurulması ve malzeme temini için arayışa girmiş olan Osmanlı Harbiye Nezareti tarafından, diğer tek satıhlı uçaklara ilaveten 1912 yılında Almanya’dan iki adet satın alınmıştır. Balkan Savaşı sırasında cepheye gönderilen iki uçağın ikisi de birliklerimizin Pınarhisar tarafına çekilmeleri neticesi Bulgarlar’ın eline geçmiştir
25 Temmuz 1909’da Louis Bleriot, kendi uçağı olan Bleriot-XI ile Fransa’dan İngiltere’ye tarihi Manş uçuşunu gerçekleştirdi.
Son derece dikkati çeken bu gösteri sonrasında uçağı Fransa ve İtalya silahlı kuvvetleri’nde hizmete girdi. 1912 yılında Britanya ve Osmanlı İmparatorlukları da aynı uçağı kullanmaya başladılar.
İki kişilik Bleriot XI-b uçağından Osmanlı Ordusu’nda iki adet kullanılmış, birincisini Serasker Rıza Paşa hediye etmiş ve 1912’de hizmete girmiştir. Aynı uçağın değişik modeli olan, yine iki kişilik XI-2 modelinden de üç adet ve tek kişilik modeli olan “Penqouin” modelinden de üç adet hizmete girmiştir.
Osmanlı Ordusu’nda kullanılmamış olan üç kişilik “CI-3” tipi de mevcuttur.
Breguet 14.A2 modelinden iki kişilik bombardıman modeli olan Breguet 14.B2 geliştirildi. Bu modelin dış görünüş itibariyle A2’den çok ufak farklılıkları bulunuyordu. Örneğin iniş takımları güçlendirilmiş, alt kanat biraz büyütülmüştü. Alt kanadın altlarında bomba taşımak için kızaklar bulunuyordu. Bazı tiplerde de arka kokpitin her iki yanında percere vardı.
Türk Hava Kuvvetleri’nde toplam 14 adet Breguet 14.B2 görev yapmıştır. Bu uçakların tamamı Adana’yı terk eden Fransız Kuvvetleri’nden, Ankara Andlaşması gereğince bez hangarları ile birlikte satın alınmıştır. Bu 10 uçak derhal Konya’ya getirilerek rasıt mahallerine eski makinalı tüfekler monte edilmiştir. Uçakların tamamı 2. Tayyare Bölüğü’nde görevlendirilen bu uçaklar 21 Mayıs 1922 tarihinde Akşehir’e Cephe Komutanlığı’na gönderilmiştir. Bu uçaklardan ikisi uçak alımı için yaptıkları bağışlardan dolayı “Erzurumlu Nafiz” ve “174.Alay” olarak adlandırılmışlardır. Diğer dört uçak ise Büyük Taarruz ve İzmir’in Kurtuluşu sonucu geri çekilen Yunan Kuvvetleri’nden ele geçirilmiştir
1942 yılında, Türkiye’nin 2.Dünya Savaşı’ndaki tarafsızlığını sağlamlaştırmak için RAFME (RAF Orta Doğu)’nin elindeki stoklardan 42 adet Tomahawk-IIB Türkiye’ye verilmiştir. Bu uçaklar USAAF envarterinde bulunan P-40C’lerle aynı donanıma sahipti. THKv dökümanlarına göre Tomahawk Mk.IIB’lerde 3 adet 12.7mm top bulunmaktadır. Halbuki Amerikan arşivleri (i.e. Joe Baugher) bu modelin kanatlarında 4 adet .303 kalibre makinelı ile uçak burnunda iki adet 0.50 inç otomatik top bulunduğunu belirtmektedir.
42 uçağın tamamı yeni kurulmuş olan XIV’üncü Tabur’a tahsis edilmiştir (Gaziemir’de, 3.Alay’a bağlı). Bilahare bu tabur iki bölükten müteşekkil 1. Tabur olarak reorganize edilmiştir. Genelde iyi durumda olmayan uçaklar 1944’de Spitfire Mk.V’lerle değiştirilmiştir. Elde kalan birkaç uçak ta Spitfire’lar için eğitim uçağı olarak kullanılmıştır.
Tasarımına General Dynamics(*) firmasınca 1972’de başlanan, 1975’de USAF yarışmasını kazanan F-16 ilk uçuşunu 1976 Aralık’ında gerçekleştirmiş, 1979 Ocak’ından itibaren USAF’ta hizmete girmeye başlamıştır. Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti 1983 Eylül’ünde “Peace Onyx-I” çerçevesi içinde 132 adet tek kişilik F-16C ve 28 adet iki kişilik F-16D almayı planladığını açıklamıştır. Temel amaç yaşlanmakta olan F-104G, F-104S, F-5A ve F-5B’leri değiştirmekti. Ancak F-16’ların bir kısmı F-4’lerin değiştirilmesi için de kullanılmıştır.
Türk Hava Kuvvetleri 1970’li yıllarda önemli “Phantom” kullanıcılarından biri olmuştur. THvKK’lığı bir kısmı yeni sipariş, bir kısmı da diğer NATO ülkelerinden transfer olarak toplam 236 “Phantom”a sahip olmuştur, Bunlardan 182’si F-4E’dir
Yunanistan’ın F-4’ler satın almak temayülünde olması neticesinde Türk Hükümeti de harekete geçmiş, 1972’de TBMM’de kabul edilen 1601 sayılı yasa ile FMS (Foreign Military Sales-Yabancı Askeri Satışlar) çerçevesinde “Peace Diamond I” projesi ile 40 adet F-4E/RF-4E satın almayı kararlaştırmıştır.
“Phantom” eğitimi görmek üzere 8’i pilot, 4’ü SSO subayı, 2’si bakım, 1’i elektronik subayı ve 86’sı çeşitli branşlardan oluşan astsubay olmak üzere toplam 101 kişilik kafile iki grup halinde ABD’ye gitmiştir. İlk kafile 13.10.1973’de, ikinci kafile ise 03.07.1974’de hareket etmiştir. 15.08.1974’de de 1. Ana Jet Üs (Eskişehir)’de bir yurtiçi eğitim merkezi kurulmuş ve faaliyete başlamıştır