:..asker..:
New member
- Katılım
- 5 Tem 2005
- Mesajlar
- 2,518
- Reaction score
- 0
- Puanları
- 0
Asfalt Müteahhitleri Derneği tarafından hazırlanmış olan 2004 yılı "asfaltendüstrisi
TÜRKİYEDE ASFALT ENDÜSTRRİSİ
Türkiyede de asfaltın ana kullanım alanı tüm dünyada oldu₣u gibi yollardır. Ülkemizde asfalt endüstrisi, karayolu a₣ının nicelik ve nitelik olarak geliİimine paralel bir geliİme göstermiİtir.
Türkiyede otomotiv endüstrisinin geliİmesiyle, karayoluyla yapılan yük ve yolcu taİımacılı₣ı oranı her geçen gün artmıİ ve bunun sonucu olarak geometrik standartları yüksek, sa₣lam ve dayanıklı yolların inİaası kaçınılmaz bir ihtiyaç haline gelmiİtir. Ğlk büyük atılımlarını 1970li yıllarda baİlatan asfalt endüstrisi, 1980li yıllarda yeni projeler ve otoyol hamlesi ile asfalt endüstrisi önemli ölçüde büyüme kaydetmiİtir. 2000li yıllarda, karayolu a₣ının geometrik standartlarının yükseltilmesi amacıyla Hükümetin Acil Eylem Planı kapsamında baİlattı₣ı 15.000 kmlik Bölünmüİ Yol yapım çalıİmaları, öncelikle ana arterlerde hızla devam etmektedir.
1 Ocak 2005 tarihi itibariyle Türkiyede karayolu a₣ı ve satıh durumu Tablo-1de verilmiİtir.
Yol Tipi Uzunlu₣u, km Satıh cinsi, km
Bitümlü sıcak Karıİım Sathi Kaplama Di₣er (Stabilize, parke.vb.)
Devlet yolu 31.446 6158 24 740 548
Ğl Yolu 30 368 872 25 857 3639
Otoyol 1.659 1659 - -
Toplam 63 473 8689 50597 4187
Türkiyede karayollarının nerdeyse tamamı asfalt ile yapılmaktadır. 291.585 km uzunlu₣undaki köy yollarının % 31i (92.762 km) asfalt, % 0.6sı (1.768 km ) beton, geri kalan kısmı stabilize ve topraktan oluİmuİtur. ğehir içi yollarda net uzunluk bilinmemekle birlikte, Türkiyede üretilen sıcak karıİım asfaltın 2/3ü ( 9-10 milyon ton) belediyelerce kullanılmaktadır .Tüm dünyada oldu₣u gibi Türkiyede de beton yol hiç yok denilebilecek kadar az uygulanmaktadır.
Türkiyede asfalt endüstrisinin temsilcisi olan Asfalt Müteahhitleri Derne₣i-ASMÜD asfaltla ilgili istatistikleri oluİturarak ulusal ve uluslar arası platformlara bilgi sunmaktadır. Avrupa Asfalt Üstyapı Birli₣i-EAPA üyesi olan ASMÜD, EAPA tarafından yayınlanan Avrupa asfalt istatistikleri içinde Türkiye verilerinin de yer almasını sa₣lamıİtır.Bu kapsamda Türkiyede asfalt endüstrisinin durumu aİa₣ıdaki bölümlerde rakamlarla özetlenmiİtir.
1-Türkiyede Rakamlarla Asfalt Sektörü
1.1 Üretim
Türkiyede yılda ortalama 12 milyon ton olan bitümlü sıcak karıİım üretiminin ortalama % 68i İehir içi yollarda, % 31i karayollarında, % 1i ise hava alanlarının
taksirut ve ba₣lantı yolları ile köy yollarında kullanılmaktadır.
Ülkemizde son 5 yılda kullanılan Bitümlü Sıcak Karıİım, bakım amacıyla kullanılan So₣uk Bitümlü Karıİım miktarları ile Sathi Kaplama uygulamaları ve ayrıca toplam bitüm tüketimi Tablo-2de görülmektedir.
Türkiyenin bitümlü sıcak karıİım tüketimi özellikle geliİmiİ ülkelere göre oldukça düİüktür. Türkiyede ekonomik kaynakların yetersizli₣i nedeniyle halen yolların yüzde 80i hiçbir taİıma kapasitesi olmayan sathi kaplama ile kaplıdır. Ülkemiz karayollarında yılda ortalama 100-150 km2 sathi kaplama uygulanırken Avrupa ülkelerinin ana yollarında sathi kaplama sadece yüzey pürüzlülü₣ünü sa₣lamak amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca, Taİ Mastik Asfalt, Poröz Asfalt gibi yüksek performanslı yeni asfalt teknolojileri de ülkemizde yok denecek kadar düİük oranlarda uygulanabilmektedir.
Tarihin en eski yol yapım malzemelerinden biri olan asfalt, geliİtirilen teknik özellikleri ile yüksek performanslı, uzun ömürlü, güvenli ve çevre ile uyumlu yolların yapımına imkân tanımaktadır. Bugün Amerika'da 3.63 milyon km uzunlu₣undaki kaplamalı yolların %94'ü ve Avrupa karayollarının % 95i asfalt kaplamalı olup, hem a₣ır hem de hafif trafikli yollarda so₣uk ve sıcak olarak hazırlanan karıİım olanakları ve çeİitli yüzey kaplama tipleri ile asfalt, tüm dünyada yol kaplamasında en yaygın olarak kullanılan kaplama malzemesidir. Tablo3de 19982003 yılları arasında Avrupa, Amerika ve Japonyada kullanılan toplam asfalt miktarları ile ülkemizin ve bazı Avrupa ülkelerinin asfalt üretimleri verilmiİtir.
1.5 Hammadde
Asfalt karıİımların yapımında kullanılan malzemeler bitüm ve agrega olup yaklaİık kullanım oranları sırasıyla % 5, % 95tir. Asfalt yapımında kullanılan bitüm, ham petrolün rafinasyonundan elde edilen bir ürün olup, Türkiye Petrol Rafinerileri A.ğ. (TÜPRAğ)ye ait 4 rafineride üretilmektedir. Bu rafinerilerde % 10u yerli ham petrol olmak üzere yılda ortalama olarak 20 milyon ton civarında ham petrol iİlenmekte ve 1,2 milyon ton bitüm üretilip kullanılmaktadır. Agrega açısından de₣erlendirildi₣inde, Türkiyede uygun malzeme bulunması konusunda herhangi bir sorun yaİanmamakta ve genellikle taİ ocakları kullanılmaktadır. Ancak malzeme kaynaklarının efektif olarak iİletilmesi konusu, hem ekonomik hem de çevresel açıdan büyük bir önem taİımaktadır.
1.6 Karayollarına ayrılan pay
Son yıllarda karayolu yatırımlarına genel bütçeden ayrılan pay yüzde 1.5 civarındadır. 2005 yılı Karayolları Genel Müdürlü₣ü yatırım programına göre, devam eden projelerin tamamlanması için gerekli tutar 17 Milyar YTL iken, 2005 yılı ödene₣i bu tutarın sadece yüzde 13ünü karİılamaktadır. Mevcut proje stokunun kısa zamanda tamamlanabilmesi ve eknonomiye kazandırılması için ek kaynakların yaratılması gerekmektedir.
TÜRKİYEDE ASFALT ENDÜSTRRİSİ
Türkiyede de asfaltın ana kullanım alanı tüm dünyada oldu₣u gibi yollardır. Ülkemizde asfalt endüstrisi, karayolu a₣ının nicelik ve nitelik olarak geliİimine paralel bir geliİme göstermiİtir.
Türkiyede otomotiv endüstrisinin geliİmesiyle, karayoluyla yapılan yük ve yolcu taİımacılı₣ı oranı her geçen gün artmıİ ve bunun sonucu olarak geometrik standartları yüksek, sa₣lam ve dayanıklı yolların inİaası kaçınılmaz bir ihtiyaç haline gelmiİtir. Ğlk büyük atılımlarını 1970li yıllarda baİlatan asfalt endüstrisi, 1980li yıllarda yeni projeler ve otoyol hamlesi ile asfalt endüstrisi önemli ölçüde büyüme kaydetmiİtir. 2000li yıllarda, karayolu a₣ının geometrik standartlarının yükseltilmesi amacıyla Hükümetin Acil Eylem Planı kapsamında baİlattı₣ı 15.000 kmlik Bölünmüİ Yol yapım çalıİmaları, öncelikle ana arterlerde hızla devam etmektedir.
1 Ocak 2005 tarihi itibariyle Türkiyede karayolu a₣ı ve satıh durumu Tablo-1de verilmiİtir.
Yol Tipi Uzunlu₣u, km Satıh cinsi, km
Bitümlü sıcak Karıİım Sathi Kaplama Di₣er (Stabilize, parke.vb.)
Devlet yolu 31.446 6158 24 740 548
Ğl Yolu 30 368 872 25 857 3639
Otoyol 1.659 1659 - -
Toplam 63 473 8689 50597 4187
Türkiyede karayollarının nerdeyse tamamı asfalt ile yapılmaktadır. 291.585 km uzunlu₣undaki köy yollarının % 31i (92.762 km) asfalt, % 0.6sı (1.768 km ) beton, geri kalan kısmı stabilize ve topraktan oluİmuİtur. ğehir içi yollarda net uzunluk bilinmemekle birlikte, Türkiyede üretilen sıcak karıİım asfaltın 2/3ü ( 9-10 milyon ton) belediyelerce kullanılmaktadır .Tüm dünyada oldu₣u gibi Türkiyede de beton yol hiç yok denilebilecek kadar az uygulanmaktadır.
Türkiyede asfalt endüstrisinin temsilcisi olan Asfalt Müteahhitleri Derne₣i-ASMÜD asfaltla ilgili istatistikleri oluİturarak ulusal ve uluslar arası platformlara bilgi sunmaktadır. Avrupa Asfalt Üstyapı Birli₣i-EAPA üyesi olan ASMÜD, EAPA tarafından yayınlanan Avrupa asfalt istatistikleri içinde Türkiye verilerinin de yer almasını sa₣lamıİtır.Bu kapsamda Türkiyede asfalt endüstrisinin durumu aİa₣ıdaki bölümlerde rakamlarla özetlenmiİtir.
1-Türkiyede Rakamlarla Asfalt Sektörü
1.1 Üretim
Türkiyede yılda ortalama 12 milyon ton olan bitümlü sıcak karıİım üretiminin ortalama % 68i İehir içi yollarda, % 31i karayollarında, % 1i ise hava alanlarının
taksirut ve ba₣lantı yolları ile köy yollarında kullanılmaktadır.
Ülkemizde son 5 yılda kullanılan Bitümlü Sıcak Karıİım, bakım amacıyla kullanılan So₣uk Bitümlü Karıİım miktarları ile Sathi Kaplama uygulamaları ve ayrıca toplam bitüm tüketimi Tablo-2de görülmektedir.
Türkiyenin bitümlü sıcak karıİım tüketimi özellikle geliİmiİ ülkelere göre oldukça düİüktür. Türkiyede ekonomik kaynakların yetersizli₣i nedeniyle halen yolların yüzde 80i hiçbir taİıma kapasitesi olmayan sathi kaplama ile kaplıdır. Ülkemiz karayollarında yılda ortalama 100-150 km2 sathi kaplama uygulanırken Avrupa ülkelerinin ana yollarında sathi kaplama sadece yüzey pürüzlülü₣ünü sa₣lamak amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca, Taİ Mastik Asfalt, Poröz Asfalt gibi yüksek performanslı yeni asfalt teknolojileri de ülkemizde yok denecek kadar düİük oranlarda uygulanabilmektedir.
Tarihin en eski yol yapım malzemelerinden biri olan asfalt, geliİtirilen teknik özellikleri ile yüksek performanslı, uzun ömürlü, güvenli ve çevre ile uyumlu yolların yapımına imkân tanımaktadır. Bugün Amerika'da 3.63 milyon km uzunlu₣undaki kaplamalı yolların %94'ü ve Avrupa karayollarının % 95i asfalt kaplamalı olup, hem a₣ır hem de hafif trafikli yollarda so₣uk ve sıcak olarak hazırlanan karıİım olanakları ve çeİitli yüzey kaplama tipleri ile asfalt, tüm dünyada yol kaplamasında en yaygın olarak kullanılan kaplama malzemesidir. Tablo3de 19982003 yılları arasında Avrupa, Amerika ve Japonyada kullanılan toplam asfalt miktarları ile ülkemizin ve bazı Avrupa ülkelerinin asfalt üretimleri verilmiİtir.
1.5 Hammadde
Asfalt karıİımların yapımında kullanılan malzemeler bitüm ve agrega olup yaklaİık kullanım oranları sırasıyla % 5, % 95tir. Asfalt yapımında kullanılan bitüm, ham petrolün rafinasyonundan elde edilen bir ürün olup, Türkiye Petrol Rafinerileri A.ğ. (TÜPRAğ)ye ait 4 rafineride üretilmektedir. Bu rafinerilerde % 10u yerli ham petrol olmak üzere yılda ortalama olarak 20 milyon ton civarında ham petrol iİlenmekte ve 1,2 milyon ton bitüm üretilip kullanılmaktadır. Agrega açısından de₣erlendirildi₣inde, Türkiyede uygun malzeme bulunması konusunda herhangi bir sorun yaİanmamakta ve genellikle taİ ocakları kullanılmaktadır. Ancak malzeme kaynaklarının efektif olarak iİletilmesi konusu, hem ekonomik hem de çevresel açıdan büyük bir önem taİımaktadır.
1.6 Karayollarına ayrılan pay
Son yıllarda karayolu yatırımlarına genel bütçeden ayrılan pay yüzde 1.5 civarındadır. 2005 yılı Karayolları Genel Müdürlü₣ü yatırım programına göre, devam eden projelerin tamamlanması için gerekli tutar 17 Milyar YTL iken, 2005 yılı ödene₣i bu tutarın sadece yüzde 13ünü karİılamaktadır. Mevcut proje stokunun kısa zamanda tamamlanabilmesi ve eknonomiye kazandırılması için ek kaynakların yaratılması gerekmektedir.