Boeing 737 AEW&C MESA bir erken hava uyarı ve kontrol (AEW&C) uçağıdır.
Boeing AEW&C sistemi yüksek performanslı, brüt ağırlığı arttırılmış 737-700 ile Northrop Grummanın MESA olarak adlandırılan çok maksatlı elektronik taramalı, dost-düşman ayırımı yapabilen radarını içermektedir. Türkiyenin Barış Kartalı projesi kapsamında alacağı 737 AEW&C sistemi esken ve açık yapılı bir görev bilgisayar sistemini ve Türk yapımı elektronik destek sistemlerini ve haberleşme kabinini içermektedir.
Uluslararası Boeing sorumluluğu altında yürütülen programda Northrop Grumman Elektronik Sistemler şirketi ile TAI ve Havelsanın da dahil olduğu birkaç Türk firması da yer alacaktır. Kontrat dört adet 737 AEW&C uçağı ile birlikte personel eğitim, görev destek ve sistem bakımını içermektedir.
Türkiye Cumhuriyetinin Savunma Sanayii Müsteşarlığı 4 Haziran 2002 tarihinde Boeing firmasıyla 737 modeli havadan erken uyarı ve kontrol (AEW&C) sistemi için 1 Milyar ABD Dolarlık bir sözleşme imzalamıştır. Benzeri bir sistem Avustralya için de geliştirilmektedir.
İlk uçak Boeing tarafından tamamlanacak, diğer üç uçak ise TAI tarafından modifiye edilecektir. Elektronik destek ekipmanları ile haberleşme sistemleri Türkiye tarafından temin edilecektir. Uçak bakımı ise Türk Hava Kuvvetleri'nin Seattle eğitim alan personeli tarafından gerçekleştirilecektir. İlk uçağın kontrat tarihinden 42 ila 48 ay içinde teslimi öngörülmektedir.
Barış Kartalı Programı
Hava İleri Karakol (HİK) Uçağı diğer adıyla Barış Kartalı Programı kapsamında Boeing firması ile 4 uçak ve 1 Yer Destek Sistemi tedariki amacıyla 4 Haziran 2002 tarihinde Sözleşme imzalanmıştır. Sözleşme 23 Haziran 2003 tarihinde yürürlüğe girmiş ve proje kapsamındaki faaliyetler resmen başlamıştır. Türk Savunma Sanayii, bu projeden, proje bedelinin yaklaşık %12si kadar net yerel pay alacaktır. İlave olarak proje kapsamında sözleşme baz fiyatı üzerinden 576 Milyon ABD Dolarlık off-set alınmıştır. Türk firmalarından TAI, HAVELSAN, ASELSAN, MİKES, HAVELSAN TEKNOLOJİ RADAR, KALE KALIP, THY ve SELEX proje içerisinde birçok sorumluluk ve role sahiptir.1 inci uçak modifikasyonu (yolcu uçağının HİK konfigürasyonuna dönüştürülme işlemleri) Mart 2005de ABD/Seattleda, 2 nci uçak modifikasyonu Mart 2006daAnkara/TAI tesislerinde, 3.ncü uçak modifikasyonu Kasım 2006da, 4.ncü uçak modifikasyonu Mart 2007de Ankara/TAI tesislerinde başlamıştır.
Programa göre
TAI, uçak modifikasyonu, görev sistemi entegrasyonu ve kontrolü, idame eğitimi, lojistik desteği ve BCAG'e yapılan ihraçtan sorumlu olacak.
Aselsan da VHF/UHF telsizleri ile GPS EGI'yi üretecek.
Havelsan ise görev bilgisayarı yazılımı geliştirilmesi, test geliştirilmesi ve desteği ile yer segmenti yazılım geliştirilmesi, teknisyen eğitimi ve sistem mühendisliği desteğini karşılayacak.
Selex firması HF telsizlerini üretecek.
Mikes de ESM entegrasyonu için teknik destek sağlayacak.
THY ise mürettebat eğitimi verecek.
Temmuz 2007 yılında teslim edilmesi gereken ilk sistem, henüz başta radar ve görev yazılımı olmak üzere bazı bölümlerde istenilen geliştirmenin öngörülen takvimden daha uzun sürmesi sebebiyle halen geliştirilmektedir.
Genel Özellikleri
Mürettebat: Uçuş Ekibi: 2 Görevli :8-10
Süre: (33,6 m) olarak 110 m 4
Kanat: (35,8 m) olarak 117 m 2
Boy: (12.5 m) 41 m 2
Kanat Alanı : 980 m ² (91 m²)
Uçak Çinsi: B737D
Boş ağırlık: 102.750 £ (46.606 kg)
Maksimum Kalkış ağırlığı: £ 171.000 (77.564 kg)
Motor: 2 × CFM International CFM56-7B27A turbofans, 27000 lbf (118 kN)
Seyir hızı: 530 mil (853 km / sa)
Menzili: 3800 nmi (7040 km)
Uçuş tavanı: 41000 ft (12.500 m)