_MaZaHaKa_' Alıntı:
tdalkaya kardeşim saol o zaman ben linki veriyim.
http://www.odevsitesi.com/odevler/arsiv1/4297-siir-incelemesi.htm
[email protected] adresinden bana ulaşabilirsin...
veya rapidshare upload edebilirsin. Yine teşekkürler sana..:clap
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
NECATİBEY EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
İNCELENEN ŞİİR: KARADUT
YAZARI: BEDRİ RAHMİ EYUPOĞLU
ADI: AKİF
SOYADI: GÜRKAN
BÖLÜMÜ: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
SINIFI: 4. SINIF 1. ÖĞRETİM
NO: 199910209010
Karadut
Karadutum, çatal karam, çingenem
Nar tanem, nur tanem, bir tanem
Ağaç isem dalımsın salkım saçak
Petek isem balımsın ağulumsun
Günahımsın, vebalimsin.
Dili mercan, dizi mercan, dişi mercan
Yoluna bir can koyduğum
Gökte ararken yerde bulduğum
Karadutum, çatal karam, çingenem
Daha nem olacaktın bir tanem
Gülen ayvam, ağlayan narımsın
Kadınım, kısrağım, karımsın.
KARADUT ŞİİRİNİN
BİÇİM YÖNÜNDDEN İNCELENMESİ
İnceleyeceğimiz şiir iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm beş dizeden ikinci bölüm yedi dizeden oluşmaktadır. Toplam on iki dizeden oluşuyor.
Şiir selbest nazım ölçüsüyle yazılmıştır.
Kafiyeleri ise şöyledir:
Birinci bölümdeki
-çingenem
-tanem Birinci, ikinci, ve üçüncü mısralardaki –m harfi rediftir.
-saçak
-ağulum Birinci ve ikinci mısralardaki –ne harfi tam kafiyedir.
-vebalimsin
İkinci bölümdeki
-mercan
-koyduğum İkinci ve üçüncü mısralardaki -duğum eki rediftir.
-bulduğum Dördüncü ve beşinci mısralardaki -m rediftir.
-çingenem Yine dördüncü ve beşinci mısralardaki –ne tam kafiyedir.
-tanem Altıncı ve yedinci mısralardaki –ımsın rediftir.
-narımsın Yine altıncı ve yedinci mısralardaki -ar tam kafiyedir.
-karımsın
ŞİİRİN İÇERİK YÖNÜNDEN İNCELENMESİ
Bilinmeyen Kelimeler:
Vebal: Arapça kökenlidir. Anlamı: 1) Şiddet, ağırlık, azap. 2) Günah.
Kısrak: At, aygır, küheylan vb.
Çingene: Çengi, göçebe, göçer vb.
BEDRİ RAHMİ EYUBOĞLU (1913-1975)
HAYATI:
Görele'de doğdu.21 Eyül 1975'te İstanbul'da öldü. Ailesinin beş çocuğundan ikincisidir. Trabzon Lisesi'nde okurken,1927'de bu okula resim öğretmeni atanan Zeki Kocamemi'nin öğrencisi oldu. Onun derslerinin etkisi ve okul müdürünün özendirmesiyle 1929'da İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'ne (şimdi Mimar Sinan Üniversitesi) girdi. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı'nın öğrencisi oldu.1930'da eğitimini bitirmeden, ağabeyisi Sabahattin Eyüboğlu'nun yanına Paris'e gitti. Yurda döndükten sonra 1934'te D Grubu'nun dördüncü sergisine otuz resmi ile katıldı. İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreş'te açtı.1934'te katıldığı Akademi'nin diploma yarışmasında üçüncü oldu. Bu derece ile mezun olmak istemediği için bir yandan diploma yarışmasına yeniden hazırlanırken, bir yandan da bir süre Çerkeş demiryolu yapımında çevirmenlik yaptı. 1936'daki diploma yarışmasında Hamam adlı kompozisyonuyla birinci oldu. 1950'de Ankara'da sanatının o güne kadarki bütün dönemlerini kapsayan bir sergisi düzenlendi. Bedri Rahmi aynı yıl bir kez daha Paris'e gitti ve İnsan Müzesi'nde (Musée de I'homme) ilkel kavimlerin sanatını inceledi. Bu incelemeleri 'güzel'in aynı zamanda 'yararlı'da olabileceği, 'yararlı' olmanın 'güzel'in gücünü eksiltmeyeceği düşüncesine ulaşmasına yol açtı. Bu düşünce ise onun bundan sonraki sanat görüşünü tümüyle etkiledi, yönlendirdi.
Bedri Rahmi 1928'de daha lise öğrencisiyken şiir yazmaya başlamıştır. Şiirlerine,1933'ten sonra Yeditepe, Ses, Güney, İnsan, İnkılapçı Gençlik ve Varlık dergilerinde yer verilmiştir.1941'den başlayarak çeşitli şiir kitapları yayımlanmıştır. Halk edebiyatının masal, şiir, deyiş gibi her türüne karşı duyduğu hayranlık, şiirlerine de yansımıştır. Halk dilinden ve şiirinden aldığı öğeleri kendine özgü bir biçimde kullanarak halk diline yaklaşma çabasını sonuna dek götürmüştür. Bu nitelikleriyle şiirleri, resimleriyle büyük bir benzerlik gösterir. Akıcı, rahat bir dille kaleme aldığı gezi ve deneme yazılarında ise sürekli gündeminde olan halk kültürü, halk sanatı konularındaki görüşlerini sergilemiştir.
ESERLERİ:
Şiir: Yaradana Mektuplar,1941; Karadut,1948; Tuz,1952; Üçü Birden,1953; Dördü Birden,1956; Karadut 69,1969; Dol Karabakır Dol,1974, tüm şiirleri; Yaşadım, (ö.s.) ,1977. Gezi ve Deneme: Cânım Anadolu,1953; Tezek,1975; Delifişek,1975; Resme Başlarken, (ö.s.) ,1977. Monografi: Nazmi Ziya,1937. Resim Albümü: Binbir Bedros, (ö.s.) ,1977, Karadut, (ö.s.) ,1979; Babatomiler, (ö.s.) ,1979.
Resim: Paris,1930; Mustafa Eyüboğlu,1933; Yazılı Natürmort,1936; Salı Pazarı,1938; Eren,1940; Nallanan Öküz,1947; Düşünen Adam,1953; Köylü Kadın (Tren-Yataklı Vagon) , İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Karadut Satıcısı,1954; Çömelmiş Köylü,1972; Ankara'nın Kavakları,1973; Mor Takkeli Hacı,1974; Son Kahve,1975; Anadoluhisarı, Ankara Resim ve Heykel Müzesi; Çıplak; Ev İçi, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Han,1975; son resmi.
Duvar Resmi: Lido Yüzme Havuzu'nda duvar resmi; 1943, Ortaköy/İstanbul; Hilton Oteli'nde duvar resmi; Divan Oteli'nde duvar resmi. Mozaik Pano: Uluslararası Brüksel Sergisi için mozaik pano,1958; Nato yapısında mozaik pano,1959, Brüksel; İşçi Sigortaları Hastanesi'nde seramik pano,1959, Samatya/İstanbul; Etibank yapısında seramik pano, Ankara; Marmara Oteli'nde mozaik pano, Ankara; Vakko Fabrikası'nda mozaik pano, Topkapı/İstanbul. Duvar Kabartması: Manifaturacılar Çarşısı'nda duvar kabartması, Unkapanı/İstanbul; Aksu İşhan'ında duvar kabartması, Karaköy/İstanbul.
Ahmet Necdet,
Modern Turk Siiri
Yonelimler, Tanikliklar, Ornekler
Broy Yayinevi, Ekim 1993.