Ayhan IŞIK ( 1929 - 1979 )

crazyquake

.::®crazy™::.

O bir kraldı. O, Türk sinemasına 1952 – 1979 arasında damga vuran büyük bir aktördü. 1929’un yağmurlu bir bahar günü İzmir’ de dünyaya geldi. Daha çocukken bile temiz ve düzgün fiziği ile dikkati çekti. Sanata karşı oldukça yatkındı. Güzel Sanatlar Akademisi Resim bölümüne girdi ve buradan 1953 yılında mezun oldu
. Çeşitli dergilerde ressam ve grafiker olarak çalışmaya başladı. Henüz 22 yaşında gelmişti ki, bir gün eline geçen bir derginin açtığı yarışma ilanını gördü. Şansını denemek istedi. Yıldız dergisinin açtığı yarışmada Belgin Doruk ile birlikte birinci oldu. Gelen teklifleri değerlendirdi ve 1952 yılında, ölene değin yapacağı mesleğine kavuştu. O artık bir aktördü. İlk olarak Yavuz Sultan Selim ve Yeniçeri Hasan filmlerinde oynadı. Aynı yıl çevirdiği Kanun Namına filmi çok büyük gişe hasılatı yaptı. 1959 yılında Hollywood’a giderek şansını birde orada denemek istedi. Sinema konusunda incelemelerde bulundu. Fakat özlem kısa sürdü ve tekrar Türkiye’ye döndü.

Peş peşe filmler çevirmeye başladı. Bu yıllarda çevirdiği Küçük hanım seri filmleri halk tarafından oldukça beğenildi. 1970’ li yıllarda yeni bir moda başlamıştı. Film yıldızları peş peşe sahneye çıkıyor, şarkı söylüyordu. Ayhan ışık’ da bu modaya uydu ve klasik Türk müziği dalında sahneye çıktı ve plak doldurdu. 1975’den itibaren yapımcı, yönetmen ve senarist olarak Türk sinemasına katkıda bulundu. 1976’da yapımcılığını üstlendiği, başrol oynadığı ve ilk kez yönetmenlik yaptığı “örgüt”, son filmi oldu. 200’ü aşkın filmde hep başrol oynadı ve sinemamızda ilk kez “kral” unvanını kazanan oyuncu oldu. Kral, 16 Haziran 1979’da güneş çarpması sonucu öldü. Cenazesi büyük bir kalabalık eşliğinde toprağa verildi. Ayhan ışık batılı anlamda “Star” sistemini Türk sinemasına kazandıran oyuncu olmuştur.

O BİR KRALDI

Önemli filmleri:
Kanun Namına (Lütfi Ö. Akad),
Otobüs Yolcuları (Ertem Göreç),
Acı Hayat (Metin Erksan),
Namusum İçin (Memduh Ün),
Küçük Hanım filmleri.

KANUN NAMINA
Yönetmen: Lütfi 0. Akad
Oyuncular: Ayhan Işık, Gülistan Güzey, Neşe Yulaç, Muzaffer Tema, Pola Morelli, Talat Artamel, Settar Körmükçü.
Ayhan Işık’ın birinci olduğu yarışmadan sonra çevirdiği üçüncü ve en iyi filmi. Kanun namına, İstanbul’da geçen gerçek bir olaydan yola çıkarak genç Nazım Usta’ nın dramatik öyküsünü anlatmaktadır. Kameranın İstanbul’un günlük yaşamına girdiği ve Lütfi Ö. Akad'ın ilk çıkışını yaptığı özgün bir deneme. Yer yer Amerikan "kara film”; türünün etkilerini taşısa da ilk kez sinemanın bir "dil”; olduğunu ortaya koyup, piyasayı elinde tutan tiyatrocu yönetmenlere ders veren gerçekçi bir kent filmi. Öykünün kuruluşu ve gelişmesi de aynı gerçekliği taşıyor. Kıskançlık nedeniyle önce kaynanasını sonra da kaynatası ile bir odabaşını öldüren Nazif Kuş adlı bir tornacının İstanbul’da geçen öyküsünden aktarılmış. İsmi Nazım Usta olarak değiştirilen tornacıyı Ayhan Işık oynuyor. Filmin kötü adamı ise _karısını baştan çıkaran dönemin yıldız oyuncularından Muzaffer Tema. Ancak, profesyonel bir oyuncu olan Tema' nın karşısında avantajlı rolüyle parlayan yalnızca Ayhan Işık oluyor. Muhterem Nur' da figüran olarak bir sahnesinde görüldüğü "Kanun Namına", Türk sinemasında bir dönem açan "ilk yenilikçi film” (1952). Bu filmdeki rolü ile Ayhan ışık 1.Türk Film Festivali’nde en başarılı erkek oyuncu seçildi.
 

HTML

Üst